Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Systemy zarządzania jakością w biotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Systemy zarządzania jakością w biotechnologii
Specjalność Biotechnologia w produkcji roślinnej
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 5 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 5 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu ekonomiki, marketingu i organizacji pracy. Wiedza z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością w produkcji bezpiecznej żywności, wykorzystywanymi w laboratoriach badawczych i medycznych oraz ochronie środowiska.
C-2Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem jakością.1
T-A-2Najważniejsze zasady, metody i narzędzia jakości w systemach zarządzania jakością2
T-A-3Jakość w badaniach laboratoryjnych - laboratoria badawcze, wzrorcujące i medyczne. Audyt.1
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.1
5
wykłady
T-W-1Rys historyczny rozwoju systemów zarządzania jakością. (twórcy systemu i ich najważniejsze zasady)1
T-W-2Przegląd różnych systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności (HACCP, ISO 2200, GMP/GHP, Systemy IFS/BRC, GLOBAL GAP).1
T-W-3Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000 (wprowadzenie i omówienie najważniejszych założeń), systemy certyfikacji.1
T-W-4Zastosowanie norm ISO w laboratoriach.1
T-W-5EMAS (Eco Management and Audit Scheme) sytemy ekozarzozarządzania i audytu. Norma ISO 14001 system zarządzania środowiskowego.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i dyskusja.5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń.10
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
M-3Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć na podstawie prezentacji i prowadzonej dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy na zakończenie wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-C3_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
BT_2A_W03R2A_W02InzA2_W04C-1, C-2T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-1M-1, M-3, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-C3_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
BT_2A_U08R2A_U01, R2A_U03, R2A_U04, R2A_U05, R2A_U06, R2A_U07InzA2_U07C-1, C-2T-A-2, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BTR-S-C3_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
BT_2A_K05R2A_K03, R2A_K04InzA2_K02C-1, C-2T-W-3, T-A-2, T-A-4M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-C3_W01
Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, stosowane w niektórych dzidzinach produkcji i badań
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznawje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-C3_U01
Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
2,0Student nie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
3,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale w niewielkim zakresie potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,0Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie rozwija i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
5,0Student trafnie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie szacuje i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BTR-S-C3_K01
Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).

Literatura podstawowa

  1. Sławomir Wawak, Zarządzanie jakością. Teoria i Praktyka, Wydawnictwo ONE Press, 2005, Wyd. II
  2. PA Luning, WJ Marcelis, WMF Jongen., Zarządzanie jakością żywności., Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 2005
  3. Zofia Zymonik, Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław, 2002

Literatura dodatkowa

  1. ISO, Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących., 2007, 17025
  2. ISO, Laboratoria medyczne. Szczególne wymagania dotyczące jakości i kompetencji, 2003, 15189
  3. ISO, Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia, Wymagania, Wytyczne dla doskonalenia., 2000, 9000, 9001, 9004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem jakością.1
T-A-2Najważniejsze zasady, metody i narzędzia jakości w systemach zarządzania jakością2
T-A-3Jakość w badaniach laboratoryjnych - laboratoria badawcze, wzrorcujące i medyczne. Audyt.1
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny rozwoju systemów zarządzania jakością. (twórcy systemu i ich najważniejsze zasady)1
T-W-2Przegląd różnych systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności (HACCP, ISO 2200, GMP/GHP, Systemy IFS/BRC, GLOBAL GAP).1
T-W-3Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000 (wprowadzenie i omówienie najważniejszych założeń), systemy certyfikacji.1
T-W-4Zastosowanie norm ISO w laboratoriach.1
T-W-5EMAS (Eco Management and Audit Scheme) sytemy ekozarzozarządzania i audytu. Norma ISO 14001 system zarządzania środowiskowego.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach i dyskusja.5
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia z ćwiczeń.10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie do zaliczenia z wykładów10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-C3_W01Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W03zna zasady zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością w produkcji bezpiecznej żywności, wykorzystywanymi w laboratoriach badawczych i medycznych oraz ochronie środowiska.
C-2Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości.
Treści programoweT-W-5EMAS (Eco Management and Audit Scheme) sytemy ekozarzozarządzania i audytu. Norma ISO 14001 system zarządzania środowiskowego.
T-W-4Zastosowanie norm ISO w laboratoriach.
T-W-2Przegląd różnych systemów zarządzania bezpieczeństwem żywności (HACCP, ISO 2200, GMP/GHP, Systemy IFS/BRC, GLOBAL GAP).
T-A-1Podstawowe pojęcia związane z zarządzaniem jakością.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć na podstawie prezentacji i prowadzonej dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy na zakończenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
3,0Student w niewielkim zakresie jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, stosowane w niektórych dzidzinach produkcji i badań
3,5Student jest w stanie objaśniać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,0Student jest w stanie objaśniać i rozpoznawać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
4,5Student jest w stanie objaśniać, rozpoznawać i dobierać na czy polegają systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
5,0Student dokładnie objaśnia, rozpoznawje i trafnie dobiera systemy zarządzania jakością, w tym stosowane w produkcji bezpiecznej żywności, w badaniach laboratoryjnych i w ochronie środowiska.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-C3_U01Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U08Rozumie i potrafi ocenić praktyczny wkład biotechnologii w rozwój współczesnej medycyny; zna i potrafi wybrać odpowiednią metodę i narzędzia wykorzystywane w badaniach biotechnologicznych; określa i przestrzega wymagania jakościowe obowiązujace w pracy biotechnologa.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U03rozumie i stosuje odpowiednie technologie informatyczne w zakresie pozyskiwania i przetwarzania informacji z zakresu produkcji rolniczej i leśnej
R2A_U04samodzielnie planuje, przeprowadza, analizuje i ocenia poprawność wykonanego zadania z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U06posiada umiejętność doboru i modyfikacji typowych działań (w tym technik i technologii) dostosowanych do zasobów przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka, zgodnych ze studiowanym kierunkiem studiów
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością w produkcji bezpiecznej żywności, wykorzystywanymi w laboratoriach badawczych i medycznych oraz ochronie środowiska.
C-2Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości.
Treści programoweT-A-2Najważniejsze zasady, metody i narzędzia jakości w systemach zarządzania jakością
T-A-3Jakość w badaniach laboratoryjnych - laboratoria badawcze, wzrorcujące i medyczne. Audyt.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć na podstawie prezentacji i prowadzonej dyskusji
S-2Ocena podsumowująca: Test zaliczeniowy na zakończenie wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością.
3,0Student w niewielkim zakresie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale nie potrafi zweryfikować zgodności funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
3,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością ale w niewielkim zakresie potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,0Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
4,5Student potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie rozwija i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
5,0Student trafnie potrafii posługiwać się zasadami, metodami i narzędziami stosowanymi w systemach zarządzania jakością. Trafnie szacuje i potrafi zweryfikować zgodność funkcjonowania organizacji (przedsiębiorstwa, firmy) z wymaganiami zasad zarządzania jakością.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BTR-S-C3_K01Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej; chętnie uczestniczy w pracy grupowej; potrafi kreatywnie planować i realizować działania własne i zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
R2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z systemami zarządzania jakością w produkcji bezpiecznej żywności, wykorzystywanymi w laboratoriach badawczych i medycznych oraz ochronie środowiska.
C-2Zapoznanie studentów ze stosowanymi zasadami, metodami i narzędziami w organizacji (przedsiębiorstwo, firma) mającymi na celu ciągłe podnoszenia jakości.
Treści programoweT-W-3Charakterystyka norm z rodziny ISO 9000 (wprowadzenie i omówienie najważniejszych założeń), systemy certyfikacji.
T-A-2Najważniejsze zasady, metody i narzędzia jakości w systemach zarządzania jakością
T-A-4EMAS i norma ISO 14001 w praktyce.
Metody nauczaniaM-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena w trakcie zajęć na podstawie prezentacji i prowadzonej dyskusji
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej.
3,0Student ma w niewielkim zakresie świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student w niewielkim zakresie jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
3,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej, chociaż jest słabo zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,0Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest zorientowany na ciągłe doskonalenie procesów występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
4,5Student ma świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).
5,0Student ma doskonałą świadomość wpływu wdrażania zasad zarządzania jakością na efekty pracy indiwidualnej i zespołowej. Student jest kratywny, otwarty i zorientowany na ciągłe doskonalenie procesow występujących w organizacji (przedsiebiorstwie, firmie).