Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Praktyka specjalizacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Praktyka specjalizacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Hodowli Trzody Chlewnej, Żywienia Zwierząt i Żywności | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Beata Matysiak <Beata.Matysiak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 5,0 | ECTS (formy) | 5,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Pdstawowa wiedza z zaktru badań analitycznychi diagnostycznych w medycynie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uzyskanie praktycznych umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz pracy w terenie związanej z wykonywaniem inwentaryzacji przyrodniczej w zakresie rozpoznawania typów siedlisk, kartowania roślinności rzeczywistej i oceny liczebności gatunków chronionych oraz ocena zagrożenia wynikająca ze zmian siedlisk przyrodniczych, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zasad gospodarowania na siedliskach, oceny stanu populacji gatunków, ich monitoringu oraz monitoringu zasobów siedlisk. Ponadto nabycie umiejętności oceny stanu środowiska i podejmowanie działań związanych z ochroną środowiska, budową komórki, genetyką, która przygotuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
T-PR-1 | Blok zagadnień analiz laboratoryjnych: Ilościowa i jakościowa analiza chemiczna, parametry roztworów wodnych, promieniowanie jonizujące, metody spektroskopowe, chromatograficzne, elektroanalityczne, morfologia krwi, analiza moczu, testy metaboliczne, poziom hormonów, diagnostyka pasożytów, interpretacja uzyskanych wyników, itp. | 1 |
T-PR-2 | Blok wybranych zagadnień z biologii, biotechnologii i mikrobiologii: Izolacje, transplantacje i transformacje genów, markery molekularne, inżynieria genetyczna, badanie genomu, bank genów, kultury in vitro, techniki mikromanipulacji, techniki i testy immunologiczne, identyfikacja drobnoustrojów, odporność i mutacje, zakażenia wirusowe, ekotoksykologia, wykorzystanie mikroorganizmów w biotechnologii, interpretacja uzyskanych wyników, itp. | 1 |
T-PR-3 | Blok zagadnień przyrodniczo - środowiskowych: Kartografia geobotaniczna, funkcje krajobrazu, poziomy różnorodności biologicznej, formacje ekologiczne, grupy troficzne, identyfikacja roślin, rośliny ozdobne, introdukcja, mikoryza, mykotoksyny, surowce zielarskie, hodowla i embriologia zwierząt, ptaki ozdobne, profilaktyka i zabiegi weterynaryjne, gospodarka łowiecka, itp. | 1 |
T-PR-4 | Blok zagadnień wspierających i zarządzających środowiskiem naturalnym: Przepisy prawne, programy i projekty wspierane przez Unię Europejską, ochrona roślin, zwierząt i ryb, aktywne metody ochrony przyrody, organizmy wskaźnikowe, strefy ochronne, kwarantanna, stosowane biotesty, wskaźniki degradacji gleb i środowiska, składowane odpady itp. | 1 |
4 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
praktyki | ||
A-PR-1 | Uczestnictwo w szkoleniu BHP (instruktaż ogólny i stanowiskowy). Uczestnictwo i przygotowanie do zajęć praktycznych. Przestrzeganie zasad BHP w trakcie trwania zajęć praktycznych | 120 |
A-PR-2 | Czytanie wskazanej literatury (m.in. instukcje, metodyki, regulaminy). Prowadzenie dzienniczka praktyk, napisanie konspektu z wybranego zagadnienia. | 30 |
150 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Seminarium, dyskusja dydaktyczna, metoda sytuacyjna |
M-2 | Wykład informacyjny, pogadanka, objaśnienie i wyjaśnienie |
M-3 | Pokaz, ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia produkcyjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena formująca w trakcie trawnia praktyki, po wykonanym zadaniu lub zaliczenie bloku zagadnień |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca na zakończenie praktyki. Opinia zakładu pracy i opiekuna praktyk |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena podsumowująca. Zaliczenie z praktyk przed komisja wydziałową. Sprawdzanie dziennkiczka, konspektu i nabytych umiejętnośći z zakresu wykonywanych czynności w trakcie praktyki |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-N2-P1_W01 Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w żywych organizmach | BL_2A_W16 | P2A_W03, P2A_W05 | C-1 | T-PR-1, T-PR-2 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
BL_2A_BL-N2-P1_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku. Nazywa i definjuje cele ochrony przyrody i rolę człowieka w zakresie ochrony zasobów naturalnych i zachowanie bioróżnorodności | BL_2A_W09 | P2A_W01, P2A_W04, P2A_W05 | C-1 | T-PR-3, T-PR-4 | M-3, M-2 | S-2, S-3, S-1 |
BL_2A_BL-N2-P1_W03 Student definiuje pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma świadomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych | BL_2A_W15, BL_2A_W06 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07 | C-1 | T-PR-4, T-PR-2 | M-2 | S-2, S-3, S-1 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-N2-P1_U01 Studenci uzyskują praktyczne umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz umiejętności pracy w terenie. Znajomość technik biologii eksperymentalnej przygotowuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego. | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-1 | T-PR-1, T-PR-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-3, S-1 |
BL_2A_BL-N2-P1_U02 W zakresie umiejętności student potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych oraz rozwijać swoje umiejętności | BL_2A_U16, BL_2A_U15 | P2A_U02, P2A_U05, P2A_U06, P2A_U07, P2A_U09, P2A_U10 | C-1 | T-PR-4, T-PR-1 | M-2, M-1 | S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BL-N2-P1_K01 Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | BL_2A_K04, BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K07 | C-1 | T-PR-3, T-PR-4, T-PR-1, T-PR-2 | M-2 | S-2, S-3, S-1 |
BL_2A_BL-N2-P1_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | BL_2A_K08, BL_2A_K07 | P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06 | C-1 | T-PR-3, T-PR-4, T-PR-2 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-N2-P1_W01 Student zna biochemiczne podłoże procesów życiowych bazujące na wiedzy kalsyfikacji, funkcjach i przemianach substratów wystepujacych w żywych organizmach | 2,0 | student nie zna biochemicznego podłoża procesów życiowych |
3,0 | student w niewielkim zakresie zna podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna niektóre przemiany substratów | |
3,5 | student zana i objaśnia podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach | |
4,0 | student zana podłoże, objaśnia i definiuje funkcjonowanie organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach | |
4,5 | student dobrze zana i potrafi wytłumaczyć podłoże funkcjonowania organizmów żywych i zna przemiany substratów w żywych organizmach | |
5,0 | student bardzo dobrze zana podłoże funkcjonowania organizmów żywych i bardzo dobrze zna, rozumie i umie wytłumaczyć przemiany substratów w żywych organizmach | |
BL_2A_BL-N2-P1_W02 Student definiuje podstawowe pojęcia z zakresu biologii żywych organizmów oraz ich funkcjonowaia w środowisku. Nazywa i definjuje cele ochrony przyrody i rolę człowieka w zakresie ochrony zasobów naturalnych i zachowanie bioróżnorodności | 2,0 | student nie umie logicznie myśleć |
3,0 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach | |
3,5 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod w niewielkim zakresie | |
4,0 | student umie logicznie myśleć i analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
4,5 | student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod i narzędzi zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
5,0 | student umie logicznie myśleć i kreatywnie analizuje procesy biologiczne zachodzące w żywych organizmach oraz korzysta z dostępnych metod, narzędzi i instrumentó w zakresie funcjonowania organizmów w środowisku | |
BL_2A_BL-N2-P1_W03 Student definiuje pojęcia z terminologii przyrodniczej oraz ma świadomość rozwoju dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku i stosowanych w nich metod badawczych | 2,0 | student niechętnie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych |
3,0 | student w pewnym zakresie dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych nie wiążąc jej z rozwojem nauk biologicznych | |
3,5 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych | |
4,0 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii | |
4,5 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów | |
5,0 | student dba o swoją kreatywność w zakresie nauk biologicznych, postępujac zgodnie z zasadami etyki, wiążąc ją z rozwojem nauk biologicznych, jest zorientowany, zdeterminowany i świadomy przeprowadzania badań z zakresu biologii oraz wrazliwy na potrzeby żywych organizmów i rozwijanie metod badawczych |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-N2-P1_U01 Studenci uzyskują praktyczne umiejętności w posługiwaniu się technikami laboratoryjnymi, analitycznymi oraz umiejętności pracy w terenie. Znajomość technik biologii eksperymentalnej przygotowuje studentów do współpracy ze specjalistami z innych dziedzin oraz do podjęcia pracy w laboratoriach badawczych i analitycznych oraz prac z użyciem materiału biologicznego. | 2,0 | Student nie umie osługiwać aparatury badawczej z zakresu nauk biologicznych |
3,0 | Student w niewielkim zakresie umie osługiwać aparaturę badawczą z zakresu nauk biologicznych | |
3,5 | Student umie osługiwać aparaturę badawczą z zakresu nauk biologicznych i umie zastosować techniki badawcze w ograniczonym zakresie | |
4,0 | Student umie osługiwać aparaturę badawczą z zakresu nauk biologicznych i umie zastosować techniki badawcze | |
4,5 | Student umie osługiwać aparaturę badawczą z zakresu nauk biologicznych, umie zastosować techniki badawcze i rozumie ich znaczenie w rozwoju nauki | |
5,0 | Student doskonale umie osługiwać aparaturę badawczą z zakresu nauk biologicznych, umie zastosować techniki badawcze i rozumie ich znaczenie w rozwoju nauki i kreowaniu otwartej postawy badawczej | |
BL_2A_BL-N2-P1_U02 W zakresie umiejętności student potrafi zastosować normy obowązujące w pracy z dziedziny nauk biologicznych oraz rozwijać swoje umiejętności | 2,0 | student nie umie korzystać z zajęćpraktycznych |
3,0 | student łączy w niewielkim zakresie praktyczne umiejetności zastosowaniem norm badawczych | |
3,5 | student rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod katem praktycznym w naukach biologicznych | |
4,0 | student planuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod katem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwijać zdobytą wiedzę teoretyczną | |
4,5 | student planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod katem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na żywych organizmach | |
5,0 | student dokładnie i starannie planuje, organizuje, rozwiązuje i przygotowuje zagadnienia pod kątem praktycznym w naukach biologicznych oraz rozwija zdobytą wiedzę teoretyczną i stosuje normy etyczne w szerokim zakresie badań na zywych organizmach |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BL-N2-P1_K01 Student ma świadomość aktywnego u udziału i zdyscyplinowania w pracy indywidualnej oraz grupowej wykazując odpowiednie współdziałanie zarówno jako członek jak i lider zespołu | 2,0 | student nie wykazuje zdolności ani otwartości aktywnego udziału w pracy indywidualnej |
3,0 | student wykazuje w niewielkim stopniu zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej | |
3,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu | |
4,0 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako członek zespołu oraz nabywa świadomości aktywnego udziału w pracy laboratoryjnej | |
4,5 | student wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
5,0 | student jest bardzo chętny, wykazuje zdolność i otwartość aktywnego udziału w pracy indywidualnej oraz grupowej we wspłółdziałaniu jako lider zespołu oraz ma świadomość aktywnego udziału w pracach badawczych | |
BL_2A_BL-N2-P1_K02 Wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk i procesów biologicznych oraz przekonanie o ich empirycznej poznawalności | 2,0 | student nie wykazuje zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych |
3,0 | student wykazuje zrozumienie zjawisk i procesów biologicznych | |
3,5 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego procesów biologicznych | |
4,0 | student nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
4,5 | student jest chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność | |
5,0 | student jest bardzo chętny i otwarcie nabywa postawy zrozumienia zjawisk i procesów biologicznych i celowość postępowania etycznego w badaniu procesów biologicznych. Dba o kreatywność |
Literatura podstawowa
- Dębińska-Kieć A., Naskalski J.,W., Diagnostyka laboratoryjna z elementami biochemii klinicznej, Urban i Partner, Wrocław, 2002, Wyd II
- Charles J. Krebs, Ekologia - eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności, PWN, Warszawa, 2001