Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S1)

Sylabus przedmiotu Podstawy biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Podstawy biotechnologii
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 30 2,50,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
C-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.6
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.4
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.4
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.4
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.4
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.4
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.2
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.2
30
wykłady
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.2
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie2
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.2
T-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,2
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.2
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.3
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji13
A-A-3Zaliczenie końcowe ćwiczeń2
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-6Przygotowanie się do zajęć10
75
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie i studiowanie piśmiennictwa12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Zaliczenie wykładów2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
M-3pokaz z objaśnieniem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: - kontrola przygotowania do zajęć
S-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_W01
Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
BT_1A_W12R1A_W05C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-W-3, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3
BT_1A_null_W02
Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
BT_1A_W12R1A_W05C-3, C-1, C-2T-W-4, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_U01
Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-1, C-2T-W-6, T-W-2, T-A-4, T-A-3, T-A-2, T-A-1M-3, M-1, M-2S-4, S-2, S-3
BT_1A_null_U02
Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
BT_1A_U10R1A_U01, R1A_U02, R1A_U03, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06, R1A_U07InzA_U01, InzA_U02, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07, InzA_U08C-3, C-1T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-5, T-W-1, T-A-5, T-A-7, T-A-6, T-A-8M-1, M-2S-4, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_null_K01
Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
BT_1A_K08, BT_1A_K04R1A_K04, R1A_K05, R1A_K06InzA_K01C-3T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-1M-2S-2
BT_1A_null_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
BT_1A_K03R1A_K02, R1A_K03C-3T-A-5, T-A-4, T-A-7, T-A-6, T-A-3, T-A-8, T-A-2, T-A-1M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_W01
Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; w zakresie stosunku do wiedzy biotechnologicznej wykazuje obojętność; nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczącego studiowanego przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii zna etapy procesu biotechnologicznego i niektóre z nich potrafi omówić, niemniej przy prezentacji wiedzy popełnia błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczący stosowanych metod w biotechnologii; rozumie podstawowe zjawiska zachodzące na etapie przygotowania proces biotechnologicznego; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma podstawową wiedzę o biokatalizatorach; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma dużą wiedzę o biokatalizatorach i zna źródła ich poszukiwania; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów.
BT_1A_null_W02
Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
2,0Student nie potrafi przedstawić najważniejszych osiągnięć jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, nie zna obszarów jej działalności, nie potrafi przedstawić jej wpływu na rozwój nauki i społeczeństwa.
3,0Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka.
3,5Student zna historię współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka.
4,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka oraz potrafi częściowo je wyjaśnić.
4,5Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki.
5,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki; potrafi przekonać i obronić swoje stanowisko.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_U01
Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia procesu biotechnologicznego, nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów.
3,5Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, interpretuje samodzielnie pojęcie i łączy fakty dotyczące biokatalizatorów oraz metod ich doskonalenia. Potrafi formułować najważniejsze założenia przy przygotowywaniu procesu biotechnologicznego.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.
4,5W oparciu o posiadana wiedzę i nieznacznej pomocy prowadzącego student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt.
5,0W oparciu o posiadaną wiedzę student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt, jak również wskazać nowe obszary wykorzystania biotechnologii w produkcji zwierzęcej, roślinnej i ochronie środowiska.
BT_1A_null_U02
Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
2,0Student nie potrafi zinterpretować znaczenia i korzyści wynikających z osiągnięć współczesnej biotechnologii.
3,0Student potrafi ocenić znaczenie niektórych odkryć z zakresu biologii molekularnej ii wykazać przy ukierunkowaniu prowadzącego, ich wpływ na rozwój niektórych obszarów biotechnologii.
3,5Przy pomocy prowadzącego student potrafi ocenić znaczenie metod biotechnologicznych w niektórych działach gospodarki.
4,0Student potrafi ocenić i wyjaśnić znaczenie osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa i gospodarki oraz niektórych obszarów nauki.
4,5Poza oceną i interpretacją znaczenia osiągnięć biotechnologii dla społeczeństwa i gospodarki, student potrafi zinterpretować znaczenie najnowszych osiągnięć naukowych i wynikające z nich wnioski.
5,0Student swobodnie łączy fakty dotyczące znaczenia osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa, gospodarki, nauki oraz wskazuje na możliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w różnych sferach życia i działalności człowieka w przyszłości.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_null_K01
Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z możliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii na rozwój społeczeństwa i gospodarki, przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszelkich działaniach
3,0Student zdaje sobie sprawę z możliwości oddziaływania biotechnologii na niektóre aspekty sfery życia społecznego i gospodarczego ale nie potrafi objaśnić na czym ten wpływ polega
3,5Student ma świadomość oddziaływania osiągnięć biotechnologii na większość sfer życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega
4,0Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na różne sfery życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega i nie potrafi podać przykładów
4,5Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów
5,0Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko, potrafi doskonale kojarzyć i podawać fakty, przekonać do swoich racji
BT_1A_null_K02
Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
2,0Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy
3,0Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy ale robi to w sposób nieudolny, przy planowaniu zadań wymaga pomocy prowadzącego
3,5Student wykazuje zainteresowanie i chęć przy podejmowaniu wspólnych działań w grupie ale sam nie przedstawia pomysłów i nie wnosi twórczego wkładu do wspólnego dorobku
4,0Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
4,5Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
5,0Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy oraz ocenić efekty i wyciągnąć wnioski ze wspólnych przedsięwzięć

Literatura podstawowa

  1. Bednarski W., Repsa A. (red), Biotechnologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2003
  2. Zwierzchowski L., Jaszczak K., Modliński A., Biotechnologia Zwierząt, PWN, Warszawa, 1997
  3. Bielański A., Tischner M., Biotechnologia rozrodu zwierząt udomowionych, Drukol s.c., Kraków, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Singleton P., Bakterie w biologii, biotechnologii i medycynie, PWN, Warszawa, 2000
  2. Twardowski T (red.)., Biotechnologia - kwartalnik, Instytut Chemii Bioorganicznej PAN, Poznań, 2011, również lata poprzednie

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.6
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.4
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.4
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.4
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.4
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.4
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.2
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.2
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie2
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.2
T-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,2
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.2
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.3
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-A-2Przygotowanie prezentacji13
A-A-3Zaliczenie końcowe ćwiczeń2
A-A-4Konsultacje5
A-A-5Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń15
A-A-6Przygotowanie się do zajęć10
75
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Czytanie i studiowanie piśmiennictwa12
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów11
A-W-4Konsultacje5
A-W-5Zaliczenie wykładów2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_W01Zna mozliwości wykorzystania podstawowych metod konwencjonalnych i biologii moolekularnej w biotechnologii oraz przygotowania i przebiegu procesu biotechnologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
C-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
Treści programoweT-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.
Metody nauczaniaM-3pokaz z objaśnieniem
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć z zakresu biologii molekularnej i biotechnologii; prezentując wiedzę popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych; w zakresie stosunku do wiedzy biotechnologicznej wykazuje obojętność; nie zna podstawowych pozycji piśmiennictwa dotyczącego studiowanego przedmiotu.
3,0Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych w biotechnologii; zna zasadnicze etapy procesu biotechnologicznego i częściowo je objaśnia, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje przeciętne, podstawowe zainteresowanie.
3,5Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii zna etapy procesu biotechnologicznego i niektóre z nich potrafi omówić, niemniej przy prezentacji wiedzy popełnia błędy.
4,0Student posiada szeroki, ponadprzeciętny zakres wiedzy dotyczący stosowanych metod w biotechnologii; rozumie podstawowe zjawiska zachodzące na etapie przygotowania proces biotechnologicznego; przy wyrażaniu wiedzy sporadycznie popełnia błędy.
4,5Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma podstawową wiedzę o biokatalizatorach; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia większych błędów.
5,0Student posiada wiedzę dotyczącą metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych w biotechnologii; rozumie zjawiska zachodzące na różnych etapach procesu biotechnologicznego, ma dużą wiedzę o biokatalizatorach i zna źródła ich poszukiwania; przy wyrażaniu wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_W02Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, główne obszary jej działalności oraz wyjaśnia wpływ osiągnięć z zakresu biotechnologii na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W12wykazuje ogólną wiedzę związaną z wykorzystaniem procesów i metod biotechnologicznych w różnych gałęziach nauki i przemysłu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
C-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
Treści programoweT-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.
Metody nauczaniaM-3pokaz z objaśnieniem
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi przedstawić najważniejszych osiągnięć jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, nie zna obszarów jej działalności, nie potrafi przedstawić jej wpływu na rozwój nauki i społeczeństwa.
3,0Student zna najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na rozwój biotechnologii, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój różnych sfer życia i działalności człowieka.
3,5Student zna historię współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka.
4,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej główne obszary działalności, wie jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki i różnych sfer życia i działalności człowieka oraz potrafi częściowo je wyjaśnić.
4,5Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, najważniejsze osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki.
5,0Student zna historię tradycyjnej i współczesnej biotechnologii, osiągnięcia jakie miały wpływ na jej rozwój, zna jej obszary działalności, wie i potrafi objaśnić jaki może być wpływ niektórych osiągnięć na rozwój nauki, społeczeństwa i gospodarki; potrafi przekonać i obronić swoje stanowisko.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_U01Student potrafi przedstawić źródła i metody doskonalenia biokatalizatorów oraz inerpretować przygotowanie i przebieg procesu biotechnologicznego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
C-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi metodami wykorzystywanymi w procesach biotechnologicznych i bezpieczeństwem ich zastosowania
Treści programoweT-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.
Metody nauczaniaM-3pokaz z objaśnieniem
M-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wyjaśnić znaczenia procesu biotechnologicznego, nie potrafi kojarzyć faktów.
3,0Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, przy pomocy prowadzącego analizuje i kojarzy fakty dotyczące źródeł biokatalizatorów.
3,5Student potrafi wyjaśnić znaczenie procesu biotechnologicznego, interpretuje samodzielnie pojęcie i łączy fakty dotyczące biokatalizatorów oraz metod ich doskonalenia. Potrafi formułować najważniejsze założenia przy przygotowywaniu procesu biotechnologicznego.
4,0Student potrafi wskazać najważniejsze obszary i działy gospodarki w których można wykorzystać biokatalizatory, potrafi wskazać możliwości wykorzystania osiągnięć biotechnologii w ochronie środowiska i pozyskiwaniu energii ze źródeł odnawialnych.
4,5W oparciu o posiadana wiedzę i nieznacznej pomocy prowadzącego student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt.
5,0W oparciu o posiadaną wiedzę student potrafi przedstawić szczególną złożoność procesów biotechnologicznych oraz zinterpretować możliwości biotechnologicznego wykorzystania zwierząt, jak również wskazać nowe obszary wykorzystania biotechnologii w produkcji zwierzęcej, roślinnej i ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_U02Student potrafi weryfikować i oceniać znaczenie osiągnięć metod biotechnologicznych w rozwoju poszczególnych działów gospodarki i obszarów nauki
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U10Posługuje się kluczowymi pojęciami z zakresu biotechnologii; zna i ocenia znaczenie biotechnologii w różnych dziedzinach życia oraz w tworzeniu nowych i pozyskiwaniu istniejących substancji biologicznie aktywnych; zna podstawe zagadnienia z farmakologii i farmakokinetyki leków; potrafi zaprojektować linie biotechnologiczne oraz wykorzystywać różne urządzenia i aparaturę badawczą w biotechnologii; zdaje sobie sprawę z zagrożeń wynikających z osiągnięć biotechnologii; zna zagadnienia związane z biobezpieczeństwem.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R1A_U03stosuje podstawowe technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
R1A_U07posiada znajomość wad i zalet podejmowanych działań mających na celu rozwiązywanie zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
C-1Zapoznanie studentów z głównymi obszarami działalności biotechnologii i jej uwarunkowaniami prawnymi i etycznymi
Treści programoweT-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
T-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: - zaliczenie końcowe wykładów podsumowujące treści programowe w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
S-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: - kolokwium cząstkowe i końcowe z treści programowych ćwiczeń audytoryjnych w formie testu jednokrotnego wyboru lub opisowej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zinterpretować znaczenia i korzyści wynikających z osiągnięć współczesnej biotechnologii.
3,0Student potrafi ocenić znaczenie niektórych odkryć z zakresu biologii molekularnej ii wykazać przy ukierunkowaniu prowadzącego, ich wpływ na rozwój niektórych obszarów biotechnologii.
3,5Przy pomocy prowadzącego student potrafi ocenić znaczenie metod biotechnologicznych w niektórych działach gospodarki.
4,0Student potrafi ocenić i wyjaśnić znaczenie osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa i gospodarki oraz niektórych obszarów nauki.
4,5Poza oceną i interpretacją znaczenia osiągnięć biotechnologii dla społeczeństwa i gospodarki, student potrafi zinterpretować znaczenie najnowszych osiągnięć naukowych i wynikające z nich wnioski.
5,0Student swobodnie łączy fakty dotyczące znaczenia osiągnięć biotechnologii dla rozwoju społeczeństwa, gospodarki, nauki oraz wskazuje na możliwości wykorzystania metod biotechnologicznych w różnych sferach życia i działalności człowieka w przyszłości.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_K01Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na rozwój gospodarki, nauki i społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K08ma świadomość uwarunkowań biologicznych i technologicznych podstawowych procesów biotechnologicznych
BT_1A_K04wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych; ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R1A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności wysokiej jakości, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R1A_K06ma świadomość ryzyka i potrafi ocenić skutki wykonywanej działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-W-4Żywność genetycznie modyfikowana-aspekty praktyczne i etyczne, stan obecny i perspektywy wykorzystania w Polsce i na świecie,
T-W-6Biokatalizatory - źródła i doskonaloenie biokatalizatorów. Konwencjonalne i niekonwencjonalne procesy biotechnologiczne.
T-W-7Wybrane zagadnienia z zakresu działań legislacyjnych i regulacji prawnych w biotechnologii.
T-W-2Biotechnologia roślin, kultury in vitro i ich wykorzystanie
T-W-3Biotechnologia w medycynie i farmacji, ochronie środowiska, przemysle, hodowli zwierząt, biogeotechnologia.
T-W-5Biobezpieczeństwo-stosowanie, transport i wykorzystanie żywych modyfikowanych organizmów (LMO). Zasady bezpiecznej pracy z GMO.
T-W-1Rozwój współczesnej biotechnologii i nauki wchodzące w jej zakres. Biotechnologia i czynniki warunkujące jej rozwój.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zdaje sobie sprawy z możliwości oddziaływania współczesnych osiągnięć biotechnologii na rozwój społeczeństwa i gospodarki, przejawia postawę negującą i dezaprobatę we wszelkich działaniach
3,0Student zdaje sobie sprawę z możliwości oddziaływania biotechnologii na niektóre aspekty sfery życia społecznego i gospodarczego ale nie potrafi objaśnić na czym ten wpływ polega
3,5Student ma świadomość oddziaływania osiągnięć biotechnologii na większość sfer życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega
4,0Student ma świadomość wpływu pozytywnych i negatywnych efektów oddziaływania biotechnologii na różne sfery życia społecznego i gospodarczego ale ma trudności z wyjaśnieniem na czym on polega i nie potrafi podać przykładów
4,5Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko ale wymaga pomocy i ukierunkowania w toku myślenia i interpretacji faktów
5,0Student ma pełną świadomość znaczenia osiągnięć współczesnej biotechnologii i możliwości jej oddziaływania na różne sfery życia i otaczające środowisko, potrafi doskonale kojarzyć i podawać fakty, przekonać do swoich racji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_null_K02Student wykazuje zaangażowanie i kreatywność w pracy zespołowej i ma świadomość jej wpływu na wyniki pracy całej grupy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K03rozumie konieczność zaangażowania i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej i zespołowej; potrafi współdziałać zarówno jako szeregowy członek zespołu, jak i jego lider
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-3Kształtowanie u studentów postawy zrozumienia znaczenia i potrzeby wykorzystania osiągnięć biotechnologicznych we współczesnym świecie
Treści programoweT-A-5Klonowanie i transgeneza, zapłodnienie in vitro u ludzi i zwierząt-nadzieje i obawy, opinie własne.
T-A-4Bioreaktory-zwierzeta gospodarskie jako żywe bioreaktory.
T-A-7Zastosowanie biotechnologii w procesie uzyskiwania surowców ze źródeł odnawialnych.
T-A-6Pozytywne i negatywne aspekty współczesnej biotechnologii. Opinia publiczna a biotechnologia - przygotowanie ankiet, przeprowadzenie i ich analiza.
T-A-3Metody oznaczania żywności modyfikowanej genetycznie. Metody analizy DNA wykorzystywane w hodowli roślin i zwierząt.
T-A-8Nanotechnologie i nanobiotechnologie.
T-A-2Biosynteza metabolitów wtórnych w kulturach in vitro. Zabiegi technologiczne zwiększające sekrecję metabolitów wtórnych.
T-A-1Organizacja laboratorium kultur in vitro. Metody biologii molekularnej wykorzystywane w pracy biotechnologa. Rozmnażanie roślin w kulturach in vitro.
Metody nauczaniaM-2Metoda przypadków i dyskusja panelowa
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: - kontrola aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przejawia żadnej aktywności i unika podejmowania działań samodzielnych jak również na forum grupy
3,0Student przejawia zainteresowanie i nie unika pracy ale robi to w sposób nieudolny, przy planowaniu zadań wymaga pomocy prowadzącego
3,5Student wykazuje zainteresowanie i chęć przy podejmowaniu wspólnych działań w grupie ale sam nie przedstawia pomysłów i nie wnosi twórczego wkładu do wspólnego dorobku
4,0Student podejmuje działania z własnej woli, pomaga organizować pracę i rozdzielać zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
4,5Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy, dostosowuje się do danej sytuacji mając świadomość znaczenia pracy kolektywnej
5,0Student potrafi samodzielnie podjąć działania i podzielić zadania wśród członków grupy oraz ocenić efekty i wyciągnąć wnioski ze wspólnych przedsięwzięć