Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Bioinżynieria rozrodu ryb ozdobnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioinżynieria rozrodu ryb ozdobnych
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Adam Tański <Adam.Tanski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości anatomii, rozrodu i embriologii ryb, hydrobiologii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technik rozrodu ryb ozdobnych (akwariowych) oraz nabycie przez niego umiejetności przeprowadzenia tarła wybranych gatunków ryb

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z profesjonalną wylęgarnią ryb. Metody obiegu wody, aparaty do inkubacji ikry. Przygotowanie wody (właściwości i skład w zależności od wymogów poszczególnych gatunków ryb ozdobnych, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, pierwiastki śladowe, pH, natlenienie, twardość wody). Kontrola jakości wody.4
T-A-2Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych.4
T-A-3Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach. Podchów wylęgu – właściwe warunki środowiskowe (temperatura, oświetlenie), karmienie,4
T-A-4Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku3
15
wykłady
T-W-1Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych.2
T-W-2Morfofizjologiczne podłoże dojrzewania płciowego – mózg, przysadka mózgowa, jajniki, jądra.2
T-W-3Płodność. Endokrynologia dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła oraz jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność.3
T-W-4Biotechnika rozrodu – tarło, zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego. Usypianie ryb.3
T-W-5Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych, okresy krytyczne w rozwoju zarodkowym, wylęg – budowa ciała larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne w rozwoju larwalnych. Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród".3
T-W-6Podchów wylęgu. Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku.2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie się ryb akwariowych różnych gatunków podczas tarła
M-2Ćwiczenia praktyczne (sposoby pozyskiwania, przewożenia, przetrzymywania tarlaków, ocena ich gotowości tarłowej, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych, zapewnienie odpowiednich warunków środowiskowych parom rodzicielskim oraz ich potomstwu, zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach)

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest ustne zaprezentowanie zagadnienia z dziedziny przedmiotu (tematy wyznacza prowadzący) oraz samodzielne przeprowadzenie oceny jakości gamet i kontrolowanego rozrodu ryb w Pracowni Akwarystyki
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na których sprawdzana jest wiedza wymagana do przeprowadzenia doświadczenia, ocena poprawności pobrania gamet podczas tarła, ocena poprawności przeprowadzenia analizy jakości gamet i przebiegu rozwoju zarodkowego.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.4_W01
Student będzie posiadał wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Student uzyska również wiedzę zachowań rozrodczych ryb róznych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.4_U01
Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach
BL_2A_U10, BL_2A_U03P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-2S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O2.4_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
BL_2A_K02, BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07, P2A_K08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-4, T-A-3M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.4_W01
Student będzie posiadał wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Student uzyska również wiedzę zachowań rozrodczych ryb róznych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
2,0Student nie ma wiedzy na temat rozrodu ryb
3,0Student ma wiedzę na temat zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków,
3,5Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych
4,0Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
4,5Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych oraz sterowanie rozrodem, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
5,0Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.4_U01
Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach
2,0Student nie umie przeprowadzić rozrodu ryb akwariowych
3,0Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków
3,5Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach
4,0Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach
4,5Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach, wyhodować pokarm żywy dla larw i narybku
5,0Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach, wyhodować pokarm żywy dla larw i narybku

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O2.4_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole

Literatura podstawowa

  1. Bieniarz K., P. Epler, Rozród ryb., Akademia Rolnicza, Kraków, 1991
  2. M. Bailey, N. Dakin, Akwarystyka poradnik, Galaktyka, Łódź, 2000
  3. P. Beck, Rośliny akwariowe, Multico, Warszawa, 2001
  4. K. Teisseyre, Słodkowodne akwarium ozdobne, OWH, Warszawa, 2002
  5. S. Kronobis, Jak założyć i pielęgnować akwarium, Multum, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. A. Sieniawski, Ryby żyworodne w akwarium, Ergos, Warszawa, 2001
  2. Gay J., Akwarium doskonałe, Bellona, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z profesjonalną wylęgarnią ryb. Metody obiegu wody, aparaty do inkubacji ikry. Przygotowanie wody (właściwości i skład w zależności od wymogów poszczególnych gatunków ryb ozdobnych, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, pierwiastki śladowe, pH, natlenienie, twardość wody). Kontrola jakości wody.4
T-A-2Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych.4
T-A-3Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach. Podchów wylęgu – właściwe warunki środowiskowe (temperatura, oświetlenie), karmienie,4
T-A-4Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych.2
T-W-2Morfofizjologiczne podłoże dojrzewania płciowego – mózg, przysadka mózgowa, jajniki, jądra.2
T-W-3Płodność. Endokrynologia dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła oraz jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność.3
T-W-4Biotechnika rozrodu – tarło, zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego. Usypianie ryb.3
T-W-5Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych, okresy krytyczne w rozwoju zarodkowym, wylęg – budowa ciała larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne w rozwoju larwalnych. Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród".3
T-W-6Podchów wylęgu. Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku.2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-A-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-A-4Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.4_W01Student będzie posiadał wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Student uzyska również wiedzę zachowań rozrodczych ryb róznych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technik rozrodu ryb ozdobnych (akwariowych) oraz nabycie przez niego umiejetności przeprowadzenia tarła wybranych gatunków ryb
Treści programoweT-W-1Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych.
T-W-2Morfofizjologiczne podłoże dojrzewania płciowego – mózg, przysadka mózgowa, jajniki, jądra.
T-W-3Płodność. Endokrynologia dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła oraz jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność.
T-W-5Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych, okresy krytyczne w rozwoju zarodkowym, wylęg – budowa ciała larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne w rozwoju larwalnych. Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród".
T-W-6Podchów wylęgu. Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku.
T-W-4Biotechnika rozrodu – tarło, zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego. Usypianie ryb.
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie się ryb akwariowych różnych gatunków podczas tarła
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest ustne zaprezentowanie zagadnienia z dziedziny przedmiotu (tematy wyznacza prowadzący) oraz samodzielne przeprowadzenie oceny jakości gamet i kontrolowanego rozrodu ryb w Pracowni Akwarystyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy na temat rozrodu ryb
3,0Student ma wiedzę na temat zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków,
3,5Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych
4,0Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
4,5Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych oraz sterowanie rozrodem, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
5,0Student ma wiedzę na temat obchodzenia się z tarlakami, stymulowania ich w celu uzyskania produktów płciowych, endokrynologii dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem, zachowań rozrodczych ryb różnych gatunków, stymulujacego, bądź hamującego wpływu czynników środiskowych oraz biotechnik rozrodu
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.4_U01Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technik rozrodu ryb ozdobnych (akwariowych) oraz nabycie przez niego umiejetności przeprowadzenia tarła wybranych gatunków ryb
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z profesjonalną wylęgarnią ryb. Metody obiegu wody, aparaty do inkubacji ikry. Przygotowanie wody (właściwości i skład w zależności od wymogów poszczególnych gatunków ryb ozdobnych, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, pierwiastki śladowe, pH, natlenienie, twardość wody). Kontrola jakości wody.
T-A-2Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych.
T-A-4Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku
T-A-3Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach. Podchów wylęgu – właściwe warunki środowiskowe (temperatura, oświetlenie), karmienie,
Metody nauczaniaM-2Ćwiczenia praktyczne (sposoby pozyskiwania, przewożenia, przetrzymywania tarlaków, ocena ich gotowości tarłowej, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych, zapewnienie odpowiednich warunków środowiskowych parom rodzicielskim oraz ich potomstwu, zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest ustne zaprezentowanie zagadnienia z dziedziny przedmiotu (tematy wyznacza prowadzący) oraz samodzielne przeprowadzenie oceny jakości gamet i kontrolowanego rozrodu ryb w Pracowni Akwarystyki
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie przeprowadzić rozrodu ryb akwariowych
3,0Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków
3,5Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach
4,0Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach
4,5Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach, wyhodować pokarm żywy dla larw i narybku
5,0Student będzie umiał przygotować wodę o prarametrach odpowiednich dla poszczególnych gatunków, doprowadzić ryby do tarła, zastosować regulacje hormonalną u tarlaków, wykonać zabiegi pielegnacyjne przy zarodkach i larwach, wyhodować pokarm żywy dla larw i narybku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O2.4_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technik rozrodu ryb ozdobnych (akwariowych) oraz nabycie przez niego umiejetności przeprowadzenia tarła wybranych gatunków ryb
Treści programoweT-W-1Tarlaki – pozyskiwanie, przewożenie, przetrzymywanie tarlaków, płodność, dymorfizm płciowy, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych.
T-W-2Morfofizjologiczne podłoże dojrzewania płciowego – mózg, przysadka mózgowa, jajniki, jądra.
T-W-3Płodność. Endokrynologia dojrzewania płciowego u ryb oraz sterowanie rozrodem. Czynniki fizyko–chemiczne i ich wpływ na przystępowanie ryb do tarła oraz jakość uzyskiwanej ikry. Gonady – wpływ czynników środowiska na rozwój gonad (światło, temperatura, pokarm), gynogeneza, androgeneza, poliploidalność.
T-W-5Rozwój embrionalny różnych gatunków jajorodnych, okresy krytyczne w rozwoju zarodkowym, wylęg – budowa ciała larw różnych gatunków ryb ozdobnych, zachowania osobnicze, okresy krytyczne w rozwoju larwalnych. Rozród ryb żyworodnych – zapłodnienie, rozwój embrionalny, "poród".
T-W-6Podchów wylęgu. Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku.
T-W-4Biotechnika rozrodu – tarło, zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego. Usypianie ryb.
T-A-1Zapoznanie się z profesjonalną wylęgarnią ryb. Metody obiegu wody, aparaty do inkubacji ikry. Przygotowanie wody (właściwości i skład w zależności od wymogów poszczególnych gatunków ryb ozdobnych, przygotowanie wody, cyrkulacja wody, pierwiastki śladowe, pH, natlenienie, twardość wody). Kontrola jakości wody.
T-A-2Tarło – zachowania rozrodcze, tarliska, hormonalna regulacja zachowania tarłowego różnych gatunków ryb ozdobnych.
T-A-4Produkcja różnej wielkości pokarmu żywego dla wylęgu i narybku
T-A-3Zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach. Podchów wylęgu – właściwe warunki środowiskowe (temperatura, oświetlenie), karmienie,
Metody nauczaniaM-1Wykład, dyskusja, „burza mózgów”, pokaz filmu przyblizajacego zachowanie się ryb akwariowych różnych gatunków podczas tarła
M-2Ćwiczenia praktyczne (sposoby pozyskiwania, przewożenia, przetrzymywania tarlaków, ocena ich gotowości tarłowej, stymulacje hormonalne, dobór par tarłowych, zapewnienie odpowiednich warunków środowiskowych parom rodzicielskim oraz ich potomstwu, zabiegi pielęgnacyjne przy zarodkach i larwach)
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Żeby uzyskać zaliczenie z przedmiotu wymagane jest ustne zaprezentowanie zagadnienia z dziedziny przedmiotu (tematy wyznacza prowadzący) oraz samodzielne przeprowadzenie oceny jakości gamet i kontrolowanego rozrodu ryb w Pracowni Akwarystyki
S-2Ocena formująca: "Wejściówki" na których sprawdzana jest wiedza wymagana do przeprowadzenia doświadczenia, ocena poprawności pobrania gamet podczas tarła, ocena poprawności przeprowadzenia analizy jakości gamet i przebiegu rozwoju zarodkowego.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole