Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biologia (N2)

Sylabus przedmiotu Diagnostyka seminologiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister
Obszary studiów nauk przyrodniczych
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Diagnostyka seminologiczna
Specjalność Biologia molekularna i podstawy analityki
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL2 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW2 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien posiadać podstwową wiedzę z zakresu fizjologii, biologii rozwoju oraz biotechnologicznych metod stosowanych w rozrodzie
W-2Student powinien powinien posiadać podstawową wiedzę z zakresu technik mikroskopowych oraz umiejętność obsługi mikroskopu optycznego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. Ocena koncentracji plemników w komorze Bürkera.1
T-L-2Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.1
T-L-3Ocena żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).1
T-L-4Ocena morfologii plemników. Metody barwienia i oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).1
T-L-5Testy funkcjonalne plemników - HOST, testy z sondami mitochondrialnymi (JC-1).1
T-L-6Testy biochemiczne nasienia - określanie aktywności AspAT.1
T-L-7Przygotowanie nasienia do technik wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie (Percollu); kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).1
7
wykłady
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.1
T-W-2Etiologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.2
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.1
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.2
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Udział w konsultacjach3
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej1
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.6_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych
BL_2A_W10, BL_2A_W05P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W06C-1, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-1S-2
BL_2A_BLM-S-O3.6_W02
Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
BL_2A_W05, BL_2A_W03, BL_2A_W15, BL_2A_W11P2A_W01, P2A_W02, P2A_W03, P2A_W04, P2A_W05, P2A_W06, P2A_W07C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-W-4M-4, M-3, M-2, M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.6_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-2, C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1M-4, M-3, M-2S-1, S-3
BL_2A_BLM-S-O3.6_U02
Student interpretuje wyniki rutynowego badania nasienia
BL_2A_U06P2A_U01, P2A_U03, P2A_U06C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1M-4, M-3, M-2S-1, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BL_2A_BLM-S-O3.6_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
BL_2A_K01, BL_2A_K07, BL_2A_K02P2A_K01, P2A_K03, P2A_K04, P2A_K06, P2A_K07C-1, C-3T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-7, T-L-6, T-L-4, T-L-1, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-4M-4, M-3, M-2, M-1S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.6_W01
Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych przyczyn zaburzeń funkcji płciowych i poznanych chorób związanych z męską niepłodnością
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; nie potrafi wytłumaczyć wpływu czynników zaburzających funkcje płciowe
3,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe
4,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i ogólnie charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
4,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
5,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i szczegółowo charakteryzuje poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; wnikliwie wyjaśnia wpływ czynników zaburzających funkcje płciowe
BL_2A_BLM-S-O3.6_W02
Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w diagnostyce seminologicznej oraz kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
3,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia, nie potrafi jednak opisać ich znaczenia diagnostycznego; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
3,5Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne niektórych z nich; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
4,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne większości z nich; zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
4,5Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
5,0Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.6_U01
Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika
2,0Student nie potrafi zdefiniować, ani właściwie dobrać żadnej metody laboratoryjnej do diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki tylko niektórych struktur plemnika
3,5Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki większości struktur plemnika
4,0Student właściwie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki wszystkich struktur plemnika wskazując precyzyjność niektórych dobranych metod
4,5Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność większości dobranych metod
5,0Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność wszystkich dobranych metod
BL_2A_BLM-S-O3.6_U02
Student interpretuje wyniki rutynowego badania nasienia
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie zinterpretować wyników rutynowego badania nasienia
3,0Student samodzielnie interpretuje wyniki niektórych poznanych metod rutynowego badania nasienia, nie potrafi ich jednak odnieść do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
3,5Student samodzielnie interpretuje wyniki niektórych poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki większości poznanych metod rutynowego badania nasienia, ma jednak trudności we właściwym odniesieniu ich do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
4,5Student samodzielnie interpretuje wyniki większości poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki wszystkich poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
BL_2A_BLM-S-O3.6_K01
Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
2,0Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kurpisz M., Semczuk M. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2006
  2. Wierzbowski S. (red.), Andrologia, Wydawnictwo Platan, Kraków, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Kurpisz M. (red.), Molekularne podstawy rozrodczości człowieka i innych ssaków, Termedia Wydawnictwo Medyczne, Poznań, 2002
  2. World Health Organization, 2010, WHO laboratory manual for the Examination and processing of human semen 5th edn., Cambridge University Press, Cambridge, 2010
  3. Silva P.F.N., Gadella B.M., Detection of damage in mammalian sperm cells., Theriogenology 65, 958-978, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. Ocena koncentracji plemników w komorze Bürkera.1
T-L-2Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.1
T-L-3Ocena żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).1
T-L-4Ocena morfologii plemników. Metody barwienia i oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).1
T-L-5Testy funkcjonalne plemników - HOST, testy z sondami mitochondrialnymi (JC-1).1
T-L-6Testy biochemiczne nasienia - określanie aktywności AspAT.1
T-L-7Przygotowanie nasienia do technik wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie (Percollu); kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.1
T-W-2Etiologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.2
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.1
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.2
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.2
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach7
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych5
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia zajęć laboratoryjnych14
A-L-4Udział w konsultacjach3
A-L-5Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych w formie pisemnej1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2Samodzielne studiowanie wskazanego piśmiennictwa10
A-W-3Przygotowanie się do zaliczenia wykładów7
A-W-4Udział w konsultacjach3
A-W-5Zaliczenie wykładów w formie pisemnej2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.6_W01Student wymienia i tłumaczy podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych oraz ogólnie opisuje wybrane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W10ma pogłębioną wiedzę na temat kompleksowych powiązań pomiędzy środowiskiem przyrodniczym a budową i czynnościami życiowymi organizmów żywych oraz z zakresu adaptacji tych organizmów do różnych środowisk
BL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.
T-W-2Etiologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wymienić i opisać podstawowych przyczyn zaburzeń funkcji płciowych i poznanych chorób związanych z męską niepłodnością
3,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; nie potrafi wytłumaczyć wpływu czynników zaburzających funkcje płciowe
3,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i niektóre poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ niektórych czynników zaburzających funkcje płciowe
4,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i ogólnie charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
4,5Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i charakteryzuje większość poznanych jednostek chorobowych męskich narządów rozrodczych; tłumaczy wpływ większości czynników zaburzających funkcje płciowe
5,0Student wymienia podstawowe przyczyny zaburzeń funkcji płciowych i szczegółowo charakteryzuje poznane jednostki chorobowe męskich narządów rozrodczych; wnikliwie wyjaśnia wpływ czynników zaburzających funkcje płciowe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.6_W02Student charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_W05posiada zaawansowaną wiedzę na temat możliwości wykorzystania metod obliczeniowych i informatycznych do modelowania zjawisk i procesów zachodzących na wszystkich poziomach hierarchicznej organizacji biologicznej
BL_2A_W03wykazuje się zaawansowaną znajomością metod, technik, technologii, narzędzi i materiałów pozwalających na badanie i wykorzystanie potencjału przyrody
BL_2A_W15ma ogólną, a w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę na temat metodologii zdobywania informacji o organizmach żywych i środowisku przyrodniczym na różnych stopniach organizacji
BL_2A_W11ma ogólną w niektórych obszarach pogłębioną wiedzę w zakresie funkcjonowania, morfologii i anatomii oraz aberracji wybranych narządów i układów organizmów żywych oraz procesów życiowych na różnych etapach rozwoju organizmu
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_W01rozumie złożone zjawiska i procesy przyrodnicze
P2A_W02konsekwentnie stosuje i upowszechnia zasadę ścisłego, opartego na danych empirycznych, interpretowania zjawisk i procesów przyrodniczych w pracy badawczej i działaniach praktycznych
P2A_W03ma pogłębioną wiedzę z zakresu tych nauk ścisłych, z którymi związany jest studiowany kierunek studiów (w szczególności biofizyka, biochemia, biomatematyka, geochemia, biogeochemia, geofizyka)
P2A_W04ma pogłębioną wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów umożliwiającą dostrzeganie związków i zależności w przyrodzie
P2A_W05ma wiedzę w zakresie aktualnie dyskutowanych w literaturze kierunkowej problemów z wybranej dziedziny nauki i dyscypliny naukowej
P2A_W06ma wiedzę w zakresie statystyki na poziomie prognozowania (modelowania) przebiegu zjawisk i procesów przyrodniczych oraz ma znajomość specjalistycznych narzędzi informatycznych
P2A_W07ma wiedzę w zakresie zasad planowania badań z wykorzystaniem technik i narzędzi badawczych stosowanych w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-L-2Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.
T-L-3Ocena żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników - HOST, testy z sondami mitochondrialnymi (JC-1).
T-L-7Przygotowanie nasienia do technik wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie (Percollu); kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
T-L-6Testy biochemiczne nasienia - określanie aktywności AspAT.
T-L-4Ocena morfologii plemników. Metody barwienia i oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-L-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. Ocena koncentracji plemników w komorze Bürkera.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie zna podstawowych metod stosowanych w diagnostyce seminologicznej oraz kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
3,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia, nie potrafi jednak opisać ich znaczenia diagnostycznego; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
3,5Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne niektórych z nich; zna niektóre aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
4,0Student wymienia podstawowe metody stosowane do oceny nasienia oraz potrafi opisać znaczenie diagnostyczne większości z nich; zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
4,5Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna większość aktualnych kryteriów i wytycznych oceny nasienia mężczyzn
5,0Student wnikliwie charakteryzuje i tłumaczy zastosowanie metod diagnostyki seminologicznej oraz zna aktualne kryteria i wytyczne oceny nasienia mężczyzn
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.6_U01Student właściwie dobiera i definiuje procedury laboratoryjne do diagnostyki integralności i funkcji struktur plemnika
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-2Kształtowanie u studentów umiejętności pracy w zespole oraz doskonalenie wykonywania czynności laboratoryjnych.
C-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-L-2Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.
T-L-3Ocena żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników - HOST, testy z sondami mitochondrialnymi (JC-1).
T-L-7Przygotowanie nasienia do technik wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie (Percollu); kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
T-L-6Testy biochemiczne nasienia - określanie aktywności AspAT.
T-L-4Ocena morfologii plemników. Metody barwienia i oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-L-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. Ocena koncentracji plemników w komorze Bürkera.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-2Opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniować, ani właściwie dobrać żadnej metody laboratoryjnej do diagnostyki poszczególnych struktur plemnika
3,0Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki tylko niektórych struktur plemnika
3,5Student poprawnie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki większości struktur plemnika
4,0Student właściwie dobiera procedury laboratoryjne do rutynowej diagnostyki wszystkich struktur plemnika wskazując precyzyjność niektórych dobranych metod
4,5Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność większości dobranych metod
5,0Student właściwie dobiera procedury do kompleksowej diagnostyki poszczególnych struktur plemnika wskazując precyzyjność wszystkich dobranych metod
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.6_U02Student interpretuje wyniki rutynowego badania nasienia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_U06potrafi przeprowadzać specjalistyczne prace eksperymentalne, potrafi stosować metody biologii i diagnostyki laboratoryjnej, potrafi wykonywać analizy laboratoryjne i posługiwać się sprzętem analitycznym i aparaturą badawczą, posiada umiejętność prowadzenia prac badawczych z użyciem materiału biologicznego, potrafi przeprowadzić badanie lub eksperyment z zastosowaniem zaawansowanych technik mikroskopowych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_U01stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
P2A_U03wykazuje umiejętność krytycznej analizy i selekcji informacji, zwłaszcza ze źródeł elektronicznych
P2A_U06zbiera i interpretuje dane empiryczne oraz na tej podstawie formułuje odpowiednie wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-L-2Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.
T-L-3Ocena żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników - HOST, testy z sondami mitochondrialnymi (JC-1).
T-L-7Przygotowanie nasienia do technik wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie (Percollu); kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
T-L-6Testy biochemiczne nasienia - określanie aktywności AspAT.
T-L-4Ocena morfologii plemników. Metody barwienia i oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-L-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. Ocena koncentracji plemników w komorze Bürkera.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-2Opis i wyjaśnienie.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Bieżąca kontrola przygotowania się i poprawności pracy na zajęciach laboratoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi w najprostszym zakresie zinterpretować wyników rutynowego badania nasienia
3,0Student samodzielnie interpretuje wyniki niektórych poznanych metod rutynowego badania nasienia, nie potrafi ich jednak odnieść do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
3,5Student samodzielnie interpretuje wyniki niektórych poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
4,0Student samodzielnie interpretuje wyniki większości poznanych metod rutynowego badania nasienia, ma jednak trudności we właściwym odniesieniu ich do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
4,5Student samodzielnie interpretuje wyniki większości poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
5,0Student samodzielnie interpretuje wyniki wszystkich poznanych metod rutynowego badania nasienia i właściwie odnosi je do klinicznych jednostek chorobowych męskiego układu rozrodczego
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaBL_2A_BLM-S-O3.6_K01Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBL_2A_K01wykazuje zrozumienie i przekonanie o poznawalności procesów i zjawisk biologicznych zachodzących w świecie żywych organizmów; w interpretowaniu procesów i zjawisk biologicznych wykorzystuje podejście naukowe
BL_2A_K07ma świadomość odpowiedzialności za kształtowanie i stan środowiska naturalnego oraz zdrowie człowieka wynikające z działalności własnej i innych ludzi
BL_2A_K02ma przekonanie o wartości i potrzebie odnoszenia zdobytej wiedzy ogólnej i kierunkowej w działaniach zawodowych, samorealizacji i rozwoju osobistym
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaP2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
P2A_K03potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
P2A_K04prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
P2A_K06wykazuje odpowiedzialność za ocenę zagrożeń wynikających ze stosowanych technik badawczych i tworzenie warunków bezpiecznej pracy
P2A_K07systematycznie aktualizuje wiedzę przyrodniczą i zna jej praktyczne zastosowania
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z wybranymi aspektami etiologii zaburzeń czynności i funkcji męskiego układu rozrodczego oraz metodami diagnostyki andrologicznej ze szczególnym uwzględnieniem klasycznych i nowoczesnych technik oceny nasienia.
C-3Zapoznanie studentów ze znaczeniem andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych.
Treści programoweT-L-2Subiektywna i automatyczna (CASA) ocena ruchliwości plemników.
T-L-3Ocena żywotności plemników: test różnicowy eozyna/nigrozyna, testy fluorescencyjne (SYBR-14/PI).
T-L-5Testy funkcjonalne plemników - HOST, testy z sondami mitochondrialnymi (JC-1).
T-L-7Przygotowanie nasienia do technik wspomaganego rozrodu (płukanie nasienia; filtrowanie w gradiencie (Percollu); kapacytacja; ocena hiperaktywacji plemników).
T-L-6Testy biochemiczne nasienia - określanie aktywności AspAT.
T-L-4Ocena morfologii plemników. Metody barwienia i oceny (technika negatywowa, barwienie Papanicolaou).
T-L-1Aparatura i sprzęt laboratoryjny stosowany w diagnostyce nasienia. Podstawowe parametry oceny nasienia. Ocena koncentracji plemników w komorze Bürkera.
T-W-1Rozwój morfologiczny oraz hormonalna kontrola różnicowania i funkcjonowania męskiego układu rozrodczego. Molekularne podstawy syntezy, transportu i mechanizmów działania androgenów w układzie rozrodczym.
T-W-2Etiologia niepłodności męskiej - wady wrodzone i nabyte narządów płciowych. Wpływ wad narządów rozrodczych na właściwości nasienia.
T-W-3Środowiskowe uwarunkowania zaburzeń czynności męskich narządów rozrodczych i ich wpływ na płodność.
T-W-5Wybrane aspekty leczenia zaburzeń płodności: przygotowanie i wykorzystanie nasienia w technikach wspomaganego rozrodu.
T-W-4Badanie nasienia. Kryteria i wytyczne diagnostyki nasienia mężczyzn.
Metody nauczaniaM-4Ćwiczenia laboratoryjne (wykonywanie procedur diagnostycznych oceny wybranych parametrów jakości nasienia; praca indywidualna i grupowa).
M-3Dyskusja dydaktyczna i metoda przypadków.
M-2Opis i wyjaśnienie.
M-1Wykład informacyjny z zastosowaniem technik multimedialnych.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych wykładów w formie testu wielokrotnego wyboru
S-3Ocena podsumowująca: Zaliczenie końcowe obejmujące zakres treści programowych zajęć laboratoryjnych w formie testu wielokrotnego wyboru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma świadomości znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,0Student ma świadomość znaczenia andrologii w profilaktyce zdrowotnej i leczeniu zaburzeń funkcji płciowych
3,5
4,0
4,5
5,0