Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Wirusologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wirusologia
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biochemii, mikrobiologii i immunologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnymi podstawami patogenezy chorób wywoływanych przez wirusy, a także zrozumienie ekologicznego i technologicznego znaczenia wirusów, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody hodowli wirusów.3
T-A-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na wirusy.1
T-A-3Analiza molekularna wybranych genów wirusowych z użyciem technik in silico (projektowanie).4
T-A-4Filogenetyka molekularna wirusów (projektowanie).4
T-A-5Izolacja i identyfikacja bakteriofagów.3
15
wykłady
T-W-1Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Rola wirusów w ewolucji życia. Wirusy jako najbardziej kreatywne genetyczne jednostki.4
T-W-2Wirus grypy – molekularne podłoże patogenności.2
T-W-3Wirusy wywołujące gorączki krwotoczne – poszukiwanie rezerwuaru i diagnozowanie.2
T-W-4Wirus HIV – możliwości zastosowania nowych terapii HIV/AIDS.2
T-W-5Wirusy a nowotworzenie.1
T-W-6Wirusy „powolne” i priony.2
T-W-7Bakteriofagi – wyspecjalizowane nadpasożyty.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.8
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.9
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Dyskusja dydaktyczna
M-2Opis i wyjaśnienie
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O5.1_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne.
BT_1A_W02, BT_1A_W08, BT_1A_W09, BT_1A_W12, BT_1A_W18, BT_1A_W19, BT_1A_W21, BT_1A_W07, BT_1A_W10R1A_W01, R1A_W03, R1A_W04, R1A_W05, R1A_W06, R1A_W09InzA_W02, InzA_W05C-1T-A-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-6, T-W-7M-1, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O5.1_U01
Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
BT_1A_U01, BT_1A_U03, BT_1A_U04, BT_1A_U08, BT_1A_U10, BT_1A_U13R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-1T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-1, M-3, M-2, M-4S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O5.1_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
BT_1A_K08, BT_1A_K01, BT_1A_K03, BT_1A_K04, BT_1A_K05, BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K02, R1A_K03, R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06, R1A_K07, R1A_K08InzA_K01, InzA_K02C-1T-A-2, T-A-5, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-3, M-2, M-4S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O5.1_W01
Student potrafi scharakteryzować zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne.
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zagrożeń ze strony wirusów oraz wyjaśnić ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu charakteryzowania zagrożeń ze strony wirusów oraz ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat charakteryzowania zagrożeń ze strony wirusów oraz ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O5.1_U01
Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
2,0Student nie potrafi dobrać i zastosować metod analitycznych wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyników tych badań.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
3,5Student potrafi na średnim poziomie dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O5.1_K01
W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
2,0Student nie jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami.
3,0Student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.

Literatura podstawowa

  1. Collier L., Oxford J., Wirusologia, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  2. Kańtoch M., Wirusologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1998
  3. Kayser F. H., Bienz K. A., Eckert J., Zinkernagel R. M., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  4. Tomaszewski J. J., Diagnostyka laboratoryjna, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1993

Literatura dodatkowa

  1. Zaremba M. L., Borowski J., Mikrobiologia lekarska, Wydaw. Lekarskie PZWL, Warszawa, 1997
  2. Czernomysy-Furowicz D., Karakulska J., Nawrotek P., Laboratoryjne eksperymenty w mikrobiologii, Wydaw. AR w Szczecinie, Szczecin, 2006
  3. Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody hodowli wirusów.3
T-A-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na wirusy.1
T-A-3Analiza molekularna wybranych genów wirusowych z użyciem technik in silico (projektowanie).4
T-A-4Filogenetyka molekularna wirusów (projektowanie).4
T-A-5Izolacja i identyfikacja bakteriofagów.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Rola wirusów w ewolucji życia. Wirusy jako najbardziej kreatywne genetyczne jednostki.4
T-W-2Wirus grypy – molekularne podłoże patogenności.2
T-W-3Wirusy wywołujące gorączki krwotoczne – poszukiwanie rezerwuaru i diagnozowanie.2
T-W-4Wirus HIV – możliwości zastosowania nowych terapii HIV/AIDS.2
T-W-5Wirusy a nowotworzenie.1
T-W-6Wirusy „powolne” i priony.2
T-W-7Bakteriofagi – wyspecjalizowane nadpasożyty.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach.15
A-A-2Przygotowanie się do zajęć audytoryjnych.7
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.15
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu.5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów.9
A-W-4Pisemne zaliczenie wykładów.1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O5.1_W01Student potrafi scharakteryzować zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W08ma uporządkowaną wiedzę z zakresu analizy procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych,
BT_1A_W09ma ugruntowaną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, metod dziedziczenia, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
BT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
BT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
BT_1A_W19posiada wiedze na temat wpływu czynników patogennych oraz rozumie zasady regulacji odpornościowej i zasady diagnostyki immunologicznej
BT_1A_W21ma podstawową wiedzę w zakresie informatyki, programów komputerowych oraz biologicznych baz danych i potrafi ją wykorzystywać w biotechnologii
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
BT_1A_W10posiada pogłębioną wiedzę związaną z posługiwaniem się podstawowym metodami laboratoryjnymi, technikami i narzędziami inżynierskimi pozwalającymi na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W03ma ogólną wiedzę na temat biosfery, chemicznych i fizycznych procesów w niej zachodzących, właściwości surowców roślinnych i zwierzęcych, podstaw techniki i kształtowania środowiska dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
R1A_W09zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
InzA_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnymi podstawami patogenezy chorób wywoływanych przez wirusy, a także zrozumienie ekologicznego i technologicznego znaczenia wirusów, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych.
Treści programoweT-A-1Metody hodowli wirusów.
T-W-3Wirusy wywołujące gorączki krwotoczne – poszukiwanie rezerwuaru i diagnozowanie.
T-W-2Wirus grypy – molekularne podłoże patogenności.
T-W-5Wirusy a nowotworzenie.
T-W-4Wirus HIV – możliwości zastosowania nowych terapii HIV/AIDS.
T-W-1Budowa wirusów, kryteria podziału wirusów. Rola wirusów w ewolucji życia. Wirusy jako najbardziej kreatywne genetyczne jednostki.
T-W-6Wirusy „powolne” i priony.
T-W-7Bakteriofagi – wyspecjalizowane nadpasożyty.
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Opis i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi scharakteryzować zagrożeń ze strony wirusów oraz wyjaśnić ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć.
3,0Student posiada wiedzę z zakresu charakteryzowania zagrożeń ze strony wirusów oraz ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne w stopniu zadowalającym; w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco charakteryzuje zagrożenia ze strony wirusów oraz wyjaśnia ich znaczenie ekologiczne i technologiczne; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat charakteryzowania zagrożeń ze strony wirusów oraz ich znaczenia ekologicznego i technologicznego; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O5.1_U01Student potrafi dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U01Wykorzystuje wiedzę z zakresu matematyki, statystyki i informatyki, którą stosuje do opisu zjawisk zachodzących w przyrodzie.
BT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U04Wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii i immunologii; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących zjadliwość drobnoustrojów, potrafi scharakteryzować wybrane choroby zakaźne; rozumie funkcjonowanie układu odpornościowego; umie stosować odpowiednie techniki diagnostyczne.
BT_1A_U08Zna i rozumie procesy chorobowe organizmów zwierzęcych; potrafi scharakteryzować konwencjonalne i alternatywne metody terapii chorób o różnym podłożu; ocenia znaczenie testów na zwierzętach w badaniach biomedycznych; potrafi wykorzystywać metody i urządzenia diagnostyczne.
BT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
BT_1A_U13Umie zastosować wiedzę i umiejętności z zakresu bioinformatyki w badaniach biotechnologicznych; wykorzystuje biologiczne bazy danych jako ważne źródło informacji.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnymi podstawami patogenezy chorób wywoływanych przez wirusy, a także zrozumienie ekologicznego i technologicznego znaczenia wirusów, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych.
Treści programoweT-A-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na wirusy.
T-A-5Izolacja i identyfikacja bakteriofagów.
T-A-1Metody hodowli wirusów.
T-A-3Analiza molekularna wybranych genów wirusowych z użyciem technik in silico (projektowanie).
T-A-4Filogenetyka molekularna wirusów (projektowanie).
Metody nauczaniaM-1Dyskusja dydaktyczna
M-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Opis i wyjaśnienie
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi dobrać i zastosować metod analitycznych wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyników tych badań.
3,0Student potrafi w dostateczny sposób dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
3,5Student potrafi na średnim poziomie dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
4,0Student potrafi na dobrym poziomie dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
4,5Student potrafi dobrze dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
5,0Student potrafi bardzo dobrze dobrać i zastosować metody analityczne wykorzystywane w badaniach wirusologicznych oraz weryfikować wyniki tych badań.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O5.1_K01W zakresie kompetencji student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
BT_1A_K01rozumie molekularne podstawy procesów biotechnologicznych oraz ma świadomość ich empirycznej poznawalności w oparciu o metody matematyczne i statystyczne
BT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_1A_K05wykazuje otwartość dla ogólnego i kierunkowego kształtowania i rozwijania własnej aktywności poznawczej w oparciu o różne źródła informacji naukowe; umie myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
BT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
R1A_K07ma świadomość potrzeby dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
R1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z molekularnymi podstawami patogenezy chorób wywoływanych przez wirusy, a także zrozumienie ekologicznego i technologicznego znaczenia wirusów, w tym poznanie metod i narzędzi wykorzystywanych w badaniach wirusologicznych.
Treści programoweT-A-2Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na wirusy.
T-A-5Izolacja i identyfikacja bakteriofagów.
T-A-1Metody hodowli wirusów.
T-A-3Analiza molekularna wybranych genów wirusowych z użyciem technik in silico (projektowanie).
T-A-4Filogenetyka molekularna wirusów (projektowanie).
Metody nauczaniaM-3Wykłady informacyjne wspomagane prezentacjami multimedialnymi
M-2Opis i wyjaśnienie
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Ocena wykonania zadań projektowych na zadany temat.
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, nie wykazuje zdolności współpracy z innymi osobami.
3,0Student jest zdolny do organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.
3,5
4,0
4,5
5,0Student jest zdolny i w pełni kompetentny w zakresie organizacji badań wirusologicznych, wykazuje zdolność współpracy z innymi osobami.