Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Kostniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Kostniki
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 1,00,29zaliczenie
laboratoriaL3 20 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomosci z anatomii, embriologii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryby kostnoszkieletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentówz zasadami oznaczania gatunków ryb kosnoszkieletowych i przybliżenie znajomosci ryb z poszczególnych rzędów.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne)2
T-A-2Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych5
T-A-3Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych3
10
laboratoria
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych4
T-L-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes4
T-L-3Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes4
T-L-4Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.4
T-L-5Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.4
20
wykłady
T-W-1Rys historyczny rozwoju nauk ichtiologicznych i różnorodności klasyfikacji zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Przedstawienie zasad systematyki ryb, filogenezy bezszczękowców i ryb, zastosowanie zasad pisowni nazw łacińskich omawianych zwierząt2
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny4
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych2
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych.2
T-W-5Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach.3
T-W-6Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych.2
T-W-7Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych3
T-W-8Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie sie do "wejściówek"6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium6
A-A-4Wykonanie prezentacji zaliczeniowej8
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie sie do "wejściówek"4
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium3
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych3
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C10_W02
Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb kostnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą kostników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
BL_2A_U02P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-C10_U03
Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb kostnoszkieletowych
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C10_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_2A_BLW-S-C10_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
BL_2A_K06P2A_K06C-1, C-2T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-2, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C10_W02
Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb kostnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat kostników
3,0Student ma wiedzę tylko na temat nielicznych gatunków kostników
3,5Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków kostników
4,0Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków kostników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków kostników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków kostników i potrafi opisać systematykę wszystkich z nich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C10_U02
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą kostników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
2,0student nie potrafi posługiwać się terminologia taksonomiczną i anatomiczną
3,0Student posługuje się podstawowymi zwrotami taksonomicznymi i anatomicznymi
3,5Student zna podstawowe zwroty zwroty taksonomiczne i anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej zagadnień taksonomicznych i anatomicznych oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
5,0Student umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
BL_2A_BLW-S-C10_U03
Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb kostnoszkieletowych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami kostników
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki kostników
3,5Student rozpoznaje większość gatunków kostników i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki kostników i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki kostników i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki kostników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C10_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym
BL_2A_BLW-S-C10_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Grodziński Z., Anatomia i embriologia ryb, PWRiL, Warszawa, 1971, II
  2. KrzykawskiS., Więcaszek B., Keszka S., Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb. Przewodnik do ćwiczeń, AR w Szczecinie, Szczecin, 2001, II
  3. Brylińska M., Ryby słodkowodne Polski, PWN, Warszawa, 2000, II
  4. Załachowski W., Ryby, PWN, Warszawa, 1992, I

Literatura dodatkowa

  1. Więcaszek B., Krzykawski S., Keszka S., Antoszek A., Ryby w akwakulturze i akwaturystyce, AR, Szczecin, 2006
  2. Nelson J.S., Fishes of the world, John Wiley and Sons, Inc., United States of America, 2006, IV

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne)2
T-A-2Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych5
T-A-3Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych4
T-L-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes4
T-L-3Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes4
T-L-4Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.4
T-L-5Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rys historyczny rozwoju nauk ichtiologicznych i różnorodności klasyfikacji zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Przedstawienie zasad systematyki ryb, filogenezy bezszczękowców i ryb, zastosowanie zasad pisowni nazw łacińskich omawianych zwierząt2
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny4
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych2
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych.2
T-W-5Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach.3
T-W-6Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych.2
T-W-7Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych3
T-W-8Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie sie do "wejściówek"6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium6
A-A-4Wykonanie prezentacji zaliczeniowej8
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-L-2Przygotowanie sie do "wejściówek"4
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium3
A-L-4Przygotowanie sie do zaliczenia zajęć laboratoryjnych3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach2
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu4
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C10_W02Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb kostnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryby kostnoszkieletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentówz zasadami oznaczania gatunków ryb kosnoszkieletowych i przybliżenie znajomosci ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne)
T-A-2Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych
T-A-3Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych.
T-W-5Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-6Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych.
T-W-8Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-7Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-3Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-4Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-5Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat kostników
3,0Student ma wiedzę tylko na temat nielicznych gatunków kostników
3,5Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków kostników
4,0Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków kostników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków kostników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków kostników i potrafi opisać systematykę wszystkich z nich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C10_U02W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą kostników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryby kostnoszkieletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentówz zasadami oznaczania gatunków ryb kosnoszkieletowych i przybliżenie znajomosci ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne)
T-A-2Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych
T-A-3Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych
T-W-1Rys historyczny rozwoju nauk ichtiologicznych i różnorodności klasyfikacji zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Przedstawienie zasad systematyki ryb, filogenezy bezszczękowców i ryb, zastosowanie zasad pisowni nazw łacińskich omawianych zwierząt
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych.
T-W-5Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-6Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych.
T-W-8Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-7Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-3Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-4Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-5Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi posługiwać się terminologia taksonomiczną i anatomiczną
3,0Student posługuje się podstawowymi zwrotami taksonomicznymi i anatomicznymi
3,5Student zna podstawowe zwroty zwroty taksonomiczne i anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej zagadnień taksonomicznych i anatomicznych oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
5,0Student umieć posługiwać się specjalistyczną terminologią dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C10_U03Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb kostnoszkieletowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryby kostnoszkieletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentówz zasadami oznaczania gatunków ryb kosnoszkieletowych i przybliżenie znajomosci ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne)
T-A-2Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych
T-A-3Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych
T-W-1Rys historyczny rozwoju nauk ichtiologicznych i różnorodności klasyfikacji zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Przedstawienie zasad systematyki ryb, filogenezy bezszczękowców i ryb, zastosowanie zasad pisowni nazw łacińskich omawianych zwierząt
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych.
T-W-5Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-6Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych.
T-W-8Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-7Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-3Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-4Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-5Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami kostników
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki kostników
3,5Student rozpoznaje większość gatunków kostników i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki kostników i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki kostników i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki kostników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C10_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryby kostnoszkieletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentówz zasadami oznaczania gatunków ryb kosnoszkieletowych i przybliżenie znajomosci ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne)
T-A-2Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych
T-A-3Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych
T-W-1Rys historyczny rozwoju nauk ichtiologicznych i różnorodności klasyfikacji zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Przedstawienie zasad systematyki ryb, filogenezy bezszczękowców i ryb, zastosowanie zasad pisowni nazw łacińskich omawianych zwierząt
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych.
T-W-5Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-6Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych.
T-W-8Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-7Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-3Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-4Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-5Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna podstawy i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C10_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryby kostnoszkieletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentówz zasadami oznaczania gatunków ryb kosnoszkieletowych i przybliżenie znajomosci ryb z poszczególnych rzędów.
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych (klucze taksonomiczne)
T-A-2Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych, różnice międzygatunkowe u ryb kostnoszkieletowych
T-A-3Powstawanie, budowa układu pokarmowego, zróżnicowanie w zależności od warunków otoczenia i rodzajów pokarmu, wyspecjalizowane struktury (gruczoły trawienne, pęcherz pławny, gruczoły dokrewne) wchodzące w skład układu pokarmowego, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kosnoszkieletowych
T-W-1Rys historyczny rozwoju nauk ichtiologicznych i różnorodności klasyfikacji zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem ryb. Przedstawienie zasad systematyki ryb, filogenezy bezszczękowców i ryb, zastosowanie zasad pisowni nazw łacińskich omawianych zwierząt
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, akwakultura, wędkarstwo rekreacyjne, akwarystyka i prezentacja w oceanariach) ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych.
T-W-5Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe wśród ryb kostnoszkieletowych, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach.
T-W-6Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb kostnoszkieletowych.
T-W-8Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-7Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb kostnoszkieletowych
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb promieniopłetwych i mięśniopłetwych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków ryb mięśniopłetwych i promieniopłetwych z podrzędu Chondrostei – ganoidów chrzęstnych
T-L-2Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Clupeiformes, Cypriniformes, Esociformes, Salmoniformes i Gadiformes
T-L-3Prezentacja gatunków ryb promieniopłetwych z rzędów Beloniformes,Scorpaeniformes Pleuronectiformes, Perciformes i Tetraodontiformes
T-L-4Osteologia – podział szkieletu na poszczególne elementy, budowa, nazewnictwo łacińskie.
T-L-5Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, objaśnienie lub wyjaśnienie, wykład problemowy, wykład konwersatoryjny
M-2Seminarium, dyskusja dydaktyczna związana z wykładem, film, pokaz, ćwiczenia laboratoryjne praca studentów przy preparatach ryb – obserwacja makro- i mikroskopowa, wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej; wykonanie rysunków i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej i anatomicznej, sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń
S-2Ocena podsumowująca: kolokwium
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole