Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Chemiczny monitoring wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chemiczny monitoring wód
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Jacek Kubiak <Jacek.Kubiak@zut.edu.pl>, Sylwia Machula <Sylwia.Machula@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 6 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Posiadanie wiedzy o przemianie materii w środowisku wodnym; ze szczególnym uwzględnieniem warunków hydrochemicznych, zanieczyszczenia środowiska wodnego oraz zasad jego ochrony i rekultywacji
W-2Posiadanie wiedzy oraz dostrzeganie związków między naturalnymi składnikami środoiwska, człowiekiem oraz skutkami antropopresji. Posiadanie wiedzy o funkcjonowaniu hydrogeobiocenoz
W-3Posiadanie umiejetność poszukiwania informacji w różnych źródłach
W-4Posiadanie umiejętności selekcjonowania, porządkowania oraz archiwizowania informacji
W-5Posługiwanie się komputerem podczas wyszukiwania danych oraz informacji o stanie środowiska
W-6Posiadanie wiedzy z zakresu fizyki oraz metod analizy chemicznej środowiska wodnego
W-7Umiejetność posługiwania sie aparaturą kontrolno-pomiarową w zakresie poboru próbek i badania wód

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Umiejętność określanie celu i zasad monitorowania wód powierzchniowych i podziemnych
C-2Umiejetność identyfikowania źródła i rodzaju zanieczyszczenia wód monitorowanego akwenu lub zlewni
C-3Umiejętność opracowania metod oceny jakości wód
C-4Posiadanie umiejętności weryfikacji wyników badań pod kątem ich zgodności z zasdami monitoringu wód
C-5Umiejetność opracowywania wyników badań z wykorzystaniem technik komputerowych
C-6Umiejętność interpretowania wyników badań z uwzględnieniem obowiazujacych wymagań w zakresie jakości środowiska wodnego
C-7Przewidywanie skutków zanieczyszczenia środowiska wodengo

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Sposób prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzcxhniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne2
T-A-2Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych3
T-A-3Formy i sposoby prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne2
T-A-4Ocena stanu troficznego wód powierzchniowych2
T-A-5Warunki odprowadzania ścieków do wód i do ziemi2
T-A-6Ocena stanu zanieczyszczenia ścieków przemysłowych. Substancje priorytetowe w gospodarce wodnej2
T-A-7Referencyjne metody badania wód powierzchniowych, osadów oraz wody do spożycia. Zasady pobierania próbek, wykonywanie pomiarów analitycznych.Systemy i techniki pomiarowe w monitoe\ringu srodowiska wodnego.2
15
wykłady
T-W-1Podstawy prawane funkcjonowania PMŚ; ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu wód2
T-W-2Podsystemy PMŚ; podsystem monitoringu jakości wód: - wody śródlądowe, wody pzrejściowe, wody ptzybrzeżne, wody Morza Bałtyckiego, wody podziemne2
T-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych2
T-W-4Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu rzek1
T-W-5Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu jezior1
T-W-6Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badania i ocena jakości osadów dennych jezior i rzek1
T-W-7Zadania monitoringu chemicznego wód: badanie i ocena stanu ekologicznego zbiorników1
T-W-8Zadania monitoringu chemicznego wód: badania i ocena stanu wód pzrejściowych, przybrzeżnych i Morza Bałtyckiego1
T-W-9Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu chemicznego jednolitych cząści wód podziemnych1
T-W-10Oceny i prognozy jakości środowiska wodnego. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu wód.2
T-W-11System baz danych PMŚ w zakresie chemicznego stanu wód powierzchniowych1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Aktywny udział w ćwiczeniach15
A-A-2Uczestnictwo w konsulatacjach5
A-A-3Przygotowania do ćwiczeń3
A-A-4Przygotowania do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-2Metody programowe: z użyciem komputera
M-3Metody praktyczne: pokaz komputerowy
M-4Metody eksponujące: film
M-5Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem oraz ćwiczeniami
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.4_W11
Definiuje cele i zasady monitoringu wód akewnu lub akwenów na obszarze zlewni
BL_2A_W04, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-3M-1, M-6S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_W12
Rozpoznaje źródła i rodzaje zanieczyszczenia wód
C-2T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_W13
Dobiera metody monitorowania wód
C-3T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_W14
Weryfikuje i opracowuje wyniki badań, z zastosowaniem technik komputerowych
C-4, C-5T-W-11, T-W-10, T-A-1, T-A-2, T-A-3M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_W15
Potrfi interpretować wyniki badań i przewidywać skutki zanieczyszczenia
C-6, C-7T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-6, M-7S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.4_U11
Student potrafi definiować cele monitorowania akwenów
BL_2A_U10, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_U12
Student potrafi rozpoznać źródła i rodzaje zanieczyszczeń wód
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-2T-W-3, T-W-10M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_U13
Student potrafi wybrać metody monitorowania chemicznego stanu wód
C-3T-W-3M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_U14
Student potrafi weryfikować, opracowywać i interpretować wyniki badań monitoringowych chemicznego stanu wód
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-4, C-6, C-5T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_U15
Student potrafi przewidywać skutki zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-7T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-6, M-7S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-O3.4_K01
Student bedzie posiadał kompetencje w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K08P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-6, C-7T-W-3, T-W-11, T-W-10, T-A-1M-3, M-1, M-6, M-7S-2, S-1
BL_2A_BLW-S-O3.4_K02
Student będzie poiadał kompetencje do oceny stanu ekosysemów wodnych w zakresie wskaźików chemicznych
BL_2A_K02, BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K08P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-6, C-7T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7M-1, M-6, M-7, M-5S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.4_W11
Definiuje cele i zasady monitoringu wód akewnu lub akwenów na obszarze zlewni
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania celów monitoringu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania celów monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu celów monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania celów monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_W12
Rozpoznaje źródła i rodzaje zanieczyszczenia wód
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w zakresie wskaźników chemicznych wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie okreśalnia źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_W13
Dobiera metody monitorowania wód
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia w zakresi wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu metod monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania metod monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_W14
Weryfikuje i opracowuje wyniki badań, z zastosowaniem technik komputerowych
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_W15
Potrfi interpretować wyniki badań i przewidywać skutki zanieczyszczenia
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.4_U11
Student potrafi definiować cele monitorowania akwenów
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania celów monitoringu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania celów monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu celów monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania celów monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_U12
Student potrafi rozpoznać źródła i rodzaje zanieczyszczeń wód
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w zakresie wskaźników chemicznych wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie okreśalnia źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_U13
Student potrafi wybrać metody monitorowania chemicznego stanu wód
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia w zakresi wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu metod monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania metod monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_U14
Student potrafi weryfikować, opracowywać i interpretować wyniki badań monitoringowych chemicznego stanu wód
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_U15
Student potrafi przewidywać skutki zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-O3.4_K01
Student bedzie posiadał kompetencje w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie monitorowania stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie monitorowania stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób zinterpretować
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywnośc monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
BL_2A_BLW-S-O3.4_K02
Student będzie poiadał kompetencje do oceny stanu ekosysemów wodnych w zakresie wskaźików chemicznych
2,0Student nie potrafi ocenic stanu ekosystemu wodnego w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student potrafi tylko w odniesieniu do niektórych elementów ocenić stan wód w zakresie wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie oceny stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla oceny stanu wód, potrafi je w analityczny sposób zinterpretować
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w cenie stanu ekosystemów wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywnośc monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla oceny stanu wód, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny stanu chemicznego wód

Literatura podstawowa

  1. Parlament Europejski i Rada, Dyrektywa 2000/60/WE Parlamenty Europejskiegi i Rady z dn. 23-10-2000 ustanawiajaca ramy współnotowego działania w dziedzinie polityki wodnej, Dz. U. Unii Europejskiej, Bruksela, 2000, 15/t.5; 275-346
  2. Sejm RP, Prawo wodne - tekst jednolity, Sejm RP, Warszawa, 2005, Dz. U. 238 poz. 2018 i 2019/ 2005, do pobrania www.sejm.gov.pl
  3. Rozporządzenie Ministra Środowiska, W sprawie sposobu klasyfikacji stanu jednolitych części wód powierzchniowych, Sejm RP, Warszawa, 2008, Dz. U. 162 poz. 1008/2008, do pobrania www.sejm.gov.pl
  4. Rozporządzenie Ministra Środowiska, W sprawie kryteriów wyznaczania wód wrażliwych na zanieczyszczenia zwiazkami azotu ze źródeł rolniczych, Sejm RP, Warszawa, 2002, Dz. U. 241 poz. 2093/ 2002, do pobrania www.sejm.gov.pl
  5. Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Program Państwowego Monitoringy Środowiska na lata 2010-2012, GIOŚ, Warzawa, 2009, data pobrania strony 2012-04-02, www.gios.gov.pl//zalaczniki/artykuly/PPMS2010-2012_vf.pdf
  6. Rozporządzenie Ministra Środowiska, W sprawie wymagań jakim powinny odpowiadać wody śródlądowe będące środowiskaiem życia ryb w warunkach naturalnych, Sejm RP, Warszawa, 2002, Dz. U. 176 poz. 1455/ 2002, do pobrania www.sejm.gov.pl

Literatura dodatkowa

  1. Dojlido J., Chemia wód powierzchniowych, Ekonomia i Środowisko, Białystok, 2009
  2. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 1996
  3. Macioszek, Podstawy hydrogeologii stosowanej, PWN, Warszawa, 2006

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Sposób prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzcxhniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne2
T-A-2Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych3
T-A-3Formy i sposoby prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne2
T-A-4Ocena stanu troficznego wód powierzchniowych2
T-A-5Warunki odprowadzania ścieków do wód i do ziemi2
T-A-6Ocena stanu zanieczyszczenia ścieków przemysłowych. Substancje priorytetowe w gospodarce wodnej2
T-A-7Referencyjne metody badania wód powierzchniowych, osadów oraz wody do spożycia. Zasady pobierania próbek, wykonywanie pomiarów analitycznych.Systemy i techniki pomiarowe w monitoe\ringu srodowiska wodnego.2
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawy prawane funkcjonowania PMŚ; ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu wód2
T-W-2Podsystemy PMŚ; podsystem monitoringu jakości wód: - wody śródlądowe, wody pzrejściowe, wody ptzybrzeżne, wody Morza Bałtyckiego, wody podziemne2
T-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych2
T-W-4Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu rzek1
T-W-5Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu jezior1
T-W-6Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badania i ocena jakości osadów dennych jezior i rzek1
T-W-7Zadania monitoringu chemicznego wód: badanie i ocena stanu ekologicznego zbiorników1
T-W-8Zadania monitoringu chemicznego wód: badania i ocena stanu wód pzrejściowych, przybrzeżnych i Morza Bałtyckiego1
T-W-9Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu chemicznego jednolitych cząści wód podziemnych1
T-W-10Oceny i prognozy jakości środowiska wodnego. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu wód.2
T-W-11System baz danych PMŚ w zakresie chemicznego stanu wód powierzchniowych1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Aktywny udział w ćwiczeniach15
A-A-2Uczestnictwo w konsulatacjach5
A-A-3Przygotowania do ćwiczeń3
A-A-4Przygotowania do zaliczenia ćwiczeń5
A-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Aktywny udział w wykładach15
A-W-2Udział w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_W11Definiuje cele i zasady monitoringu wód akewnu lub akwenów na obszarze zlewni
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W04opisuje zjawiska i procesy fizyczne oraz chemiczne związane z przemianami zanieczyszczeń w atmosferze hydrosferze, geosferze i biosferze
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określanie celu i zasad monitorowania wód powierzchniowych i podziemnych
Treści programoweT-W-2Podsystemy PMŚ; podsystem monitoringu jakości wód: - wody śródlądowe, wody pzrejściowe, wody ptzybrzeżne, wody Morza Bałtyckiego, wody podziemne
T-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania celów monitoringu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania celów monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu celów monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania celów monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_W12Rozpoznaje źródła i rodzaje zanieczyszczenia wód
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikowania źródła i rodzaju zanieczyszczenia wód monitorowanego akwenu lub zlewni
Treści programoweT-W-4Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu rzek
T-W-5Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu jezior
T-W-6Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badania i ocena jakości osadów dennych jezior i rzek
T-W-7Zadania monitoringu chemicznego wód: badanie i ocena stanu ekologicznego zbiorników
T-W-8Zadania monitoringu chemicznego wód: badania i ocena stanu wód pzrejściowych, przybrzeżnych i Morza Bałtyckiego
T-W-9Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu chemicznego jednolitych cząści wód podziemnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w zakresie wskaźników chemicznych wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie okreśalnia źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_W13Dobiera metody monitorowania wód
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opracowania metod oceny jakości wód
Treści programoweT-W-4Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu rzek
T-W-5Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu jezior
T-W-6Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badania i ocena jakości osadów dennych jezior i rzek
T-W-7Zadania monitoringu chemicznego wód: badanie i ocena stanu ekologicznego zbiorników
T-W-8Zadania monitoringu chemicznego wód: badania i ocena stanu wód pzrejściowych, przybrzeżnych i Morza Bałtyckiego
T-W-9Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu chemicznego jednolitych cząści wód podziemnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia w zakresi wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu metod monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania metod monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_W14Weryfikuje i opracowuje wyniki badań, z zastosowaniem technik komputerowych
Cel przedmiotuC-4Posiadanie umiejętności weryfikacji wyników badań pod kątem ich zgodności z zasdami monitoringu wód
C-5Umiejetność opracowywania wyników badań z wykorzystaniem technik komputerowych
Treści programoweT-W-11System baz danych PMŚ w zakresie chemicznego stanu wód powierzchniowych
T-W-10Oceny i prognozy jakości środowiska wodnego. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu wód.
T-A-1Sposób prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzcxhniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne
T-A-2Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-3Formy i sposoby prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_W15Potrfi interpretować wyniki badań i przewidywać skutki zanieczyszczenia
Cel przedmiotuC-6Umiejętność interpretowania wyników badań z uwzględnieniem obowiazujacych wymagań w zakresie jakości środowiska wodnego
C-7Przewidywanie skutków zanieczyszczenia środowiska wodengo
Treści programoweT-A-2Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-3Formy i sposoby prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne
T-A-4Ocena stanu troficznego wód powierzchniowych
T-A-5Warunki odprowadzania ścieków do wód i do ziemi
T-A-6Ocena stanu zanieczyszczenia ścieków przemysłowych. Substancje priorytetowe w gospodarce wodnej
T-A-7Referencyjne metody badania wód powierzchniowych, osadów oraz wody do spożycia. Zasady pobierania próbek, wykonywanie pomiarów analitycznych.Systemy i techniki pomiarowe w monitoe\ringu srodowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_U11Student potrafi definiować cele monitorowania akwenów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określanie celu i zasad monitorowania wód powierzchniowych i podziemnych
Treści programoweT-W-4Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu rzek
T-W-1Podstawy prawane funkcjonowania PMŚ; ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu wód
T-W-2Podsystemy PMŚ; podsystem monitoringu jakości wód: - wody śródlądowe, wody pzrejściowe, wody ptzybrzeżne, wody Morza Bałtyckiego, wody podziemne
T-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych
T-W-5Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu jezior
T-W-6Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badania i ocena jakości osadów dennych jezior i rzek
T-W-7Zadania monitoringu chemicznego wód: badanie i ocena stanu ekologicznego zbiorników
T-W-8Zadania monitoringu chemicznego wód: badania i ocena stanu wód pzrejściowych, przybrzeżnych i Morza Bałtyckiego
T-W-9Zadania monitoringu chemicznego wód powierzchniowych: badanie i ocena stanu chemicznego jednolitych cząści wód podziemnych
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania celów monitoringu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie definiowania celów monitorowania akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania celów monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu celów monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania celów monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_U12Student potrafi rozpoznać źródła i rodzaje zanieczyszczeń wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Umiejetność identyfikowania źródła i rodzaju zanieczyszczenia wód monitorowanego akwenu lub zlewni
Treści programoweT-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych
T-W-10Oceny i prognozy jakości środowiska wodnego. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu wód.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w zakresie wskaźników chemicznych wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie okreśalnia źródeł i rodzaju zanieczyszzcenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla definiowania źródeł i rodzaju zanieczyszczenia wód w odniesieniu do wskaźników chemicznych definiowania wskaźników chemicznych, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_U13Student potrafi wybrać metody monitorowania chemicznego stanu wód
Cel przedmiotuC-3Umiejętność opracowania metod oceny jakości wód
Treści programoweT-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia w zakresi wyboru metod monitorowania chemicznego stanu wód powierzchniowych , potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w definiowaniu metod monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla określania metod monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_U14Student potrafi weryfikować, opracowywać i interpretować wyniki badań monitoringowych chemicznego stanu wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Posiadanie umiejętności weryfikacji wyników badań pod kątem ich zgodności z zasdami monitoringu wód
C-6Umiejętność interpretowania wyników badań z uwzględnieniem obowiazujacych wymagań w zakresie jakości środowiska wodnego
C-5Umiejetność opracowywania wyników badań z wykorzystaniem technik komputerowych
Treści programoweT-A-2Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-4Ocena stanu troficznego wód powierzchniowych
T-A-5Warunki odprowadzania ścieków do wód i do ziemi
T-A-6Ocena stanu zanieczyszczenia ścieków przemysłowych. Substancje priorytetowe w gospodarce wodnej
T-A-7Referencyjne metody badania wód powierzchniowych, osadów oraz wody do spożycia. Zasady pobierania próbek, wykonywanie pomiarów analitycznych.Systemy i techniki pomiarowe w monitoe\ringu srodowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia weryfikowania, opracowywania i interpretowania wyników badań monitoringowych chemicznego stanu wód, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_U15Student potrafi przewidywać skutki zanieczyszczenia wód powierzchniowych na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-7Przewidywanie skutków zanieczyszczenia środowiska wodengo
Treści programoweT-W-1Podstawy prawane funkcjonowania PMŚ; ze szczególnym uwzględnieniem monitoringu wód
T-W-2Podsystemy PMŚ; podsystem monitoringu jakości wód: - wody śródlądowe, wody pzrejściowe, wody ptzybrzeżne, wody Morza Bałtyckiego, wody podziemne
T-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych
T-W-11System baz danych PMŚ w zakresie chemicznego stanu wód powierzchniowych
T-W-10Oceny i prognozy jakości środowiska wodnego. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu wód.
T-A-2Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-3Formy i sposoby prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne
T-A-4Ocena stanu troficznego wód powierzchniowych
T-A-5Warunki odprowadzania ścieków do wód i do ziemi
T-A-6Ocena stanu zanieczyszczenia ścieków przemysłowych. Substancje priorytetowe w gospodarce wodnej
T-A-7Referencyjne metody badania wód powierzchniowych, osadów oraz wody do spożycia. Zasady pobierania próbek, wykonywanie pomiarów analitycznych.Systemy i techniki pomiarowe w monitoe\ringu srodowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi je w analityczny sposób ocenić
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywność monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia przewidywania na podstawie badań monitoringowych stanu chemicznego wód, skutków ich zanieczyszczenia, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_K01Student bedzie posiadał kompetencje w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określanie celu i zasad monitorowania wód powierzchniowych i podziemnych
C-6Umiejętność interpretowania wyników badań z uwzględnieniem obowiazujacych wymagań w zakresie jakości środowiska wodnego
C-7Przewidywanie skutków zanieczyszczenia środowiska wodengo
Treści programoweT-W-3Zakres, sposoby badań oraz kryteria oceny stanu chemicznego wód powierzchniowych
T-W-11System baz danych PMŚ w zakresie chemicznego stanu wód powierzchniowych
T-W-10Oceny i prognozy jakości środowiska wodnego. Systemy i techniki pomiarowe w monitoringu wód.
T-A-1Sposób prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzcxhniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne
Metody nauczaniaM-3Metody praktyczne: pokaz komputerowy
M-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie wykorzystywać postawowych narzędzi w zakresie monitorowania stanu akwenów w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student poprawnie wykorzystuje niektóre narzędzia w zakresie monitorowania stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie monitorowania stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia monitoringu wód, potrafi je w analityczny sposób zinterpretować
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia monitoringu wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywnośc monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia monitoringu, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu monitorowania stanu chemicznego wód
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-O3.4_K02Student będzie poiadał kompetencje do oceny stanu ekosysemów wodnych w zakresie wskaźików chemicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K03rozumie potrzebę ukierunkowanego rozwijania własnej aktywności poznawczej i kompetencji zawodowych; wykazuje samodzielność poznawczą w oparciu o różne naukowe źródła informacji
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Umiejętność określanie celu i zasad monitorowania wód powierzchniowych i podziemnych
C-6Umiejętność interpretowania wyników badań z uwzględnieniem obowiazujacych wymagań w zakresie jakości środowiska wodnego
C-7Przewidywanie skutków zanieczyszczenia środowiska wodengo
Treści programoweT-A-2Klasyfikacja stanu ekologicznego, potencjału ekologicznego i stanu chemicznego jednolitych części wód powierzchniowych
T-A-3Formy i sposoby prowadzenia monitoringu jednolitych części wód powierzchniowych i podziemnych. Aspekty praktyczne
T-A-4Ocena stanu troficznego wód powierzchniowych
T-A-5Warunki odprowadzania ścieków do wód i do ziemi
T-A-6Ocena stanu zanieczyszczenia ścieków przemysłowych. Substancje priorytetowe w gospodarce wodnej
T-A-7Referencyjne metody badania wód powierzchniowych, osadów oraz wody do spożycia. Zasady pobierania próbek, wykonywanie pomiarów analitycznych.Systemy i techniki pomiarowe w monitoe\ringu srodowiska wodnego.
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład oraz objaśnienia
M-6Metoda podajaca: ćwiczenia audytoryjne
M-7Metoda aktywizujaca: konsultacje
M-5Metoda aktywizująca: dyskusja dydaktyczna związana z wykładem oraz ćwiczeniami
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów. Zaliczenie przedmiotu
S-1Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic stanu ekosystemu wodnego w zakresie wskaźników chemicznych
3,0Student potrafi tylko w odniesieniu do niektórych elementów ocenić stan wód w zakresie wskaźników chemicznych
3,5Student poprawnie wykorzystuje wszystkie narzędzia w zakresie oceny stanu akwenów w odniesieniu do wskaźników chemicznych
4,0Student poprawnie wykorzystuje narzędzia dla oceny stanu wód, potrafi je w analityczny sposób zinterpretować
4,5Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia w cenie stanu ekosystemów wód, potrafi wynik zinterpretować,a także na ich podstwie ocenić efektywnośc monitoringu wód w zakresie wskaźników chemicznych
5,0Student potrafi wykorzystać wszystkie narzędzia dla oceny stanu wód, potrafi ocenić ich efektywność, a także potrafi samodzielnie określić narzędzia do rozwiązania określonego problemu z zakresu oceny stanu chemicznego wód