Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Rośliny zarodnikowe:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Rośliny zarodnikowe
Specjalność Biologia roślin
Jednostka prowadząca Zakład Botaniki i Ochrony Przyrody
Nauczyciel odpowiedzialny Lesław Wołejko <Leslaw.Wolejko@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Sylwia Jurzyk-Nordlöw <Sylwia.Jurzyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 25 1,50,41zaliczenie
wykładyW3 20 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu botaniki ogólnej, systematyki roślin i ekologii.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Znajomość zróżnicowania mszaków i paprotników, umiejętność zakwalifikowania gatunków do wyższych grup systematycznych na podstawie cech morfologicznych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przegląd i oznaczanie gatunków wątrobowców i glewików.4
T-L-2Przegląd i oznaczanie gatunków mchów właściwych. Zróżnicowanie morfologiczne gatunków różnych biotopów.4
T-L-3Przegląd i oznaczanie gatunków torfowców. Morfologiczna i mikroskopowa analiza przystosowań do gromadzenia wody, rola w procesie torfotwórczym.4
T-L-4Przegląd i oznaczanie gatunków widłaków.2
T-L-5Przegląd i oznaczanie gatunków skrzypów.2
T-L-6Przegląd i oznaczanie gatunków paproci różnozarodnikowych. Przystosowania morfologiczne od życia w środowisku wodnym.2
T-L-7Przegląd i oznaczanie paproci jednakozarodnikowych.4
T-L-8Udział i rola paprotników w zbiorowiskach roślinnych.3
25
wykłady
T-W-1Charakterystyka gromady mszaki Bryopsida. Przegląd systematyczny klas mszaków, zróżnicowanie budowy morfologicznej.4
T-W-2Przystosowania mszaków do środowiska. Mszaki wód, zbiorowisk leśnych, muraw napiaskowych i siedlisk antropogenicznych.5
T-W-3Rola wybranych grup mszaków w genezie i funkcjonowaniu ekosystemów. Ekosystemy mszarne i mechowiskowe.4
T-W-4Charakterystyka gromady paprotniki Pteridophyta. Przegląd systematyczny klas: widłaki - Lycopsida, skrzypy Sphaenopsida i paprocie Filicopsida.4
T-W-5Znaczenie paprotników w funkcjonowaniu ekosystemów, gatunki charakterystyczne i wskaźnikowe.3
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do pisemnego i praktycznego zaliczenia przedmiotu10
A-L-3Zaliczenie przedmiotu4
A-L-4Konsultacje6
45
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia13
A-W-3Czytanie literatury przedmiotu10
A-W-4Zaliczenie pisemne2
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-2Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
S-3Ocena podsumowująca: Sprawdzian pisemny

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D3_W01
Zna podział systematyczny roślin zarodnikowych oraz cechy morfologiczne pozwalające na określenie przynależności do wyższych jednostek systematycznych.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1
BL_2A_BLR-S-D3_W02
Zna zależności pomiędzy budową roślin zarodnikowych a warunkami środowiska ich życia.
BL_2A_W01P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-W-5, T-W-3, T-L-8M-1, M-3S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D3_U01
Potrafi posługiwać się kluczami i przewodnikami do oznaczania gatunków roślin zarodnikowych.
BL_2A_U14P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-L-1, T-L-5, T-L-6, T-L-3, T-L-4, T-L-7, T-L-2M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLR-S-D3_K01
ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-2, T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D3_W01
Zna podział systematyczny roślin zarodnikowych oraz cechy morfologiczne pozwalające na określenie przynależności do wyższych jednostek systematycznych.
2,0
3,0Zna podział roślin zarodnikowych na wyższe jednostki systematyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
BL_2A_BLR-S-D3_W02
Zna zależności pomiędzy budową roślin zarodnikowych a warunkami środowiska ich życia.
2,0
3,0Zna główne cechy budowy poszczególnych grup systematycznych roślin zarodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D3_U01
Potrafi posługiwać się kluczami i przewodnikami do oznaczania gatunków roślin zarodnikowych.
2,0
3,0Zna zasady posługiwania się kluczami i przewodnikami do oznaczania roślin, nie rozpoznaje gatunków roślin zarodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLR-S-D3_K01
ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
2,0
3,0Wyraża przekonanie o potrzebie odpowiedzialnego korzystania ze środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Jasnowska J., Jasnowski M., Radomski J., Friedrich S., Kowalski W.W.A., Botanika, Brasika, Szczecin, 2008
  2. Podbielkowski Z., Rejment-Grochowska I., Skirgiełło A., Rośliny zarodnikowe, PWN, Warszawa, 1979

Literatura dodatkowa

  1. Wójciak H., Porosty, mszaki, paprotniki., Multico, Warszawa, 2007
  2. Mickiewicz J., Sobotka D., Zarys briologii., PWN, Warszawa, 1973

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przegląd i oznaczanie gatunków wątrobowców i glewików.4
T-L-2Przegląd i oznaczanie gatunków mchów właściwych. Zróżnicowanie morfologiczne gatunków różnych biotopów.4
T-L-3Przegląd i oznaczanie gatunków torfowców. Morfologiczna i mikroskopowa analiza przystosowań do gromadzenia wody, rola w procesie torfotwórczym.4
T-L-4Przegląd i oznaczanie gatunków widłaków.2
T-L-5Przegląd i oznaczanie gatunków skrzypów.2
T-L-6Przegląd i oznaczanie gatunków paproci różnozarodnikowych. Przystosowania morfologiczne od życia w środowisku wodnym.2
T-L-7Przegląd i oznaczanie paproci jednakozarodnikowych.4
T-L-8Udział i rola paprotników w zbiorowiskach roślinnych.3
25

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Charakterystyka gromady mszaki Bryopsida. Przegląd systematyczny klas mszaków, zróżnicowanie budowy morfologicznej.4
T-W-2Przystosowania mszaków do środowiska. Mszaki wód, zbiorowisk leśnych, muraw napiaskowych i siedlisk antropogenicznych.5
T-W-3Rola wybranych grup mszaków w genezie i funkcjonowaniu ekosystemów. Ekosystemy mszarne i mechowiskowe.4
T-W-4Charakterystyka gromady paprotniki Pteridophyta. Przegląd systematyczny klas: widłaki - Lycopsida, skrzypy Sphaenopsida i paprocie Filicopsida.4
T-W-5Znaczenie paprotników w funkcjonowaniu ekosystemów, gatunki charakterystyczne i wskaźnikowe.3
20

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach25
A-L-2Przygotowanie do pisemnego i praktycznego zaliczenia przedmiotu10
A-L-3Zaliczenie przedmiotu4
A-L-4Konsultacje6
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2Przygotowanie do pisemnego zaliczenia13
A-W-3Czytanie literatury przedmiotu10
A-W-4Zaliczenie pisemne2
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D3_W01Zna podział systematyczny roślin zarodnikowych oraz cechy morfologiczne pozwalające na określenie przynależności do wyższych jednostek systematycznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Znajomość zróżnicowania mszaków i paprotników, umiejętność zakwalifikowania gatunków do wyższych grup systematycznych na podstawie cech morfologicznych
Treści programoweT-W-1Charakterystyka gromady mszaki Bryopsida. Przegląd systematyczny klas mszaków, zróżnicowanie budowy morfologicznej.
T-W-4Charakterystyka gromady paprotniki Pteridophyta. Przegląd systematyczny klas: widłaki - Lycopsida, skrzypy Sphaenopsida i paprocie Filicopsida.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2Pokaz
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna podział roślin zarodnikowych na wyższe jednostki systematyczne
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D3_W02Zna zależności pomiędzy budową roślin zarodnikowych a warunkami środowiska ich życia.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W01ma pogłębioną wiedzę o biologii, systematyce, funkcjonowaniu i rozmieszczeniu oraz ewolucji organizmów żywych oraz zna ich predyspozycje ekologiczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Znajomość zróżnicowania mszaków i paprotników, umiejętność zakwalifikowania gatunków do wyższych grup systematycznych na podstawie cech morfologicznych
Treści programoweT-W-2Przystosowania mszaków do środowiska. Mszaki wód, zbiorowisk leśnych, muraw napiaskowych i siedlisk antropogenicznych.
T-W-5Znaczenie paprotników w funkcjonowaniu ekosystemów, gatunki charakterystyczne i wskaźnikowe.
T-W-3Rola wybranych grup mszaków w genezie i funkcjonowaniu ekosystemów. Ekosystemy mszarne i mechowiskowe.
T-L-8Udział i rola paprotników w zbiorowiskach roślinnych.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna główne cechy budowy poszczególnych grup systematycznych roślin zarodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D3_U01Potrafi posługiwać się kluczami i przewodnikami do oznaczania gatunków roślin zarodnikowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Znajomość zróżnicowania mszaków i paprotników, umiejętność zakwalifikowania gatunków do wyższych grup systematycznych na podstawie cech morfologicznych
Treści programoweT-L-1Przegląd i oznaczanie gatunków wątrobowców i glewików.
T-L-5Przegląd i oznaczanie gatunków skrzypów.
T-L-6Przegląd i oznaczanie gatunków paproci różnozarodnikowych. Przystosowania morfologiczne od życia w środowisku wodnym.
T-L-3Przegląd i oznaczanie gatunków torfowców. Morfologiczna i mikroskopowa analiza przystosowań do gromadzenia wody, rola w procesie torfotwórczym.
T-L-4Przegląd i oznaczanie gatunków widłaków.
T-L-7Przegląd i oznaczanie paproci jednakozarodnikowych.
T-L-2Przegląd i oznaczanie gatunków mchów właściwych. Zróżnicowanie morfologiczne gatunków różnych biotopów.
Metody nauczaniaM-3Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: sprawdzian praktyczny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna zasady posługiwania się kluczami i przewodnikami do oznaczania roślin, nie rozpoznaje gatunków roślin zarodnikowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLR-S-D3_K01ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Znajomość zróżnicowania mszaków i paprotników, umiejętność zakwalifikowania gatunków do wyższych grup systematycznych na podstawie cech morfologicznych
Treści programoweT-W-2Przystosowania mszaków do środowiska. Mszaki wód, zbiorowisk leśnych, muraw napiaskowych i siedlisk antropogenicznych.
T-W-5Znaczenie paprotników w funkcjonowaniu ekosystemów, gatunki charakterystyczne i wskaźnikowe.
T-W-1Charakterystyka gromady mszaki Bryopsida. Przegląd systematyczny klas mszaków, zróżnicowanie budowy morfologicznej.
T-W-3Rola wybranych grup mszaków w genezie i funkcjonowaniu ekosystemów. Ekosystemy mszarne i mechowiskowe.
T-W-4Charakterystyka gromady paprotniki Pteridophyta. Przegląd systematyczny klas: widłaki - Lycopsida, skrzypy Sphaenopsida i paprocie Filicopsida.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: sprawdzian pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wyraża przekonanie o potrzebie odpowiedzialnego korzystania ze środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0