Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Terapia komórkowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Terapia komórkowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>, Magdalena Jędrzejczak-Silicka <mjedrzejczak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 19 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 5 1,00,41zaliczenie
wykładyW8 5 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych pojęć z biologii komórki, hodowli komórek i tkanek.
W-2Znajomość podstawowych metod hodowli komórek in vitro.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z rodzajami i źródłami komórek macierzystych.
C-2Potencjał komórek macierzystych i możliwości ich wykorzystania w leczeniu chorób i urazów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Leczenie chorób wątroby oraz wspomaganie regeneracji mięśnia sercowego przy wykorzystaniu komórek macierzystych. Komórki macierzyste w leczeniu cukrzycy typu I.1
T-A-2Komórki macierzyste jako forma zapobiegania odrzucaniu przeszczepów.1
T-A-3Komórki macierzyste w leczeniu nowotworów krwi.1
T-A-4Wykorzystanie potencjału komórek m. w leczeniu urazów i chorób CUN. Pierwsze leki na bazie komórek macierzystych.1
T-A-5Perspektywy wykorzystania komórek macierzystych. Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
5
wykłady
T-W-1Rodzaje komórek macierzystych i możliwości wykorzystania ich potencjału. Żródła komórek macierzystych.1
T-W-2Izolacja i oczyszczanie komórek macierzystych. Modyfikacja komórek macierzystych i progenitorowych.1
T-W-3Mechanizmy różnicowania się komórek macierzystych.1
T-W-4Transformacje komórek macierzystych.1
T-W-5Problemy związane z wykorzystaniem embrionalnych komórek macierzystych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielna analiza fachowej literatury.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna analiza wskazanych opracowań.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.8
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Opis
M-3Objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytorynych w formie testu.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O15.3_W01
Student zna zagadnienia dotyczące morfologii i właściwości komórek macierzystych. Zna źródła tych komórek i ich odmienne zdolności do różnicowania.
BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-1T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1S-1
BT_1A_BT-S-O15.3_W02
Student zna zagadnienia dotyczące technik izolacji i segregacji komórek, ich wykorzystania w zależności od ich zdolności terapeutycznych oraz możliwości wykorzystania potencjału komórek macierzystych nie tylko w leczeniu różnych schorzeń, ale również w „konstruowaniu narządów”.
BT_1A_W18R1A_W05, R1A_W06C-1, C-2T-W-4, T-W-3, T-W-2M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-O15.3_U01
Student potrafi przedstawić schemat pracy z wykorzystaniem komórek in vitro. Analizuje potencjalne własciwości komórek macierzystych i odnosi do konkretnych schorzeń.
BT_1A_U05R1A_U01, R1A_U04, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U06, InzA_U07C-2T-A-5, T-A-3, T-A-4, T-A-1, T-A-2M-3, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O15.3_W01
Student zna zagadnienia dotyczące morfologii i właściwości komórek macierzystych. Zna źródła tych komórek i ich odmienne zdolności do różnicowania.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
BT_1A_BT-S-O15.3_W02
Student zna zagadnienia dotyczące technik izolacji i segregacji komórek, ich wykorzystania w zależności od ich zdolności terapeutycznych oraz możliwości wykorzystania potencjału komórek macierzystych nie tylko w leczeniu różnych schorzeń, ale również w „konstruowaniu narządów”.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-O15.3_U01
Student potrafi przedstawić schemat pracy z wykorzystaniem komórek in vitro. Analizuje potencjalne własciwości komórek macierzystych i odnosi do konkretnych schorzeń.
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Scott C. T., Czas komórek macierzystych. Krótki wstęp do nadchodzącej medycznej rewolucji., Wydawnictwo CKA, Gliwice, 2008
  2. Haas R., Kronenwett R., Hematopoetyczne komórki macierzyste - pytania i odpowiedzi.. Podstawowe informacje, wskazania i korzyści terapeutyczne., Wydawnictwo MedPharm, Wrocław, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Kapelańska J., Klonowanie człowieka i embrionalne komórki macierzyste w świetle prawa międzynarodowego i porównawczego., Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, 2006
  2. Stokłosowa S., Hodowla komórek i tkanek., Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Leczenie chorób wątroby oraz wspomaganie regeneracji mięśnia sercowego przy wykorzystaniu komórek macierzystych. Komórki macierzyste w leczeniu cukrzycy typu I.1
T-A-2Komórki macierzyste jako forma zapobiegania odrzucaniu przeszczepów.1
T-A-3Komórki macierzyste w leczeniu nowotworów krwi.1
T-A-4Wykorzystanie potencjału komórek m. w leczeniu urazów i chorób CUN. Pierwsze leki na bazie komórek macierzystych.1
T-A-5Perspektywy wykorzystania komórek macierzystych. Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje komórek macierzystych i możliwości wykorzystania ich potencjału. Żródła komórek macierzystych.1
T-W-2Izolacja i oczyszczanie komórek macierzystych. Modyfikacja komórek macierzystych i progenitorowych.1
T-W-3Mechanizmy różnicowania się komórek macierzystych.1
T-W-4Transformacje komórek macierzystych.1
T-W-5Problemy związane z wykorzystaniem embrionalnych komórek macierzystych.1
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Samodzielna analiza fachowej literatury.10
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń audytoryjnych.5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielna analiza wskazanych opracowań.7
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O15.3_W01Student zna zagadnienia dotyczące morfologii i właściwości komórek macierzystych. Zna źródła tych komórek i ich odmienne zdolności do różnicowania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami i źródłami komórek macierzystych.
Treści programoweT-W-4Transformacje komórek macierzystych.
T-W-1Rodzaje komórek macierzystych i możliwości wykorzystania ich potencjału. Żródła komórek macierzystych.
T-W-3Mechanizmy różnicowania się komórek macierzystych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytorynych w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O15.3_W02Student zna zagadnienia dotyczące technik izolacji i segregacji komórek, ich wykorzystania w zależności od ich zdolności terapeutycznych oraz możliwości wykorzystania potencjału komórek macierzystych nie tylko w leczeniu różnych schorzeń, ale również w „konstruowaniu narządów”.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W18ma ogólna wiedzę w zakresie technik modyfikacji struktur kwasów nukleinowych oraz wykorzystania organizmów żywych w badaniach biomedycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W05wykazuje znajomość podstawowych metod, technik, technologii, narządzi i materiałów pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał przyrody w celu poprawy jakości życia człowieka
R1A_W06ma wiedzę o roli i znaczeniu środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej oraz jego zagrożeniach
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z rodzajami i źródłami komórek macierzystych.
C-2Potencjał komórek macierzystych i możliwości ich wykorzystania w leczeniu chorób i urazów.
Treści programoweT-W-4Transformacje komórek macierzystych.
T-W-3Mechanizmy różnicowania się komórek macierzystych.
T-W-2Izolacja i oczyszczanie komórek macierzystych. Modyfikacja komórek macierzystych i progenitorowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytorynych w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, rozumie podstawowy zakres materiału, przyswoił zasadnicze treści programowe,wykazuje średnie zainteresowaniew stosunku do wiedzy,popełnia wiele błędóww zakresie wyrażania wiedzy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-O15.3_U01Student potrafi przedstawić schemat pracy z wykorzystaniem komórek in vitro. Analizuje potencjalne własciwości komórek macierzystych i odnosi do konkretnych schorzeń.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Potencjał komórek macierzystych i możliwości ich wykorzystania w leczeniu chorób i urazów.
Treści programoweT-A-5Perspektywy wykorzystania komórek macierzystych. Zaliczenie treści ćwiczeń audytoryjnych.
T-A-3Komórki macierzyste w leczeniu nowotworów krwi.
T-A-4Wykorzystanie potencjału komórek m. w leczeniu urazów i chorób CUN. Pierwsze leki na bazie komórek macierzystych.
T-A-1Leczenie chorób wątroby oraz wspomaganie regeneracji mięśnia sercowego przy wykorzystaniu komórek macierzystych. Komórki macierzyste w leczeniu cukrzycy typu I.
T-A-2Komórki macierzyste jako forma zapobiegania odrzucaniu przeszczepów.
Metody nauczaniaM-3Objaśnienie
M-2Opis
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów i ćwiczeń audytorynych w formie testu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów zleconego zadania, nie operuje wiedzą kontekstową
3,5
4,0
4,5
5,0