Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Genetyka patogenów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka patogenów
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki, Hodowli i Biotechnologii Roślin
Nauczyciel odpowiedzialny Piotr Masojć <Piotr.Masojc@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Myśków <Beata.Myskow@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 5 0,30,29zaliczenie
laboratoriaL4 5 0,20,29zaliczenie
wykładyW4 10 0,50,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1genetyka ogólna
W-2fizjologia roślin

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zrozumienie genetycznych podstaw interakcji roślina-patogen

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Mechanizm genetyczno-molekularny odpowiedzi rosliny na atak patogena5
5
laboratoria
T-L-1testy diagnostyczne stosowane w ocenie porażenia patogenami2
T-L-2testy diagnostyczne oceniające zmienność genetyczną patogenów roślin3
5
wykłady
T-W-1Mechanizm genetyczny patogenezy Agrobacterium tumefaciens3
T-W-2Mechanizm genetyczny oddziaływania Phytophtora infestans na rośliny ziemniaka2
T-W-3Mechanizm genetyczny oddziaływania wirusów patogennych na rosline ziemniaka3
T-W-4Geny patogeniczności u rdzy źdźbłowej w stosunku do genotypu zbóż2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia4
9
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach5
A-L-2przygotowanie teoretyczne do laboratoriów1
6
wykłady
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: sprawdzian po cyklu wykładów
S-2Ocena podsumowująca: ocena projektu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.2_W01
Student tłumaczy genetyczne podstawy oddziaływań roślina-patogen oraz rozumie przyczyny ciągłej zdolności patogenów do przełamywania barier odporności
BL_2A_W07, BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.2_U01
student umie analizować i interpretować wyniki badań prowadzonych metodami diagnostyki genetycznej patogenów
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1T-L-1, T-L-2M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-O7.2_K01
ustala sposoby diagnostyki chorób roślin
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-A-1, T-L-1, T-L-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.2_W01
Student tłumaczy genetyczne podstawy oddziaływań roślina-patogen oraz rozumie przyczyny ciągłej zdolności patogenów do przełamywania barier odporności
2,0nie zna podstaw genetycznych reakcji roślina-patogen
3,0zna podstawowe pojęcia i jeden z mechanizmów reakcji roślina-patogen
3,5ma przecietną wiedzę na temat reakcji roślina-patogen
4,0rozumie genetyczne podstawy reakcji roślina - patogen
4,5rozumie i szczegółowo opisuje genetyke relacji roślina-patogen
5,0dogłębnie analizuje genetykę reakcji roślina-patogen

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.2_U01
student umie analizować i interpretować wyniki badań prowadzonych metodami diagnostyki genetycznej patogenów
2,0nie umie interpretować wyników badań metodami diagnostyki genetycznej
3,0interpretuje wyniki diagnostyki w sposób pobieżny
3,5interpretuje wyniki badań diagnostycznych w sposób przeciętnie wnikliwy
4,0interpretuje w sposób wnikliwy
4,5interpretuje w sposób szczegółowy
5,0interpretuje w sposób dogłębny

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-O7.2_K01
ustala sposoby diagnostyki chorób roślin
2,0nie jest kompetentny do ustalania sposobów diagnostyki chorób patogenicznych roślin
3,0wykazuje minimum kompetencji w ustalaniu sposobów diagnostyki
3,5wykazuje zadowalające kompetencje do ustalania sposobów diagnostyki
4,0dobrze radzi sobie z ustalaniem metod diagnostyki
4,5jest biegły w ustalaniu metod diagnostyki
5,0jest wszechstronny i biegły w ustalaniu metod diagnostyki

Literatura podstawowa

  1. E. Łojkowska, Wykrywanie i identyfikacja czynników wywołujących choroby roślin W: Biotechnologia roślin pod red. S. Malepszego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009
  2. A. Piekarowicz, Podstawy wirusologii molekularnej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2004
  3. J. Baj, Z Markiewicz, Biologia molekularne bakterii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Mechanizm genetyczno-molekularny odpowiedzi rosliny na atak patogena5
5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1testy diagnostyczne stosowane w ocenie porażenia patogenami2
T-L-2testy diagnostyczne oceniające zmienność genetyczną patogenów roślin3
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Mechanizm genetyczny patogenezy Agrobacterium tumefaciens3
T-W-2Mechanizm genetyczny oddziaływania Phytophtora infestans na rośliny ziemniaka2
T-W-3Mechanizm genetyczny oddziaływania wirusów patogennych na rosline ziemniaka3
T-W-4Geny patogeniczności u rdzy źdźbłowej w stosunku do genotypu zbóż2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych5
A-A-2przygotowanie do zaliczenia4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w laboratoriach5
A-L-2przygotowanie teoretyczne do laboratoriów1
6
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w wykładach10
A-W-2samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.2_W01Student tłumaczy genetyczne podstawy oddziaływań roślina-patogen oraz rozumie przyczyny ciągłej zdolności patogenów do przełamywania barier odporności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
BL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1zrozumienie genetycznych podstaw interakcji roślina-patogen
Treści programoweT-W-1Mechanizm genetyczny patogenezy Agrobacterium tumefaciens
T-W-2Mechanizm genetyczny oddziaływania Phytophtora infestans na rośliny ziemniaka
T-W-3Mechanizm genetyczny oddziaływania wirusów patogennych na rosline ziemniaka
T-W-4Geny patogeniczności u rdzy źdźbłowej w stosunku do genotypu zbóż
T-A-1Mechanizm genetyczno-molekularny odpowiedzi rosliny na atak patogena
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: sprawdzian po cyklu wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie zna podstaw genetycznych reakcji roślina-patogen
3,0zna podstawowe pojęcia i jeden z mechanizmów reakcji roślina-patogen
3,5ma przecietną wiedzę na temat reakcji roślina-patogen
4,0rozumie genetyczne podstawy reakcji roślina - patogen
4,5rozumie i szczegółowo opisuje genetyke relacji roślina-patogen
5,0dogłębnie analizuje genetykę reakcji roślina-patogen
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.2_U01student umie analizować i interpretować wyniki badań prowadzonych metodami diagnostyki genetycznej patogenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1zrozumienie genetycznych podstaw interakcji roślina-patogen
Treści programoweT-L-1testy diagnostyczne stosowane w ocenie porażenia patogenami
T-L-2testy diagnostyczne oceniające zmienność genetyczną patogenów roślin
Metody nauczaniaM-2projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie umie interpretować wyników badań metodami diagnostyki genetycznej
3,0interpretuje wyniki diagnostyki w sposób pobieżny
3,5interpretuje wyniki badań diagnostycznych w sposób przeciętnie wnikliwy
4,0interpretuje w sposób wnikliwy
4,5interpretuje w sposób szczegółowy
5,0interpretuje w sposób dogłębny
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-O7.2_K01ustala sposoby diagnostyki chorób roślin
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1zrozumienie genetycznych podstaw interakcji roślina-patogen
Treści programoweT-A-1Mechanizm genetyczno-molekularny odpowiedzi rosliny na atak patogena
T-L-1testy diagnostyczne stosowane w ocenie porażenia patogenami
T-L-2testy diagnostyczne oceniające zmienność genetyczną patogenów roślin
Metody nauczaniaM-2projekt
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest kompetentny do ustalania sposobów diagnostyki chorób patogenicznych roślin
3,0wykazuje minimum kompetencji w ustalaniu sposobów diagnostyki
3,5wykazuje zadowalające kompetencje do ustalania sposobów diagnostyki
4,0dobrze radzi sobie z ustalaniem metod diagnostyki
4,5jest biegły w ustalaniu metod diagnostyki
5,0jest wszechstronny i biegły w ustalaniu metod diagnostyki