Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Metody in vivo i in vitro w ocenie toksyczności ksenobiotyków:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Metody in vivo i in vitro w ocenie toksyczności ksenobiotyków
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 12 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 15 1,20,41zaliczenie
wykładyW5 15 0,80,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
C-4zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.2
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).2
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie.2
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.2
T-A-5Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka.2
T-A-6Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.2
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.3
15
wykłady
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.2
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.3
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.3
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.2
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.3
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie się zajęć5
A-A-4przygotowanie się do kolokwium5
A-A-5opracowanie wskazanych zagadnień5
35
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
24

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Wykład: uzyskanie pozytywnego wyniku z testu końcowego
S-2Ocena podsumowująca: Ćwiczenie: średnia ocen z testu i odpowiedzi ustnej
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-4Ocena formująca: test
S-5Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O8.2_W01
zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
BT_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-3T-W-2, T-W-6, T-A-4M-1S-4
BT_1A_BT-S-O8.2_W02
omawia mechanizmy działania toksycznego
BT_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-4T-A-1, T-A-3M-1S-4
BT_1A_BT-S-O8.2_W03
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
BT_1A_W14R1A_W05, R1A_W06C-2, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-6, T-A-4, T-A-7M-1S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O8.2_U01
stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka
BT_1A_U14R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U02, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-3T-A-5, T-A-1, T-A-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O8.2_K01
rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych
BT_1A_K06R1A_K02, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-4, C-2, C-3, C-1T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-7M-1S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O8.2_W01
zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
2,0Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błedów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BT_1A_BT-S-O8.2_W02
omawia mechanizmy działania toksycznego
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełniania większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
BT_1A_BT-S-O8.2_W03
zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko cześć metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie wiekszych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłednie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień; umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O8.2_U01
stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka
2,0Student nie zna metod obliczeniowych i nie potrafi przeprowadzić podstawowych działań rachunkowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student rozumie celowość stosowania metod obliczeniowych. Potrafi, z dużą pomoca nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Student popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać podstawowe obliczenia. Ma niewielkie problemy z interpretacja uzyskanych wyników. Student samodzielnie radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Wykorzystując zdobytą wiedzę, samodzielnie wykonuje działania rachunkowe stosowane w ocenie toksycznosci subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. W procesie wykonaywania zadań popełnia nieliczne i mało znaczące błędy.
5,0Student wykazuje umiejętność zastosowania metod obliczeniowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Swobodnie porusza się w danej tematyce, prawidłowo wykorzystuje materiały zródłowe i interpretuje dane.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O8.2_K01
rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych
2,0Student nie przejawia wrażliwości w stosunku do zwierząt. Nie rozumie potrzeby ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,0Student przejawia niewielką wrazliwość w stosunku do zwierząt. Wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi trendami polegającymi na ograniczeniu wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi.
4,0Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale nie zgadza sie w pełni z tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi, zwłaszcza in vitro.
4,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza się z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro, które mogłyby zastąpic metody oparte na wykorzystaniu zwierząt. Nie w pełni rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro.
5,0Student przejawia wrażliwosc w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza sie z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro.

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.2
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).2
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie.2
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.2
T-A-5Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka.2
T-A-6Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.2
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.2
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.3
T-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.3
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.2
T-W-5Bezpieczeństwo chemiczne. Ważniejsze przepisy regulujące zagadnienie bezpieczeństwa chemicznego. Klasyfikacja i oznakowanie substancji chemicznych.3
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2studiowanie wskazanej literatury5
A-A-3przygotowanie się zajęć5
A-A-4przygotowanie się do kolokwium5
A-A-5opracowanie wskazanych zagadnień5
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury4
A-W-3przygotowanie się do kolokwium5
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O8.2_W01zna i opisuje badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna badań stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków i nie potrafi ich opisać; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić część badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błedów. Wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość badań podstawowych i pomocniczych stosowanych w ocenie toksyczności ksenobiotyków, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Student potrafi je opisać bez popełnianie większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać badania podstawowe i pomocnicze stosowane w ocenie toksyczności ksenobiotyków. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień. Umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O8.2_W02omawia mechanizmy działania toksycznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji
Treści programoweT-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać mechanizmów działania toksycznego substancji; popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko niektóre mechanizmy, a podczas ich opisywania popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość mechanizmów działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia dużo błędów. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego, ale podczas ich opisywania popełnia błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi bezbłędnie wymienić mechanizmy działania toksycznego substancji. Student potrafi je opisać bez popełniania większych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłędnie wymienić i opisać mechanizmy działania toksycznego. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień, umiejętnie korzysta ze źródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O8.2_W03zna metody klasyczne i alternatywne, stosowane w badaniach toksyczności ksenobiotyków
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W14ma wiedzę z zakresu ochrony przyrody oraz potrafi definiować znaczenie środowiska, jego użytkowanie oraz zagrożenia z tym związane
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
Treści programoweT-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.
T-A-6Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: test
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić ani opisać metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi zdefiniować metod alternatywnych. W zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,0Student potrafi wymienić tylko cześć metod klasycznych i alternatywnych stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Nie potrafi ich opisać ani wskazać różnic między metodami alternatywnymi a klasycznymi. W zakresie wyrażania wiedzy student popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych. Nie wykazuje zainteresowania poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student potrafi wymienić wiekszość metod stosowanych w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania student popełnia dużo błędów. Definiuje metody alternatywne. Wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Podczas ich opisywania popełnia nieliczne błędy. Wykazuje znaczne zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student potrafi wymienić wszystkie metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Student potrafi je opisać bez popełnianie wiekszych błędów. Wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student potrafi bezbłednie wymienić i opisać metody stosowane w badaniu toksyczności substancji. Wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą w zakresie poruszanych zagadnień; umiejętnie korzysta ze zródeł naukowych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O8.2_U01stosuje metody obliczeniowe w ocenie toksyczności, narażenia i ryzyka
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U14Umie przedstawić metody przeciwdziałania skażeniu środowiska; zna oznaczania stężeń substancji niebezpiecznych; zna podstawy wpływu substancji toksycznych na organizmy, posługuje się wiedzą z zakresu zastosowania biotechnologii w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
Treści programoweT-A-5Metody obliczeniowe w ocenie toksyczności. Ocena narażenia i ryzyka.
T-A-1Mechanizmy działania toksycznego. Przegląd koncepcji farmakologicznych. Receptorowy i pozareceptorowy mechanizm działania toksycznego.
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod obliczeniowych i nie potrafi przeprowadzić podstawowych działań rachunkowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student rozumie celowość stosowania metod obliczeniowych. Potrafi, z dużą pomoca nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Student popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi z nieznaczną pomocą nauczyciela, wykonać podstawowe obliczenia. Ma problemy z interpretacją uzyskanych wyników.
4,0Student potrafi samodzielnie wykonać podstawowe obliczenia. Ma niewielkie problemy z interpretacja uzyskanych wyników. Student samodzielnie radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy.
4,5Wykorzystując zdobytą wiedzę, samodzielnie wykonuje działania rachunkowe stosowane w ocenie toksycznosci subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Poprawnie interpretuje uzyskane wyniki. W procesie wykonaywania zadań popełnia nieliczne i mało znaczące błędy.
5,0Student wykazuje umiejętność zastosowania metod obliczeniowych stosowanych w ocenie toksyczności subtancji, narażenia i szacowania ryzyka. Swobodnie porusza się w danej tematyce, prawidłowo wykorzystuje materiały zródłowe i interpretuje dane.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O8.2_K01rozumie potrzebę stosowania metod ograniczających wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K06wykazuje pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska; ma wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-4zapoznanie studentów z możliwymi mechanizmami działania toksycznego substancji
C-2zaponanie z klasycznymi metodami in vivo wykorzystywanych w badaniach toksykologiczności ksenobiotyków
C-3zapoznanie studentów z badaniami podstawowymi i pomocniczymi stosowanymi w ocenie toksyczności
C-1zapoznanie studentów z metodami alternatywnymi in vivo i in vitro wykorzystywanymi w ocenie toksyczność ksenobiotyków
Treści programoweT-W-3Przegląd podstawowych metod alternatywnych do badań na zwierzętach. Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów alternatywnych in vitro.
T-W-2Ocena toksyczności substancji chemicznych z użyciem testów in vivo. Rodzaje i kierunki badań. Badania podstawowe i pomocnicze.
T-W-6Testowanie in vivo i in vitro w badaniu rakotwórczości i mutagenności ksenobiotyków. Test mutagenezy bakteryjnej. Oznaczenia naprawy DNA. Wyznaczenie wymiany chromatydu siostrzanego. Oznaczenie mutageniczności u ssaków.
T-W-4Ocena toksyczności związku na podstawie zależności miedzy jego budową chemiczną a aktywnością biologiczną. Czynniki genetyczne a kumulacja związków chemicznych. Czynniki genetyczne zwiększające wrażliwość na związki chemiczne.
T-W-1Wykorzystanie zwierząt w badaniach toksykometrycznych. Główne organizacje promujące metody alternatywne w świecie. Bazy danych o technikach in vitro stosowanych w toksykologii.
T-A-6Ocena toksykologiczna surowców i produktów kosmetycznych.
T-A-2Metody wyznaczania dawek/stężeń śmiertelnych (LD50 i LC50).
T-A-3Metabolizm ksenobiotyków. Biotransformacje i sprzęganie.
T-A-4Badanie toksyczności po podaniu wielokrotnym, toksyczności podprzewlekłej i przewlekłej. Wyznaczanie NOAEL, LOAEL, LOAL i RfD.
T-A-7Metody alternatywne w badaniach ekotoksykologicznych.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena aktywności i postawy względem omawianych zagadnień
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia wrażliwości w stosunku do zwierząt. Nie rozumie potrzeby ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,0Student przejawia niewielką wrazliwość w stosunku do zwierząt. Wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi trendami polegającymi na ograniczeniu wykorzystania zwierząt w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych.
3,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale wykazuje niewielkie zainteresowanie aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi.
4,0Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt, ale nie zgadza sie w pełni z tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Nie rozumie potrzeby prowadzenia badań metodami alternatywnymi, zwłaszcza in vitro.
4,5Student przejawia wrażliwość w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza się z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro, które mogłyby zastąpic metody oparte na wykorzystaniu zwierząt. Nie w pełni rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro.
5,0Student przejawia wrażliwosc w stosunku do zwierząt. Rozumie i zgadza sie z aktualnymi tendencjami do ograniczenia ich wykorzystania w badaniach naukowych, w tym w badaniach toksykologicznych. Rozumie korzyści i zagrożenia wynikające ze stosowania alternatywnych metod in vitro. Rozumie potrzebę prowadzenia badań nad alternatywnymi metodami in vitro.