Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki
Sylabus przedmiotu Metody biologicznej ochrony wód:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Metody biologicznej ochrony wód | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Eugenia Jacyno <eugenia.jacyno@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Anita Kołodziej-Skalska <Anita.Kolodziej@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 10 | Grupa obieralna | 4 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu ochrony środowiska, hydrobiologii, mikrobiologii, chemii. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z prawem wodnym i wskaźnikami zanieczyszczenia wód, czynnikami degradacji wód i ich klasyfikacją, metodami zapobiegania oraz usuwania skażeń środowiska wodnego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Organizmy wód śródlądowych. Zależności troficzne w zbiorniku wodnym. Rodzaje i podział zbiorników wodnych. | 2 |
T-A-2 | Niekonwencjonalne metody ochrony wód. | 2 |
T-A-3 | Źródła skażenia wód pierwiastkami biogennymi oraz metody ograniczające skażenie. | 2 |
T-A-4 | Skutki skażenia wód pestycydami i biologiczne metody ich usuwania. | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Prawo wodne. Klasyfikacja wód powierzchniowych i podziemnych oraz wymagania dla wody przeznaczonej do bezpośredniego spożycia. | 2 |
T-W-2 | Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód. Skutki zanieczyszczania wód ( zagrożenia dla ludzi i organizmów wodnych), eutrofizacja wód. Procesy fizyczne, chemiczne i biologiczne zachodzące w trakcie samooczyszczania zbiorników i cieków wodnych. | 2 |
T-W-3 | Biologiczne metody zapobieganie zanieczyszczaniu wód. Biologiczne metody oczyszczania ścieków w warunkach naturalnych i sterowanych. | 2 |
T-W-4 | Biologiczne metody zapobiegania skażeniom wód metalami ciężkimi. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach. | 7 |
A-A-2 | Przygotowanie studenta do ćwiczeń. | 5 |
12 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Udział w wykładach. | 8 |
A-W-2 | Przygotowanie do zaliczenia wykładów. | 10 |
18 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład i wyjaśnienie treści programowych |
M-2 | Dyskusja dydaktyczna |
M-3 | Pokaz multimedialny. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i ćwiczeniowej |
S-2 | Ocena formująca: Ocena pracy w grupie |
S-3 | Ocena formująca: Ocena aktywności na ćwiczeniach |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-O7.7_W01 Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | BL_2A_W03, BL_2A_W04 | P2A_W01, P2A_W02, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-O7.7_U01 Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód. | BL_2A_U13, BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-O7.7_K01 Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać. | BL_2A_K05, BL_2A_K07 | P2A_K01, P2A_K02, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K08 | C-1 | T-W-2, T-W-4, T-W-3, T-W-1, T-A-3, T-A-1, T-A-4, T-A-2 | M-3, M-2 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-O7.7_W01 Zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | 2,0 | Nie zna i nie potrafi opisać rodzajów i źródeł zanieczyszczeń wód oraz nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom. |
3,0 | Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód, ale nie zna biologicznych metod zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | |
3,5 | Zna i opisuje w stopniu dostatecznym rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz zna w stopniu dostatecznym biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | |
4,0 | Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom. | |
4,5 | Dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji. | |
5,0 | Bardzo dobrze zna i opisuje rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód oraz bardzo dobrze zna biologiczne metody zapobiegania tym zanieczyszczeniom i aktywnie uczestniczy w dyskusji. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-O7.7_U01 Student ocenia zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń oraz dobiera metody biologicznej ochrony wód. | 2,0 | Student nie potrafi ocenić zagrożeń dla środowiska wodnego wynikających z zanieczyszczeń oraz nie potrafi dobrać metod biologicznej ochrony wód. |
3,0 | Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń ale nie potrafi dobrać biologicznych metod ochrony wód. | |
3,5 | Student ocenia w dostatecznym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód. | |
4,0 | Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dostatecznym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód. | |
4,5 | Student ocenia w dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi w dobrym stopniu dobrać biologiczne metody ochrony wód. | |
5,0 | Student ocenia w bardzo dobrym stopniu zagrożenia dla środowiska wodnego wynikające z zanieczyszczeń i potrafi umiejętnie dobrać biologiczne metody ochrony wód. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-O7.7_K01 Ma świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać. | 2,0 | Nie ma świadomości zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. |
3,0 | Ma słabą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. | |
3,5 | Ma umiarkowaną świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. | |
4,0 | Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi. | |
4,5 | Ma dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi potrafi im przeciwdziałać. | |
5,0 | Ma bardzo dobrą świadomość zagrożenia środowiska wodnego skażeniami chemicznymi, fizycznymi i biologicznymi i potrafi im przeciwdziałać |
Literatura podstawowa
- Allan J.D., Ekologia wód płynących, PWN, Warszawa, 1998
- J.Nawrocki, Uzdatnianie wody cz. I i II, PWN, Warszawa, 2010
- Z. Kajak, Eutrofizacja jezior, PWN, Warszawa, 1995
- Kowal A.L., Świderska –Bróż M., Oczyszczanie wody, PWN, Warszawa, 2003
- Klimiuk E., Łebkowska M., Biotechnologia w ochronie środowiska, PWN, Warszawa, 2004