Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)

Sylabus przedmiotu Substancje biologicznie czynne w roślinach tropikalnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje biologicznie czynne w roślinach tropikalnych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 5 0,50,50zaliczenie
laboratoriaL1 10 0,50,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1znajomość chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przedstawienie głównych substancjianty antyodżywczychw występujących w surowcach i produktach roślinnych tropikalnych
C-2Zapoznanie studentów z rodzajami i mechanizmami działania substancji antyodżywczych w roślinach tropikalnych. Rozwijanie wiedzy na temat sposobów eliminacji substancji antyodżywczych. Przekazanie wiedzy dotyczącej zagadnień powstawania substancji antyodżywczych w procesach technologicznych produkcji potraw

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody oznaczania zawartości substancji antyodżywczych pochodzenia roślinnego5
T-L-2Procesy technologiczne prowadzące do usunięcia substancji antyodżywczych z surowców roślinnych3
T-L-3Lecznicze właściwości niektórych substancji antyodżywczych w roślinach tropikalnych2
10
wykłady
T-W-1Substancje czynne w roślinach tropikalnych. Charakterystyka poszczegółnych grup roślin pod względem zawartości substancji antyodżywczych. Klasyfikacja substancji czynnych.3
T-W-2Substancje utrudniające wykorzystanie białek i węglowodanów1
T-W-3Procesy technologiczne prowadzące do powstania związków antyodżywczych.1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa4
A-L-3zaliczenie1
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie zalecanego pismiennictwa10
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja
M-3Ćwiczenia praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta
S-2Ocena formująca: Wejsciówki na poczatku ćwiczeń
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-41.2_W01
student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w roślinach tropikalnych
BL_2A_W06P2A_W01, P2A_W03, P2A_W07C-1M-1, M-2S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-41.2_U01
student potrafi zastoswać właściwą metodę do oceny substancji toksycznych w surowcach roślinnych
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-41.2_K01
student wykazuje aktywną postawę w realizacji zaleconych zadań i wyjaśnić obserwowane zjawiska
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-2M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-41.2_W01
student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w roślinach tropikalnych
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ważniejszych substancji antyżywieniowych
3,0student przy dużej pomocy prowadzącego wymienia grupy substancji antyodżywczych
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia oraz samodzielnie wymienia i charakteryzuje wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia oraz samodzielnie wymienia i charakteryzuje wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych, omawia procesy technologiczne prowadzące do powstania związków antyodżywczych. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-41.2_U01
student potrafi zastoswać właściwą metodę do oceny substancji toksycznych w surowcach roślinnych
2,0
3,0Student potrafi podać metody oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych w materiale roślinnym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-41.2_K01
student wykazuje aktywną postawę w realizacji zaleconych zadań i wyjaśnić obserwowane zjawiska
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w roślinach tropikalnych substancji antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hanczakowski P., Koreleski J., Wolski T., Składniki pokarmowe i antyodżywcze występujące w roślinach, Kraków, 2001
  2. Sikorski Z.E., Chemia żywności, WNT, Warszawa, 2007
  3. Timbrell J., Paradoks trucizn, WNT, Warszawa, 2007

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody oznaczania zawartości substancji antyodżywczych pochodzenia roślinnego5
T-L-2Procesy technologiczne prowadzące do usunięcia substancji antyodżywczych z surowców roślinnych3
T-L-3Lecznicze właściwości niektórych substancji antyodżywczych w roślinach tropikalnych2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje czynne w roślinach tropikalnych. Charakterystyka poszczegółnych grup roślin pod względem zawartości substancji antyodżywczych. Klasyfikacja substancji czynnych.3
T-W-2Substancje utrudniające wykorzystanie białek i węglowodanów1
T-W-3Procesy technologiczne prowadzące do powstania związków antyodżywczych.1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach10
A-L-2Studiowanie piśmiennictwa4
A-L-3zaliczenie1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Studiowanie zalecanego pismiennictwa10
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-41.2_W01student wymienia i opisuje grupy substancji toksycznych występujacych w roślinach tropikalnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Przedstawienie głównych substancjianty antyodżywczychw występujących w surowcach i produktach roślinnych tropikalnych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie efektów kształcenia
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ważniejszych substancji antyżywieniowych
3,0student przy dużej pomocy prowadzącego wymienia grupy substancji antyodżywczych
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe
4,0Student potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia oraz samodzielnie wymienia i charakteryzuje wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia oraz samodzielnie wymienia i charakteryzuje wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych, omawia procesy technologiczne prowadzące do powstania związków antyodżywczych. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-41.2_U01student potrafi zastoswać właściwą metodę do oceny substancji toksycznych w surowcach roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi podać metody oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych w materiale roślinnym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-41.2_K01student wykazuje aktywną postawę w realizacji zaleconych zadań i wyjaśnić obserwowane zjawiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z rodzajami i mechanizmami działania substancji antyodżywczych w roślinach tropikalnych. Rozwijanie wiedzy na temat sposobów eliminacji substancji antyodżywczych. Przekazanie wiedzy dotyczącej zagadnień powstawania substancji antyodżywczych w procesach technologicznych produkcji potraw
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych
M-2Dyskusja
M-3Ćwiczenia praktyczne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywnosci studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w roślinach tropikalnych substancji antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny.
3,5
4,0
4,5
5,0