Pole | KOD | Znaczenie kodu |
---|
Zamierzone efekty kształcenia | BL_2A_BLR-S-O2.4_U01 | Student potrafi opisać rolę organizmów glebowych i potrafi wykorzystać tę wiedzę w interpretowaniu procesów zachodzących w środowisku glebowym. |
---|
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | BL_2A_U01 | potrafi stosować normy etyczne w pracy zawodowej biologa, potrafi postępować etycznie w pracy z materiałem biologicznym, postępuje zgodnie z zasadami bioetyki i etyki zawodowej, posiada pogłębioną wiedzę teoretyczną pozwalająca na opis i wyjaśnianie procesów zachodzących w przyrodzie, dostrzega i wykorzystuje aspekty społeczne w pracy biologa; |
---|
BL_2A_U10 | posiada umiejętności prowadzenia monitoringu środowiskowego, opisuje zależności między organizmami a środowiskiem, rozumie zróżnicowanie, występowania oraz wpływ mikroorganizmów na zwierzęta, ludzi i rośliny, rozumienia zasady funkcjonowania żywych organizmów na poszczególnych poziomach ich organizacji, ocenia zjawiska zachodzące w środowisku; |
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | P2A_U01 | stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów |
---|
P2A_U02 | biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim |
P2A_U03 | wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych |
P2A_U04 | planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego |
P2A_U06 | zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski |
P2A_U07 | wykazuje umiejętność formułowania uzasadnionych sądów na podstawie danych pochodzących z różnych źródeł |
Cel przedmiotu | C-3 | Nabycie umiejętności rozpoznawania i charakteryzowania podstawowych grup organizmów glebowych. |
---|
C-2 | Zrozumienie wzajemnych powiązań między różnymi organizmami, a zwłaszcza ich roli w metabolizmie gleby i jej aktywności biologicznej. |
C-1 | Zapoznanie studentów z podstawowymi zespołami organizmów glebowych: drobnoustrojami, mezo i makrofauną. |
Treści programowe | T-W-2 | Metabolizm mikroorganizmów i jego intensywność. Podział mikroorganizmów ze względu na przeprowadzane przemiany metaboliczne. Odżywianie mikroorganizmów. Pobieranie pokarmu przez mikroorganizmy. Enzymy mikroorganizmow. |
---|
T-W-4 | Rola mikroorganizmów w środowisku glebowym. Charakterystyka gleby jako środowiska mikroorganizmów. Wielkość i skład mikroflory glebowej. Strukturotwórcze działanie mikroorganizmów. Wpływ człowieka na mikroflorę gleby.
Charakterystyka głównych grup mezo i makrofauny glebowej. Zmiany pod wpływem czynników antropogenicznych. Znaczenie w bioindykacji. |
T-W-5 | Nicienie - ich rola w funkcjonowaniu gleby. Roztocze - występowanie i dynamika populacji.
Rola mezo i makrofauny w glebach odłogowanych, zdegradowanych i poddanych rekultywacji oraz zmiany fauny glebowej w zależności od uprawy. |
T-W-1 | Charakterystyka głównych grup mikroorganizmów glebowych i ich morfologia. |
T-A-2 | Równowaga biologiczna gleby. |
T-A-3 | Rola mezo i makrofauny w funkcjonowaniu gleby i gospodarce człowieka. |
T-A-1 | Mikroorganizmy glebowe - udział w metabolizmie gleby. |
Metody nauczania | M-2 | Dyskusja dydaktyczna. |
---|
M-1 | Wykład multimedialny. |
Sposób oceny | S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy w grupie |
---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Kolokwium. |
Kryteria oceny | Ocena | Kryterium oceny |
---|
2,0 | |
3,0 | Umiejętność oceny oddziaływania czynników środowiskowych na organizmy glebowe i rówowagę biologiczną gleby. Zdolność do interpretacji zmian wśrodowisku na skutek aktywności organizmów. |
3,5 | |
4,0 | |
4,5 | |
5,0 | |