Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (S1)
specjalność: Bezpieczeństwo żywności

Sylabus przedmiotu Mikrobiologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta licencjat
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Mikrobiologia żywności
Specjalność Bezpieczeństwo żywności
Jednostka prowadząca Katedra Immunologii, Mikrobiologii i Chemii Fizjologicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Danuta Czernomysy-Furowicz <Danuta.Czernomysy-Furowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Karol Fijałkowski <karol.fijalkowski@zut.edu.pl>, Jolanta Karakulska <Jolanta.Karakulska@zut.edu.pl>, Paweł Nawrotek <Pawel.Nawrotek@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 10 1,00,41zaliczenie
wykładyW5 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
C-2Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w psuciu się żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych2
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody2
T-A-3Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych2
T-A-4Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań1
T-A-5Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych2
T-A-6Pisemne zaliczenie audytoriów1
10
wykłady
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka2
T-W-2Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów2
T-W-3Mikroflora mleka i produktów mleczarskich2
T-W-4Mikroflora tłuszczów jadalnych2
T-W-5Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu18
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń2
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności
BL_1A_W15P1A_W01, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W02
Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
BL_1A_W07P1A_W02, P1A_W04, P1A_W05C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U01
Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U02
Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
BL_1A_U04P1A_U01, P1A_U04, P1A_U10, P1A_U11C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1, S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.1_K01
Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
BL_1A_K07P1A_K01, P1A_K02, P1A_K08C-1T-W-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W01
Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
BL_1A_BŻ-S-O7.1_W02
Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
2,0Student nie ma świadomości wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U01
Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
2,0Student nie zna wybranych metod laboratoryjnych dotyczących analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,0Student zna w dostateczny sposób wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
BL_1A_BŻ-S-O7.1_U02
Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
2,0Student umie opisać mikroflory wybranych produktów spożywczych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_1A_BŻ-S-O7.1_K01
Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
2,0Student nie ma świadomości wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
3,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta

Literatura podstawowa

  1. Muller G., Podstawy mikrobiologii żywności, Wyd. Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1983
  2. Burbianka M., Pliszka A., Janczura E., Mikrobiologia żywności, PZWL, Warszawa, 1971
  3. Boroń-Kaczmarska A., Furowicz A. J., Choroby odzwierzęce przenoszone drogą pokarmową, PZWL, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Januszkiewicz J., Zarys kliniki chorób zakaźnych, PZWL, Warszawa, 1994
  2. Larski Z., Truszczyński M., Zarys mikrobiologii weterynaryjnej, Wydaw. ART, Olsztyn, 1992

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych2
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody2
T-A-3Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych2
T-A-4Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań1
T-A-5Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych2
T-A-6Pisemne zaliczenie audytoriów1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka2
T-W-2Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów2
T-W-3Mikroflora mleka i produktów mleczarskich2
T-W-4Mikroflora tłuszczów jadalnych2
T-W-5Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw2
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach10
A-A-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu18
A-A-3Zaliczenie ćwiczeń2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury przedmiotu6
A-W-3Samodzielne studiowanie tematyki wykładów12
A-W-4Zaliczenie wykładów2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.1_W01Student zna rolę mikroorganizmów w produkcji żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W15zna biologię organizmów żywych powiązanych z człowiekiem i wykorzystywanych przez człowieka
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W01rozumie podstawowe zjawiska i procesy przyrodnicze
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-5Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-2Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-3Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-4Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-3Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-5Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna roli mikroorganizmów w produkcji żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia rolę mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat roli mikroorganizmów w produkcji żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.1_W02Student ma świadomość wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_W07rozumie podstawowe zagadnienia z biologii i patogenezy mikroorganizmów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_W02w interpretacji zjawisk i procesów przyrodniczych opiera się na podstawach empirycznych, rozumiejąc w pełni znaczenie metod matematycznych i statystycznych
P1A_W04ma wiedzę w zakresie najważniejszych problemów z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zna ich powiązania z innymi dyscyplinami przyrodniczymi
P1A_W05ma wiedzę w zakresie podstawowych kategorii pojęciowych i terminologii przyrodniczej oraz ma znajomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów i stosowanych w nich metod badawczych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-5Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-2Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-3Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-4Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-3Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-5Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności
3,0Student wykazuje minimum wiedzy na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błędów.
3,5Student objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności w stopniu zadowalającym, w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe.
4,0Student szczegółowo objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
4,5Student wyczerpująco objaśnia wpływ drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje duże zainteresowanie.
5,0Student wykazuje dogłębną wiedzę na temat wpływu drobnoustrojów na psucie się żywności; w zakresie rozumienia wiedzy opanował wszystkie treści programowe.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.1_U01Student zna wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-5Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-2Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-3Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-4Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-3Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-5Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna wybranych metod laboratoryjnych dotyczących analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,0Student zna w dostateczny sposób wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze omówić wybrane metody laboratoryjne dotyczące analizy mikrobiologicznej produktów spożywczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.1_U02Student umie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_U04wykorzystuje wiedzę z zakresu mikrobiologii; wykazuje umiejętność obsługi mikroskopu; wykazuje umiejętności stosowania wybranych metod kontroli czystości mikrobiologicznej; posiada umiejętność hodowli drobnoustrojów; posiada umiejętność rozumienia mechanizmów warunkujących wirulencję drobnoustrojów i wpływające na ich rozwój, potrafi rozpoznawać wybrane jednostki chorobowe organizmów; umie interpretować wyniki w celu różnicowania stanów fizjologicznych i patologicznych organizmów; posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu równowagi redukcyjno-oksydacyjnej komórki i organizmu; umie scharakteryzować podstawowe funkcje układu odpornościowego; potrafi opisać najważniejsze mechanizmy reakcji immunologicznych, potrafi posługiwać się podstawowymi terminami immunologicznymi;
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_U01stosuje podstawowe techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U04wykonuje zlecone proste zadania badawcze lub ekspertyzy pod kierunkiem opiekuna naukowego
P1A_U10posiada umiejętność wystąpień ustnych w języku polskim i języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P1A_U11uczy się samodzielnie w sposób ukierunkowany
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-5Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-2Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-3Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-4Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-3Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-5Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej części wykładowej i audytoryjnej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student umie opisać mikroflory wybranych produktów spożywczych
3,0Student potrafi w dostateczny sposób opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
3,5Student potrafi na średnim poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,0Student potrafi na dobrym poziomie opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
4,5Student potrafi dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
5,0Student potrafi bardzo dobrze opisać mikroflorę wybranych produktów spożywczych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_1A_BŻ-S-O7.1_K01Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_1A_K07jest zdolny do kreatywnego propagowania i dzielenia się z innymi wiedzą dotyczącą znaczenia oraz uwarunkowań podstawowych zjawisk i procesów biologicznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
P1A_K02potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
P1A_K08potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z rolą mikroorganizmów w produkcji żywności
Treści programoweT-W-5Mikrobiologia wyrobów cukierniczych. Mikrobiologia przypraw
T-W-1Pozytywna i negatywna rola drobnoustrojów w przemyśle spożywczym Mikroflora wpływająca na procesy technologiczne i zdrowie człowieka
T-W-2Choroby brudnych rąk. Mikrobiologiczne badanie mięsa i wędlin – bakterie powodujące psucie się pokarmów, chorobotwórcze i wpływające na dojrzewanie wyrobów
T-W-3Mikroflora mleka i produktów mleczarskich
T-W-4Mikroflora tłuszczów jadalnych
T-A-1Omówienie metod analiz mikrobiologicznych
T-A-2Omówienie metod wykorzystywanych do oznaczania stopnia skażenia powietrza. Omówienie analizy mikrobiologicznej wody
T-A-3Omówienie metod pobierania prób do badań mikrobiologicznych
T-A-4Omówienie sposobów oznaczania stopnia zakażenia opakowań
T-A-5Omówienie analizy mikrobiologicznej konserw sterylizowanych i pasteryzowanych
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z pokazem multimedialnym
M-2Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta
3,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta w stopniu podstawowym
3,5
4,0
4,5
5,0Student ma świadomość wpływu jakości produkcji na zdrowie konsumenta