Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Entomologia:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Entomologia
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Zakład Zoologii i Pszczelnictwa
Nauczyciel odpowiedzialny Bożena Chuda-Mickiewicz <Bozena.Chuda-Mickiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 0,60,41zaliczenie
wykładyW3 10 0,40,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1zoologia bezkręgowców, botanika,

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1poznanie wybranych rzedów owadów
C-2uzmysłowienie znaczenia owadów w środowisku
C-3zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Budowa morfologiczna owada2
T-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój pozazarodkowy prosty ( ametabolia), przeobrażenie niezupełne ( hemimetabola), przeobrażenie zupełne ( holometabola) z i bez diapauzą.4
T-L-3Porozumiewanie się owadów2
T-L-4Poznanie wybranych rzędów owadów4
T-L-5Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera2
T-L-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów1
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje1
T-W-3Oddychanie owadów1
T-W-4Układ krążenia i związane z nin tkanki1
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmwego1
T-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego1
T-W-7Uklad rozrodczy1
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianu2
A-L-3pisemny sprawdzian wiadomości1
18
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu1
A-W-3pisemny sprawdzian wiadomości1
12

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informujący- prezentacja multimedialna
M-2filmy omawiające rozwój i życie owadów oraz biologię przedstawiceli wybranych rzędów owadów
M-3obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-2Ocena formująca: ocena poprawności i staranności wykonania rysunków i zadań
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykladów
S-5Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_W01
omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-3T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-5, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4
BL_2A_BLZ-S-D3_W02
zna biologię rozwoju owadów
BL_2A_W11P2A_W04, P2A_W05C-3T-L-2M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_U01
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-L-4, T-L-5M-2, M-3S-2
BL_2A_BLZ-S-D3_U02
ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06T-L-4, T-L-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07T-L-3, T-L-4
BL_2A_BLZ-S-D3_K02
ma umiejętność pracy w grupie
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_W01
omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
2,0nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,0podstawowa znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
BL_2A_BLZ-S-D3_W02
zna biologię rozwoju owadów
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomość biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_U01
rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
2,0nie rozpoznaje owadów omawianych rzędów
3,0rozpznaje tylko najbardziej znanych przedstawicieli omawianych rzędów owadów
3,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie zadawalającym
4,0rozpoznaje przedstawicieli omawanych rzędów owadów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli omawianych rzędów owadów
BL_2A_BLZ-S-D3_U02
ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
2,0nie ma umiejętności posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
3,0ma podstawową umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadawalająca umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania rzędów owadów
4,5ponad dobra umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-D3_K01
rozumie znaczenie owadów w środowisku
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
BL_2A_BLZ-S-D3_K02
ma umiejętność pracy w grupie
2,0brak umiejętności pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejętność pracy w grupie
5,0bardzo dobra umiejetność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy

Literatura podstawowa

  1. Wilkaniec B., Entomologia stosowana, Wydawnictwo AR Poznań, Poznań, 2002, 1
  2. Wilkaniec Z. (red), Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, 1
  3. Banaszak J., Przeglad systematyczny owadów, Wydawnictwo Uczelniane WSP Bydgoszcz 1994, Bydgoszcz, 1994, 1

Literatura dodatkowa

  1. Zaćwielichowski., Fudalewicz-Niemczuk W., BieleninI., Entomologia ogólna, AR Kraków, Kraków, 2011, 1
  2. Kozłowski M., Owady polski, MULTICO Oficyna Wydawnicza, Warszawa, 2008, 1
  3. Schmit-Nielsen K., Fizjologia zwierzat adaptacja do środwiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 1

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Budowa morfologiczna owada2
T-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój pozazarodkowy prosty ( ametabolia), przeobrażenie niezupełne ( hemimetabola), przeobrażenie zupełne ( holometabola) z i bez diapauzą.4
T-L-3Porozumiewanie się owadów2
T-L-4Poznanie wybranych rzędów owadów4
T-L-5Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera2
T-L-6Zaliczenie pisemne ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pochodzenie, ewolucja i rozprzestrzenianie się owadów1
T-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje1
T-W-3Oddychanie owadów1
T-W-4Układ krążenia i związane z nin tkanki1
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmwego1
T-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego1
T-W-7Uklad rozrodczy1
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów2
T-W-9Pisemne zaliczenie wykładów1
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie do sprawdzianu2
A-L-3pisemny sprawdzian wiadomości1
18
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do sprawdzianu1
A-W-3pisemny sprawdzian wiadomości1
12
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_W01omawia budowę morgologiczną i anatomiczną owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Treści programoweT-W-2Pokrywa ciała i jej funkcje
T-W-3Oddychanie owadów
T-W-4Układ krążenia i związane z nin tkanki
T-W-6Budowa i funkcje układu wydalniczego
T-W-7Uklad rozrodczy
T-W-8Układ nerwowy i narządy zmysłów
T-W-5Budowa i funkcje układu pokarmwego
T-L-1Budowa morfologiczna owada
Metody nauczaniaM-1wykład informujący- prezentacja multimedialna
M-2filmy omawiające rozwój i życie owadów oraz biologię przedstawiceli wybranych rzędów owadów
M-3obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na ćwiczeniach
S-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-4Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie wykladów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,0podstawowa znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
3,5zadawalająca znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,0dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
4,5ponad dobra znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
5,0pełna znajomość budowy morfologicznej i anatomicznej owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_W02zna biologię rozwoju owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3zapoznanie z budową morgologiczą , anatomiczną i rozwojem owadów
Treści programoweT-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój pozazarodkowy prosty ( ametabolia), przeobrażenie niezupełne ( hemimetabola), przeobrażenie zupełne ( holometabola) z i bez diapauzą.
Metody nauczaniaM-2filmy omawiające rozwój i życie owadów oraz biologię przedstawiceli wybranych rzędów owadów
M-3obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: pisemne zaliczenie ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna biologii rozwoju owadów
3,0podstawowa znajomość biologii rozwoju owadów
3,5zadawalajaca znajomość biologii rozwoju owadów
4,0dobra znajomość biologii rozwoju owadów
4,5ponad dobra znajomość biologii rozowoju owadów
5,0pełna znajomość biologii rozowoju owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_U01rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1poznanie wybranych rzedów owadów
Treści programoweT-L-4Poznanie wybranych rzędów owadów
T-L-5Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera
Metody nauczaniaM-2filmy omawiające rozwój i życie owadów oraz biologię przedstawiceli wybranych rzędów owadów
M-3obserwacja i rysowanie struktur budowy morfologicznej i anatomicznej owadów, sekcja owada, prca z kluczem
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: ocena poprawności i staranności wykonania rysunków i zadań
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozpoznaje owadów omawianych rzędów
3,0rozpznaje tylko najbardziej znanych przedstawicieli omawianych rzędów owadów
3,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie zadawalającym
4,0rozpoznaje przedstawicieli omawanych rzędów owadów w zakresie dobrym
4,5rozpoznaje przedstawicieli omawianych rzędów owadów w zakresie ponad dobrym
5,0rozpoznaje bardzo dobrze przedstawicieli omawianych rzędów owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_U02ma umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Treści programoweT-L-4Poznanie wybranych rzędów owadów
T-L-5Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie ma umiejętności posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
3,0ma podstawową umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
3,5zadawalająca umiejetność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
4,0dobra umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania rzędów owadów
4,5ponad dobra umiejętność posługiwania się kluczem do oznaczania owadów
5,0bardzo dobra umiejetność posługiwania sie kluczem do oznaczania owadów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_K01rozumie znaczenie owadów w środowisku
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Treści programoweT-L-3Porozumiewanie się owadów
T-L-4Poznanie wybranych rzędów owadów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie rozumie znaczenia owadów w środowisku
3,0dostatecznie rozumie znaczenie owadów w środowiski
3,5zadawalająco rozumie znaczenie owadów w srodowiski
4,0dobrze rozunie znaczenie owadów w środowisku
4,5ponad dobrze rozumie znaczenie owadów w środowisku
5,0pełne zrozumieni znaczenia owadów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-D3_K02ma umiejętność pracy w grupie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Treści programoweT-L-4Poznanie wybranych rzędów owadów
T-L-5Poznanie wybranych gatunków z rzędu Hymenoptera
T-L-2Biologia rozwoju owadów: rozwój zarodkowy,: rozwój pozazarodkowy prosty ( ametabolia), przeobrażenie niezupełne ( hemimetabola), przeobrażenie zupełne ( holometabola) z i bez diapauzą.
T-L-1Budowa morfologiczna owada
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0brak umiejętności pracy w grupie
3,0dostateczna umiejętność pracy w grupie
3,5zadawalająca umiejętność pracy w grupie
4,0dobra umiejętność pracy w grupie
4,5ponad dobra umiejętność pracy w grupie
5,0bardzo dobra umiejetność pracy w grupie, wykazuje inicjatywę, kieruje pracą grupy