Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Parazytologia ornitologiczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Parazytologia ornitologiczna | ||
Specjalność | Biologia zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Zoologii i Pszczelnictwa | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu parazytologii ogólnej i systematycznej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów ze specyfiką parazytofauny ptaków różnych środowisk |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Specyfika środowiskowa różnych grup ptaków z uwzględnieniem filtrów spotkania i dopasowania konkretnych grup pasożytów | 8 |
T-A-2 | Cykle życiowe pasożytów ptaków | 4 |
T-A-3 | Obliczanie i interpretacja wskaźników ekologicznych charakteryzujących populacje pasożytów ptaków | 4 |
T-A-4 | Zaliczenie ćwiczeń (przedstawienie i ocena prezentacji, zaliczeni pisemne) | 4 |
20 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Przypomnienie podstawowych pojęć parazytologicznych i taksonomii pasożytów. | 2 |
T-W-2 | Drogi zarażania się ptaków pasożytami. Rodzaje mikrośrodowisk zajmowanych przez różne grupy helmintów. | 3 |
T-W-3 | Przypomnienie podstawowych informacji z zakresu budowy anatomicznej i morfologicznej ptaka. | 2 |
T-W-4 | Charakterystyka egzopasożytów ptaków. | 4 |
T-W-5 | Charakterystyka endopasożytów ptaków: Digenea, Cestoda, Nematoda, Acanthocephala. | 7 |
T-W-6 | Zapobieganie i zwalczanie parazytoz ptaków. | 2 |
20 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajeciach audytoryjnych | 20 |
A-A-2 | Przygotowanie do zaliczenia | 3 |
A-A-3 | Przygotowanie prezentacji multimedialnej | 5 |
A-A-4 | Zapoznanie się z piśmiennictwem | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 20 |
A-W-2 | Przygotowanie się do zaliczenia wykładów | 4 |
A-W-3 | Studiowanie piśmiennictwa | 3 |
A-W-4 | Udział w konsultacjach | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie części wykładowej | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych |
M-2 | Dyskusja panelowa |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Prezentacja multimedialna |
S-2 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części audytoryjnej |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne części wykładowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.2_W01 Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów typowych dla danej grupy ptaków | BL_2A_W01, BL_2A_W08, BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2 | S-3, S-2, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.2_U01 Student potrafi obliczyć i zanalizować wskaźniki ekologiczne charakteryzujące populacje pasożytów ptaków. | BL_2A_U07, BL_2A_U08, BL_2A_U10 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U05, P2A_U06 | C-1 | T-A-3 | M-2 | — |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.2_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań | BL_2A_K01 | P2A_K04, P2A_K07 | — | — | — | — |
BL_2A_BLZ-S-O7.2_K02 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej i grupowej. | BL_2A_K05 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08 | — | — | — | — |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.2_W01 Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów typowych dla danej grupy ptaków | 2,0 | Student nie zna żadnej grupy pasożytów ptaków. |
3,0 | Student zna większość grup pasożytów ptaków. | |
3,5 | Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków. | |
4,0 | Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków i potrafi scharakteryzować niektóre z nich. | |
4,5 | Student zna wszystkie grupy pasożytów ptaków i potrafi scharakteryzować większość z nich. | |
5,0 | Student zna i charakteryzuje wszystkie grupy pasożytów ptaków. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.2_U01 Student potrafi obliczyć i zanalizować wskaźniki ekologiczne charakteryzujące populacje pasożytów ptaków. | 2,0 | Student nie potrafi obliczyć wskazanych przez nauczyciela wskaźników ekologicznych. |
3,0 | Student potrafi obliczyć większość wskazanych przez nauczyciela wskaźników ekologicznych. | |
3,5 | Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne. | |
4,0 | Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne i zanalizować część z nich. | |
4,5 | Student potrafi obliczyć wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne i zanalizować większość z nich. | |
5,0 | Student potrafi obliczyć i zanalizować wszystkie wskazane przez nauczyciela wskaźniki ekologiczne. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLZ-S-O7.2_K01 Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych specyficznych dla długotrwałych wzajemnych oddziaływań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
BL_2A_BLZ-S-O7.2_K02 Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej i grupowej. | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej i grupowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Tarczyński S., Zarys parazytologii systematycznej, PWN, 1984
- Niewiadomska K. i wsp., Zarys parazytologii ogólnej, PWN, 2001
- Combes C., Ekologia i ewolucja pasożytnictwa. Długotrwałe wzajemne oddziaływania, PWN, 1999
- Pojmańska T., Niewiadomska K., Okulewicz A., Pasożytnicze helminty Polski. Gatunki, żywiciele, białe plamy, PTP, 2007
Literatura dodatkowa
- del Hoyo i wsp., Handbook of the birds of the world, Lynx Editions, 1992