Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Biotechnologia w kosmetologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biotechnologia w kosmetologii
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Kulpa <Danuta.Kulpa@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>, Magdalena Pol-Szyszko <Magdalena.Pol-Szyszko@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW4 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość podstawowych metod inżynierii genetycznej i roślinnych kultur in vitro
W-2wiedza z zakresu chemi, biochemii, botaniki i anatomii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.2
T-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.1
T-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.1
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.1
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.1
T-A-6Podsumowanie ćwiczeń.1
7
wykłady
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.1
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne1
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii1
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem1
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)1
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych1
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.1
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3studiowanie zawartości substancji czynnych w dostępnych na rynku kosmetykach i przygotowanie receptur własnych kosmetyków12
A-A-4samodzielne studiowanie literatury16
45
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2zaliczenie3
A-W-3zamodzielne przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4czytanie poleconej literatury16
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład multimedialny
M-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
M-3Ćwiczenia demonstracyjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_W01
Student posiada podstawowe informacje z zakresu substancji czynnych zawartych w kosmetykach, ich zastosowania i możliwości pozyskania na drodze biotechnologicznej.
BT_2A_W06, BT_2A_W16R2A_W01, R2A_W04, R2A_W05, R2A_W06InzA2_W02C-1T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_U01
Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
BT_2A_U08, BT_2A_U05R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U05, InzA2_U07, InzA2_U08C-1T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1, T-W-2, T-W-1, T-W-6, T-W-8, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_K01
Student ma świadomość możliwości wykorzystania metod bioetchnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
BT_2A_K03, BT_2A_K04R2A_K02, R2A_K03, R2A_K05, R2A_K06InzA2_K01C-1T-A-2, T-A-5, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_W01
Student posiada podstawowe informacje z zakresu substancji czynnych zawartych w kosmetykach, ich zastosowania i możliwości pozyskania na drodze biotechnologicznej.
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu podstawowych informacji z oamwianego materiału.
4,0Dobre opnowanie realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału, jednak z nielicznymi błedami i niedociągnięiami.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_U01
Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
2,0Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować.
3,0Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków.
3,5Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków
4,0Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy.
4,5Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów.
5,0Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O6.1_K01
Student ma świadomość możliwości wykorzystania metod bioetchnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
2,0Student nie zna metod metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Nie docenia ich istotności.
3,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz ich nie zna.
3,5Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie podstawowe założenia metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie nieliczne metody biotechnologiczne umożliwiające testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,5Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków, popełniając nieliczne błedy w ich opisie. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.
5,0Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.

Literatura podstawowa

  1. Martini M-C., Placek W., Kosmetologia i farmakologia skóry., Lavoisier, Warszawa, 2007
  2. Dylewska-Grzelakowska J., Kosmetyka stosowana., WsiP, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.2
T-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.1
T-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.1
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.1
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.1
T-A-6Podsumowanie ćwiczeń.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.1
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne1
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii1
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem1
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)1
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych1
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.1
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach7
A-A-2przygotowanie prezentacji multimedialnych10
A-A-3studiowanie zawartości substancji czynnych w dostępnych na rynku kosmetykach i przygotowanie receptur własnych kosmetyków12
A-A-4samodzielne studiowanie literatury16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2zaliczenie3
A-W-3zamodzielne przygotowanie do zaliczenia18
A-W-4czytanie poleconej literatury16
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O6.1_W01Student posiada podstawowe informacje z zakresu substancji czynnych zawartych w kosmetykach, ich zastosowania i możliwości pozyskania na drodze biotechnologicznej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
BT_2A_W16ma szczegółową wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W05wykazuje znajomość zaawansowanych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R2A_W06ma rozszerzoną wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz o jego zagrożeniach
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.
T-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.
T-A-6Podsumowanie ćwiczeń.
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)
Metody nauczaniaM-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Niedostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału.
3,0Dostateczna wiedza z zakresu realizowanego materiału z niewielkimi niedociągnięciami.
3,5Dostateczna wiedza z zakresu podstawowych informacji z oamwianego materiału.
4,0Dobre opnowanie realizowanego materiału.
4,5Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału, jednak z nielicznymi błedami i niedociągnięiami.
5,0Bardzo dobre opanowanie realizowanego materiału.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O6.1_U01Student potrafi napisać receptury podstawowych produktów kosmetycznych oraz przygotować je praktycznie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
BT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-A-3Metody produkcji płynów, emulski i kremów kosmetycznych.
T-A-4Zadania projektowe - samodzielne przygotowanie receptur kosmetyków.
T-A-6Podsumowanie ćwiczeń.
T-A-1Składniki kosmetyków i metody biotechnologiczne ich pozyskiwania.
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
T-W-6Kosmeceutyki i nutriceutyki - wzbogacanie żywności, suplementy diety, środki wspomagające odchudzanie Kosmogenomika i nutrigenomika – wykorzystanie badań genetycznych do określania preferencji skóry i żywieniowych
T-W-8Przepisy prawne dotyczące kosmetyków w Polsce i w Unii Europejskiej.
T-W-3Fitokosmetyki - wyciągi roślinne stosowane kosmetologii. Wykorzystanie kultur in vitro do pozyskiwania substancji wykorzystywanych w kosmetologii
T-W-7Substancje zapachowe – produkcja perfum, pozyskiwanie substancji wykorzystywanych w perfumiarstwie. Pozyskiwanie substancji zapachowych konwencjonalnie i metodami biotechnologicznymi.
T-W-4Produkty chroniące przed uszkodzeniami DNA – mechanizmy działania filtrów UV, wskaźniki ochrony przed UV (IP dla UV), związki wychwytujące wolne rodniki, doustne środku chroniące przed opalaniem
T-W-5Starzenie się skóry (mechanizmy starzenia, produkty chroniące przed starzeniam – kolagen, żelatyna, DNA, retinoidy, enzymy, lipoproteiny, chitozany, kwas hilauronowy)
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia demonstracyjne.
M-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-2Ocena formująca: ocena przygotowanych receptur kosmetyków
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych składników kosmetyków, nie potrai ich przygotować.
3,0Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków ale nie potrafi zaplanować z nich receptur kosmetyków.
3,5Student zna nieliczne podstawowe składniki kosmetyków, nie potrafi jednak zaplanować z nich receptur kosmetyków
4,0Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, popełnia przy tym nieliczne błedy.
4,5Student zna liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów.
5,0Student zna bardzo liczne składniki kosmetyków, potrafi zaplanować z nich receptury i je zrealizować, nie popełnia przy tym błedów. Wykazuje własną inicjatywę w poszukiwaniu literatury dotyczacej omawianego tematu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O6.1_K01Student ma świadomość możliwości wykorzystania metod bioetchnologicznych do testowania kosmetyków, jako alterantywy dla testowania na zwierzętach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K03ma świadomość wpływu biotechnologii na kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka
BT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K05ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję wysokiej jakości żywności, dobrostan zwierząt oraz kształtowanie i stan środowiska naturalnego
R2A_K06posiada znajomość działań zmierzających do ograniczenia ryzyka i przewidywania skutków działalności w zakresie szeroko rozumianego rolnictwa i środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wykorzystania i zastosowania biotechnologii w przemyśle kosmetycznym. Poznanie działania niektórych produktów kosmetycznych. Poznanie alternatywnych metod testowania kosmetyków. Umiejętność samodzielnego przygotowania wybranego kosmetyku.
Treści programoweT-A-2Badanie toksyczności kosmetyków.
T-A-5Najnowsze doniesienia zakresu zastosowania biotechnologii w kosmetologii.
T-W-2Przenikanie przez skórę. Absorbcja przez skórna, metody oceny szybkości przenikania przez skórę. Systemy nośnikowe kosmetyków: systemy submikronowe - pęcherzykowe (liposomy), nanocząsteczki (nanosfery, stabilność nanocząsteczek), systemy nadmikronowe, ciekłe kryształy, zabiegi fizyczne
T-W-1Budowa i biologia skóry. Funkcje skóry Naskórek. Skóra właściwa. Tkanka podskórna. Gruczoły łojowe. Gruczoły potowe. Układ odpornościowy skóry.
Metody nauczaniaM-2Praca przy przygotowaniu pojektów multimedialnych w grupach.
M-1Wykład multimedialny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena przygotowanej prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna metod metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Nie docenia ich istotności.
3,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz ich nie zna.
3,5Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie podstawowe założenia metod biotechnologicznych umożliwiających testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,0Student rozumie konieczność stosowania metod biotechnologicznych, lecz zna jedynie nieliczne metody biotechnologiczne umożliwiające testowanie szkodliwości kosmetyków.
4,5Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków, popełniając nieliczne błedy w ich opisie. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.
5,0Student doskonale zna metod metody biotechnologicznych umożliwiających testowanie kosmetyków. Rozumie koniczność ich stosowania i dalszego rozwijania.