Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)

Sylabus przedmiotu Etyka biznesu:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Etyka biznesu
Specjalność Bioinżynieria produkcji żywności
Jednostka prowadząca Studium Nauk Humanistycznych i Pedagogicznych
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bożena Dydycz <Bozena.Dydycz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 8 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 27 3,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza filozoficzna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.4
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.4
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.4
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.4
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.3
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.4
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.4
27

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-3Przygotowanie i napisanie eseju51
A-W-4Konsultacje2
90

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
BT_2A_W02R2A_W02InzA2_W03C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
BT_2A_U01R2A_U01, R2A_U02, R2A_U05, R2A_U07InzA2_U04C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_K01
Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
BT_2A_K04R2A_K02, R2A_K03C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-2, M-3, M-5S-1, S-2
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_K02
Posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne.
BT_2A_K04R2A_K02, R2A_K03C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-4, M-5S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_W01
Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0wiedza pozwala studentowi na znajdowanie i umieszczanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5student posiada znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0potrafi samodzielnie i krytycznie operować wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_U01
Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
2,0brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych.
3,0student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych.
3,5student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych oraz interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych.
4,0student posiada umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu.
4,5student posiada umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz dokonuje interpretacji konfliktu w oparciu o znane teorie.
5,0student posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania konfliktu w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_K01
Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje związane z rozwiązywaniem dylematów etycznych.
3,0w niektórych sytuacjach ćwiczeniowych student wykazuje, że standardy etyczne mają dla niego znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych student wykazuje gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych potrafi samodzielnie wyszukać zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5student potrafi rozpoznać dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0student jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu; potrafi wskazać źródła zaproponowanych rozwiązań bazując na rozległej wiedzy etycznej.
BT_2A_BPŻ-N-O8.4_K02
Posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne.
2,0nie dostrzega związku wiedzy zakresu EB z kompetencjami.
3,0lokuje wiedzę z zakresu EB jako sensowną w procesach decyzyjnych.
3,5wartościuje relacje międzyludzkie, w różnych kontekstach, w oparciu o standardy wynikające z EB.
4,0tworzy modelowe zachowania indywidualne i grupowe oparte na zasadach etycznych.
4,5znajduje zastosowania kompetencji etycznych w rozwiązywaniu konfliktów w relacjach społecznych w szerokim kontekście.
5,0dysponuje etycznym instrumentarium przydatnym do roli lidera w działalności zawodowej i społecznej.

Literatura podstawowa

  1. Dietl J., Gasparski W., Etyka biznesu, PWN, Warszawa, 2002
  2. Chrysides G. D., Kaler J. H., Wprowadzenie do etyki biznesu, PWN, Warszawa, 1999
  3. Sternberg E., Czysty biznes, etyka biznesu w działaniu, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Zwoliński A., Etyka bogacenia, Wydawnictwo WAM, Kraków, 2002
  2. Blanchard K., Peale N. V., Etyka biznesu, Studio Emka, 2008
  3. Porter M. E., Prahalad C. K., Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, Wydawnictwo Helion, 2007

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.4
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.4
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.4
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.4
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.3
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.4
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.4
27

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach27
A-W-2przygotowanie do wykładu konwersatoryjnego10
A-W-3Przygotowanie i napisanie eseju51
A-W-4Konsultacje2
90
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O8.4_W01Wykazuje znajomość podstawowej terminologii i problematyki etyki biznesu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_W02posiada pogłebioną wiedzę w zakresie aspektów ekonomicznych, prawnych i humanistycznych w biotechnologii
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_W02ma zaawansowaną wiedzę ekonomiczną, prawną i społeczną dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie wykazuje znajomości podstawowych pojęć i terminologii z zakresu etyki biznesu.
3,0posiada wiedzę w zakresie podstawowych pojęć i terminologii właściwych dla etyki biznesu.
3,5wiedza o typowych problemach etyki biznesu wyrażana jest w podstawowym stopniu ścisłości.
4,0wiedza pozwala studentowi na znajdowanie i umieszczanie problemów z zakresu etyki biznesu wśród innych problemów biznesu.
4,5student posiada znajomość reprezentatywnych teorii traktujących o podstawowych problemach etycznych w biznesie.
5,0potrafi samodzielnie i krytycznie operować wiedzą z zakresu etyki biznesu w oparciu o reprezentatywne teorie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O8.4_U01Posiada umiejętność interpretowania programów etycznych i kodeksów etycznego postępowania w kontekście działalności zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_U01Potrafi stosować i przestrzegać norm etycznych w pracy zawodowej biotechnologa; umie postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalającą na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie; dostrzega i wykorzystyuje aspekty społeczne w pracy biotechnologa. Potrafi dokonywać analiz ekonomicznych dotyczących działań w zakresie biotechnologii.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R2A_U02posiada umiejętność precyzyjnego porozumiewania się z różnymi podmiotami w formie werbalnej, pisemnej i graficznej
R2A_U05samodzielnie i wszechstronnie analizuje problemy wpływające na produkcję i jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania specjalistycznych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów i profilu kształcenia
R2A_U07ocenia wady i zalety podjętych działań, w tym ich oryginalność w rozwiązywaniu zaistniałych problemów zawodowych - dla nabrania doświadczenia i doskonalenia kompetencji inżynierskich
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
Cel przedmiotuC-1Orientacja w lokowaniu moralności wśród innych regulatorów relacji międzyludzkich. Znajomość głównych zagadnień związanych z problematyką etyki biznesu.
C-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności rozpoznania programów etycznych i kodeksów etycznych.
3,0student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych.
3,5student posiada podstawową umiejętność wyłonienia z programów i kodeksów firm zagadnień ściśle etycznych oraz interpretuje problematykę biznesu w kontekście rozwiązań etycznych.
4,0student posiada umiejętność określenia standardów etycznych dla swojego zawodu i stanowiska w szerszym kontekście biznesu.
4,5student posiada umiejętność wyłonienia konfliktu etycznego w postawach jednostek i działalności firm oraz dokonuje interpretacji konfliktu w oparciu o znane teorie.
5,0student posiada umiejętność interpretacji dowolnego konfliktu moralnego w biznesie, potrafi wskazać ewentualne rozwiązania konfliktu w oparciu o standardy z zakresu etyki biznesu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O8.4_K01Posiada kompetencję identyfikacji dylematów etycznych i ich odpowiedzialnego rozwiązywania w sferze osobistej i zawodowej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
C-3Refleksja własna w kontekście gotowości do wyborów moralnych w ramach pełnienia ról społecznych związanych z biznesem.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Wykład konwersatoryjny
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie stwierdza się przełożenia wiedzy i umiejętności na jakiekolwiek kompetencje związane z rozwiązywaniem dylematów etycznych.
3,0w niektórych sytuacjach ćwiczeniowych student wykazuje, że standardy etyczne mają dla niego znaczenie w relacjach interpersonalnych.
3,5w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych student wykazuje gotowość do rozwiązywania dylematów etycznych w oparciu o wiedzę i umiejętności własne.
4,0w sytuacjach problemowych i ćwiczeniowych potrafi samodzielnie wyszukać zastosowania dla standardów z zakresu etyki biznesu w relacjach międzyludzkich w działalności biznesowej.
4,5student potrafi rozpoznać dylematy etyczne własnej aktywności w kontekście zawodu i wszelkiej aktywności biznesowej operując bazową wiedzą teoretyczną.
5,0student jest kompetentny we wskazywaniu odpowiedzialnych rozwiązań konfliktu moralnego w biznesie w odniesieniu do dowolnego kazusu; potrafi wskazać źródła zaproponowanych rozwiązań bazując na rozległej wiedzy etycznej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_2A_BPŻ-N-O8.4_K02Posiada kompetencje związane z pracą zespołową, odpowiedzalnym podejmowaniem decyzji etycznych uwzględniających ich konsekwencje społeczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_2A_K04ma świadomość istnienia norm etycznych i społecznych, związanych z prowadzoną pracą badawczą i działalnością zawodową; rozumie celowość postępowania zgodnie z wytyczonymi zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
R2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-2Umiejętność rozpoznawania płaszczyzn konfliktów moralnych związanych z szeroko rozumianą działalnością biznesową i gospodarczą.
Treści programoweT-W-1Etyka jako dyscyplina wiedzy. Specyfika etyki biznesu - główne pojęcia, stanowiska i problemy.
T-W-2Typowe podejścia do etyki biznesu wg. orientacji regionalnych, religijnych, kulturowych, filozoficznych.
T-W-3Tradycja etyczna wobec moralnych problemów biznesu - chrześcijaństwo, test kantowski i test utylitarystyczny.
T-W-4Przejawianie się podstawowych wartości w życiu gospodarczym - odpowiedzialność społeczna i jednostkowa.
T-W-5Relacje odpowiedzialności na poziomie firmy - perspektywa pracownicza, perspektywa menedżerska.
T-W-6Etyczne wymiary funkcjonowania firmy - otoczenie społeczne firmy; zasady pozytywnej konkurencji; etyka reklamy, kodeksy etyczne firm.
T-W-7Zasady etycznego negocjowania. Problem socjotechnicznych manipulacji w sferze wartości moralnych.
Metody nauczaniaM-4Metoda przypadków
M-5Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywność merytoryczna (znajomość literatury) podczas wykładu konwersatoryjnego.
S-2Ocena podsumowująca: Ocena umiejętności rozważania zagadnień problemowych na podstawie napisanego eseju.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie dostrzega związku wiedzy zakresu EB z kompetencjami.
3,0lokuje wiedzę z zakresu EB jako sensowną w procesach decyzyjnych.
3,5wartościuje relacje międzyludzkie, w różnych kontekstach, w oparciu o standardy wynikające z EB.
4,0tworzy modelowe zachowania indywidualne i grupowe oparte na zasadach etycznych.
4,5znajduje zastosowania kompetencji etycznych w rozwiązywaniu konfliktów w relacjach społecznych w szerokim kontekście.
5,0dysponuje etycznym instrumentarium przydatnym do roli lidera w działalności zawodowej i społecznej.