Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia wód

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo żywności
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 10 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL2 10 0,50,29zaliczenie
wykładyW2 5 1,00,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologiczne podstawy żywienia
W-2Podstawy chemii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami bezpieczeństwa żywności
C-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat zarządzania bezpieczeństwem żywnościowym w perspektywie krajowej oraz międzynarodowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zanieczyszczenia mikrobiologiczne żywności. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych w Polsce i w wybraych krajach.3
T-A-2Wzbogacenie żywności. Środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz środku spożywcze wzbogacone.2
T-A-3Jakość i bezpieczeństwo w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej2
T-A-4Alternatywy w stosunku do nanotechnologii. Podstawowe zasady i techniki produkcji stosowane w nanotechnologii oraz przykłady zastosowań do żywności.3
10
laboratoria
T-L-1Czynniki wpływające na jakość i bezpieczeństwo jadalnych produktów rolniczych3
T-L-2Opracowanie księgi HACCP7
10
wykłady
T-W-1Aktualne podstawy prawne dotyczące bezpieczeństwa żywoności i żywienia. Przepisy prawne dotyczące suplementów diety (krajowe i UE). Produkty " z pogranicza"- środki spożywcze a produkty lecznicze. Przepisy prawne dotyczące środków spożywczych specjalnego przeznaczania żywieniowego (krajowe i UE)2
T-W-2Zagrożenia jakości zdrowotnej żywności. Zagrożenia chemiczne w żywności tradycyjnej i GM. Zarządzanie bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Nanotechnologia w produkcji żywności i rolnictwie.3
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Opracowanie zadania na zaliczenie ćwiczeń3
A-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do wykładów w oparciu o podaną literaturę10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład konersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
M-4praca indywidualna w grupach

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części wykładowej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części audytoryjnej
S-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie zadań z części laboratoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O2.3_W01
student zna źródła prawa oraz podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywności
BL_2A_W06, BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06, P2A_W07C-2T-A-2, T-A-1, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O2.3_U01
Student potrafi właściwie stosować porcedury z zakresu bezpieczeństwa żywnosci
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2T-L-1, T-L-2M-3, M-4S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O2.3_K01
student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie
BL_2A_K01, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-2, C-1T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-L-1, T-L-2M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O2.3_W01
student zna źródła prawa oraz podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywności
2,0student nie rozumie pojęcia bezpieczeństwa żywności
3,0student potrafi jedynie wymienić podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywnościowego
3,5student zna metody i systemy zarządzania jakością i bepzieczeństwem żywności
4,0student potrafi wymienić czynniki wpływające na jakość i bepzieczeństow jadalnych produktów rolniczych
4,5student potrafi zdefiniować, wyszukać i zakwalifikować zagrożenia wystęujące w produkcji żywności
5,0student potrafi wykorzystać wszystkie źródła prawa zaproponowane podczas zajęć, zna ma wiedzę o bepzieczeństwu żywności GM< ekologicznej i wytwarzanej metodami tradycyjnymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O2.3_U01
Student potrafi właściwie stosować porcedury z zakresu bezpieczeństwa żywnosci
2,0student nie wie nic o procedurach bezpieczeństwa żywności
3,0student potrafi wymienić 50% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
3,5student potrafi wymienić 70% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
4,0student potrafi wymienić 90% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
4,5student potrafi wymienić wszystkie procedury pprzekazane na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
5,0student potrafi wymienić wszystkie procedury podane na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz prawidłowo wymienia kryteria jakie powinny być brane pod uwagę przy kwalifikowaniu zagrożeń w porcesie produkcji

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O2.3_K01
student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie
2,0Student nie ma świadomości społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie
3,0Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 60%
3,5Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 70%
4,0Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 80%
4,5Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 90%
5,0Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie

Literatura podstawowa

  1. Małysz J., Bezpieczeństwo żywnościowe strategiczną potrzebą ludzkości., Warszawa, 2008
  2. Szczepanik Z., Jakość i standaryzacja produktów żywnościowych, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, 1996
  3. Grochowska M., Bezpieczeństwo żywności i żywienia, ODDK, 2006
  4. Ozimek I., Bezpieczeństwo żywności w aspekcie ochrony konsumenta w Polsce, SGGW, Warszawa, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Twardowski T., Zimny J., Twardowska A., Biobezpieczeństwo biotechnologii, Edytor, Poznań, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zanieczyszczenia mikrobiologiczne żywności. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych w Polsce i w wybraych krajach.3
T-A-2Wzbogacenie żywności. Środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz środku spożywcze wzbogacone.2
T-A-3Jakość i bezpieczeństwo w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej2
T-A-4Alternatywy w stosunku do nanotechnologii. Podstawowe zasady i techniki produkcji stosowane w nanotechnologii oraz przykłady zastosowań do żywności.3
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Czynniki wpływające na jakość i bezpieczeństwo jadalnych produktów rolniczych3
T-L-2Opracowanie księgi HACCP7
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aktualne podstawy prawne dotyczące bezpieczeństwa żywoności i żywienia. Przepisy prawne dotyczące suplementów diety (krajowe i UE). Produkty " z pogranicza"- środki spożywcze a produkty lecznicze. Przepisy prawne dotyczące środków spożywczych specjalnego przeznaczania żywieniowego (krajowe i UE)2
T-W-2Zagrożenia jakości zdrowotnej żywności. Zagrożenia chemiczne w żywności tradycyjnej i GM. Zarządzanie bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Nanotechnologia w produkcji żywności i rolnictwie.3
5

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-A-2Przygotowanie się do zaliczenia ćwiczeń3
A-A-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w ćwiczeniach10
A-L-2Opracowanie zadania na zaliczenie ćwiczeń3
A-L-3Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach5
A-W-2Samodzielne przygotowanie się do wykładów w oparciu o podaną literaturę10
A-W-3Uczestnictwo w konsultacjach6
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O2.3_W01student zna źródła prawa oraz podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat zarządzania bezpieczeństwem żywnościowym w perspektywie krajowej oraz międzynarodowej
Treści programoweT-A-2Wzbogacenie żywności. Środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz środku spożywcze wzbogacone.
T-A-1Zanieczyszczenia mikrobiologiczne żywności. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych w Polsce i w wybraych krajach.
T-W-1Aktualne podstawy prawne dotyczące bezpieczeństwa żywoności i żywienia. Przepisy prawne dotyczące suplementów diety (krajowe i UE). Produkty " z pogranicza"- środki spożywcze a produkty lecznicze. Przepisy prawne dotyczące środków spożywczych specjalnego przeznaczania żywieniowego (krajowe i UE)
T-W-2Zagrożenia jakości zdrowotnej żywności. Zagrożenia chemiczne w żywności tradycyjnej i GM. Zarządzanie bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Nanotechnologia w produkcji żywności i rolnictwie.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części wykładowej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie pojęcia bezpieczeństwa żywności
3,0student potrafi jedynie wymienić podstawowe pojęcia z systemu bezpieczeństwa żywnościowego
3,5student zna metody i systemy zarządzania jakością i bepzieczeństwem żywności
4,0student potrafi wymienić czynniki wpływające na jakość i bepzieczeństow jadalnych produktów rolniczych
4,5student potrafi zdefiniować, wyszukać i zakwalifikować zagrożenia wystęujące w produkcji żywności
5,0student potrafi wykorzystać wszystkie źródła prawa zaproponowane podczas zajęć, zna ma wiedzę o bepzieczeństwu żywności GM< ekologicznej i wytwarzanej metodami tradycyjnymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O2.3_U01Student potrafi właściwie stosować porcedury z zakresu bezpieczeństwa żywnosci
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat zarządzania bezpieczeństwem żywnościowym w perspektywie krajowej oraz międzynarodowej
Treści programoweT-L-1Czynniki wpływające na jakość i bezpieczeństwo jadalnych produktów rolniczych
T-L-2Opracowanie księgi HACCP
Metody nauczaniaM-3dyskusja dydaktyczna
M-4praca indywidualna w grupach
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie zadań z części laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wie nic o procedurach bezpieczeństwa żywności
3,0student potrafi wymienić 50% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
3,5student potrafi wymienić 70% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
4,0student potrafi wymienić 90% procedur podanych na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
4,5student potrafi wymienić wszystkie procedury pprzekazane na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
5,0student potrafi wymienić wszystkie procedury podane na zajęciach dot. bezpieczeństwa w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej oraz prawidłowo wymienia kryteria jakie powinny być brane pod uwagę przy kwalifikowaniu zagrożeń w porcesie produkcji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O2.3_K01student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-2Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z wiedzą na temat zarządzania bezpieczeństwem żywnościowym w perspektywie krajowej oraz międzynarodowej
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami bezpieczeństwa żywności
Treści programoweT-A-2Wzbogacenie żywności. Środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz środku spożywcze wzbogacone.
T-A-1Zanieczyszczenia mikrobiologiczne żywności. Sytuacja epidemiologiczna w zakresie zatruć i zakażeń pokarmowych w Polsce i w wybraych krajach.
T-A-3Jakość i bezpieczeństwo w systemach produkcji roślinnej i zwierzęcej
T-A-4Alternatywy w stosunku do nanotechnologii. Podstawowe zasady i techniki produkcji stosowane w nanotechnologii oraz przykłady zastosowań do żywności.
T-W-1Aktualne podstawy prawne dotyczące bezpieczeństwa żywoności i żywienia. Przepisy prawne dotyczące suplementów diety (krajowe i UE). Produkty " z pogranicza"- środki spożywcze a produkty lecznicze. Przepisy prawne dotyczące środków spożywczych specjalnego przeznaczania żywieniowego (krajowe i UE)
T-W-2Zagrożenia jakości zdrowotnej żywności. Zagrożenia chemiczne w żywności tradycyjnej i GM. Zarządzanie bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Nanotechnologia w produkcji żywności i rolnictwie.
T-L-1Czynniki wpływające na jakość i bezpieczeństwo jadalnych produktów rolniczych
T-L-2Opracowanie księgi HACCP
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2wykład konersatoryjny
M-3dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części wykładowej
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne części audytoryjnej
S-3Ocena podsumowująca: samodzielne opracowanie zadań z części laboratoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie
3,0Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 60%
3,5Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 70%
4,0Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 80%
4,5Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie w 90%
5,0Student ma świadomość społecznego znaczenia regulacji prawnej w przedmiotowym zakresie