Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Praktyka specjalizacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Praktyka specjalizacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR2 4 5,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Pdstawowa wiedza z zaktru badań analitycznychi diagnostycznych w medycynie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Blok zagadnień analiz laboratoryjnych: Ilościowa i jakościowa analiza chemiczna, parametry roztworów wodnych, promieniowanie jonizujące, metody spektroskopowe, chromatograficzne, elektroanalityczne, morfologia krwi, analiza moczu, testy metaboliczne, poziom hormonów, diagnostyka pasożytów, interpretacja uzyskanych wyników, itp.1
T-PR-2Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp.1
T-PR-3Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych: Kartografia geobotaniczna, funkcje krajobrazu, poziomy różnorodności biologicznej, formacje ekologiczne, grupy troficzne, identyfikacja roślin, rośliny ozdobne, introdukcja, mikoryza, mykotoksyny, surowce zielarskie, hodowla i embriologia zwierząt, ptaki ozdobne, profilaktyka i zabiegi weterynaryjne, gospodarka łowiecka, itp.1
T-PR-4Blok zagadnień wspierających i zarządzających środowiskiem naturalnym: Przepisy prawne, programy i projekty wspierane przez Unię Europejską, ochrona roślin, zwierząt i ryb, aktywne metody ochrony przyrody, organizmy wskaźnikowe, strefy ochronne, kwarantanna, stosowane biotesty, wskaźniki degradacji gleb i środowiska, składowane odpady itp.1
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych120
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.30
150

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
M-2Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie i wyjaśnienie
M-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-P1_W01
Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach
BL_2A_W05, BL_2A_W08P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-PR-1, T-PR-2M-3, M-1S-1, S-3, S-2
BL_2A_BL-S2-P1_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
BL_2A_W12, BL_2A_W14P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2
BL_2A_BL-S2-P1_W03
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku.
BL_2A_W06, BL_2A_W09P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W07C-1T-PR-3M-3S-1, S-3, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-P1_U01
Student umie powiązać wiedzę teoretyczną z wiedzą i możliwościami ich wykorzystania w praktyce
BL_2A_U01, BL_2A_U12P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06, P2A_U07C-1T-PR-4M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2
BL_2A_BL-S2-P1_U02
Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
BL_2A_U16, BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06, P2A_U09C-1T-PR-1, T-PR-2M-3, M-2, M-1S-1, S-3, S-2
BL_2A_BL-S2-P1_U03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy etyczne i prawne obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BL-S2-P1_K01
Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
BL_2A_K02, BL_2A_K04P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4M-2S-1, S-3, S-2
BL_2A_BL-S2-P1_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
BL_2A_K07, BL_2A_K08P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06C-1T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4M-3, M-2, M-1S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-P1_W01
Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach
2,0student nie zna biochemicznego podłoża procesów życiowych
3,0student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów
3,5student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach
4,0student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
4,5student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
5,0student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach
BL_2A_BL-S2-P1_W02
Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
2,0student niechętnie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych
3,0student w pewnym zakresie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych nie wiążąc jej z rozwojem nauk biologicznych
3,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych
4,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii
4,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów
5,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych, postępujac zgodnie z zasadami etyki, wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów i rozwijanie metod badawczych
BL_2A_BL-S2-P1_W03
Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku.
2,0student nie umie logicznie myśleć
3,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach
3,5student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie
4,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
4,5student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
5,0student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-P1_U01
Student umie powiązać wiedzę teoretyczną z wiedzą i możliwościami ich wykorzystania w praktyce
2,0Student nie umie powiązać wiedzy teoretycznej z wiedzą i możliwościami ich wykorzystania w praktyce
3,0Student w małym zakresie umie powiązać wiedzę teoretyczną z wiedzą i możliwościami ich wykorzystania w praktyce
3,5Student umie powiązać wiedzę teoretyczną i wskazywać możliwości jej wykorzystania w praktyce
4,0Student umie powiązać wiedzę teoretyczną, wskazywać i zaproponować możliwości jej wykorzystania w praktyce
4,5Student umie powiązać wiedzę teoretyczną, wskazywać i zaproponować oraz tłumaczyć możliwości jej wykorzystania w praktyce
5,0Student trafnia umie powiązać wiedzę teoretyczną, wskazywać i zaproponować oraz tłumaczyć możliwości jej wykorzystania w praktyce i proponuje rozwiązania w zakresie innowacji w danej dziedzinie
BL_2A_BL-S2-P1_U02
Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
2,0Studenci nie uzyskują praktycznych umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
3,0Studenci w niewielkim zakresie uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
3,5Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
4,0Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHPi przygotowani do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych
4,5Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHPi są przygotowani do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych
5,0Znajomość technik biologii eksperymentalnej przygotowuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
BL_2A_BL-S2-P1_U03
Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy etyczne i prawne obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych
2,0student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych
3,0student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych
3,5student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych
4,0student planuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną
4,5student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
5,0student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BL-S2-P1_K01
Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
BL_2A_BL-S2-P1_K02
Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
2,0student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych
3,0student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych
3,5student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych
4,0student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
4,5student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
5,0student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność

Literatura podstawowa

  1. Dębińska-Kieć A., Naskalski J.,W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban i Partner, Wrocław, 2002, Wyd II
  2. Charles J. Krebs, Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 2001

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Blok zagadnień analiz laboratoryjnych: Ilościowa i jakościowa analiza chemiczna, parametry roztworów wodnych, promieniowanie jonizujące, metody spektroskopowe, chromatograficzne, elektroanalityczne, morfologia krwi, analiza moczu, testy metaboliczne, poziom hormonów, diagnostyka pasożytów, interpretacja uzyskanych wyników, itp.1
T-PR-2Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp.1
T-PR-3Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych: Kartografia geobotaniczna, funkcje krajobrazu, poziomy różnorodności biologicznej, formacje ekologiczne, grupy troficzne, identyfikacja roślin, rośliny ozdobne, introdukcja, mikoryza, mykotoksyny, surowce zielarskie, hodowla i embriologia zwierząt, ptaki ozdobne, profilaktyka i zabiegi weterynaryjne, gospodarka łowiecka, itp.1
T-PR-4Blok zagadnień wspierających i zarządzających środowiskiem naturalnym: Przepisy prawne, programy i projekty wspierane przez Unię Europejską, ochrona roślin, zwierząt i ryb, aktywne metody ochrony przyrody, organizmy wskaźnikowe, strefy ochronne, kwarantanna, stosowane biotesty, wskaźniki degradacji gleb i środowiska, składowane odpady itp.1
4

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych120
A-PR-2Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia.30
150
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_W01Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w zywych organizmach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W08ma pogłębioną wiedzę na temat czynników zakaźnych organizmów żywych występujących w ekosystemie, jak również zna możliwości zabezpieczania się przed tymi czynnikami oraz wykorzystanie tych czynników przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
Treści programoweT-PR-1Blok zagadnień analiz laboratoryjnych: Ilościowa i jakościowa analiza chemiczna, parametry roztworów wodnych, promieniowanie jonizujące, metody spektroskopowe, chromatograficzne, elektroanalityczne, morfologia krwi, analiza moczu, testy metaboliczne, poziom hormonów, diagnostyka pasożytów, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
T-PR-2Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne
M-1Seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna biochemicznego podłoża procesów życiowych
3,0student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów
3,5student w niewielkim zakresie zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w zywych organizmach
4,0student zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
4,5student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach
5,0student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_W02Student definiuje podstawowe pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W12ma zaawansowaną wiedzę na w zakresie funkcjonowania, ewolucji i analizy, w tym bioinformatycznej, genów i genomów, dziedziczenia genowego i pozagenowego oraz odpowiedzi genomu na czynniki występujące w środowisku
BL_2A_W14ma zaawansowaną wiedzę w zakresie życia i behawioru organizmów żywych w środowisku przyrodniczym z uwzględnieniem warunków biotycznych i abiotycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
Treści programoweT-PR-2Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
T-PR-3Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych: Kartografia geobotaniczna, funkcje krajobrazu, poziomy różnorodności biologicznej, formacje ekologiczne, grupy troficzne, identyfikacja roślin, rośliny ozdobne, introdukcja, mikoryza, mykotoksyny, surowce zielarskie, hodowla i embriologia zwierząt, ptaki ozdobne, profilaktyka i zabiegi weterynaryjne, gospodarka łowiecka, itp.
T-PR-4Blok zagadnień wspierających i zarządzających środowiskiem naturalnym: Przepisy prawne, programy i projekty wspierane przez Unię Europejską, ochrona roślin, zwierząt i ryb, aktywne metody ochrony przyrody, organizmy wskaźnikowe, strefy ochronne, kwarantanna, stosowane biotesty, wskaźniki degradacji gleb i środowiska, składowane odpady itp.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne
M-2Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie i wyjaśnienie
M-1Seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student niechętnie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych
3,0student w pewnym zakresie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych nie wiążąc jej z rozwojem nauk biologicznych
3,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych
4,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii
4,5student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów
5,0student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych, postępujac zgodnie z zasadami etyki, wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów i rozwijanie metod badawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_W03Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W06ma zaawansowaną wiedzę na temat czynników biotycznych i abiotycznych wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą oraz na jakość surowców pochodzenia roślinnego i zwierzęcego
BL_2A_W09zna metody oceny kierunku, stopnia nasilenia zmian w środowisku z wykorzystaniem organizmów żywych i metody ochrony środowiska przyrodniczego oraz ma wiedzę w zakresie działań prowadzonych w celu przywracania wartości użytkowych i przyrodniczych środowiskom zdegradowanym przez działalność człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
Treści programoweT-PR-3Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych: Kartografia geobotaniczna, funkcje krajobrazu, poziomy różnorodności biologicznej, formacje ekologiczne, grupy troficzne, identyfikacja roślin, rośliny ozdobne, introdukcja, mikoryza, mykotoksyny, surowce zielarskie, hodowla i embriologia zwierząt, ptaki ozdobne, profilaktyka i zabiegi weterynaryjne, gospodarka łowiecka, itp.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie logicznie myśleć
3,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach
3,5student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie
4,0student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
4,5student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
5,0student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_U01Student umie powiązać wiedzę teoretyczną z wiedzą i możliwościami ich wykorzystania w praktyce
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U01potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa;
BL_2A_U12rozumie procesy ekologiczne z udziałem roślinności i środowiska ich występowania, wykorzystuje prawa przyrody w technologiach produkcji, określa wymagania jakościowe dla roślin, analizuje strukturę i funkcję organizmu w zależności od poziomu jego organizacji i warunków bytowania;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U07wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
Treści programoweT-PR-4Blok zagadnień wspierających i zarządzających środowiskiem naturalnym: Przepisy prawne, programy i projekty wspierane przez Unię Europejską, ochrona roślin, zwierząt i ryb, aktywne metody ochrony przyrody, organizmy wskaźnikowe, strefy ochronne, kwarantanna, stosowane biotesty, wskaźniki degradacji gleb i środowiska, składowane odpady itp.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne
M-2Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie i wyjaśnienie
M-1Seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie umie powiązać wiedzy teoretycznej z wiedzą i możliwościami ich wykorzystania w praktyce
3,0Student w małym zakresie umie powiązać wiedzę teoretyczną z wiedzą i możliwościami ich wykorzystania w praktyce
3,5Student umie powiązać wiedzę teoretyczną i wskazywać możliwości jej wykorzystania w praktyce
4,0Student umie powiązać wiedzę teoretyczną, wskazywać i zaproponować możliwości jej wykorzystania w praktyce
4,5Student umie powiązać wiedzę teoretyczną, wskazywać i zaproponować oraz tłumaczyć możliwości jej wykorzystania w praktyce
5,0Student trafnia umie powiązać wiedzę teoretyczną, wskazywać i zaproponować oraz tłumaczyć możliwości jej wykorzystania w praktyce i proponuje rozwiązania w zakresie innowacji w danej dziedzinie
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_U02Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U16przestrzega podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, potrafi określić niebezpieczeństwo w pracy biologa, potrafi z zastosowaniem zasad BHP reagować w sytuacjach niebezpiecznych;
BL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
P2A_U09wykazuje umiejętność napisania pracy badawczej w języku polskim oraz krótkiego doniesienia naukowego w języku obcym na podstawie własnych badań naukowych
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
Treści programoweT-PR-1Blok zagadnień analiz laboratoryjnych: Ilościowa i jakościowa analiza chemiczna, parametry roztworów wodnych, promieniowanie jonizujące, metody spektroskopowe, chromatograficzne, elektroanalityczne, morfologia krwi, analiza moczu, testy metaboliczne, poziom hormonów, diagnostyka pasożytów, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
T-PR-2Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne
M-2Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie i wyjaśnienie
M-1Seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie uzyskują praktycznych umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
3,0Studenci w niewielkim zakresie uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
3,5Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHP.
4,0Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHPi przygotowani do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych
4,5Studenci uzyskują praktyczne umiejętności obsługi aparatury i urządzeń wykorzystywanych w diagnostyce laboratoryjnej i badawczej oraz w pracy w terenie zgodnie z zasadami BHPi są przygotowani do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych
5,0Znajomość technik biologii eksperymentalnej przygotowuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_U03Student ma pogłębioną wiedzę z zakresu funkcjonowania organizmów zwierzęcych i roślinnych oraz potrafi zastosować normy etyczne i prawne obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych
3,0student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych
3,5student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych
4,0student planuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną
4,5student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
5,0student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_K01Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
BL_2A_K04rozumie znaczenie etycznych i społecznych aspektów związanych z pracą badawczą, zawodową i uczciwością intelektualną; postępuje zgodnie z zasadami etycznymi i prawnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
Treści programoweT-PR-1Blok zagadnień analiz laboratoryjnych: Ilościowa i jakościowa analiza chemiczna, parametry roztworów wodnych, promieniowanie jonizujące, metody spektroskopowe, chromatograficzne, elektroanalityczne, morfologia krwi, analiza moczu, testy metaboliczne, poziom hormonów, diagnostyka pasożytów, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
T-PR-2Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
T-PR-3Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych: Kartografia geobotaniczna, funkcje krajobrazu, poziomy różnorodności biologicznej, formacje ekologiczne, grupy troficzne, identyfikacja roślin, rośliny ozdobne, introdukcja, mikoryza, mykotoksyny, surowce zielarskie, hodowla i embriologia zwierząt, ptaki ozdobne, profilaktyka i zabiegi weterynaryjne, gospodarka łowiecka, itp.
T-PR-4Blok zagadnień wspierających i zarządzających środowiskiem naturalnym: Przepisy prawne, programy i projekty wspierane przez Unię Europejską, ochrona roślin, zwierząt i ryb, aktywne metody ochrony przyrody, organizmy wskaźnikowe, strefy ochronne, kwarantanna, stosowane biotesty, wskaźniki degradacji gleb i środowiska, składowane odpady itp.
Metody nauczaniaM-2Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie i wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-3Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej
3,0student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej
3,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu
4,0student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej
4,5student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
5,0student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BL-S2-P1_K02Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K08odznacza się odpowiedzialnością za podejmowane decyzje, prowadzone działania oraz ich skutki; wykazuje postawę rzeczową i krytyczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K05rozumie potrzebę systematycznego zapoznawania się z czasopismami naukowymi i popularnonaukowymi, podstawowymi dla studiowanego kierunku studiów, w celu poszerzania i pogłębiania wiedzy
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego.
Treści programoweT-PR-2Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp.
T-PR-3Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych: Kartografia geobotaniczna, funkcje krajobrazu, poziomy różnorodności biologicznej, formacje ekologiczne, grupy troficzne, identyfikacja roślin, rośliny ozdobne, introdukcja, mikoryza, mykotoksyny, surowce zielarskie, hodowla i embriologia zwierząt, ptaki ozdobne, profilaktyka i zabiegi weterynaryjne, gospodarka łowiecka, itp.
T-PR-4Blok zagadnień wspierających i zarządzających środowiskiem naturalnym: Przepisy prawne, programy i projekty wspierane przez Unię Europejską, ochrona roślin, zwierząt i ryb, aktywne metody ochrony przyrody, organizmy wskaźnikowe, strefy ochronne, kwarantanna, stosowane biotesty, wskaźniki degradacji gleb i środowiska, składowane odpady itp.
Metody nauczaniaM-3Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne
M-2Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie i wyjaśnienie
M-1Seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień
S-2Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych
3,0student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych
3,5student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowośćpostępowania etycznego procesów biologicznych
4,0student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
4,5student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność
5,0student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność