Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Mechanizmy ewolucji genomów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mechanizmy ewolucji genomów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki i Ogólnej Hodowli Zwierząt
Nauczyciel odpowiedzialny Daniel Polasik <Daniel.Polasik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 13 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu Genetyki Ogólnej i Genomiki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
C-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.2
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.2
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.2
T-A-4Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.2
T-A-6Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-7Choroby genomowe.2
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.2
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.2
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.2
T-W-7Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury7
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Prezentacje studentów
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocana aktywności
S-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
BT_1A_W09, BT_1A_W18, BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06C-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_U01
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych
BT_1A_U01, BT_1A_U13R1A_U01, R1A_U03, R1A_U04InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03C-1M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_K02
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych
BT_1A_K08, BT_1A_K01R1A_K04, R1A_K07C-2M-3, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_W01
Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_U01
Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O9.1_K02
Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych
2,0Nie ma świadomości zróżnicowania genomów
3,0Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
3,5Ma świadomość ilościowego i jakościowego zróżnicowania genomów,
4,0Ma świadomość zróżnciowania rzędu wielkości genomów i elemantów składowych
4,5Ma świadomość zróznicowania genomów poparte nielicznymi przykładami
5,0Ma świadomośc zróznicowania genomów poparte klicznymi przykładami

Literatura podstawowa

  1. Brown T. A., Genomy (nowe wydanie), PWN, Warszawa, 2009
  2. Higgs P.G., Attwood T.K., Bioinformatyka i Ewolucja Molekularna, PWN, Warszawa, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Krzanowska H., Zarys mechanizmów Ewolucji, PWN, Warszawa, 2002
  2. Gregory T.R., The Evolution of the Genome, Elsevier, Londyn, 2005

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy modelowe używane w genomice porównawczej, przykłady zastosowania.2
T-A-2Teoria makroewolucji i ewolucja genomu.2
T-A-3Techniki pozwalające na określenie wielkości genomu u roslin i zwierząt.2
T-A-4Korzystanie z baz danych obejmujących genomikę porównawczą.3
T-A-5Projekty sekwencjonowania genomów zwierząt domowych i gospodarskich.2
T-A-6Etyczne i praktyczne aspekty poznania sekwencji genomów różnych organizmów i człowieka. Genomika personalna.2
T-A-7Choroby genomowe.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do przedmiotu, definicje, obszar badawczy. Paradoks wartości C.2
T-W-2Pochodzenie genów i genomów. Teorie powstania kodu genetycznego.2
T-W-3Organizacja genomów prokariotycznych i organellowych. Porównanie.2
T-W-4Budowa genomów eukariotycznych. Porównanie. Kolinearność i syntenia.2
T-W-5Powstawanie nowych genów.2
T-W-6Ewolucja płciowości. Teorie wyjaśniające korzyści rozmnażania płciowego.2
T-W-7Metody sekwencjonowania fragmentów DNA i całych genomów.3
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w audytoriach15
A-A-2Studiowanie zalecanej literatury7
A-A-3Przygotowanie prezentacji5
A-A-4Konsultacje2
A-A-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia6
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_W01Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych oraz objaśnianie zmian zachodzących w genomach podczas ewolucji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna pojęcia genomu i jego budowy
3,0Wskazywanie różnic w budowie i wielkości genomów prokariotycznych, eukariotycznych i organellowych.
3,5Wie jakie jest zróżnicowanie wielkości genomów
4,0Wie jak zbudowane są genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych
4,5Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice.
5,0Potrafi opisać genomy org. eukariotycznych, prokariotycznych i organellowych, wskazać ich podobieństwa i różnice. Ma wiedze na temat zaawansowania projektów sekwencjonowania genomów różnych grup taksonomicznych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_U01Umiejętność postrzegania ewolucji jako zmian w genomie oraz znajomość baz genomowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
BT_1A_U13Umie zastosować wiedzę i umiejętności z zakresu bioinformatyki w badaniach biotechnologicznych; wykorzystuje biologiczne bazy danych jako ważne źródło informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z metodami analiz genomów
Metody nauczaniaM-2Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocana aktywności
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie wie, że są bazy danych sekwencji
3,0Umiejętność poruszania się w bazach danych w których zdeponowano sekwencje i mapy genomów
3,5Potrafi wymienić bazy danych
4,0Potrafi wymienić bazy danych i powiedziec do czego służą
4,5Potrafi poruszać się po bazach danych
5,0Potrafi korzystać z narzędzi bazy danych i interpretować uzyskane przez ich uzycie wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O9.1_K02Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów oraz dolnośc do kompleksowej oceny danych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
BT_1A_K01rozumie molekularne podstawy procesów biotechnologicznych oraz ma świadomość ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-2Przybliżenie procesów ewolucyjnych zachodzących na poziomie genomu
Metody nauczaniaM-3Prezentacje studentów
M-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: Kolokwium zaliczeniowe
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie ma świadomości zróżnicowania genomów
3,0Świadomość różnorodności biologicznej na poziomie genomów
3,5Ma świadomość ilościowego i jakościowego zróżnicowania genomów,
4,0Ma świadomość zróżnciowania rzędu wielkości genomów i elemantów składowych
4,5Ma świadomość zróznicowania genomów poparte nielicznymi przykładami
5,0Ma świadomośc zróznicowania genomów poparte klicznymi przykładami