Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Najnowsze trendy transgenezy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Najnowsze trendy transgenezy
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Terman <Arkadiusz.Terman@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki molekularnej oraz inżynierii genetycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznani studentów z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
C-2Ukazanie studentom najnowszych osiągnięć z zakresu wykrywania obecności transgenu i ekspresji transgenu, jak również z mapowania transgenu i stabilności transgenezy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.2
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklinalnych.2
T-A-3Analiza ekspresji transgenu3
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresje transgenu.3
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.2
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.3
15
wykłady
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje?2
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.3
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.4
T-W-4Szanse i zagrożeni awynikające z wykorzystania metod transgenezy3
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury w celu zaliczenia treści ćwiczeniowych10
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2KOnsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Samodzielne przygotowaniesie do zaliczenia10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem programów multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
BT_1A_W18R1A_W05, R1A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_U01
Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy
BT_1A_U06R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_K01
Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście.
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.2_W01
Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Z. Smorąg, R. Słomski, L. Cierpka, „Biotechnologiczne i medyczne podstawy ksenotransplantacji”, Wyd. OWN Poznań, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.2
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklinalnych.2
T-A-3Analiza ekspresji transgenu3
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresje transgenu.3
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.2
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje?2
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.3
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.4
T-W-4Szanse i zagrożeni awynikające z wykorzystania metod transgenezy3
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
A-A-2Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia5
A-A-3Samodzielne studiowanie literatury w celu zaliczenia treści ćwiczeniowych10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2KOnsultacje z prowadzącym wykłady5
A-W-3Samodzielne przygotowaniesie do zaliczenia10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.2_W01Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznani studentów z zagadnieniami związanymi z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
C-2Ukazanie studentom najnowszych osiągnięć z zakresu wykrywania obecności transgenu i ekspresji transgenu, jak również z mapowania transgenu i stabilności transgenezy.
Treści programoweT-W-1Wstęp do transgenezy zwierząt. Cele transgenezy. Czym jest klon a czym organizm transgeniczny i inne podstawowe definicje?
T-W-4Szanse i zagrożeni awynikające z wykorzystania metod transgenezy
T-W-2Organizmy transgeniczne teraz i w przyszłości.
T-W-5Najnowsze osiągnięcia w zakresie transgenezy
T-W-3Zastosowanie technik transgenezy.
T-A-1Konstrukcje genowe. Wprowadzenie DNA do komórek roślinnych.
T-A-2Uzyskiwanie przeciwciał monoklinalnych.
T-A-3Analiza ekspresji transgenu
T-A-5Oczyszczanie rekombinowanych białek.
T-A-6Hodowla i selekcja mikroorganizmów na potrzeby transgenezy.
T-A-4Czynniki wpływające na ekspresje transgenu.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny wspomagany prezentacjami multimedialnymi
M-2Ćwiczenia audytoryjne z wykorzystaniem programów multimedialnych
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada wiedzę z zakresu zagadnień związanych z przygotowaniem konstrukcji genowej, wprowadzeniem do komórki z udziałem wektorów lub metod bezwektorowych, selekcją oraz uzyskaniem transformowanych komórek.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.2_U01Student potrafi dobrać odpowiednia metodę do wykrywania obecności transgenu iWykorzystuje zdobyte umiejętności z zasad mapowanie transgenu i stabilności transgenezy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U06Posiada umiejętność rozumienia mechanizmów determinujących funkcje życiowe, ontogenezę, procesy dziedziczenia; potrafi posługiwać się podstawowymi narzędziami biologii i genetyki molekularnej, potrafi określić zastosowanie technik molekularnych; zna problematykę z zakresu transkryptomiki i proteomiki; zna podstawowe zasady analiz proteomicznych; rozumie mechanizmy interakcji genetyczno-środowiskowej; potrafi określić czynniki muatgenne oraz procesy naturalnej lub sztucznej ich eliminacji; umie omówić główne mechanizmy ewolucyjne roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.2_K01Student potrafi kreowac aktywna postawę, ma zdolność do kompleksowego spojrzenia na analizowane fakty oraz widzi zagadnienia w szerszym kontekście.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania