Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)
Sylabus przedmiotu Diagnostyka chorób ryb:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | nauk przyrodniczych | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Diagnostyka chorób ryb | ||
Specjalność | Biologia molekularna i podstawy analityki | ||
Jednostka prowadząca | Zakład Fizjologii i Patologii Ryb | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Ewa Sobecka <Ewa.Sobecka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu zoologii i mikrobiologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z ważniejszymi schorzeniami wirusowymi, bakteryjnymi grzybiczymi i pasożytniczymi ryb |
C-2 | Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w warunkach terenowych i laboratoryjnych |
C-3 | Zaprezentowanie najnowszej wiedzy związanej z metodami i technikami stosowanymi w diagnostyce chorób ryb |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Aparatura i sprzęt stosowany w diagnostyce chorób ryb. Zasady pobierania i konserwacji materiału do badań.Wykrywanie przeciwciał i antygenów, test ELISA, przeciwciała mono i poliklonalne | 2 |
T-L-2 | Zmiany kliniczne, anatomopatologiczne, badania histopatologiczne. Protokół i techniki badań parazytologicznych | 3 |
T-L-3 | Wpływ patogenów na kondycję ryb, zapobieganie chorobom odzwierzęcym | 2 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podział chorób, choroby ryb słodkowodnych i morskich pochodzenia wirusowego | 2 |
T-W-2 | Patogeneza chorób ryb pochodzenia bakteryjnego i grzybiczego | 1 |
T-W-3 | Choroby środowiskowe i funkcjonalne, ich przyczyny i skutki. Podstawy immunologii | 2 |
T-W-4 | Wybrane choroby pasożytnicze, techniki badań parazytologicznych | 2 |
T-W-5 | Immunodiagnostyka, szczepionki DNA, profilaktyka i terapia | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 12 |
A-L-3 | Przygotowanie się do zaliczeń zajęć laboratoryjnych i zaliczenie | 11 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | samodzielne studiowanie literatury | 12 |
A-W-3 | przygotowanie się do zaliczenia przedmiotu | 10 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykłady informacyjne przygotowane techniką multimedialną |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | pokaz metod i technik stosowanych w diagnostyce |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych - praca indywidualna i w małych zespołach) |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych. |
S-2 | Ocena formująca: Ocena wykonania zadań laboratoryjnych związanych z trescią przedmiotu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testowej |
Zamierzone efekty kształcenia - wiedza
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.7_W02 Student wymienia i rozpoznaje podstawowe przyczyny chorób ryb oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz określić zmiany, które wywołuje wskazany patogen. | BL_2A_W02 | P2A_W01, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05 | C-1, C-3 | T-W-2, T-W-1, T-W-4 | M-3, M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.7_U01 Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzać preparaty i zastosować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów ryb | BL_2A_U06 | P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06 | C-2, C-3 | T-L-1, T-W-4 | M-4, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty kształcenia | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.7_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych | BL_2A_K01, BL_2A_K03, BL_2A_K07, BL_2A_K02 | P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K05, P2A_K06, P2A_K07 | C-1, C-2, C-3 | T-L-2, T-L-1, T-W-1 | M-4, M-2, M-3, M-1 | S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.7_W02 Student wymienia i rozpoznaje podstawowe przyczyny chorób ryb oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe. Potrafi zaproponować odpowiednią metodę diagnostyczną oraz określić zmiany, które wywołuje wskazany patogen. | 2,0 | Student nie potrafi przekazać swojej wiedzy dotyczącej podstawowych przyczyn chorób ryb oraz stosowanych technik diagnostycznych. |
3,0 | Student potrafi przekazać postawową wiedzę dotyczącą przyczyn chorób oraz stosowanych technik diagnostycznych. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi wskazać odpowiednią technikę/metodę diagnostyczną. | |
4,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi wskazać odpowiednią technikę/metodę diagnostyczną oraz zidentyfikować zmiany wywołane stwierdzonym patogenem. | |
4,5 | Student prezentuje wymaganą wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi wskazać odpowiednią technikę/metodę diagnostyczną oraz zidentyfikować zmiany wywołane stwierdzonym patogenem. | |
5,0 | Student prezentuje ugruntowaną wiedzę dotyczącą omówionych chorób ryb, potrafi wskazać odpowiednią technikę/metodę diagnostyczną, zidentyfikować i analizować zmiany wywołane stwierdzonym patogenem. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.7_U01 Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzać preparaty i zastosować samodzielnie zdobytą wiedzę z zakresu rozróżniania najczęściej spotykanych patogenów ryb | 2,0 | Student nie potrafi pobierać materiału do badań, sporządzić preparatów ani rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny. |
3,0 | Student potrafi pobierać materiał do badań, sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu podstawowym. | |
3,5 | Student potrafi wybrać odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu podstawowym. | |
4,0 | Student potrafi wybrać odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny w stopniu poszerzonym. | |
4,5 | Student potrafi wybrać odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny wraz ze znajomością ich systematyki. | |
5,0 | Student potrafi wybrać i zastosować odpowiednia metodę badań, pobierać materiał i sporządzić preparaty, rozróżnić najczęściej spotykane u ryb patogeny wraz ze znajomością ich systematyki, analizować efekty swoich działań. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt kształcenia | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BL_2A_BLM-S-O3.7_K01 Student jest świadomy potrzeby stałego poszerzania i uaktualniania wiedzy z wykorzystaniem różnych źródeł specjalistycznych | 2,0 | Student nie potrafi przekazać wiedzy dotyczącej tematyki przedmiotu. |
3,0 | Stodent przekazuje wiedzę związaną z tematyką przedmiotu w stopnu dostatecznym, bez zgłębiania przyczyn zachodzących procesów. | |
3,5 | Student prezentuje podstawową wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi analizować przyczyny zachodzacych procesów. | |
4,0 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowązującym zakresie, potrafi analizować przyczyny zachodzących procesów oraz wskazać ich wpływ na organizm. | |
4,5 | Student prezentuje wiedzę dotyczącą przedmiotu w obowązującym zakresie, potrafi ją analizować i dyskutować nad przyczynami zachodzących procesów oraz wskazać dodatkowe źródła informacji. | |
5,0 | Student prezentuje szeroką wiedzę dotyczącą przedmiotu, potrafi opisać wybrane jednostki chorobowe oraz analizować ich przyczyny i skutki dla organizmu, ekosystemu i gospodarki. |
Literatura podstawowa
- Prost M., Choroby ryb, PTNW, Lublin, 1994, 2
- Grabda J., Zarys parazytologii ryb morskich, PWN, Warszawa, 1981, 1
- Jara Z., Chodyniecki A., Ichtiopatologia, Wydawnictwo Akademii Rolniczej we Wrocławiu, Wrocław, 2011, 1
Literatura dodatkowa
- Eiras J., Segner H., Wahli T., Kapoor B.G, Fish Diseases, Science Publishers, Enfield, NH, USA, 2008, 1
- Woo P.T.K, Fish Diseases and Disorders. Vol. 1, CABI Publishing, 1995, 1