Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Embriologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Embriologia zwierząt
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,41zaliczenie
wykładyW3 15 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z zakresu fizjologii zwierząt, biotechnologii w rozrodzie zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
C-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych.2
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko.4
T-A-3Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.4
10
wykłady
T-W-1Embriologia jako dyscyplina naukowa i zakres współczesnej embriologii zwierząt.2
T-W-2Przebieg i typy implantacji.2
T-W-3Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Hormonalna regulacja ciąży i porodu.2
T-W-4Rozwój i metabolizm zarodka w początkowym okresie poimplantacyjnym . Mechanizm powstawania ciąży bliźniaczych.2
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.2
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.2
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa.2
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Opracowanie i przygotowanie prezentacji.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.9
31
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Studiowanie fachowej literatury. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D4_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii. Opisuje poszczególne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego i płodowego.
BT_2A_W01R2A_W01, R2A_W04C-1T-A-1, T-A-3, T-W-8, T-W-1, T-W-4, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3
BT_2A_BPŻ-S-D4_W02
Student zna przebieg implantacji. Opisuje funkcję narządów pomocniczych i przedstawia znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Zna mechanizm porodu.
BT_2A_W01R2A_W01, R2A_W04C-2T-A-2, T-W-5M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D4_U01
Student potrafi określić stopień rozwoju zarodka i płodu na podstawie cech morfotycznych. Potrafi ocenić przynależność gatunkową łożysk i błon płodowych. Wskazuje na odrębności w obrazie morfologicznym krwi płodowej.
BT_2A_U06R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U02, InzA2_U06C-1M-1, M-3S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-S-D4_K01
Po ukończeniu zajęć student będzie posiadał podstawy do studiowania dyscyplin naukowych związanych z pozaustrojowym pozyskiwaniem zarodków, klonowaniem, transgenezą i transplantologią.
BT_2A_K01R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-1, M-3S-3
BT_2A_BPŻ-S-D4_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
BT_2A_K05R2A_K03, R2A_K04InzA2_K02C-2, C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-8, T-W-6, T-W-5, T-W-7M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D4_W01
Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii. Opisuje poszczególne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego i płodowego.
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu embriologii zwierząt. Wymienia kolejne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego, niektóre z nich opisuje.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-D4_W02
Student zna przebieg implantacji. Opisuje funkcję narządów pomocniczych i przedstawia znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Zna mechanizm porodu.
2,0
3,0Student zna typy impantacji, wymienia kolejne etapy implantacji. Wymienia i zna funkcję narządów pomocniczych. Zna mechanizm porodu i znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D4_U01
Student potrafi określić stopień rozwoju zarodka i płodu na podstawie cech morfotycznych. Potrafi ocenić przynależność gatunkową łożysk i błon płodowych. Wskazuje na odrębności w obrazie morfologicznym krwi płodowej.
2,0
3,0Student na podstawie kryteriów ocenia stopień rozwoju zarodka i płodu. Rozpoznaje niektóre typy łożysk. Wskazuje na odrębności w obrazie morfologicznym krwi u niektórych gatunków.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-S-D4_K01
Po ukończeniu zajęć student będzie posiadał podstawy do studiowania dyscyplin naukowych związanych z pozaustrojowym pozyskiwaniem zarodków, klonowaniem, transgenezą i transplantologią.
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy w dalszym studiowaniu dyscyplin naukowych związanych z manipulacjami na gametach.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BPŻ-S-D4_K02
Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
2,0
3,0Student podejmuje próbę analizy problemu i uczestniczy w dysusji.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jura Cz., Klag J. (red)., Podstawy embriologii zwierząt i człowieka, PWN, Warszawa, 2006
  2. Krzanowska H., Sokół-Misiak W. (red.), Molekularne mechanizmy rozwoju zarodkowego, PWN, Warszawa, 2002
  3. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  4. Bielańska-Osuchowska Z., Embriologia, Państwowe Wydawnictwo Rolnicze i Leśne, Warszawa, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Rosłanowski K. (red.), Leksykon rozrodu zwierząt, AR Poznań, Poznań, 1996
  2. Bartel H., Embriologia. Podręcznik dla studentów medycyny, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych.2
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko.4
T-A-3Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.4
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Embriologia jako dyscyplina naukowa i zakres współczesnej embriologii zwierząt.2
T-W-2Przebieg i typy implantacji.2
T-W-3Rola płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Hormonalna regulacja ciąży i porodu.2
T-W-4Rozwój i metabolizm zarodka w początkowym okresie poimplantacyjnym . Mechanizm powstawania ciąży bliźniaczych.2
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.2
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.2
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa.2
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.10
A-A-2Opracowanie i przygotowanie prezentacji.12
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń.9
31
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-W-2Udział w konsultacjach.2
A-W-3Studiowanie fachowej literatury. Przygotowanie do zaliczenia wykładów.13
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D4_W01Student definiuje podstawową terminologię z zakresu embriologii. Opisuje poszczególne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego i płodowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
Treści programoweT-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych.
T-A-3Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.
T-W-1Embriologia jako dyscyplina naukowa i zakres współczesnej embriologii zwierząt.
T-W-4Rozwój i metabolizm zarodka w początkowym okresie poimplantacyjnym . Mechanizm powstawania ciąży bliźniaczych.
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna podstawową terminologię z zakresu embriologii zwierząt. Wymienia kolejne etapy i mechanizmy rozwoju zarodkowego, niektóre z nich opisuje.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D4_W02Student zna przebieg implantacji. Opisuje funkcję narządów pomocniczych i przedstawia znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu. Zna mechanizm porodu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.
Treści programoweT-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko.
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna typy impantacji, wymienia kolejne etapy implantacji. Wymienia i zna funkcję narządów pomocniczych. Zna mechanizm porodu i znaczenie płodowo-łożyskowego układu dokrewnego w rozwoju płodu.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D4_U01Student potrafi określić stopień rozwoju zarodka i płodu na podstawie cech morfotycznych. Potrafi ocenić przynależność gatunkową łożysk i błon płodowych. Wskazuje na odrębności w obrazie morfologicznym krwi płodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student na podstawie kryteriów ocenia stopień rozwoju zarodka i płodu. Rozpoznaje niektóre typy łożysk. Wskazuje na odrębności w obrazie morfologicznym krwi u niektórych gatunków.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D4_K01Po ukończeniu zajęć student będzie posiadał podstawy do studiowania dyscyplin naukowych związanych z pozaustrojowym pozyskiwaniem zarodków, klonowaniem, transgenezą i transplantologią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
Treści programoweT-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych.
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko.
T-A-3Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów i ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość posiadanej wiedzy w dalszym studiowaniu dyscyplin naukowych związanych z manipulacjami na gametach.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-S-D4_K02Student analizuje problem merytorycznie podejmując dyskusję w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z mechanizmami kontrolującymi rozwój embrionalny i płodowy ze szczególnym uwzględnieniem roli wód płodowych i łożyska.
C-1Zapoznanie studentów z przebiegiem poszczególnych etapów rozwoju zarodkowego i płodowego.
Treści programoweT-A-1Stopień rozwoju zarodka w poszczególnych fazach bruzdkowania i gastrulacji (faza epiblastu, faza hipoblastu, różnicowanie się narządów osiowych.
T-A-2Krążenie krwi w łożysku, transport wymienny substancji poprzez łożysko.
T-A-3Rozwój układu moczowo-płciowego. Różnicowanie się narządów pochodzenia endodermalnego. Rozwój układu oddechowego i pokarmowego.
T-W-8Indukcja embrionalna. Możliwości wykorzystania krwi pępowinowej w transplantologii.
T-W-6Mechanizmy organogenezy i chronologiczny podział różnicowania narządów ostatecznych.
T-W-5Przystosowanie do życia zarodkowego i płodowego oraz rola narządów przejściowych.
T-W-7Różnicowanie się narządów mezodermalnych (somity, mezoderma pośrodkowa.
Metody nauczaniaM-2Metody aktywizujące (przygotowanie i wygłoszenie referatów przez studentów, dyskusja).
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne (preparatyka, obserwacja makro- i mikroskopowa).
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanych i wygłoszonych przez studentów (praca zespołowa) i zaangażowania w dyskusję.
S-2Ocena formująca: Bieżąca kontrola poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student podejmuje próbę analizy problemu i uczestniczy w dysusji.
3,5
4,0
4,5
5,0