Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria produkcji żywności

Sylabus przedmiotu Lobbing in public life:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Lobbing in public life
Specjalność Biotechnology in animal production and environmental protection
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Marzena Zychowicz <Marzena-Zychowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1General knowledge of society.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.
C-2Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etymology, definitions, content and range of the phenomenon6
T-W-2Evolution of content and form of lobbying from ancient to modern time.6
T-W-3Legal and ethical lobbying regulations. Lobbying compared to other influencing methods.6
T-W-4Lobbyists- strategies, methods, forms and operating devices.8
T-W-5Models and forms of lobbying in certain countries (USA, Canada, United Kingdom, Germany, Austria, France).6
T-W-6Lobbying in Poland – actors, roles, forms and effects.6
T-W-7Lobbying regulations and practices in the European Union. Fields and forms of Poland-EU lobbying.6
T-W-8Final test.1
45

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Attendance.45
A-W-2Meritorical preparation for lectures, literature analysis.45
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Conversational lecture.
M-2Informational lecture.
M-3Problem-focused lecture

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Meritorical activity during lectures
S-2Ocena podsumowująca: Final test.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.3_W01
The student is familiar with lobbying terminology and problems.
BT_2A_W02R2A_W02InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.3_U01
The student is able to identify fields of acting of various subjects as lobbying actions and other forms of influence.
BT_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07InzA2_U04C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.3_K01
The student has competences in the field of lobbying legal and ethical behaviors in relation to further professional work.
BT_2A_K04, BT_2A_K06R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.3_W01
The student is familiar with lobbying terminology and problems.
2,0
3,0The student has basic knowledge in the field of individual’s existence in institutions, lobbying. The student is capable of listing all basic terms, but does not show full understanding of them.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.3_U01
The student is able to identify fields of acting of various subjects as lobbying actions and other forms of influence.
2,0
3,0The student is capable of listing basic types of lobbying behaviour but he or she can only perform their fragmentary analysis
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-A-O8.3_K01
The student has competences in the field of lobbying legal and ethical behaviors in relation to further professional work.
2,0
3,0The student has general but superficial knowledge in terms of cooperation and lobbying relationships.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Clamen M., Lobbing i jego sekrety, Felberg SA, Warszawa, 2005
  2. Jasiecki K., Molęda-Zdziech M., Kurczewska U., Lobbing, Kraków, 2002

Literatura dodatkowa

  1. Kurczewska U., Molęda-Zdziech M., Lobbing w Unii Europejskiej, ISP, Warszawa, 2002
  2. Michałowska-Gorywoda K., Podejmowanie decyzji w Unii Europejskiej, Scholar, Warszawa, 2002

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etymology, definitions, content and range of the phenomenon6
T-W-2Evolution of content and form of lobbying from ancient to modern time.6
T-W-3Legal and ethical lobbying regulations. Lobbying compared to other influencing methods.6
T-W-4Lobbyists- strategies, methods, forms and operating devices.8
T-W-5Models and forms of lobbying in certain countries (USA, Canada, United Kingdom, Germany, Austria, France).6
T-W-6Lobbying in Poland – actors, roles, forms and effects.6
T-W-7Lobbying regulations and practices in the European Union. Fields and forms of Poland-EU lobbying.6
T-W-8Final test.1
45

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Attendance.45
A-W-2Meritorical preparation for lectures, literature analysis.45
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.3_W01The student is familiar with lobbying terminology and problems.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.
C-2Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.
Treści programoweT-W-1Etymology, definitions, content and range of the phenomenon
T-W-2Evolution of content and form of lobbying from ancient to modern time.
T-W-3Legal and ethical lobbying regulations. Lobbying compared to other influencing methods.
T-W-4Lobbyists- strategies, methods, forms and operating devices.
T-W-5Models and forms of lobbying in certain countries (USA, Canada, United Kingdom, Germany, Austria, France).
T-W-6Lobbying in Poland – actors, roles, forms and effects.
T-W-7Lobbying regulations and practices in the European Union. Fields and forms of Poland-EU lobbying.
Metody nauczaniaM-1Conversational lecture.
M-2Informational lecture.
M-3Problem-focused lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity during lectures
S-2Ocena podsumowująca: Final test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has basic knowledge in the field of individual’s existence in institutions, lobbying. The student is capable of listing all basic terms, but does not show full understanding of them.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.3_U01The student is able to identify fields of acting of various subjects as lobbying actions and other forms of influence.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.
C-2Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.
Treści programoweT-W-1Etymology, definitions, content and range of the phenomenon
T-W-2Evolution of content and form of lobbying from ancient to modern time.
T-W-3Legal and ethical lobbying regulations. Lobbying compared to other influencing methods.
T-W-4Lobbyists- strategies, methods, forms and operating devices.
T-W-5Models and forms of lobbying in certain countries (USA, Canada, United Kingdom, Germany, Austria, France).
T-W-6Lobbying in Poland – actors, roles, forms and effects.
T-W-7Lobbying regulations and practices in the European Union. Fields and forms of Poland-EU lobbying.
Metody nauczaniaM-1Conversational lecture.
M-2Informational lecture.
M-3Problem-focused lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity during lectures
S-2Ocena podsumowująca: Final test.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is capable of listing basic types of lobbying behaviour but he or she can only perform their fragmentary analysis
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-A-O8.3_K01The student has competences in the field of lobbying legal and ethical behaviors in relation to further professional work.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
BT_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za podejmowane decyzje oraz ich skutki; prezentuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Cel przedmiotuC-1Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.
C-2Familiarity with basic terms regarding lobbying, its forms and mechanisms along with its influence on the economy and social life.
Treści programoweT-W-1Etymology, definitions, content and range of the phenomenon
T-W-2Evolution of content and form of lobbying from ancient to modern time.
T-W-3Legal and ethical lobbying regulations. Lobbying compared to other influencing methods.
T-W-4Lobbyists- strategies, methods, forms and operating devices.
T-W-5Models and forms of lobbying in certain countries (USA, Canada, United Kingdom, Germany, Austria, France).
T-W-6Lobbying in Poland – actors, roles, forms and effects.
T-W-7Lobbying regulations and practices in the European Union. Fields and forms of Poland-EU lobbying.
Metody nauczaniaM-1Conversational lecture.
M-2Informational lecture.
M-3Problem-focused lecture
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Meritorical activity during lectures
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student has general but superficial knowledge in terms of cooperation and lobbying relationships.
3,5
4,0
4,5
5,0