Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S2)
specjalność: Biologia molekularna i podstawy analityki

Sylabus przedmiotu Biologia zwierząt amatorskich:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Biologia zwierząt amatorskich
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 14 0,50,41zaliczenie
wykładyW2 6 0,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu anatomi i fizjologii zwierząt. Ochrony gatunków zagrożonych, dobrostanu zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Charakterystyka biologiczna gryzoni utrzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. Omówienie wybranych gatunków najczęściej utrzymywanych.2
T-A-2Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków gryzoni rzadko utrzymywanych przez człowieka jako ziwrzęta amatorskie.2
T-A-3Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie2
T-A-4Umyślne i przypadkowe sprowadzanie zwierząt. Możliwości pozyskiwania zwierząt2
T-A-5Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie.2
T-A-6Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków amatorkich zwierząt egzotycznych3
T-A-7Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych i wykładów1
14
wykłady
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.2
T-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)2
6

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych,czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnych na wybrane tematy.Prygotownie do zaliczenia.15
15
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie do zaliczenia pisemnego9
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B4_W01
Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
BL_2A_W07P2A_W04, P2A_W05C-1T-W-2, T-A-4M-1, M-3S-1
BL_2A_BLM-S-B4_W02
Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
BL_2A_W10, BL_2A_W13P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06C-1T-W-3, T-A-1M-2, M-3, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B4_U01
Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa
BL_2A_U03P2A_U06C-1T-A-2, T-A-3, T-A-5M-1, M-2, M-3S-1
BL_2A_BLM-S-B4_U02
Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
BL_2A_U14, BL_2A_U03P2A_U01, P2A_U02, P2A_U03, P2A_U04, P2A_U06C-1T-A-3, T-A-5, T-A-6M-2, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-B4_K01
Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego
BL_2A_K01P2A_K04, P2A_K07C-1T-W-1, T-W-2M-2, M-3S-1
BL_2A_BLM-S-B4_K02
Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
BL_2A_K07P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06C-1T-W-2, T-W-3M-3, M-4S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B4_W01
Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
2,0Student nie rozróżnia roli i znaczenia zwierząt amatorskich
3,0Student rozróżnia i wymienia podstawową rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
3,5Student rozróżnia i wymienia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,0Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,5Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
5,0Student trafnie definiuje, rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
BL_2A_BLM-S-B4_W02
Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
2,0student nie formułuje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt
4,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności
4,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków
5,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B4_U01
Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa
2,0student nie ocenia roli zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
3,0student umie określić rolę zwierząt amatorskich w kształtowaniu postaw społecznych
3,5student ocenia i ewentualnie dobiera możliwości wykorzystania zwierząt amatorskich
4,0Student dobrze nakreśla możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
4,5Student dobrze nakreśla i prezentuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
5,0Student bardzo dobrze nakreśla i weryfikuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
BL_2A_BLM-S-B4_U02
Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
2,0student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,0student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,5student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,0student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,5student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
5,0student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-B4_K01
Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji
BL_2A_BLM-S-B4_K02
Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji

Literatura podstawowa

  1. Lorek M., Gugołek A., Zwierzęta amatorskie i towarzyszące, UWM, Olsztyn, 2008, I
  2. Gugołek A., Amatorska hodowla wybranych gatunków ssaków, UWM, Olsztyn, 2011, I
  3. Stawicka J., Szymczak -Piątek M., Wieczorek J., Wybrane zagadnienia ekologiczne, SGGW, Warszawa, 2010, III
  4. Jurd R., D., Biologia zwierząt. Krótkie wykłady, PWN, Warszawa, 2007, II

Literatura dodatkowa

  1. Burt J., Szczur, Uniwesitas, Kraków, 2006
  2. Kośla T., Higiena utrzymania zwierząt amatorkich, UWM, Olsztyn, 2008

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Charakterystyka biologiczna gryzoni utrzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. Omówienie wybranych gatunków najczęściej utrzymywanych.2
T-A-2Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków gryzoni rzadko utrzymywanych przez człowieka jako ziwrzęta amatorskie.2
T-A-3Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie2
T-A-4Umyślne i przypadkowe sprowadzanie zwierząt. Możliwości pozyskiwania zwierząt2
T-A-5Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie.2
T-A-6Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków amatorkich zwierząt egzotycznych3
T-A-7Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych i wykładów1
14

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.2
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.2
T-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)2
6

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych,czytanie wskazanej literatury, przygotowanie prezentacji multimedialnych na wybrane tematy.Prygotownie do zaliczenia.15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach6
A-W-2Czytanie wskazanej literatury, przygotowanie do zaliczenia pisemnego9
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B4_W01Student rozumie i wskazuje zarówno pozytywną jak i negatywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W07ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę na temat planowanych i skoordynowanych czynności mających na celu racjonalne gospodarowanie organizmami żywymi w oparciu o zasady ekonomii i ochrony przyrody
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.
T-A-4Umyślne i przypadkowe sprowadzanie zwierząt. Możliwości pozyskiwania zwierząt
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozróżnia roli i znaczenia zwierząt amatorskich
3,0Student rozróżnia i wymienia podstawową rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
3,5Student rozróżnia i wymienia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,0Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
4,5Student rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
5,0Student trafnie definiuje, rozróżnia i wymienia, identyfikuje i tłumaczy oraz objaśnia negatywną i pozytywną rolę człowieka w rozmieszczeniu zwierząt
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B4_W02Definiuje rolę i znaczenie zwierząt amatorskich w ochronie bioróżnorodności oraz wskazuje róznice w chowie róznych gatunków zwierząt amatorskich
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W13ma ogólną orientację, a w niektórych przypadkach specjalistyczną wiedzę o chowie i hodowli zwierząt amatorskich i towarzyszących oraz ma podstawową wiedzę o zasadach gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)
T-A-1Charakterystyka biologiczna gryzoni utrzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie. Omówienie wybranych gatunków najczęściej utrzymywanych.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie formułuje celu w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie
3,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt
4,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności
4,5student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków
5,0student formułuje cel w jakim utrzymuje się zwierzęta amatorskie i zna zasady prawidłowego utrzymania zwierząt orza wsakzuje na celowość zachowania bioróżnorodności oraz wskazuje na wpływ człowieka w zakresie ochrony gatunków oraz objaśnia różnice pomiędzy gatunkami inwazyjnymi i obcymi
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B4_U01Student ocenia, opracowuje i podejmuje decyzje związane z możliwościami utrzymania zwierząt amatorskich oraz wpływ utrzymania zwierząt na funkcjonoowanie społeczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-A-2Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków gryzoni rzadko utrzymywanych przez człowieka jako ziwrzęta amatorskie.
T-A-3Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie
T-A-5Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ocenia roli zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
3,0student umie określić rolę zwierząt amatorskich w kształtowaniu postaw społecznych
3,5student ocenia i ewentualnie dobiera możliwości wykorzystania zwierząt amatorskich
4,0Student dobrze nakreśla możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
4,5Student dobrze nakreśla i prezentuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
5,0Student bardzo dobrze nakreśla i weryfikuje możliwości wykorzystania i doboru odpowiednich gatunków zwierząt amatorskich w życiu człowieka
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B4_U02Student potrafi rozpoznawać różnice anatomiczne w budowie zwierząt i ich fizjologii aby stworzyć takie warunki utrzymania, które zapewnią im prawidłowy wzrost i rozwój
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U14potrafi na podstawie zaawansowanej wiedzy określać przynależność taksonomiczną organizmów, wykorzystuje wiedzę z zakresu fizjologii, morfologii organizmów żywych;
BL_2A_U03wykorzystuje wiedzę dotyczącą chowu i hodowli zwierząt oraz zasad gospodarowania populacjami zwierząt dziko żyjących, dba o dobrostan zwierząt, kształtuje umiejętności wykorzystywania wybranych metod terapeutycznych w zakresie animaloterapii;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U02biegle wykorzystuje literaturę naukową z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim; czyta ze zrozumieniem skomplikowane teksty naukowe w języku angielskim
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U04planuje i wykonuje zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-A-3Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków drapieżnych utrzymywanych jako zwierzęta amatorskie
T-A-5Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków ssaków wszystkożernych trzymywanych przez człowieka jako zwierzeta amatorskie.
T-A-6Charakterystyka biologiczna wybranych gatunków amatorkich zwierząt egzotycznych
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie umie rozpoznawać różnic pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,0student w niewielkim zakresie umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
3,5student umie rozpoznawać różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,0student umie rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
4,5student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
5,0student umie analizować, rozpoznawać i kontrolować różnice pomiędzy poszczególnymi gatunakmi zwierząt amatorkich w celu zaspokojenia ich potrzeb
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B4_K01Student nabywa świadomości, orientacji i aktywnej postawy wobec zjawiska przemieszczania zwierząt z ich środowiska natuarlnego i utrzymania jako zwierzęcia amatorskiego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-1Bogactwo gatunków w biosferze. Zwierzęta amatorskie i towarzyszące ich systematyka, klasyfikacja, wystepowanie, możliwości wykorzystania.
T-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.
Metody nauczaniaM-2Wykład konwersatoryjny.
M-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-B4_K02Student postrzega relacje jakie występują pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem amatorkim i znaczenie zwierząt w kształtowaniu postaw społecznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest przedstawienie niezbędnej wiedzy z zakresu biologii wybranych gatunków zwierząt amatorskich. Omówione zostaną różnice pomiędzy zwierzetami uznanymi za amatorskie występujace w stanie dzikim, a zwierzętami utrzymywanyimi i wykorzystywanymi przez człowieka. Dodatkowo przedstawione zostaną ewentualne zagrożenia dla środowiska wynikające z nieodpowiedzialnego postepowania człowieka.
Treści programoweT-W-2Rola i znaczenie zwierząt amatorskich w środowisku naturalnym. Interakcje międzygatunkowe, Wpływ nieodpowiedniego postępowania człowieka ze zwierzętami na środowisko naturalne.
T-W-3Możliwości przystodowania i przetrwania gatunków w różnych warunkach ( np. miejskich, domowych)
Metody nauczaniaM-3Pokaz multimedialny przy użyciu komputera i rzutnika multimedialnego
M-4Film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie cyklu wykładów i ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszy sposób zaprezentować wyników swoich badań i nie jest świadomy i chętny do poszerzania swoich kompetencji
3,0Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań, wykazuje ograniczoną otwatość na zdobywanie nowych kmpetencji
3,5Student w nieiwielkim zakresie prezentuje wyniki swoich badań i próbuje podejmować dyskusję oraz postrzega relacje zachodzące w środowisku
4,0Student nie tylko efektywnie prezentuje wyniki, ale również dokonuje ich analizy. Potrafi również prowadzić dyskusję o osiągniętych wynikach. Wykazuje kreatywność w zdobywaniu nowych kwalifikacji
4,5Student jest otwarty na poszerzanie swoich kompetencji. Współpracuje z grupą i dyskutuje na wybrane zagadnienia.
5,0Student wykazuje kreatywność i otwartośći jest zdeterminowany w zdobywaniu nowych kompetencji. Prezentuje postawę lidera w grupie i śmiało podejmuje tematykę dyskusji