Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Chrzęstniki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Chrzęstniki
Specjalność Biologia wód
Jednostka prowadząca Katedra Hydrobiologii, Ichtiologii i Biotechnologii Rozrodu
Nauczyciel odpowiedzialny Krzysztof Formicki <Krzysztof.Formicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agata Korzelecka-Orkisz <Agata.Korzelecka-Orkisz@zut.edu.pl>, Beata Więcaszek <Beata.Wiecaszek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,42zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 10 0,50,29zaliczenie
laboratoriaL3 15 0,50,29zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości anatomii, embriologii, fizjologii i biologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryb chrzęsnoszleletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i przybliżenie znajomości ryb z poszczególnych rzędów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej2
T-A-2Przedstawienie prezentacji multimedialnej wykonanej przez studenta2
T-A-3Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb2
T-A-4Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.2
T-A-5Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych – różnice międzygatunkowe u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.2
10
laboratoria
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady zrosłogłowych Holocephali – z rzędu Chimaeriformes4
T-L-2Prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady blaszkoskrzelnych (spodoustych) Elasmobranchii z rzędów Carcharhiniformes, Lamniformes i Squaliformes4
T-L-3Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych u wybranych gatunków rych chrzęsnoszkieletowych.2
T-L-4Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.5
15
wykłady
T-W-1Wyjaśnienie zasad procesu ewolucyjnego chrzęstników i ich klasyfikacji taksonomicznej1
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny2
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych2
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach) i biologiczne chrzęstników2
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna..2
T-W-6Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych2
T-W-7Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych2
T-W-8Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb chrzęstnoszkieletowych2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie sie do "wejściówek"6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium5
A-A-4Wykonanie prezentacji zaliczeniowej6
A-A-5Konsultacje z prowadzącym3
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sie do "wejściówek"9
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium6
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, film, pokaz, ćwiczenia labolatoryjne (pokaz preparatów ryb, wykonanie sekcji, pokaz preparatów histologicznych), wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej;

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie stopnia przygotowania się do wykonania zadań podczas ćwiczeń wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej podczas ćwiczeń Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C9_W02
Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi
BL_2A_W17P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-7, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą chrzestników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
BL_2A_U02P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U08, P2A_U11C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1
BL_2A_BLW-S-C9_U02
Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb chrzęstnoszkieletowych
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1, C-2T-A-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLW-S-C9_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
BL_2A_K05P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K08C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1
BL_2A_BLW-S-C9_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
BL_2A_K06P2A_K06C-1, C-2T-A-4, T-A-5, T-A-2, T-A-1, T-A-3, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-W-7, T-W-5, T-W-8, T-W-6, T-L-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C9_W02
Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat chrzętników
3,0Student ma wiedzę tylko na temat nielicznych gatunków chrzętników
3,5Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków chrzętników
4,0Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę wszystkich z nich

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C9_U01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą chrzestników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
2,0Student nie potrafi posługiwać sie terminologia taksonomiczną i anatomiczną
3,0Student zna podstawowe zwroty taksonomiczne i anatomiczne
3,5Student zna podstawowe zwroty zwroty taksonomiczne i anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej zagadnień taksonomicznych i anatomicznych oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
5,0Student umieć posługiwać sie specjalistyczna terminologia dotyczacą agadnień taksonomicznych i anatomicznych zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
BL_2A_BLW-S-C9_U02
Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb chrzęstnoszkieletowych
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami chrzęstników
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki chrzęstników
3,5Student rozpoznaje większość gatunków chrzęstników i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki chrzęstników i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki chrzętników i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki chrzestników

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLW-S-C9_K01
Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
BL_2A_BLW-S-C9_K02
Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym

Literatura podstawowa

  1. Krzykawski St., Więcaszek B., Keszka S. Antoszek A., Systematyka krągłoustych i ryb przewodnik do ćwiczeń, Akademia Rolnicza w Szczecinie, Szczecin, 2001
  2. praca zbiorowa pod red. J.A. Szczerbowskiego, Rybactwo śródlądowe, Wyd. IRS, Olsztyn, 2008
  3. Brylińska Maria (red.), Ryby słodkowodne Polski, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
  4. Grodziński Z., Anatomia i embriologia ryb, PWN, Warszawa, 1981

Literatura dodatkowa

  1. Praca zbiorowa pod red. J. A. Szczerbowskiego, Encyklopedia rybacko-wędkarska, Wyd. IRS, Olsztyn, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej2
T-A-2Przedstawienie prezentacji multimedialnej wykonanej przez studenta2
T-A-3Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb2
T-A-4Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.2
T-A-5Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych – różnice międzygatunkowe u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.2
10

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady zrosłogłowych Holocephali – z rzędu Chimaeriformes4
T-L-2Prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady blaszkoskrzelnych (spodoustych) Elasmobranchii z rzędów Carcharhiniformes, Lamniformes i Squaliformes4
T-L-3Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych u wybranych gatunków rych chrzęsnoszkieletowych.2
T-L-4Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.5
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wyjaśnienie zasad procesu ewolucyjnego chrzęstników i ich klasyfikacji taksonomicznej1
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny2
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych2
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach) i biologiczne chrzęstników2
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna..2
T-W-6Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych2
T-W-7Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych2
T-W-8Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb chrzęstnoszkieletowych2
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Przygotowanie sie do "wejściówek"6
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium5
A-A-4Wykonanie prezentacji zaliczeniowej6
A-A-5Konsultacje z prowadzącym3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie sie do "wejściówek"9
A-L-3Przygotowanie się do kolokwium6
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Uczestnictwo w konsultacjach4
A-W-3Studiowanie literatury przedmiotu7
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia wykładów4
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C9_W02Student ma wiedzę na temat wybranych gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i opisuje różnice pomiędzy nimi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W17ma zaawansowana wiedzę w zakresie ekologii organizmów Metazoa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryb chrzęsnoszleletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i przybliżenie znajomości ryb z poszczególnych rzędów
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-7Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna..
T-W-6Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, film, pokaz, ćwiczenia labolatoryjne (pokaz preparatów ryb, wykonanie sekcji, pokaz preparatów histologicznych), wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie stopnia przygotowania się do wykonania zadań podczas ćwiczeń wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej podczas ćwiczeń Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat chrzętników
3,0Student ma wiedzę tylko na temat nielicznych gatunków chrzętników
3,5Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków chrzętników
4,0Student ma wiedzę na temat biologii większość gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
4,5Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę niektóre z nich
5,0Student ma wiedzę na temat biologii wszystkich przedstawionych na ćwiczeniach gatunków chrzętników i potrafi opisać systematykę wszystkich z nich
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C9_U01W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien umieć posługiwac sie specjalistyczną terminologią taksonomiczną i anatomiczną dotyczacą chrzestników w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumieć literaturę z zakresu badań embriologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U02rozumie filozoficzne uwarunkowania wiedzy przyrodniczej, posługuje się argumentacją teoretyczną (filozoficzną);
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U08wykazuje umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w zakresie prac badawczych z wykorzystaniem różnych środków komunikacji werbalnej
P2A_U11samodzielnie planuje własną karierę zawodową lub naukową
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryb chrzęsnoszleletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i przybliżenie znajomości ryb z poszczególnych rzędów
Treści programoweT-A-4Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.
T-A-5Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych – różnice międzygatunkowe u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.
T-A-2Przedstawienie prezentacji multimedialnej wykonanej przez studenta
T-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej
T-A-3Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach) i biologiczne chrzęstników
T-W-1Wyjaśnienie zasad procesu ewolucyjnego chrzęstników i ich klasyfikacji taksonomicznej
T-W-7Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna..
T-W-8Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-6Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych
T-L-4Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady zrosłogłowych Holocephali – z rzędu Chimaeriformes
T-L-2Prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady blaszkoskrzelnych (spodoustych) Elasmobranchii z rzędów Carcharhiniformes, Lamniformes i Squaliformes
T-L-3Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych u wybranych gatunków rych chrzęsnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, film, pokaz, ćwiczenia labolatoryjne (pokaz preparatów ryb, wykonanie sekcji, pokaz preparatów histologicznych), wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie stopnia przygotowania się do wykonania zadań podczas ćwiczeń wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej podczas ćwiczeń Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi posługiwać sie terminologia taksonomiczną i anatomiczną
3,0Student zna podstawowe zwroty taksonomiczne i anatomiczne
3,5Student zna podstawowe zwroty zwroty taksonomiczne i anatomiczne i umie je prawidłowo zastosować w praktyce
4,0Student rozumie wiekszość specjalistycznej terminologii dotyczacej zagadnień taksonomicznych i anatomicznych oraz rozumie podstawową literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
4,5Student umieć posługiwac sie specjalistyczna terminologia dotyczacą zagadnień taksonomicznych i anatomicznych w jezyku polskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
5,0Student umieć posługiwać sie specjalistyczna terminologia dotyczacą agadnień taksonomicznych i anatomicznych zarówno w jezyku polskim jak i j. łacińskim w formie werbalnej i pisemnej oraz rozumie literaturę z zakresu badań taksonomicznych i anatomicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C9_U02Student rozpoznaje wybrane gatunki ryb chrzęstnoszkieletowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryb chrzęsnoszleletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i przybliżenie znajomości ryb z poszczególnych rzędów
Treści programoweT-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach) i biologiczne chrzęstników
T-W-1Wyjaśnienie zasad procesu ewolucyjnego chrzęstników i ich klasyfikacji taksonomicznej
T-W-7Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna..
T-W-8Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-6Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady zrosłogłowych Holocephali – z rzędu Chimaeriformes
T-L-2Prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady blaszkoskrzelnych (spodoustych) Elasmobranchii z rzędów Carcharhiniformes, Lamniformes i Squaliformes
T-L-3Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych u wybranych gatunków rych chrzęsnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, film, pokaz, ćwiczenia labolatoryjne (pokaz preparatów ryb, wykonanie sekcji, pokaz preparatów histologicznych), wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie stopnia przygotowania się do wykonania zadań podczas ćwiczeń wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej podczas ćwiczeń Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma żadnej wiedzy na temat różnic pomiędzy gatunkami chrzęstników
3,0Student rozpoznaje tylko niektóre gatunki chrzęstników
3,5Student rozpoznaje większość gatunków chrzęstników i potrafi opisać niektóre z nich
4,0Student rozpoznaje wszystkie gatunki chrzęstników i potrafi opisać większość z nich
4,5Student rozpoznaje wszystkie gatunki chrzętników i potrafi opisać niemal wszystkie z nich
5,0Student rozpoznaje i opisuje wszystkie przedstawione gatunki chrzestników
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C9_K01Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania;
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K05wykazuje zdyscyplinowanie w pracy indywidualnej oraz aktywnie uczestniczy w pracy grupowej; samodzielnie i kreatywnie potrafi planować, organizować i realizować działania własne oraz zespołowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryb chrzęsnoszleletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i przybliżenie znajomości ryb z poszczególnych rzędów
Treści programoweT-A-4Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.
T-A-5Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych – różnice międzygatunkowe u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.
T-A-2Przedstawienie prezentacji multimedialnej wykonanej przez studenta
T-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej
T-A-3Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach) i biologiczne chrzęstników
T-W-1Wyjaśnienie zasad procesu ewolucyjnego chrzęstników i ich klasyfikacji taksonomicznej
T-W-7Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna..
T-W-8Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-6Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych
T-L-4Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady zrosłogłowych Holocephali – z rzędu Chimaeriformes
T-L-2Prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady blaszkoskrzelnych (spodoustych) Elasmobranchii z rzędów Carcharhiniformes, Lamniformes i Squaliformes
T-L-3Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych u wybranych gatunków rych chrzęsnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, film, pokaz, ćwiczenia labolatoryjne (pokaz preparatów ryb, wykonanie sekcji, pokaz preparatów histologicznych), wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie stopnia przygotowania się do wykonania zadań podczas ćwiczeń wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej podczas ćwiczeń Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student przy pracy ze zwierzętami nie postępuje zgodnie z zasadami etyki
3,0Student ma podstawową świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
3,5Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,0Student ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
4,5Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania
5,0Student ma pełną świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość i chęć podporzadkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane działania. Wykazuje się organizacją pracy w zespole
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLW-S-C9_K02Student ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K06wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy z ogólną i szczegółową budową organizmu ryb chrzęsnoszleletowych z uwzględnieniem różnic strukturalnych traktowanych porównawczo.
C-2Zapoznanie studentów z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych i przybliżenie znajomości ryb z poszczególnych rzędów
Treści programoweT-A-4Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji.
T-A-5Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych – różnice międzygatunkowe u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.
T-A-2Przedstawienie prezentacji multimedialnej wykonanej przez studenta
T-A-1Zapoznanie się z zasadami oznaczania gatunków ryb chrzęstnoszkieletowych (klucze taksonomiczne). Praktyczne zapoznanie się z działaniem i obsługą baz internetowych o tematyce ichtiologicznej
T-A-3Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb
T-W-2Przegląd i charakterystyka taksonomiczna taksonów, od najniższych do najwyższych kategorii taksonomicznych. Teoretyczne zaznajomienie studentów z ważniejszymi gatunkami ryb chrzęstnoszkieletowych w oparciu o naturalny system zoologiczny
T-W-3Elementy biogeografii i ochrony ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-4Znaczenie gospodarcze (połowy, wędkarstwo rekreacyjne, prezentacja w oceanariach) i biologiczne chrzęstników
T-W-1Wyjaśnienie zasad procesu ewolucyjnego chrzęstników i ich klasyfikacji taksonomicznej
T-W-7Klasyfikacja, budowa, zasada działania, zróżnicowanie gatunkowe receptorów różnych gatunków ryb chrzesnoszkieletowych
T-W-5Klasyfikacja i charakterystyka tkanek ryb chrzęstnoszkieletowych (tkanki nabłonkowe, łączne mięśniowe, nerwowe) - pochodzenie, budowa, topografia, funkcje, wartość technologiczna..
T-W-8Reprodukcja i rozmnażanie jako procesy zapewniające zachowanie gatunków i populacji ryb chrzęstnoszkieletowych
T-W-6Układy (krwionośny, limfatyczny, oddechowy, wydalniczy, osmoregulacyjny, endokrynny, nerwowy) – definicja, różnorodność budowy i topografii , wzajemne powiązanie topograficzne i funkcjonalne, zróżnicowanie gatunkowe, możliwość praktycznych zastosowań wiedzy o układach u ryb chrzestnoszkieletowych
T-L-4Powstanie, budowa, topografia poszczególnych narządów wewnętrznych u wybranych ryb chrzesnoszkieletowych.
T-L-1Praktyczna prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady zrosłogłowych Holocephali – z rzędu Chimaeriformes
T-L-2Prezentacja gatunków chrzęstników z podgromady blaszkoskrzelnych (spodoustych) Elasmobranchii z rzędów Carcharhiniformes, Lamniformes i Squaliformes
T-L-3Topografia mięśni ryb, budowa, położenie poszczególnych jednostek mięśniowych u wybranych gatunków rych chrzęsnoszkieletowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej, film, pokaz, ćwiczenia labolatoryjne (pokaz preparatów ryb, wykonanie sekcji, pokaz preparatów histologicznych), wyszukiwanie danych naukowych w bazie internetowej;
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie stopnia przygotowania się do wykonania zadań podczas ćwiczeń wykonanej pracy graficznej i dokumentacji taksonomicznej podczas ćwiczeń Sprawdzenie wiedzy nabytej podczas ćwiczeń.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna i nie rozumie niebezpieczeństw wynikajacych z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,0Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
3,5Student zna i rozumie podstawowe niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,0Student zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
4,5Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikające z pracy z materiałem biologicznie czynnym
5,0Student biegle zna i rozumie niebezpieczeństwa wynikajace z pracy z materiałem biologicznie czynnym i potrafi tę wiedzę przekazać innym