Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Konsekwencje genetycznej modyfikacji czynności organizmu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Konsekwencje genetycznej modyfikacji czynności organizmu
Specjalność Biotechnologia w produkcji zwierzęcej i ochronie środowiska
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesław Skrzypczak <Wieslaw.Skrzypczak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,50,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu biologii komórki.
W-2Podstawowa wiedza z zakresu genetyki.
W-3Podstawowa wiedza z zakresu fizjologii zwierząt.
W-4Podstawowa wiedza z zakresu inżynierii genetycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.2
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.2
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.2
T-L-4Pisemne zaliczenie przedmiotu1
7
wykłady
T-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.2
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).2
T-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.2
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń14
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć.13
A-L-4Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia przedmiotu.10
44
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Konsultacje6
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
BT_2A_W14, BT_2A_W01, BT_2A_W16R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02C-1T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-4, S-5
BT_2A_BTZ-N-D7_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
BT_2A_W06R2A_W01, R2A_W04C-2T-W-3, T-L-1M-2, M-3, M-1S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
BT_2A_U04R2A_U01, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07C-2, C-1, C-3T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-4, S-5
BT_2A_BTZ-N-D7_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U07C-2, C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_K01
Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
BT_2A_K02R2A_K04, R2A_K05InzA2_K01C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-3, S-1, S-2
BT_2A_BTZ-N-D7_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
BT_2A_K07, BT_2A_K01R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2
BT_2A_BTZ-N-D7_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
BT_2A_K05R2A_K03, R2A_K04InzA2_K02C-2, C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-L-2, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_W01
Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
BT_2A_BTZ-N-D7_W02
Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_U01
Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
BT_2A_BTZ-N-D7_U02
Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTZ-N-D7_K01
Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
2,0
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego i ich wpływu na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-N-D7_K02
Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_2A_BTZ-N-D7_K03
Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Chmiel Aleksander, Biotechnologia. Podstawy mikrobiologiczne i biochemiczne., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1998
  2. Pod red. Marka Świtońskiego, Postępy genetyki molekularnej bydła i trzody chlewnej, Wydawnictwo Akademii Rolniczej im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań, 2004
  3. Pod red. Olivera Kaysera i Rainera H. Mullera, Biotechnologia farmaceutyczna, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2003
  4. Pod red. Lecha Zwierzchowskiego, Kazimierza Jaszczaka, Jacka A. Modlińskiego, Biotechnologia zwierząt, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.2
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.2
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.2
T-L-4Pisemne zaliczenie przedmiotu1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.2
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).2
T-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.2
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach7
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń14
A-L-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć.13
A-L-4Przygotowanie studenta do pisemnego zaliczenia przedmiotu.10
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów30
A-W-3Konsultacje6
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-D7_W01Student potrafi wskazać potencjalne kierunki wykorzystywania zwierząt transgenicznych we współczesnej biotechnologii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W14ma wzbogaconą wiedzę na temat modyfikacji genetycznych oraz ich znaczenia dla człwieka i środowiska przyrodniczego
BT_2A_W01ma poszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki oraz nauk pokrewnych dostosowaną do kierunku biotechnologia
BT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-D7_W02Student jest świadomy zagrożeń oraz fizjologicznych konsekwencji związanych z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
Treści programoweT-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0- nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
3,5- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - wykazuje zrozumienie podstawowych zagadnień - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów
4,0- w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie cały zakresu materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy
4,5- w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
5,0- w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-D7_U01Student potrafi ocenić negatywny wpływ manipulacji genetycznych na funkcjonowanie organizmu żywego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U04Zna czynniki wpływające na produkcję żywności; potrafi analizować substancje niepożądane w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego; zna i rozumie zasady uwalniania GMO do środowiska, analizuje zagrożenia oraz szacuje skutki tworzenia i stosowania GMO; umie określić wpływ i znaczenie biotechnologii w ochronie środowiska; docenia znaczenie zasobów genowych roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-D7_U02Student potrafi scharakteryzować obowiązujace we współczesnej biotechnologii kierunki modyfikacji organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
Treści programoweT-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta, przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach oraz pisemnego zaliczenia tematyki ćwiczeń.
S-5Ocena podsumowująca: Pisemny egzamin.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: nie potrafi poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów przygotowanie zleconej pracy, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5Student: potrafi poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: samodzielnie radzi sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
4,5Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy
5,0Student: samodzielnie rozwiązuje postawione problemy i radzi sobie w pełni z trudnościami związanymi z procesem wykonania zleconej pracy; swobodnie porusza się w danej tematyce i prawidłowo wykorzystuje materiały źródłowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-D7_K01Rozumie w jaki sposób manipulacje genetyczne mogą wpłynąć na procesy fizjologiczne organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: Pisemne zaliczenie tematyki ćwiczeń.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student rozumie i ma świadomość w stopniu podstawowym na temat potencjału jaki niosą ze sobą technologie transformowania genetycznego i ich wpływu na organizm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-D7_K02Student rozumie potrzebę rozwijania własnych kompetencji zawodowych i jest otwarty na wymianę wiedzy w kontaktach interpersonalnych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K07rozumie celowość pobudzania indywidualnej aktywności poznawczej oraz podnoszenia kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność w zdobywaniu informacji naukowych z różnych źródeł
BT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-L-4Pisemne zaliczenie przedmiotu
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie unika podejmowania samodzielnych działań w zakresie samokształcenia, ale nie podejmuje ich z własnej inicjatywy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTZ-N-D7_K03Wykazuje zdyscyplinowanie w pracy zespołowej, jednocześnie potrafi organizować i kierować pracą w grupie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z negatywnymi skutkami związanymi z uzyskiwaniem zwierząt transgenicznych i klonowaniem ich w celu wyprodukowania potencjalnych dawców narządów do transplantacji.
C-1Celem przedmiotu jest przybliżenie studentom wiedzy dotyczącej potencjalnych kierunków zastosowania inżynierii genetycznej oraz wyspecjalizowanych technik biologii molekularnej we współczesnej hodowli zwierząt.
C-3Przybliżenie studentom wpływu genetycznych modyfikacji organizmu na podstawowe procesy fizjologiczne.
Treści programoweT-W-1Życie – istota problemu. Organizm i jego środowisko wewnętrzne. Mechanizmy homeostatyczne. Interakcje genotyp środowisko zewnętrzne. Cykl życia. Manipulacje genetyczne – istota problemu.
T-W-2Zwierzęta modyfikowane genetycznie w hodowli, farmacji i biomedycynie. Zwierzęta jako bioreaktory. Produkcja białek o znaczeniu terapeutycznym – biofarmaceutyki (rekombinowane hormony, interferony, interleukiny, czynniki krzepnięcia krwi, przeciwciała monoklonalne, szczepionki itp.).
T-W-4Modyfikacje genetyczne zwierząt - potencjalne skutki negatywne.
T-W-3Teoria a praktyka wykorzystania komórek macierzystych w odnowie i przebudowie tkanek i narządów.
T-L-2Modyfikacje genetyczne, a transformacja nowotworowa komórek. Możliwości ograniczania zdolności komórek nowotworowych do proliferacji, migracji i adhezji. Skuteczność metod bio- i nanotechnologii.
T-L-1Pozytywne i negatywne skutki transplantacji komórek, tkanek i narządów. Mechanizm odrzucania przeszczepów – metody przeciwdziałania.
T-L-3Modyfikacja odporności organizmu. Terapia genowa. Wykorzystanie komórek macierzystych, w odnowie i przebudowie tkanek. Ksenotransplantacje.
Metody nauczaniaM-2Praca w grupach.
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-1Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie prac zespołowych student: - planuje i wykonuje pracę w sposób nieudolny na każdym z jej etapów (przygotowawczy, inkubacyjny, olśnienia, wykonawczy, weryfikacji, prezentacji rozwiązań)
3,5
4,0
4,5
5,0