Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia zwierząt

Sylabus przedmiotu Diagnostyka materiału roślinnego:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka materiału roślinnego
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Stefan Friedrich <Stefan.Friedrich@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>, Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>, Mariola Wróbel <Mariola.Wrobel@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL4 30 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 10 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień botanicznych w zakresie przedmiotu Botanika ogólna

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
C-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych10
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)5
T-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna5
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego5
T-L-5Analiza suszu roślinnego5
30
wykłady
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych3
T-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin2
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych1
T-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego1
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych1
T-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia8
A-W-3pisemne zaliczenie2
A-W-4przygotowanie pisemnej pracy opisowej10
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
M-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z temtyką ćwiczeń praktycznych
S-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
S-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D6_W01
potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych
BL_2A_W03P2A_W02, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-2T-W-2, T-W-1, T-W-3, T-L-1M-2, M-1S-1
BL_2A_BLM-S-D6_W02
potrafi scharakteryzować materiał roślinny pod wzgledem cech umożliwiających rozpoznanie jego pochodzenia w różnych próbkach biologicznych
BL_2A_W01, BL_2A_W03P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-2T-W-2, T-W-4, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-2M-2, M-3, M-1S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D6_U01
potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1, C-2T-W-6, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-3, M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-D6_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K01, BL_2A_K03P2A_K01, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K07C-1, C-2T-W-2, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-L-2, T-L-4, T-L-5, T-L-1, T-L-3M-2, M-1S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D6_W01
potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych
2,0
3,0potrafi ogólnie objaśnić mikroskopową budowę komórkową i tkankową wybranego organu roślinnego, zwracając uwagę na najważniejsze cechy
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLM-S-D6_W02
potrafi scharakteryzować materiał roślinny pod wzgledem cech umożliwiających rozpoznanie jego pochodzenia w różnych próbkach biologicznych
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy umożliwiające rozpoznanie pochodzenia materiału roślinnego w 1 wskazanej próbce biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D6_U01
potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu
2,0
3,0student potrafi wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-D6_K01
jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji
2,0
3,0student ma świadomość zróżnicowanej budowy roślin i konieczności poszukiwania cech umożliwiających identyfikację pochodzenia materiału roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Malinowski Edmund, Anatomia roślin, PWN, Warszawa, 1978, II

Literatura dodatkowa

  1. Braun W. Leman A. Taubert H., Praktikum z anatomii roślin, PWN, Warszawa, 1975, I
  2. Hejnowicz Z., Anatomia i histogeneza roślin naczyniowych, PWN, Warszawa, 2002, II
  3. Jasnowska J. Jasnowski M. Radomski J. Friedrich S. Kowalski W., Botanika, Brassika, Szczecin, 2008, IV
  4. Lityńska-Zając M. Wasylikowa K., Przewodnik do badań archeobotanicznych, Sorus, Poznań, 2005, I
  5. Antkowiak L., Materiały do ćwiczeń z oznaczania drewna, Wydawnictwo Akademii Rolniczej w Poznaniu, Poznań, 1999
  6. Tobolski K., Przewodnik do oznaczania torfów i osadów jeziornych, PWN, Warszawa, 2000, I
  7. Weryszko-Chmielewska E. (red.), Aerobiologia, Wyd. Akademii Rolniczej w Lublinie, Lublin, 2000, I

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych10
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)5
T-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna5
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego5
T-L-5Analiza suszu roślinnego5
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych3
T-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin2
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych1
T-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego1
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych1
T-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do pisemnego zaliczenia8
A-W-3pisemne zaliczenie2
A-W-4przygotowanie pisemnej pracy opisowej10
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_W01potrafi objaśnić mikroskopowy obraz budowy komórkowej i tkankowej wybranych organów roślinnych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
C-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
Treści programoweT-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: rozwiązywanie zadań zamkniętych związanych z temtyką ćwiczeń praktycznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi ogólnie objaśnić mikroskopową budowę komórkową i tkankową wybranego organu roślinnego, zwracając uwagę na najważniejsze cechy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_W02potrafi scharakteryzować materiał roślinny pod wzgledem cech umożliwiających rozpoznanie jego pochodzenia w różnych próbkach biologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
Treści programoweT-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin
T-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi scharakteryzować najważniejsze cechy umożliwiające rozpoznanie pochodzenia materiału roślinnego w 1 wskazanej próbce biologicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_U01potrafi wykonać i zinterpretować preparat mikroskopowy z próbki biologicznej zawierającej materiał roślinny o różnym pochodzeniu i różnym stopniu rozkładu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
C-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
Treści programoweT-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego
T-L-5Analiza suszu roślinnego
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych
T-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-3pokaz
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student potrafi wykonać i zinterpretować 1 preparat mikroskopowy z próbek biologicznych o różnym pochodzeniu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-D6_K01jest świadomy zróżnicowania budowy różnych roślin oraz rozumie potrzebę poszukiwania i poznawania nowych metod diagnostycznych w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Poznanie metod stosowanych w rozpoznawaniu materiału roślinnego o różnych stopniu rozkładu
C-2Rozpoznawanie szczątków roślinnych różnych grup systematycznych roślin
Treści programoweT-W-2Cechy histologiczne i anatomiczne organów wegetatywnych różnych grup roślin
T-W-4Budowa ziaren pyłku roślinnego
T-W-6Podstawy metodyczne analiz botanicznych i diagnostyka materiału roślinnego w różnych próbach biologicznych (archeologicznych, torfowych, palinologicznych)
T-W-1Charakterystyczne składniki komórek roślinnych, klasyfikacja i układy funkcjonalne tkanek roślinnych
T-W-3Anatomiczne przystosowania organów wegetatywnych do warunków siedliskowych
T-W-5Cechy diagnostyczne roślin zarodnikowych
T-L-2Oznaczanie metariałów roślinnych w próbkach biologicznych - osady biogeniczne (próbki torfu)
T-L-4Analiza pyłkowa - rozpoznawanie ziaren pyłku roślinnego
T-L-5Analiza suszu roślinnego
T-L-1Wykonywanie i interpretacja preparatów mikroskopowych dotyczących budowy histologicznej i anatomicznej organów wegetatywnych różnych roślin nasiennych
T-L-3Aanaliza kopalnych próbek drewna i produktów wykonanych z drewna
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia laboratoryjne
M-1wykład informacyjny z prezentacją multimedialną
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma świadomość zróżnicowanej budowy roślin i konieczności poszukiwania cech umożliwiających identyfikację pochodzenia materiału roślinnego
3,5
4,0
4,5
5,0