Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Genetyka molekularna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka molekularna
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Paweł Milczarski <Pawel.Milczarski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 1 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,50,41zaliczenie
wykładyW1 8 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Genetyka ogólna
W-2biologia molekularna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1nabycie wiedzy na temat metod identyfikacji polimorficznych miejsc w sekwencji DNA, warunkujących zmienność ważnych cech użytkowych roślin oraz sposobu wykorzystania tej wiedzy w praktycznej hodowli

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Polimorfizm funkcjonalny dla cechy zapach ryżu. Polimorfizm funkcjonalny dla cechy długość ziarniaka ryżu1
T-A-2Polimorfizm funkcjonalny syntazy fitoenu u pszenicy warunkujący żółte zabarwienie ziarniaka. Polimorfizmy funkcjonalne warunkujące wzrost plonu i zawartości skrobi w ziarnie pszenicy1
T-A-3Polimorfizm funkcjonalny warunkujący smak marchwi. Polimorfizm funkcjonalny warunkujący odporność na patogeny1
T-A-4Przykład analizy QTL prowadzącej do ustalenia liczby loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy QTL określającej liczbę loci warunkujących aktywność alfa-amylazy1
T-A-5Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących aktywność alfa-amylazy1
T-A-6Przykład zastosowania markerów molekularnych do selekcji nowych odmian uprawnych1
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń1
7
wykłady
T-W-1Metody detekcji polimorfizmów w sekwencjach DNA1
T-W-2Polimorfizm jednego nukleotydu i haplotypy. Markery allelospecyficzne1
T-W-3Metody rozróżniania kopii genów i rodzin wielogenowych. Opracowywanie markerów dla polimorfizmów funkcjonalnych1
T-W-4Identyfikacja sekwencji promotorowej i sekwencji regulatorowych. Wpływ mutacji intronowych na alternatywny splicing1
T-W-5Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez mapowanie QTL. Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez analizę skrajnych grup rekombinantów (BSG)1
T-W-6Identyfikacja genów złożonych cech poprzez mapowanie asocjacyjne. Strategia genów kandydatów w wykrywaniu markerów funkcjonalnych1
T-W-7Metody hodowli molekularnej1
T-W-8Molekularne metody ustalania podobieństwa genetycznego1
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2przygotowywanie referatów20
A-A-3przygotowanie do tematyki ćwiczeń18
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału z wykładów poprzez lekturę literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Test zaliczeniowy2
44

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład
M-2Prezentacja multimedialna
M-3Dyskusja panelowa

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test pisemny 10 pytań szczegółowych
S-2Ocena podsumowująca: ocena wystąpień referatowych studentów podczas ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.3_W01
opisuje sposoby identyfikacji polimorfizmów funkcjonalnych DNA i metody opracowania markerów dla wspomagania hodowli roślin uprawnych
BT_2A_W06R2A_W01, R2A_W04C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-8, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.3_U01
student interpretuje wyniki badań naukowych (publikacje oryginalne angielskojęzyczne) w zakresie genetyki molekularnej roślin
BT_2A_U05, BT_2A_U06R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U01, InzA2_U02, InzA2_U05, InzA2_U06, InzA2_U08C-1T-A-6, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-7, T-W-3, T-W-6, T-W-2M-3, M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-O1.3_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego kontaktu z literaturą światowa poświęconą genetyce molekularnej roślin dla nadążenia nad nowymi metodami i strategiami badań
BT_2A_K01R2A_K01, R2A_K07InzA2_K02C-1T-A-6, T-A-4, T-A-5M-3, M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.3_W01
opisuje sposoby identyfikacji polimorfizmów funkcjonalnych DNA i metody opracowania markerów dla wspomagania hodowli roślin uprawnych
2,0nie zna metod identyfikacji polimorfizmów DNA
3,0zna w stopniu podstawowym metody identyfikacji polimorfizmów w DNA
3,5zna w stopniu podstawowym metody identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli roślin
4,0zna biegle większość metod identyfikacji polimorfizmów DNA i sposobów ich wykorzystania w hodowli roslin
4,5zna dogłębnie wiekszość metod identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli
5,0zna dogłębnie wszystkie metody identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.3_U01
student interpretuje wyniki badań naukowych (publikacje oryginalne angielskojęzyczne) w zakresie genetyki molekularnej roślin
2,0nie umie zinterpretować wyników publikacji z zakresu genetyki molekularnej roślin
3,0interpretuje w stopniu podstawowym wyniki publikacji z genetyki molekularnej
3,5w zadowalającym stopniu interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej
4,0szczegółowo interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej
4,5w sposób dogłębny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej
5,0w sposób pełny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej oraz dostrzega ograniczenia stosowanych technik

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-O1.3_K01
Ma świadomość konieczności ciągłego kontaktu z literaturą światowa poświęconą genetyce molekularnej roślin dla nadążenia nad nowymi metodami i strategiami badań
2,0brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową
3,0świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową
3,5świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników
4,0świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej
4,5świadomośc konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową
5,0świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową

Literatura podstawowa

  1. S. Malepszy, Biotechnologia roślin, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. P. Węgleński, Genetyka molekularna, Państwowe Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa, 2006
  2. Autorzy angielskojęzyczni, Publikacje naukowe oryginalne prezentujące współczesne osiagnięcia aplikacyjne genetyki molekularnej roślin, światowe wydawnictwa czasopism naukowych, 2011

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Polimorfizm funkcjonalny dla cechy zapach ryżu. Polimorfizm funkcjonalny dla cechy długość ziarniaka ryżu1
T-A-2Polimorfizm funkcjonalny syntazy fitoenu u pszenicy warunkujący żółte zabarwienie ziarniaka. Polimorfizmy funkcjonalne warunkujące wzrost plonu i zawartości skrobi w ziarnie pszenicy1
T-A-3Polimorfizm funkcjonalny warunkujący smak marchwi. Polimorfizm funkcjonalny warunkujący odporność na patogeny1
T-A-4Przykład analizy QTL prowadzącej do ustalenia liczby loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy QTL określającej liczbę loci warunkujących aktywność alfa-amylazy1
T-A-5Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących aktywność alfa-amylazy1
T-A-6Przykład zastosowania markerów molekularnych do selekcji nowych odmian uprawnych1
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Metody detekcji polimorfizmów w sekwencjach DNA1
T-W-2Polimorfizm jednego nukleotydu i haplotypy. Markery allelospecyficzne1
T-W-3Metody rozróżniania kopii genów i rodzin wielogenowych. Opracowywanie markerów dla polimorfizmów funkcjonalnych1
T-W-4Identyfikacja sekwencji promotorowej i sekwencji regulatorowych. Wpływ mutacji intronowych na alternatywny splicing1
T-W-5Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez mapowanie QTL. Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez analizę skrajnych grup rekombinantów (BSG)1
T-W-6Identyfikacja genów złożonych cech poprzez mapowanie asocjacyjne. Strategia genów kandydatów w wykrywaniu markerów funkcjonalnych1
T-W-7Metody hodowli molekularnej1
T-W-8Molekularne metody ustalania podobieństwa genetycznego1
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w ćwiczeniach7
A-A-2przygotowywanie referatów20
A-A-3przygotowanie do tematyki ćwiczeń18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne opanowanie materiału z wykładów poprzez lekturę literatury16
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia wykładów18
A-W-4Test zaliczeniowy2
44
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O1.3_W01opisuje sposoby identyfikacji polimorfizmów funkcjonalnych DNA i metody opracowania markerów dla wspomagania hodowli roślin uprawnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W06ma szczegółową i uporządkowaną wiedzę z zakresu wykorzystania procesów molekularnych, enzymatycznych i fizjologicznych organizmów żywych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W01ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R2A_W04ma pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy na temat metod identyfikacji polimorficznych miejsc w sekwencji DNA, warunkujących zmienność ważnych cech użytkowych roślin oraz sposobu wykorzystania tej wiedzy w praktycznej hodowli
Treści programoweT-W-1Metody detekcji polimorfizmów w sekwencjach DNA
T-W-5Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez mapowanie QTL. Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez analizę skrajnych grup rekombinantów (BSG)
T-W-4Identyfikacja sekwencji promotorowej i sekwencji regulatorowych. Wpływ mutacji intronowych na alternatywny splicing
T-W-8Molekularne metody ustalania podobieństwa genetycznego
T-W-7Metody hodowli molekularnej
T-W-3Metody rozróżniania kopii genów i rodzin wielogenowych. Opracowywanie markerów dla polimorfizmów funkcjonalnych
T-W-6Identyfikacja genów złożonych cech poprzez mapowanie asocjacyjne. Strategia genów kandydatów w wykrywaniu markerów funkcjonalnych
T-W-2Polimorfizm jednego nukleotydu i haplotypy. Markery allelospecyficzne
Metody nauczaniaM-2Prezentacja multimedialna
M-1wykład
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów - test pisemny 10 pytań szczegółowych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna metod identyfikacji polimorfizmów DNA
3,0zna w stopniu podstawowym metody identyfikacji polimorfizmów w DNA
3,5zna w stopniu podstawowym metody identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli roślin
4,0zna biegle większość metod identyfikacji polimorfizmów DNA i sposobów ich wykorzystania w hodowli roslin
4,5zna dogłębnie wiekszość metod identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli
5,0zna dogłębnie wszystkie metody identyfikacji polimorfizmów DNA i sposoby ich wykorzystania w hodowli
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O1.3_U01student interpretuje wyniki badań naukowych (publikacje oryginalne angielskojęzyczne) w zakresie genetyki molekularnej roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U05Potrafi zaprojektować oraz zrealizować proces eksperymentalny; zna i stosuje metody oraz systemy diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej; posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego; potrafi przeprowadzać badania z użyciem mikroskopów; stosuje w analizie i diagnostyce narzędzia bioinformatyczne. Zna systemy i procesy wykorzystywane w ocenie stanu środowiska.
BT_2A_U06Potrafi wykorzystać techniki molekularne stosowane w taksonomii roślin, zwierząt i ludzi; rozumie budowę i funkcje genomu oraz transkryptomu organizmów eukariotycznych i prokariotycznych; zna procesy dziedziczenia i rozwoju organizmu; wykorzystuje metody molekularne w biotechnologii stosowanej; rozumie molekularne podstawy ewolucji; zna czynniki wpływające na zmienność organizmu.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA2_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA2_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy na temat metod identyfikacji polimorficznych miejsc w sekwencji DNA, warunkujących zmienność ważnych cech użytkowych roślin oraz sposobu wykorzystania tej wiedzy w praktycznej hodowli
Treści programoweT-A-6Przykład zastosowania markerów molekularnych do selekcji nowych odmian uprawnych
T-A-4Przykład analizy QTL prowadzącej do ustalenia liczby loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy QTL określającej liczbę loci warunkujących aktywność alfa-amylazy
T-A-5Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących aktywność alfa-amylazy
T-W-1Metody detekcji polimorfizmów w sekwencjach DNA
T-W-5Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez mapowanie QTL. Identyfikacja genów warunkujących cechy złożone poprzez analizę skrajnych grup rekombinantów (BSG)
T-W-4Identyfikacja sekwencji promotorowej i sekwencji regulatorowych. Wpływ mutacji intronowych na alternatywny splicing
T-W-7Metody hodowli molekularnej
T-W-3Metody rozróżniania kopii genów i rodzin wielogenowych. Opracowywanie markerów dla polimorfizmów funkcjonalnych
T-W-6Identyfikacja genów złożonych cech poprzez mapowanie asocjacyjne. Strategia genów kandydatów w wykrywaniu markerów funkcjonalnych
T-W-2Polimorfizm jednego nukleotydu i haplotypy. Markery allelospecyficzne
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-2Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wystąpień referatowych studentów podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie zinterpretować wyników publikacji z zakresu genetyki molekularnej roślin
3,0interpretuje w stopniu podstawowym wyniki publikacji z genetyki molekularnej
3,5w zadowalającym stopniu interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej
4,0szczegółowo interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej
4,5w sposób dogłębny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej
5,0w sposób pełny interpretuje wyniki publikacji z genetyki molekularnej oraz dostrzega ograniczenia stosowanych technik
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-O1.3_K01Ma świadomość konieczności ciągłego kontaktu z literaturą światowa poświęconą genetyce molekularnej roślin dla nadążenia nad nowymi metodami i strategiami badań
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K01wykazuje potrzebę ciągłego podnoszenia wiedzy ogólnej i kierunkowej, ma świadomość celowości podnoszenia zdobytej wiedzy zarówno w działaniach zawodowych, jak i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
R2A_K07ma świadomość potrzeby ukierunkowanego dokształcania i samodoskonalenia w zakresie wykonywanego zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1nabycie wiedzy na temat metod identyfikacji polimorficznych miejsc w sekwencji DNA, warunkujących zmienność ważnych cech użytkowych roślin oraz sposobu wykorzystania tej wiedzy w praktycznej hodowli
Treści programoweT-A-6Przykład zastosowania markerów molekularnych do selekcji nowych odmian uprawnych
T-A-4Przykład analizy QTL prowadzącej do ustalenia liczby loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy QTL określającej liczbę loci warunkujących aktywność alfa-amylazy
T-A-5Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących odporność na porastanie. Przykład analizy BSG ustalającej liczbę i klasyfikację loci warunkujących aktywność alfa-amylazy
Metody nauczaniaM-3Dyskusja panelowa
M-2Prezentacja multimedialna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena wystąpień referatowych studentów podczas ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak świadomości konieczności kontaktu z literaturą światową
3,0świadomość konieczności kontaktu z literaturą przynajmniej krajową
3,5świadomość konieczności kontaktu z literaturą światową w postaci podręczników
4,0świadomość konieczności kontaktu z wybranymi publikacjami literatury światowej
4,5świadomośc konieczności kontaktu z najnowszą literaturą światową
5,0świadomość konieczności kontaktu z najnowszą i starszą literaturą światową