Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N1)

Sylabus przedmiotu Botanika:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Botanika
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 8 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Ogólna wiedza biologiczna na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.2
T-A-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych.1
T-A-3Budowa komórki roślinnej i materiały zapasowe.2
T-A-4Budowa histologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych.2
7
wykłady
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych.1
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych.2
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej.1
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek.2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3konsultacje5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3konsultacje7
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zaliczenie zajęć3
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C1_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
BT_1A_W17, BT_1A_W02, BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-1T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2
BT_1A_BT-S-C1_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
BT_1A_W17, BT_1A_W07R1A_W01, R1A_W04C-1T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C1_U01
potrafi opracowywać i zinterpretować zróżnicowanie budowy na różnych poziomach organizacji na przykładach wybranych gatunków roślin
BT_1A_U05, BT_1A_U03, BT_1A_U07R1A_U01, R1A_U04, R1A_U05, R1A_U06InzA_U01, InzA_U03, InzA_U05, InzA_U06, InzA_U07C-1T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BT_1A_BT-S-C1_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin oraz rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania tej wiedzy
BT_1A_K07R1A_K01, R1A_K03C-1T-A-2, T-A-1, T-A-4, T-A-3, T-W-5, T-W-3, T-W-4, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C1_W01
potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
2,0
3,0ma bardzo ogólną wiedzę z zakresu budowy roślin nasiennych na różnych poziomach organizacji
3,5
4,0
4,5.
5,0
BT_1A_BT-S-C1_W02
potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
2,0
3,0potrafi w sposób niepełny scharakteryzować najważniejsze funkcje.organizmu roślinnego w nawiązaniu do jego budowy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C1_U01
potrafi opracowywać i zinterpretować zróżnicowanie budowy na różnych poziomach organizacji na przykładach wybranych gatunków roślin
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych na przykładzie przynajmniej jednego wybranego gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BT_1A_BT-S-C1_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin oraz rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania tej wiedzy
2,0
3,0ma świadomość złożoności budowy roślin i konieczności poszerzania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika, Morfologia, tom 1, PWN, Warszawa, 2003
  2. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008

Literatura dodatkowa

  1. Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002
  2. Malinowski E., Anatomia Roślin, PWN, Warszawa, 1987

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.2
T-A-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych.1
T-A-3Budowa komórki roślinnej i materiały zapasowe.2
T-A-4Budowa histologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych.2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych.1
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych.2
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej.1
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek.2
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do zajęć10
A-A-3konsultacje5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów20
A-W-3konsultacje7
A-W-4przygotowanie do zaliczenia15
A-W-5zaliczenie zajęć3
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C1_W01potrafi scharakteryzować budowę cytologiczną, histologiczną, anatomiczną i morfologiczną roślin nasiennych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
BT_1A_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie chemii: organicznej, nieorganicznej, fizycznej i analitycznej oraz biologii organizmów żywych
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu.
Treści programoweT-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.
T-A-4Budowa histologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych.
T-A-3Budowa komórki roślinnej i materiały zapasowe.
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej.
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek.
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma bardzo ogólną wiedzę z zakresu budowy roślin nasiennych na różnych poziomach organizacji
3,5
4,0
4,5.
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C1_W02potrafi wytłumaczyć funkcjonowanie organizmu roślinnego w powiązaniu z jego budową na różnych poziomach organizacji (komórek, tkanek, organów)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_W17wykazuje znajomość budowy morfologicznej, anatomicznej i komórkowej oraz posiada wiedzę z zakresu chorób i zaburzeń rozwojowych organizmów żywych
BT_1A_W07ma ogólną wiedzę z zakresu budowy organizmów żywych oraz zna podstawy biochemiczne, molekularne i komórkowe funkcjonowania organizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_W01ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, chemii, matematyki, fizyki i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
R1A_W04ma wiedzą ogólną o funkcjonowaniu organizmów żywych na różnych poziomach złożoności, przyrody nieożywionej oraz o technicznych zadaniach inżynierskich dostosowaną do studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu.
Treści programoweT-A-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.
T-A-4Budowa histologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych.
T-A-3Budowa komórki roślinnej i materiały zapasowe.
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej.
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek.
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych.
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi w sposób niepełny scharakteryzować najważniejsze funkcje.organizmu roślinnego w nawiązaniu do jego budowy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C1_U01potrafi opracowywać i zinterpretować zróżnicowanie budowy na różnych poziomach organizacji na przykładach wybranych gatunków roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_U05Posługuje się podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, struktury i funkcji komórek organizmów zwierzęcych i roślinnych; potrafi wskazać metody badawcze jakimi określane są procesy zachodzące w komórkach mogą być analizowane; potrafi założyć hodowle komórkowe i tkankowe.
BT_1A_U03Wykorzystuje wiedzę w celu charakteryzowania i klasyfikacji organizmów żywych w oparciu o źródła monograficzne; posiada praktyczne umiejętności obserwacji roślin w miejscu ich występowania; analizuje zagadnienia związane z powstaniem i ewolucją życia na Ziemi.
BT_1A_U07Umie omówić budowę, położenie i funkcje poszczególnych tkanek, narządów i układów organizmów żywych; potrafi właściwie interpretować procesy fizjologiczne zachodzące w organizmie roślin i zwierząt.
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_U01posiada umiejętność wyszukiwania, zrozumienia, analizy i wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach właściwych dla studiowanego kierunku studiów
R1A_U04wykonuje pod kierunkiem opiekuna naukowego proste zadanie badawcze lub projektowe dotyczące szeroko rozumianego rolnictwa, prawidłowo interpretuje rezultaty i wyciąga wnioski
R1A_U05dokonuje identyfikacji i standardowej analizy zjawisk wpływających na produkcję, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi, stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz wykazuje znajomość zastosowania typowych technik i ich optymalizacji dostosowanych do studiowanego kierunku studiów
R1A_U06posiada zdolność podejmowania standardowych działań, z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów, rozwiązujących problemy w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt, stanu środowiska naturalnego i zasobów naturalnych oraz technicznych zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
InzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
InzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
InzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu.
Treści programoweT-A-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.
T-A-4Budowa histologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych.
T-A-3Budowa komórki roślinnej i materiały zapasowe.
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej.
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek.
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych.
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy budowy roślin nasiennych na przykładzie przynajmniej jednego wybranego gatunku
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBT_1A_BT-S-C1_K01jest świadomy zróżnicowania budowy i funkcjonowania roślin oraz rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania i poszerzania tej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBT_1A_K07rozumie potrzebę ustawicznego aktualizowania posiadanej wiedzy; wykazuje zdolność kreatywnego propagowania wiedzy dotyczącej znaczenia biotechnologii w życiu człowieka;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaR1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
R1A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową morfologiczną, anatomiczną, histologiczną i cytologiczną roślin nasiennych oraz z powiązaniami funkcyjnymi między tymi poziomami organizacji organizmu.
Treści programoweT-A-2Rozmnażanie generatywne roślin nasiennych.
T-A-1Zróżnicowanie budowy morfologicznej roślin na wybranych przykładach.
T-A-4Budowa histologiczna i anatomiczna organów wegetatywnych.
T-A-3Budowa komórki roślinnej i materiały zapasowe.
T-W-5Budowa anatomiczna organów wegetatywnych roślin nasiennych.
T-W-3Budowa i funkcje składników komórki; specyficzne składniki komórki roślinnej.
T-W-4Klasyfikacja, budowa i funkcje tkanek roślinnych. Układy funkcyjne tkanek.
T-W-2Rozmnażanie wegetatywne i generatywne roślin nasiennych.
T-W-1Poziomy organizacji roślin i metody ich poznawania. Morfologia rozwojowa roślin nasiennych. Budowa, zróżnicowanie i klasyfikacja organów wegetatywnych.
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
M-1wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0ma świadomość złożoności budowy roślin i konieczności poszerzania wiedzy w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0