Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Molekularne wskaźniki predykcyjne płynów ustrojowych
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 4 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu biochemii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.1
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.1
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.1
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania2
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
7
wykłady
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.1
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.2
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.1
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.2
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.1
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.16
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
45
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.17
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.1_W01
Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
BT_2A_W06R2A_W01, R2A_W04C-1T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-4, S-3
BT_2A_BTZ-S-O4.1_W02
Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu.
BT_2A_W13R2A_W01, R2A_W07C-1T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-4, S-3
BT_2A_BTZ-S-O4.1_W03
Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe.
BT_2A_W01, BT_2A_W15R2A_W01, R2A_W04, R2A_W07C-1T-A-2, T-A-1, T-W-1M-2, M-3, M-4, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.1_U01
Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych.
BT_2A_U02, BT_2A_U05, BT_2A_U06R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-2, M-3, M-4, M-1S-4, S-3
BT_2A_BTZ-S-O4.1_U02
Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań.
BT_2A_U07R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U03C-1T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2, M-3, M-4, M-1S-4, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.1_K01
Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
BT_2A_K07R2A_K01, R2A_K07C-1T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-3, T-A-4M-2, M-3, M-4, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.1_W01
Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_BTZ-S-O4.1_W02
Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_BTZ-S-O4.1_W03
Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-S-O4.1_U01
Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BT_2A_BTZ-S-O4.1_U02
Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Literatura podstawowa

  1. Dembińska-Kieć A., Naskalski J.W., Diagnostyka laboratoryjna, Urban and Partner, Wrocław, 2008
  2. Kraj A., Silbering J., Proteomika, UJ, Kraków, 2004
  3. Maśliński S., Ryżewski J., Patofizjologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007

Literatura dodatkowa

  1. Murray R.K.,Granner D.K., Rodwell V.W., Biochemia Harpera, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007
  2. W.Z Traczyk, A. Trzebski, Fizjologia człowieka z elementami fizjologii stosowanej i klinicznej., Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2001
  3. Myśliwiec M., Choroby nerek, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.1
T-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.1
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.1
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania2
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.1
T-A-6Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych w formie pisemnej1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.1
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.2
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.1
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.2
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.1
T-W-6Zaliczenie wykładów w formie pisemnej.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.7
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.16
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i dyskusja podczas zajęć.10
A-A-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu12
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.20
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.17
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O4.1_W01Student jest w stanie objaśniać podstawowe techniki i metody stosowane w oznaczaniu molekularnych wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O4.1_W02Student wskazuje nowe metody szybkiego poznawania procesów zachodząych w fizjologii i patofizjologii organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W13posiada poszerzoną ogólną wiedzę na temat wpływu czynników biotechnologicznych na zdrowie człowieka oraz funkcjonowanie i rozwój produkcji zwierzęcej i roślinnej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O4.1_W03Student objaśnia parametry homeostazy związane z badaniem wskaźników predykcyjnych, zna pojęcie normy i definiuje wartości prawidłowe i nieprawidłowe.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W15wykazuje pogłębioną znajomość nowoczesnej hodowli mającej znaczenie w rozwoju obszarów wiejskich
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W07ma rozszerzoną wiedzę na temat stanu i kompleksowego działania czynników determinujących funkcjonowanie i rozwój obszarów wiejskich
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O4.1_U01Student korzysta ze znajomości istnienia technik oznaczania wskaźników predykcyjnych i umiejętnie je dobiera do określonych badań naukowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U02Umie zaplanować i analizować badania biotechnologiczne z wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
BT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-3Dobór i przygotowanie próbek. Zasady przygotowania prób płynów ustrojowych do analizy w spektrometrii masowej, rejestracja i interpretacja widm analizowanych próbek płynów ustrojowych w spektrometrze masowym typu MALDI-TOF, rejestracja mas cząsteczkowych poszczególnych substancji płynów ustrojowych.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O4.1_U02Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w organizmie i potrafi zinterpretować wyniki prowadzonych badań.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U07Wykorzystuje wiedzę z zakresu budowy i funkcji biologicznych białek, kwasów nukleinowych, hormonów i witamin; rozumie główne szlaki metaboliczne oraz mechanizmy regulacji metabolizmu; rozumie mechanizm działania enzymów, potrafi je pozyskiwać i wykorzystywać; weryfikuje przydatność enzymów z użyciem narzędzi bioinformatycznych (modelowanie białek).
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
T-W-1Podstawowe techniki i metody stosowane w diagnostyce laboratoryjnej: metody spektroskopowe, wirowanie, chromatografia, elektroforeza, metody radioimmunologiczne, metody immunoenzymatyczne.
T-W-5Metody izolacji metabolitów w moczu i ich oznaczanie. Dostępne bazy danych metabolitów.
T-W-4Metabolomika jako nowoczesna diagnostyka badań płynów moczu. Metabolom moczu i jego interpretacja. Złożoność metabolomu moczu. Biochemiczne analizy metabolitów endogennych z zastosowaniem spektrometrii masowej. Metabolity moczu jako wczesne biomarkery toksyczności leków.
T-W-2Przyszłośc „omiki” w oznaczaniu molekularnych wskaźników płynów ustrojowych. Współczesne technologie w badaniach proteomu i metabolomu płynów ustrojowych (spektrometria masowa typu MALDI-TOF, SELDI-TOF, CE-MS, elektroforeza dwukierunkowa i kapilarna). Nieinwazyjna diagnostyka chorób na podstawie obecności biomarkerów w płynach ustrojowych. Proteomika płynów ustrojowych. Analiza płynów ustrojowych w proteomice klinicznej.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów i audytoriów.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-S-O4.1_K01Student w interpretacji procesów fizjologicznych wykorzystuje podejście naukowe i wykazuje zrozumienie oraz znaczenie znajomości pogłębionej wiedzy na temat zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z najnowszymi technikami badania wskaźników predykcyjnych płynów ustrojowych oraz sposobami interpretacji wyników i ich wykorzystania w celu uzyskania potrzebnych informacji związanych z fizjologią organizmu.
Treści programoweT-A-2Pojęcie normy, wartości referencyjnych i ich znaczenie w badanich wskaźników predykcyjnych. Zmienność osobnicza a wartości referencyjne w diagnostyce laboratoryjnej. Czułość i swoistość diagnostyczna testu.
T-A-1Techniki analityczne i wyzwania ilościowej analizy metabolitów. Błędy przedanalityczne i postanalityczne. Sposoby pobierania i przechowywania materiału do badań. Problemy jakości związane z rodzajem materiału pobieranego do badań. Problem zapewnienia diagnostycznej wartości wyniku.
T-A-5Zastosowanie spektrometrii mas do identyfikacji i weryfikacji nowych markerów proteomicznych i metabolomicznych o potencjalnym znaczeniu w molekularnej diagnostyce klinicznej do oznaczania stężeń substancji leczniczych w materiale biologicznym.
T-A-3Proteom limfocytów. Ocena jakościowa i ilościowa subpopulacji limfocytów obecnych we krwi obwodowej z wykorzystaniem narzędzi proteomcznych.
T-A-4Analizy podstawowych składników biochemicznych płynów ustrojowych. Metody spektrofotometryczne wykorzystywane w diagnostyce laboratoryjnej. Rola diagnostyczna oznaczeń hormonów. Metody radioimmunologiczne – zasady działania
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Praca w grupach.
M-4Dyskusja dydaktyczna
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć.