Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Rolnicze obciążenie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rolnicze obciążenie środowiska
Specjalność Biologia zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 15 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 5 0,30,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,20,42zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Biologiczne podstawy hodowli zwierząt i żywienia, Podstawy higieny środowiska zwierząt, Podstawy ochrony środowiska.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i zwierząt gospodarskich.2
T-A-2Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na skażenie środowiska produkcją zwierzęcą (wyliczenia na przykładach).4
T-A-3Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska.2
T-A-4Kryteria produkcji zwierzęcej i roślinnej w gospodarstwach ekologicznych2
T-A-5Rodzaje i skład nawozów naturalnych oraz lokalizowanie i sposoby określania pojemności zbiorników do ich przechowywania.2
T-A-6Zagospodarowanie odchodów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolniczej.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń.1
15
laboratoria
T-L-1Analiza składników nawozowych w odchodach zwierzęcych (określanie suchej masy, związków organicznych, N i P)4
T-L-2Określanie bilansu składników nawozowych w glebie (azot).1
5
wykłady
T-W-1Charakterystyka i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska z produkcji rolniczej.2
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą.2
T-W-3Oddziaływanie pasz i dodatków paszowych na ludzi, zwierzęta i środowisko.2
T-W-4Metody biologiczne produkcji pasz roślinnych w aspekcie ochrony środowiska.2
T-W-5Skażenie środowiska w produkcji mieszanek przemysłowych.2
T-W-6Gromadzenie, magazynowanie, stabilizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.4
T-W-7Dodatki do odchodów redukujące emisję zanieczyszczeń.2
T-W-8Techniki aplikacji nawozu organicznego do gleby w aspekcie ochrony środowiska.2
T-W-9Odpady z produkcji rolniczej i ich utylizacja.2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Samodzielne opanowanie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
9
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przyswojenie treści wykładów do zaliczenia.15
35

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-O6.3_W01
Student zna wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
BL_2A_W06, BL_2A_W04P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-L-1, T-L-2M-2, M-1, M-3S-1, S-2
BL_2A_BLZ-S-O6.3_W02
Zna metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
BL_2A_W06, BL_2A_W04, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-O6.3_U01
Student potrafi określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-4, T-W-2M-2, M-3S-1, S-2
BL_2A_BLZ-S-O6.3_U02
Student posiada umiejętność rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom środowiska wynikającym z produkcji zwierząt gospodarskich.
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-1T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-L-1, T-L-2M-2, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLZ-O6.3_K01
Student posiada zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
BL_2A_K01, BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-5, T-W-4, T-W-2, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-1
BL_2A_BLZ-S-O6.3_K02
Posiada zdolność do działań majacych na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje postawy proekologiczne.
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-3, T-A-1, T-A-3, T-A-4M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-O6.3_W01
Student zna wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
2,0Student nie zna wzajemnego oddziaływania między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
3,5Student zna w stopniu ponad dostatecznym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
4,0Student zna w stopniu dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
4,5Student zna w stopniu dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją i bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją i bierze czynny udział w dyskusji.
BL_2A_BLZ-S-O6.3_W02
Zna metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
2,0Nie zna metod zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
3,5Student zna w stopniu ponad dostatecznym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
4,0Student zna w stopniu dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
4,5Student zna w stopniu dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej i bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej i bierze aktywny udział w dyskusji.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-O6.3_U01
Student potrafi określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
2,0Student nie potrafi określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
4,0Student potrafi dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
4,5Student potrafi dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko i wyraża opinie w danym temacie
5,0Student potrafi bardzo dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko i wyraża opinie w danym temacie
BL_2A_BLZ-S-O6.3_U02
Student posiada umiejętność rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom środowiska wynikającym z produkcji zwierząt gospodarskich.
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i zapobiegania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich, ale nie potrafi dobierać metod zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w sposób dostateczny dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
4,0Student posiada dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w stopniu dostatecznym dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
4,5Student posiada dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w stopniu dobrym dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi dobierać właściwe metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLZ-O6.3_K01
Student posiada zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
2,0Student nie posiada zdolności do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
3,0Student posiada dostateczną zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
3,5Student posiada umiarkowaną zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
4,0Student posiada dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
4,5Student posiada dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła oraz potafi wyrazić swoje opinie w danym temacie.
5,0Student posiada bardzo dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła oraz potafi wyrazić swoje opinie w danym temacie.
BL_2A_BLZ-S-O6.3_K02
Posiada zdolność do działań majacych na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje postawy proekologiczne.
2,0Student nie podejmuje działań mających na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz nie propaguje postaw proekologicznych
3,0Student podejmuje dostateczne działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego, ale nie propaguje postaw proekologicznych
3,5Student podejmuje umiarkowane działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny propaguje postawy proekologiczne.
4,0Student podejmuje dobre działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny propaguje postawy proekologiczne.
4,5Student podejmuje dobre działania majace na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz na dobrym poziomie propaguje postawy proekologiczne.
5,0Student podejmuje znakomite działania majace na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje właściwe postawy proekologiczne.

Literatura podstawowa

  1. Barej W., Środowisko a zdrowie i produkcyjność zwierząt. PWRiL Warszawa, 1991, PWRiL, Warszawa, 1991
  2. Dymnicka M. Sokół J., Podstawy żywienia zwierząt, SGGW, Warszawa, 2001
  3. Szulc T., Chów i hodowla zwierząt, AR Wrocław, Wrocłw, 2005
  4. Macioszczyk A., Ozimek T., Szulc M., Podstawy ochrony środowiska, PWN, Warszawa, 1995
  5. Rokicki E., Kolbuszowski T., Higiena zwierząt, SGGW, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i zwierząt gospodarskich.2
T-A-2Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na skażenie środowiska produkcją zwierzęcą (wyliczenia na przykładach).4
T-A-3Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska.2
T-A-4Kryteria produkcji zwierzęcej i roślinnej w gospodarstwach ekologicznych2
T-A-5Rodzaje i skład nawozów naturalnych oraz lokalizowanie i sposoby określania pojemności zbiorników do ich przechowywania.2
T-A-6Zagospodarowanie odchodów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolniczej.2
T-A-7Zaliczenie ćwiczeń.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Analiza składników nawozowych w odchodach zwierzęcych (określanie suchej masy, związków organicznych, N i P)4
T-L-2Określanie bilansu składników nawozowych w glebie (azot).1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska z produkcji rolniczej.2
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą.2
T-W-3Oddziaływanie pasz i dodatków paszowych na ludzi, zwierzęta i środowisko.2
T-W-4Metody biologiczne produkcji pasz roślinnych w aspekcie ochrony środowiska.2
T-W-5Skażenie środowiska w produkcji mieszanek przemysłowych.2
T-W-6Gromadzenie, magazynowanie, stabilizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.4
T-W-7Dodatki do odchodów redukujące emisję zanieczyszczeń.2
T-W-8Techniki aplikacji nawozu organicznego do gleby w aspekcie ochrony środowiska.2
T-W-9Odpady z produkcji rolniczej i ich utylizacja.2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Samodzielne opanowanie wiedzy niezbędnej do przeprowadzenia ćwiczeń laboratoryjnych.4
9
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.20
A-W-2Przyswojenie treści wykładów do zaliczenia.15
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-O6.3_W01Student zna wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska z produkcji rolniczej.
T-W-5Skażenie środowiska w produkcji mieszanek przemysłowych.
T-W-4Metody biologiczne produkcji pasz roślinnych w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą.
T-A-2Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na skażenie środowiska produkcją zwierzęcą (wyliczenia na przykładach).
T-A-3Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska.
T-A-5Rodzaje i skład nawozów naturalnych oraz lokalizowanie i sposoby określania pojemności zbiorników do ich przechowywania.
T-A-6Zagospodarowanie odchodów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolniczej.
T-L-1Analiza składników nawozowych w odchodach zwierzęcych (określanie suchej masy, związków organicznych, N i P)
T-L-2Określanie bilansu składników nawozowych w glebie (azot).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-1Wykład informacyjny w postaci prezentacji multimedialnej
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wzajemnego oddziaływania między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
3,5Student zna w stopniu ponad dostatecznym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
4,0Student zna w stopniu dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją.
4,5Student zna w stopniu dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją i bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym wzajemne oddziaływanie między zwierzętami gospodarskimi a środowiskiem, w którym żyją i bierze czynny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.3_W02Zna metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej.
Treści programoweT-W-6Gromadzenie, magazynowanie, stabilizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.
T-W-7Dodatki do odchodów redukujące emisję zanieczyszczeń.
T-W-8Techniki aplikacji nawozu organicznego do gleby w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-9Odpady z produkcji rolniczej i ich utylizacja.
T-A-2Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na skażenie środowiska produkcją zwierzęcą (wyliczenia na przykładach).
T-A-3Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska.
T-A-4Kryteria produkcji zwierzęcej i roślinnej w gospodarstwach ekologicznych
T-A-5Rodzaje i skład nawozów naturalnych oraz lokalizowanie i sposoby określania pojemności zbiorników do ich przechowywania.
T-A-6Zagospodarowanie odchodów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolniczej.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Nie zna metod zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
3,0Student zna w stopniu dostatecznym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
3,5Student zna w stopniu ponad dostatecznym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
4,0Student zna w stopniu dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej.
4,5Student zna w stopniu dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej i bierze czynny udział w dyskusji.
5,0Student zna w stopniu bardzo dobrym metody zapobiegania emisjom zanieczyszczeń do środowiska z produkcji zwierzęcej i bierze aktywny udział w dyskusji.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-O6.3_U01Student potrafi określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska z produkcji rolniczej.
T-W-3Oddziaływanie pasz i dodatków paszowych na ludzi, zwierzęta i środowisko.
T-W-5Skażenie środowiska w produkcji mieszanek przemysłowych.
T-W-4Metody biologiczne produkcji pasz roślinnych w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą.
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi określić źródeł i rodzajów zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
3,5Student potrafi w stopniu ponad dostatecznym określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
4,0Student potrafi dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko.
4,5Student potrafi dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko i wyraża opinie w danym temacie
5,0Student potrafi bardzo dobrze określić źródła i rodzaje zanieczyszczeń powstających w wyniku oddziaływania produkcji zwierzęcej na środowisko i wyraża opinie w danym temacie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.3_U02Student posiada umiejętność rozpoznawania i zapobiegania zagrożeniom środowiska wynikającym z produkcji zwierząt gospodarskich.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej.
Treści programoweT-W-6Gromadzenie, magazynowanie, stabilizacja i zagospodarowanie odchodów zwierzęcych.
T-W-7Dodatki do odchodów redukujące emisję zanieczyszczeń.
T-W-8Techniki aplikacji nawozu organicznego do gleby w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-9Odpady z produkcji rolniczej i ich utylizacja.
T-A-3Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska.
T-A-4Kryteria produkcji zwierzęcej i roślinnej w gospodarstwach ekologicznych
T-A-6Zagospodarowanie odchodów zwierzęcych i odpadów z produkcji rolniczej.
T-L-1Analiza składników nawozowych w odchodach zwierzęcych (określanie suchej masy, związków organicznych, N i P)
T-L-2Określanie bilansu składników nawozowych w glebie (azot).
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności rozpoznawania i zapobiegania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich.
3,0Student posiada dostateczne umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich, ale nie potrafi dobierać metod zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
3,5Student posiada dostateczne umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w sposób dostateczny dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
4,0Student posiada dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w stopniu dostatecznym dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
4,5Student posiada dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi w stopniu dobrym dobierać metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
5,0Student posiada bardzo dobre umiejętności rozpoznawania zagrożeń dla środowiska wynikających z produkcji zwierząt gospodarskich i potrafi dobierać właściwe metody zapobiegania emisji zanieczyszczeń.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-O6.3_K01Student posiada zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej.
Treści programoweT-W-1Charakterystyka i źródła zanieczyszczeń emitowanych do środowiska z produkcji rolniczej.
T-W-5Skażenie środowiska w produkcji mieszanek przemysłowych.
T-W-4Metody biologiczne produkcji pasz roślinnych w aspekcie ochrony środowiska.
T-W-2Czynniki genetyczne i środowiskowe ograniczające skażenie środowiska produkcją zwierzęcą.
T-A-2Wpływ czynników genetycznych i środowiskowych na skażenie środowiska produkcją zwierzęcą (wyliczenia na przykładach).
T-A-3Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska.
T-A-4Kryteria produkcji zwierzęcej i roślinnej w gospodarstwach ekologicznych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada zdolności do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
3,0Student posiada dostateczną zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
3,5Student posiada umiarkowaną zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
4,0Student posiada dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła.
4,5Student posiada dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła oraz potafi wyrazić swoje opinie w danym temacie.
5,0Student posiada bardzo dobrą zdolność do określenia racjonalnej produkcji zwierzęcej, zgodnej z prawami biologicznymi i ograniczającej skażenie środowiska z tego źródła oraz potafi wyrazić swoje opinie w danym temacie.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLZ-S-O6.3_K02Posiada zdolność do działań majacych na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje postawy proekologiczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem jest zapoznanie studentów z najważniejszymi krajowymi i światowymi problemami ochrony środowiska związanymi z produkcją zwierzęcą, a także zapoznanie z krajowymi przepisami prawa ochrony środowiska w odniesieniu do produkcji zwierzęcej.
Treści programoweT-W-3Oddziaływanie pasz i dodatków paszowych na ludzi, zwierzęta i środowisko.
T-A-1Regulacje prawne dotyczące ochrony środowiska i zwierząt gospodarskich.
T-A-3Wpływ rolnictwa zintegrowanego na ochronę środowiska.
T-A-4Kryteria produkcji zwierzęcej i roślinnej w gospodarstwach ekologicznych
Metody nauczaniaM-2Dyskusja dydaktyczna.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Aktywny udział w ćwiczeniach audytoryjnych i laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie podejmuje działań mających na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz nie propaguje postaw proekologicznych
3,0Student podejmuje dostateczne działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego, ale nie propaguje postaw proekologicznych
3,5Student podejmuje umiarkowane działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny propaguje postawy proekologiczne.
4,0Student podejmuje dobre działania mające na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz w sposób dostateczny propaguje postawy proekologiczne.
4,5Student podejmuje dobre działania majace na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz na dobrym poziomie propaguje postawy proekologiczne.
5,0Student podejmuje znakomite działania majace na celu ochronę i redukcję efektów zanieczyszczeń środowiska naturalnego oraz propaguje właściwe postawy proekologiczne.