Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Bioindykacja wód:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bioindykacja wód
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Zakład Ekologii Morza i Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Juliusz Chojnacki <Juliusz.Chojnacki@zut.edu.pl>, Małgorzata Raczyńska <Malgorzata.Raczynska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,80,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,29zaliczenie
wykładyW3 20 1,20,42egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień dotyczących ekologii i ochrony wód, a zwłaszcza wpływu środowiska abiotycznego na organizmy wodne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
C-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-A-3Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce2
T-A-4Metody badania jakości środowiska wodnego w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych3
T-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10
laboratoria
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne, wprowadzenie do przedmiotu1
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego2
T-L-3System saprobów w diagnostyce jakości wód2
T-L-4Indeksy biotyczne jako metoda oceny jakości środowiska wodnego2
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jakometoda oceny jakości wód jeziornych2
T-L-6Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey3
T-L-7Stopień zakwaszenia wód jako obraz zmian biocenozy ekosystemu wód2
T-L-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15
wykłady
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego i abiotycznego2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego2
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne2
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-5Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębionowych) oraz morskich2
T-W-6Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-7Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego2
T-W-9Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody2
T-W-10Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodnieczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-A-3Studiowanie litaratury przedmiotu6
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
24
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Studiowanie podanej literatury4
A-L-4Napisanie raportu z ćwiczeń6
A-L-5Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
36

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
M-5Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-6Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D4_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W03, P2A_W06C-4, C-1, C-2T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-9M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-2, S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-D4_W02
Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-3T-A-4, T-A-2, T-W-5, T-W-8, T-L-2, T-L-4, T-L-3, T-L-5M-1, M-5, M-4S-1, S-3, S-2, S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-D4_W03
Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
BL_2A_W10P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-4, C-2, C-3T-A-4, T-W-8, T-W-10, T-L-7, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-5S-1, S-3, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D4_U01
Student stosuje metody bioindykacji wód
BL_2A_U05P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-4, C-1T-A-4, T-A-2, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-6S-1, S-3, S-2, S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-D4_U02
Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
BL_2A_U10P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-4, C-3T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1, M-2, M-3, M-5, M-6S-1, S-3, S-2, S-4, S-5
BL_2A_BLW-S-D4_U03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
BL_2A_U13P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06C-4, C-2, C-3T-W-3, T-W-7, T-W-10, T-L-2, T-L-4M-1, M-2, M-3, M-5, M-4, M-6S-1, S-3, S-2, S-4, S-5

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-D4_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
BL_2A_K06P2A_K06C-2T-A-1, T-L-1M-1, M-4S-1
BL_2A_BLW-S-D4_K02
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-2T-A-4, T-A-2, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-L-2, T-L-7, T-L-4, T-L-3, T-L-5, T-L-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D4_W01
Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód oraz zaproponować ich wykorzystanie
BL_2A_BLW-S-D4_W02
Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi zidentyfikować organizmów wskaźnikowych oraz obliczać wskaźników biotycznych
3,0student identyfikuje zaledwie kilka organizmów wskaźnikowych posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
3,5student identyfikuje w wiekszości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
4,0student identyfikuje w większości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
4,5student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
5,0student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi, oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne oraz interpretuje otrzymane wyniki
BL_2A_BLW-S-D4_W03
Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
2,0student nie potrafi dobierać metod oceny jakości wód
3,0student potrafi dobierać zaledwie kilka metod oceny jakości wód
3,5student potrafi dobierać trafnie w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód
4,0student potrafi dobierać trafnieodpowiednie metody oceny jakości wód
4,5student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność
5,0student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność oraz samodzielnie uzasadniać swój wybór

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D4_U01
Student stosuje metody bioindykacji wód
2,0student nie stosuje metod bioindykacji wód
3,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód
3,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować
4,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować i przedyskutować
4,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować oraz oszacować błędy
5,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować, oszacować błędy oraz wskazać propozycję ich uniknięcia w przyszłości
BL_2A_BLW-S-D4_U02
Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
2,0student nie dobiera prawidłowo metod oceny jakości wód i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu unikniecia błedów w przyszłości
BL_2A_BLW-S-D4_U03
Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań materiału biologicznego z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe i zaproponować ich modyfikacje

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-D4_K01
Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
2,0Student nie przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
BL_2A_BLW-S-D4_K02
Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód

Literatura podstawowa

  1. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła T., Metoda oceny rzek oparta na makrofitach, realizowana w Polsce na potrzeby Ramowej Dyrektywy Wodnej., Wiadomości meilioracyjne i łąkarskie., 2008, t. LI, nr 4 (419): 163-165.
  2. Pietruczuk K., Szoszkiewicz K., Ramowa Dyrektywa w praktyce. Makrofitowa Metoda Oceny Rzek w monitoringu wód płynących w Wielkopolsce., Gospodarka Wodna, 2008, 10
  3. Henryk Zimny, Ekologiczna ocena stanu środowiska: bioindykacja i biomonitoring, Agencja Reklamowo-Wydawnicza Arkadiusz Grzegorczyk, 2006
  4. Winfried Lampert, Ulrich Sommer, Ekologia wód śródlądowych, PWN, Warszawa, 2001
  5. Allan David J., Ekologia Wód Płynących, PWN, Warszawa, 1998

Literatura dodatkowa

  1. Szoszkiewicz K., Zgoła T., Jusik Sz., Hryc-Jusik B., Dawson F., Raven P., Hydromorfologiczna ocena wód płynących. Podręcznik do badań terenowych według metody River Habitat Survey w warunkach Polski, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2011, 6
  2. Szoszkiewicz K., Zbierska J., Jusik Sz., Zgoła Sz., Makrofitowa ocena oceny rzek. Podręcznik metodyczny do oceny i klasyfikacji stanu ekologicznego wód płynących w oparciu o rośliny wodne, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, 2010
  3. Szmajda P., Teoretyczne podstawy bioindykacji. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA., Sorus, Idee ekologiczne, 2011, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 9-25.
  4. Burchardt L., Łastowski K., Szmajda P., Różnorodność ekologiczna, a bioindykacja. Teoria i praktyka badań ekologicznych. Wykłady Międzynarodowej Ekologicznej Szkoły Letniej UAM, Poznań – Polska i ODU, Norfolk – Wirginia, USA, Sorus, Idee ekologiczne, 1994, tom 4, Ser. Szkice, nr 3: 27-43.

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu1
T-A-2Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)2
T-A-3Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce2
T-A-4Metody badania jakości środowiska wodnego w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych3
T-A-5Pisemne zaliczenie ćwiczeń2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne, wprowadzenie do przedmiotu1
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego2
T-L-3System saprobów w diagnostyce jakości wód2
T-L-4Indeksy biotyczne jako metoda oceny jakości środowiska wodnego2
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jakometoda oceny jakości wód jeziornych2
T-L-6Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey3
T-L-7Stopień zakwaszenia wód jako obraz zmian biocenozy ekosystemu wód2
T-L-8Pisemne zaliczenie ćwiczeń1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego i abiotycznego2
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego2
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne2
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego2
T-W-5Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębionowych) oraz morskich2
T-W-6Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych2
T-W-7Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)2
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego2
T-W-9Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody2
T-W-10Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodnieczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Uczestnictwo w konsultacjach6
A-A-3Studiowanie litaratury przedmiotu6
A-A-4Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych2
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-L-3Studiowanie podanej literatury4
A-L-4Napisanie raportu z ćwiczeń6
A-L-5Pisemne i praktyczne zaliczenie ćwiczeń1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach20
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach5
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia wykładów4
A-W-5Pisemne zaliczenie wykładów1
36
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_W01Student potrafi opisać i scharakteryzować metody wykorzystywane w bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
Treści programoweT-A-2Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-A-3Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębionowych) oraz morskich
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego i abiotycznego
T-W-6Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-7Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-9Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać i scharakteryzować metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,0Student potrafi pobieżnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
3,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować kilka metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować większość metod wykorzystywanych w bioindykacji wód
4,5Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód
5,0Student potrafi poprawnie opisać i scharakteryzować wszystkie metody wykorzystywane w bioindykacji wód oraz zaproponować ich wykorzystanie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_W02Student identyfikuje organizmy wskaźnikowe oraz oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-A-4Metody badania jakości środowiska wodnego w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-2Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-W-5Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębionowych) oraz morskich
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-4Indeksy biotyczne jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-L-3System saprobów w diagnostyce jakości wód
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jakometoda oceny jakości wód jeziornych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-5Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi zidentyfikować organizmów wskaźnikowych oraz obliczać wskaźników biotycznych
3,0student identyfikuje zaledwie kilka organizmów wskaźnikowych posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
3,5student identyfikuje w wiekszości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza podstawowe wskaźniki biotyczne
4,0student identyfikuje w większości przypadków organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
4,5student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi oraz oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne
5,0student identyfikuje poprawnie organizmy wskaźnikowe posługując się kluczami taksonomicznymi, oblicza wszystkie wskaźniki biotyczne oraz interpretuje otrzymane wyniki
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_W03Student potrafi zaproponować odpowiednią metodą oceny jakości wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-A-4Metody badania jakości środowiska wodnego w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego
T-W-10Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodnieczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
T-L-7Stopień zakwaszenia wód jako obraz zmian biocenozy ekosystemu wód
T-L-3System saprobów w diagnostyce jakości wód
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jakometoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-6Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-5Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi dobierać metod oceny jakości wód
3,0student potrafi dobierać zaledwie kilka metod oceny jakości wód
3,5student potrafi dobierać trafnie w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód
4,0student potrafi dobierać trafnieodpowiednie metody oceny jakości wód
4,5student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność
5,0student potrafi dobierać odpowiednie metody oceny jakości wód i porównywać ich efektywność oraz samodzielnie uzasadniać swój wybór
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_U01Student stosuje metody bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U05wykorzystuje wiedzę dotyczącą czynników wpływających na produkcję żywności; przeprowadza analizę substancji niepożądanych w surowcach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, wykorzystuje rośliny i zwierzęta w biotechnologii, bioindykacji środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
C-1Zapoznanie studentów z zagadnieniami bioróżnorodności i ochrony środowiska wodnego, a w szczególności z rolą i wykorzystaniem gatunków wskaźnikowych w ekosystemach wodnych m.in. ze względu na ich aktywność w zajmowanej przestrzeni, pod kątem ich uzytkowania do oceny określonych obiektów, ich funkcji, modelem zależności cech indykacyjnych gatunku od obiektu indykowanego
Treści programoweT-A-4Metody badania jakości środowiska wodnego w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-2Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-7Stopień zakwaszenia wód jako obraz zmian biocenozy ekosystemu wód
T-L-4Indeksy biotyczne jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-L-3System saprobów w diagnostyce jakości wód
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jakometoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-6Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-6Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie stosuje metod bioindykacji wód
3,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód
3,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować
4,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować i przedyskutować
4,5student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować oraz oszacować błędy
5,0student korzysta z metod i prezentuje wyniki wykorzystanych metod bioindykacji wód oraz potrafi je analizować, przedyskutować, oszacować błędy oraz wskazać propozycję ich uniknięcia w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_U02Student dobiera odpowiednie metody bioindykacji wód i potrafi je zinterpretować
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U10posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-A-4Metody badania jakości środowiska wodnego w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-2Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-A-3Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-7Stopień zakwaszenia wód jako obraz zmian biocenozy ekosystemu wód
T-L-4Indeksy biotyczne jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-L-3System saprobów w diagnostyce jakości wód
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jakometoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-6Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-5Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-6Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie dobiera prawidłowo metod oceny jakości wód i i nie potrafi ich zinterpretować
3,0student dobiera prawidłowo zaledwie kilka metod oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
3,5student dobiera w większości przypadków odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować
4,5student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować oraz porównać ich efektywność
5,0student dobiera trafnie odpowiednie metody oceny jakości wód i i potrafi je zinterpretować, porównać ich efektywność oraz samodzielnie modyfikować w celu unikniecia błedów w przyszłości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_U03Student przeprowadza badania z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz interpretuje wyniki badań i na ich podstawie oblicza wskaźniki biotyczne
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U13interpretuje zagrożenia spowodowanych działalnością człowieka (przemysłem, urbanizacją, rolnictwem); wykorzystuje wiedzę ekologiczną w ocenie stanu środowiska;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-4Przygotowanie studentów do wykonywania raportów oddziaływania na środowisko
C-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
C-3Zapoznanie studentów z metodami przedstawiania wyników badań prowadzonych w ramach monitoringu i na ich podstawie wnioskowania o stanie jakości środowiska
Treści programoweT-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-7Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-10Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodnieczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-4Indeksy biotyczne jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-2Opis i wyjaśnienie metod stosowanych w bioindykacji z wykorzystaniem m.in. prezentacji multimedialnej i filmów dotyczących problemu
M-3Dyskusja na temat możliwości i potrzeby wykorzystania metod bioindykacji w różnych typach wód
M-5Symulacja sporządzania raportów oceny oddziaływania na środowisko inwestycji
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
M-6Praktyczne wykorzystanie metod bioindykacji na ćwiczeniach terenowych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
S-3Ocena formująca: Ocena poprawności przeprowadzenia zadania w czasie ćwiczeń - "konspekt"
S-2Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń
S-5Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi przeprowadzić badań materiału biologicznego z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego, zinterpretować wyników i obliczyć wskaźników biotycznych
3,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki bez ich interpretacji
3,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne
4,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować
4,5student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe
5,0student potrafi przeprowadzić badania materiału biologicznego, przedstawić wyniki i ich analizę oraz obliczyć wskaźniki biotyczne i je zinterpretować oraz oszacować błędy pomiarowe i zaproponować ich modyfikacje
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_K01Student postępuje zgodnie z zasadami BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
Treści programoweT-A-1Zajęcia organizacyjne i wprowadzenie do przedmiotu
T-L-1Ćwiczenia organizacyjne, wprowadzenie do przedmiotu
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (iidentyfikacja organizmów będących bioindykatorami w oparciu o klucze z zastosowaniem mikroskopu stereoskopowego oraz obliczanie wybranych wskaźników jakości wód)
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0Student przestrzega zasad BHP przy pracy w laboratorium biologicznym
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-D4_K02Student jest świadomy niebezpieczeństw związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z metodami monitorowania jakości środowiska wodnego przy zastosowaniu bioindykatorów
Treści programoweT-A-4Metody badania jakości środowiska wodnego w Polsce z zastosowaniem organizmów wskaźnikowych
T-A-2Metody określania stanu jakościowego środowiska i dynamiki procesów degradacyjnych (bioindykacja i biomonitoring)
T-A-3Przegląd aktów prawnych dotyczących bioindykacji wód i oceny stanu ekologicznego wód w Polsce
T-W-2Rola globalnych procesów naturalnych i antropogennych w degradacji środowiska wodnego
T-W-3Ocena i inwentaryzacja walorów środowiska wodnego - metody terenowe i laboratoryjne
T-W-4Zasady prowadzenia monitoringu środowiska - państwowego, regionalnego i lokalnego
T-W-5Biomonitoring wód limnetycznych (lotycznych, lenitycznych, lodowców i podziemnych głębionowych) oraz morskich
T-W-1Pojęcie indykacji ekologicznej środowiska biotycznego i abiotycznego
T-W-6Zasady planowania i monitoringu obszarów chronionych
T-W-7Ekoindykacja i monitoring środowiska - narzędzia dyrektyw Unii Europejskiej (wodnej, ptasiej i habitatowej)
T-W-8Zagrożenia cywilizacyjne, metody oceny trendów degradacji wskaźników, jakości środowiska wodnego
T-W-9Skutki zmian klimatu, kwaśne opady, dziura ozonowa, zuzycie surowców, wzrost zaludnienia - zagrożenie gatunków i deficyt wody
T-W-10Wykorzystanie inwentaryzacji przyrodnieczej środowiska do Oceny Oddziaływania na Środowisko i sporządzania raportów Oddziaływania na Środowisko inwestycji. Metody
T-L-2Wskaźniki biocenotyczne jako mierniki stanu jakości środowiska wodnego
T-L-7Stopień zakwaszenia wód jako obraz zmian biocenozy ekosystemu wód
T-L-4Indeksy biotyczne jako metoda oceny jakości środowiska wodnego
T-L-3System saprobów w diagnostyce jakości wód
T-L-5Makrofitowy Indeks Stanu Ekologicznego jakometoda oceny jakości wód jeziornych
T-L-6Hydromorfologiczna ocena wód płynących na przykładzie tzw. RHS - River Habitat Survey
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacjii multimedialnej
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przygotowania studenta do ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód
3,0
3,5
4,0
4,5
5,0student jest świadomy niebezpieczeństw związanych związanych z zanieczyszczeniem środowiska wodnego i potrzebą stosowania metod bioindykacji wód