Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia roślin

Sylabus przedmiotu Parazytologia weterynaryjna i profilaktyka:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Parazytologia weterynaryjna i profilaktyka
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Balicka-Ramisz <Aleksandra.Balicka-Ramisz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>, Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 20 1,00,41zaliczenie
wykładyW4 20 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu parazytologii ogólnej i systematycznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami pasożytniczymi, wywoływanymi przez pasożyty z poszczególnych grup systematycznych, które występują u zwierząt gospodarskich, domowych i wolno żyjących.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi chorobami pasożytniczymi stanowiących zagrożenie dla człowieka.
C-3Zapoznanie studentów z metodami zapobiegania i zwalczania parazytoz.
C-4ukształtowanie umiejetnosci rozpoznawania wazniejszych pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i zakonserwowane

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Choroby wywołane przez pasożytnicze pierwotniaki.2
T-A-2Choroby wywołane przez nicienie – Toxocara sp., Strongyloides sp., Ancylostoma sp., Ascaris suum, Trichuris trichiura, Anisakis simplex.2
T-A-3Choroby wywoływane przez tasiemce (taenioza - Taenia saginata, Taenia solium, echinokokoza, difylobotrioza).2
T-A-4Choroby wywoływane przez przywry - Fasciola hepatica, Alaria alata, Clonorchis sinensis, Opisthorchis felineus2
T-A-5Inwazje pasożytów zewnętrznych (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).2
T-A-6Choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków2
T-A-7Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane4
T-A-8Zwalczanie i profilaktyka chorób pasożytniczych zwierząt. Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów. Zaliczenie.4
20
wykłady
T-W-1Podstawowe wiadomości o chorobach odzwierzęcych. Zoonozy wywoływanie przez pierwotniaki: toksoplazmoza, giardioza, kryptosporydioza, sarkosporydioza2
T-W-2Trichnella spiralis – włośnica: ogólne wiadomości o pasożycie i chorobie, sytuacja epidemiologiczna włośnicy w Polsce i na świecie, występowanie włośnicy u różnych zwierząt, krążenie pasożyta w przyrodzie, zapobieganie włośnicy i jej zwalczanie2
T-W-3Choroby inwazyjne wywoływane przez endopasożyty u zwierząt gospodarskich.4
T-W-4Choroby inwazyjne wywoływane przez ektopasożyty u zwierząt gospodarskich4
T-W-5Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących wywołane przez endopasożyty i ektopasożyty2
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt mięsożernych2
T-W-7Choroby tropikalne4
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-3Opracowanie wskazanego tematu5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2pogadanka
M-3pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu i wykonanie prezentacji
S-2Ocena podsumowująca: Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnej oceny z testu i z części związanej z rozpoznawaniem pasożytów.
S-3Ocena formująca: odpowiedź ustna - rozpoznawanie pasożytów
S-4Ocena formująca: zaliczenie pisemne
S-5Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.4_W01
omawia ważniejsze schorzenia pasożytnicze zwierząt i metody ich zapobiegania
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-1M-2, M-1S-4
BL_2A_BLZ-S-O7.4_W02
zna choroby pasożytnicze zwierząt stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy)
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-2T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-1M-2, M-1S-4
BL_2A_BLZ-S-O7.4_W03
omawia metody zapobiegania chorobom pasożytniczym wystepujących u zwierzat domowych, gospodarskich i wolno żyjacych
BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-4T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-8, T-A-1M-2S-4

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.4_U01
rozpoznaje pasożyty w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
BL_2A_U08, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-4T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-1M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.4_K01
potrafi samodzielne planować pracę w celu zdobycia i pogłębienia swojej wiedzy
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1, C-2, C-3, C-4T-W-7, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-1M-2, M-1, M-3S-5

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.4_W01
omawia ważniejsze schorzenia pasożytnicze zwierząt i metody ich zapobiegania
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLZ-S-O7.4_W02
zna choroby pasożytnicze zwierząt stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy)
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
BL_2A_BLZ-S-O7.4_W03
omawia metody zapobiegania chorobom pasożytniczym wystepujących u zwierzat domowych, gospodarskich i wolno żyjacych
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.4_U01
rozpoznaje pasożyty w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-S-O7.4_K01
potrafi samodzielne planować pracę w celu zdobycia i pogłębienia swojej wiedzy
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.

Literatura podstawowa

  1. Dziubek Z., Choroby zakaźne i pasożytnicze, PZWL, Warszawa, 2000
  2. Gundłach J., Sadzikowski A., Parazytologia i parazytozy zwierząt, PWRiL, Warszawa, 2004
  3. Kurnatowska A., Kurnatowski P., Ekologia medyczna-wybrane zagadnienia, Promedi, Łódź, 2003

Literatura dodatkowa

  1. Ziomko I., Cencek T., Inwazje pasożytnicze zwierząt gospodarskich. Wybrane metody diagnostyczne, Drukarnia Piotra Włodkowica, Warszawa, 1999
  2. Niewiadomska K., Pojmańska K., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, Warszawa, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Choroby wywołane przez pasożytnicze pierwotniaki.2
T-A-2Choroby wywołane przez nicienie – Toxocara sp., Strongyloides sp., Ancylostoma sp., Ascaris suum, Trichuris trichiura, Anisakis simplex.2
T-A-3Choroby wywoływane przez tasiemce (taenioza - Taenia saginata, Taenia solium, echinokokoza, difylobotrioza).2
T-A-4Choroby wywoływane przez przywry - Fasciola hepatica, Alaria alata, Clonorchis sinensis, Opisthorchis felineus2
T-A-5Inwazje pasożytów zewnętrznych (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).2
T-A-6Choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków2
T-A-7Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane4
T-A-8Zwalczanie i profilaktyka chorób pasożytniczych zwierząt. Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów. Zaliczenie.4
20

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe wiadomości o chorobach odzwierzęcych. Zoonozy wywoływanie przez pierwotniaki: toksoplazmoza, giardioza, kryptosporydioza, sarkosporydioza2
T-W-2Trichnella spiralis – włośnica: ogólne wiadomości o pasożycie i chorobie, sytuacja epidemiologiczna włośnicy w Polsce i na świecie, występowanie włośnicy u różnych zwierząt, krążenie pasożyta w przyrodzie, zapobieganie włośnicy i jej zwalczanie2
T-W-3Choroby inwazyjne wywoływane przez endopasożyty u zwierząt gospodarskich.4
T-W-4Choroby inwazyjne wywoływane przez ektopasożyty u zwierząt gospodarskich4
T-W-5Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących wywołane przez endopasożyty i ektopasożyty2
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt mięsożernych2
T-W-7Choroby tropikalne4
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach20
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-3Opracowanie wskazanego tematu5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów5
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.4_W01omawia ważniejsze schorzenia pasożytnicze zwierząt i metody ich zapobiegania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami pasożytniczymi, wywoływanymi przez pasożyty z poszczególnych grup systematycznych, które występują u zwierząt gospodarskich, domowych i wolno żyjących.
Treści programoweT-W-2Trichnella spiralis – włośnica: ogólne wiadomości o pasożycie i chorobie, sytuacja epidemiologiczna włośnicy w Polsce i na świecie, występowanie włośnicy u różnych zwierząt, krążenie pasożyta w przyrodzie, zapobieganie włośnicy i jej zwalczanie
T-W-4Choroby inwazyjne wywoływane przez ektopasożyty u zwierząt gospodarskich
T-W-3Choroby inwazyjne wywoływane przez endopasożyty u zwierząt gospodarskich.
T-W-5Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących wywołane przez endopasożyty i ektopasożyty
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt mięsożernych
T-A-2Choroby wywołane przez nicienie – Toxocara sp., Strongyloides sp., Ancylostoma sp., Ascaris suum, Trichuris trichiura, Anisakis simplex.
T-A-3Choroby wywoływane przez tasiemce (taenioza - Taenia saginata, Taenia solium, echinokokoza, difylobotrioza).
T-A-4Choroby wywoływane przez przywry - Fasciola hepatica, Alaria alata, Clonorchis sinensis, Opisthorchis felineus
T-A-5Inwazje pasożytów zewnętrznych (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
T-A-6Choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków
T-A-1Choroby wywołane przez pasożytnicze pierwotniaki.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.4_W02zna choroby pasożytnicze zwierząt stanowiące zagrożenie dla człowieka (zoonozy)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z wybranymi chorobami pasożytniczymi stanowiących zagrożenie dla człowieka.
Treści programoweT-W-7Choroby tropikalne
T-W-1Podstawowe wiadomości o chorobach odzwierzęcych. Zoonozy wywoływanie przez pierwotniaki: toksoplazmoza, giardioza, kryptosporydioza, sarkosporydioza
T-W-2Trichnella spiralis – włośnica: ogólne wiadomości o pasożycie i chorobie, sytuacja epidemiologiczna włośnicy w Polsce i na świecie, występowanie włośnicy u różnych zwierząt, krążenie pasożyta w przyrodzie, zapobieganie włośnicy i jej zwalczanie
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt mięsożernych
T-A-2Choroby wywołane przez nicienie – Toxocara sp., Strongyloides sp., Ancylostoma sp., Ascaris suum, Trichuris trichiura, Anisakis simplex.
T-A-3Choroby wywoływane przez tasiemce (taenioza - Taenia saginata, Taenia solium, echinokokoza, difylobotrioza).
T-A-4Choroby wywoływane przez przywry - Fasciola hepatica, Alaria alata, Clonorchis sinensis, Opisthorchis felineus
T-A-5Inwazje pasożytów zewnętrznych (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
T-A-1Choroby wywołane przez pasożytnicze pierwotniaki.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.4_W03omawia metody zapobiegania chorobom pasożytniczym wystepujących u zwierzat domowych, gospodarskich i wolno żyjacych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejetnosci rozpoznawania wazniejszych pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i zakonserwowane
Treści programoweT-W-2Trichnella spiralis – włośnica: ogólne wiadomości o pasożycie i chorobie, sytuacja epidemiologiczna włośnicy w Polsce i na świecie, występowanie włośnicy u różnych zwierząt, krążenie pasożyta w przyrodzie, zapobieganie włośnicy i jej zwalczanie
T-A-2Choroby wywołane przez nicienie – Toxocara sp., Strongyloides sp., Ancylostoma sp., Ascaris suum, Trichuris trichiura, Anisakis simplex.
T-A-3Choroby wywoływane przez tasiemce (taenioza - Taenia saginata, Taenia solium, echinokokoza, difylobotrioza).
T-A-4Choroby wywoływane przez przywry - Fasciola hepatica, Alaria alata, Clonorchis sinensis, Opisthorchis felineus
T-A-5Inwazje pasożytów zewnętrznych (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
T-A-8Zwalczanie i profilaktyka chorób pasożytniczych zwierząt. Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów. Zaliczenie.
T-A-1Choroby wywołane przez pasożytnicze pierwotniaki.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: - nie potrafi zdefiniować podstawowych pojęć, - nie zna podstawowych pozycji literatury przedmiotu, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje obojętność, -w zakresie wyrażania wiedzy popełnia bardzo dużo błędów merytorycznych.
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
4,0Student: - w zakresie wiedzy opanował prawie cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował poprawnie całość zakresu materiału, - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe prawie dokładnie, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia sporadycznie błędy .
4,5Student: - w zakresie wiedzy opanował cały materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
5,0Student: - w zakresie wiedzy wykracza poza materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie i ciekawość poznawczą, - w zakresie wyrażania wiedzy nie popełnia błędów.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.4_U01rozpoznaje pasożyty w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U08wykorzystuje wiedzę dotyczącą mechanizmów odpornościowych, funkcjonowania narządów i układów organizmów żywych oraz zachodzących w nich procesów życiowych oraz na temat czynników zakaźnych organizmów żywych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4ukształtowanie umiejetnosci rozpoznawania wazniejszych pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i zakonserwowane
Treści programoweT-A-2Choroby wywołane przez nicienie – Toxocara sp., Strongyloides sp., Ancylostoma sp., Ascaris suum, Trichuris trichiura, Anisakis simplex.
T-A-3Choroby wywoływane przez tasiemce (taenioza - Taenia saginata, Taenia solium, echinokokoza, difylobotrioza).
T-A-4Choroby wywoływane przez przywry - Fasciola hepatica, Alaria alata, Clonorchis sinensis, Opisthorchis felineus
T-A-5Inwazje pasożytów zewnętrznych (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
T-A-6Choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków
T-A-7Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-A-1Choroby wywołane przez pasożytnicze pierwotniaki.
Metody nauczaniaM-3pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena formująca: odpowiedź ustna - rozpoznawanie pasożytów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student: -nie potrafi zidentyfikować i poradzić sobie samodzielnie z trudnościami mogącymi pojawić się na każdym z etapów tworzenia pracy promocyjnej, nie operuje wiedzą kontekstową.
3,0Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z wydatną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5Student: - potrafi zidentyfikować i poradzić sobie, z nieznaczną pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
4,0Student: - potrafi identyfikować i samodzielnie radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji pracy promocyjnej.
4,5Student: - potrafi samodzielnie zidentyfikować i radzić sobie z podstawowymi trudnościami związanymi z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
5,0Student: - samodzielnie identyfikuje i rozwiązuje trudności związane z procesem preparacji własnego przedsięwzięcia badawczego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O7.4_K01potrafi samodzielne planować pracę w celu zdobycia i pogłębienia swojej wiedzy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami pasożytniczymi, wywoływanymi przez pasożyty z poszczególnych grup systematycznych, które występują u zwierząt gospodarskich, domowych i wolno żyjących.
C-2Zapoznanie studentów z wybranymi chorobami pasożytniczymi stanowiących zagrożenie dla człowieka.
C-3Zapoznanie studentów z metodami zapobiegania i zwalczania parazytoz.
C-4ukształtowanie umiejetnosci rozpoznawania wazniejszych pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i zakonserwowane
Treści programoweT-W-7Choroby tropikalne
T-W-1Podstawowe wiadomości o chorobach odzwierzęcych. Zoonozy wywoływanie przez pierwotniaki: toksoplazmoza, giardioza, kryptosporydioza, sarkosporydioza
T-W-2Trichnella spiralis – włośnica: ogólne wiadomości o pasożycie i chorobie, sytuacja epidemiologiczna włośnicy w Polsce i na świecie, występowanie włośnicy u różnych zwierząt, krążenie pasożyta w przyrodzie, zapobieganie włośnicy i jej zwalczanie
T-W-4Choroby inwazyjne wywoływane przez ektopasożyty u zwierząt gospodarskich
T-W-3Choroby inwazyjne wywoływane przez endopasożyty u zwierząt gospodarskich.
T-W-5Choroby inwazyjne zwierząt wolno żyjących wywołane przez endopasożyty i ektopasożyty
T-W-6Choroby inwazyjne zwierząt mięsożernych
T-A-2Choroby wywołane przez nicienie – Toxocara sp., Strongyloides sp., Ancylostoma sp., Ascaris suum, Trichuris trichiura, Anisakis simplex.
T-A-3Choroby wywoływane przez tasiemce (taenioza - Taenia saginata, Taenia solium, echinokokoza, difylobotrioza).
T-A-4Choroby wywoływane przez przywry - Fasciola hepatica, Alaria alata, Clonorchis sinensis, Opisthorchis felineus
T-A-5Inwazje pasożytów zewnętrznych (obrzeżki, kleszcze, świerzbowce, wszy, wszoły, pchły, nużeńce).
T-A-6Choroby inwazyjne płazów, gadów, ryb i ptaków
T-A-7Rozpoznawanie pasożytów w oparciu o preparaty mikroskopowe i okazy zakonserwowane
T-A-8Zwalczanie i profilaktyka chorób pasożytniczych zwierząt. Biologiczne metody zwalczania pasożytów i wektorów. Integrowane strategie ograniczania populacji pasożytów. Zaliczenie.
T-A-1Choroby wywołane przez pasożytnicze pierwotniaki.
Metody nauczaniaM-2pogadanka
M-1wykład informacyjny
M-3pokaz
Sposób ocenyS-5Ocena formująca: ocena postawy względem omawianych zagadnień i aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student unika podejmowania działań, nie wykazuje inicjatywy, wykazuje postawę nieprzychylną wobec wszelkich poczynań nauczyciela.
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawę neutralną (obojętną) wobec poleceń nauczyciela.
3,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działań, ale też nie podejmuje ich z własnej woli. Adaptuje się jednak do sytuacji dydaktycznych zaaranżowanych przez nauczyciela. Wykazuje postawę umiarkowanie przychylną wobec poczynań nauczyciela.
4,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł. Podejmuje działania z własnej woli, ale nie angażuje się spontanicznie.
4,5W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie tylko dostosowuje się do sytuacji dydaktycznej, w jakiej się znalazł, ale i organizuje ją w pewien sposób wykazując przy tym przychylną postawę wobec poczynań nauczyciela.
5,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student samorzutnie rozpoczyna danego rodzaju działania, kierując się przy tym pozytywną postawą wobec poczynań nauczyciela.