Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo reaktorów jądrowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo reaktorów jądrowych
Specjalność Technologie jądrowe
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Krzysztof Lubkowski <Krzysztof.Lubkowski@zut.edu.pl>, Agata Markowska-Szczupak <Agata.Markowska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,50egzamin
seminariaS2 15 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Elementy fizyki i chemii jądrowej
W-2Moduły w elektrowni jądrowej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie z zagrożeniami występujących w elektrowni jądrowej
C-2Zapoznanie ze środkami zapobiegania awariom w elektrowni jądrowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
seminaria
T-S-1Program Polskiej Energetyki Jądrowej2
T-S-2Awaria w Czernobylu1
T-S-3Zabezpieczenia przed wystąpieniem podobnej awarii jak w Czernobylu1
T-S-4Możliwość wystąpienia podobnej awarii jak w Czernobylu w Polsce1
T-S-5Pożar w EJ Brown Ferry1
T-S-6Pożar w EJ Vandellos1
T-S-7Osłabienie korozyjne pokrywy zbiornika reaktora w EJ Davis Besse1
T-S-8Zanik zasilania elektrycznego w EJ Forsmark1
T-S-9Awaria w Three Mile Island1
T-S-10Promieniowanie z elektrowni jądrowej Kruemmel w Niemczech a białaczka1
T-S-11Zniszczenie elektrowni jądrowej przez terrorystów1
T-S-12Broń jądrowa z elektrowni jądrowej1
T-S-13Odpady radioaktywne z elektrowni jądrowych1
T-S-14Temat zaproponowany przez studentów1
15
wykłady
T-W-1Przepisy dotyczące bezpieczeństwa jądrowego1
T-W-2Potencjalne zagrożenia występujące podczas eksploatacji reaktorów jądrowych1
T-W-3System barier powstrzymujących rozprzestrzenianie się produktów rozszczepienia3
T-W-4Ocena uwolnień produktów promieniotwórczych po awarii1
T-W-5Zagrożenia wybuchu lub spalania wodoru1
T-W-6Narażenie ludności przy awariach w elektrowniach jądrowych1
T-W-7Awarie po zaniku zasilania elektrycznego1
T-W-8Awarie układu wody zasilającej1
T-W-9Awarie związane z chłodziwem1
T-W-10Awarie przy manipulacjach paliwem1
T-W-11Pożar w elektrowni jądrowej1
T-W-12Uszkodzenia mechaniczne1
T-W-13Porównanie zagrożeń związanych z energetyką jądrową i innymi źródłami energii1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
seminaria
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Czytanie literatury10
A-S-3Przygotowanie wystąpień5
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywnyści na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena aktywności na wszyskich zajęciach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-11_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania energetyki jądrowej na środowisko, bezpieczeństwa energetyki jądrowej, uwarunkowań prawnych w zakresie energetyki jądrowej
TCH_2A_W04T2A_W02InzA2_W03C-2, C-1T-W-1, T-W-13, T-W-2M-1S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-11_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z energetyką jądrową
TCH_2A_U01T2A_U01C-1, C-2T-S-12, T-S-6, T-S-13, T-S-9, T-S-3, T-S-4, T-S-1, T-S-7, T-S-8, T-S-14, T-S-2, T-S-5, T-S-11, T-S-10M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D13-11_K01
rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową
TCH_2A_K02T2A_K07InzA2_K01C-2, C-1T-S-3, T-S-1, T-S-8, T-S-13, T-S-2, T-S-14, T-S-5, T-S-9, T-S-7, T-S-12, T-S-6, T-S-4, T-S-11, T-S-10M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-11_W01
ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania energetyki jądrowej na środowisko, bezpieczeństwa energetyki jądrowej, uwarunkowań prawnych w zakresie energetyki jądrowej
2,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia jakie niesie energetyka jądrowa i omówić co najmniej trzy źródła awarii
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-11_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z energetyką jądrową
2,0
3,0potrafi przygotować wystapienie zawierajce podstawowe informacje na zadany temat dotyczacy energetyki jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D13-11_K01
rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową
2,0
3,0potrafi przekazywać podstawowe informacje o pozytywnych i negatywnych aspektach energetyki jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. A. Strupczewski, Awarie reaktorowe a bezpieczeństwo energetyki jądrowej, WNT, Warszawa, 1990
  2. A. Strupczewski, Nie bójmy się energetyki jądrowej, Wydawnictwo Elektroniczne, COSTW, Warszawa, 2010

Literatura dodatkowa

  1. Technology Roadmap Update for Generation IV Nuclear Energy Systems, 2014

Treści programowe - seminaria

KODTreść programowaGodziny
T-S-1Program Polskiej Energetyki Jądrowej2
T-S-2Awaria w Czernobylu1
T-S-3Zabezpieczenia przed wystąpieniem podobnej awarii jak w Czernobylu1
T-S-4Możliwość wystąpienia podobnej awarii jak w Czernobylu w Polsce1
T-S-5Pożar w EJ Brown Ferry1
T-S-6Pożar w EJ Vandellos1
T-S-7Osłabienie korozyjne pokrywy zbiornika reaktora w EJ Davis Besse1
T-S-8Zanik zasilania elektrycznego w EJ Forsmark1
T-S-9Awaria w Three Mile Island1
T-S-10Promieniowanie z elektrowni jądrowej Kruemmel w Niemczech a białaczka1
T-S-11Zniszczenie elektrowni jądrowej przez terrorystów1
T-S-12Broń jądrowa z elektrowni jądrowej1
T-S-13Odpady radioaktywne z elektrowni jądrowych1
T-S-14Temat zaproponowany przez studentów1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przepisy dotyczące bezpieczeństwa jądrowego1
T-W-2Potencjalne zagrożenia występujące podczas eksploatacji reaktorów jądrowych1
T-W-3System barier powstrzymujących rozprzestrzenianie się produktów rozszczepienia3
T-W-4Ocena uwolnień produktów promieniotwórczych po awarii1
T-W-5Zagrożenia wybuchu lub spalania wodoru1
T-W-6Narażenie ludności przy awariach w elektrowniach jądrowych1
T-W-7Awarie po zaniku zasilania elektrycznego1
T-W-8Awarie układu wody zasilającej1
T-W-9Awarie związane z chłodziwem1
T-W-10Awarie przy manipulacjach paliwem1
T-W-11Pożar w elektrowni jądrowej1
T-W-12Uszkodzenia mechaniczne1
T-W-13Porównanie zagrożeń związanych z energetyką jądrową i innymi źródłami energii1
15

Formy aktywności - seminaria

KODForma aktywnościGodziny
A-S-1uczestnictwo w zajęciach15
A-S-2Czytanie literatury10
A-S-3Przygotowanie wystąpień5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Praca własna15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-11_W01ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania energetyki jądrowej na środowisko, bezpieczeństwa energetyki jądrowej, uwarunkowań prawnych w zakresie energetyki jądrowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_W04ma rozszerzoną wiedzę w zakresie oddziaływania procesów technologicznych na środowisko, bezpieczeństwa produkcji przemysłowych, uwarunkowań prawnych w zakresie zagrożeń środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze środkami zapobiegania awariom w elektrowni jądrowej
C-1Zapoznanie z zagrożeniami występujących w elektrowni jądrowej
Treści programoweT-W-1Przepisy dotyczące bezpieczeństwa jądrowego
T-W-13Porównanie zagrożeń związanych z energetyką jądrową i innymi źródłami energii
T-W-2Potencjalne zagrożenia występujące podczas eksploatacji reaktorów jądrowych
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi scharakteryzować podstawowe zagrożenia jakie niesie energetyka jądrowa i omówić co najmniej trzy źródła awarii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-11_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z energetyką jądrową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury polskiej i angielskojęzycznej, baz danych i innych źródeł związanych z technologią chemiczną i naukami pokrewnymi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie z zagrożeniami występujących w elektrowni jądrowej
C-2Zapoznanie ze środkami zapobiegania awariom w elektrowni jądrowej
Treści programoweT-S-12Broń jądrowa z elektrowni jądrowej
T-S-6Pożar w EJ Vandellos
T-S-13Odpady radioaktywne z elektrowni jądrowych
T-S-9Awaria w Three Mile Island
T-S-3Zabezpieczenia przed wystąpieniem podobnej awarii jak w Czernobylu
T-S-4Możliwość wystąpienia podobnej awarii jak w Czernobylu w Polsce
T-S-1Program Polskiej Energetyki Jądrowej
T-S-7Osłabienie korozyjne pokrywy zbiornika reaktora w EJ Davis Besse
T-S-8Zanik zasilania elektrycznego w EJ Forsmark
T-S-14Temat zaproponowany przez studentów
T-S-2Awaria w Czernobylu
T-S-5Pożar w EJ Brown Ferry
T-S-11Zniszczenie elektrowni jądrowej przez terrorystów
T-S-10Promieniowanie z elektrowni jądrowej Kruemmel w Niemczech a białaczka
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ocena aktywności na wszyskich zajęciach
S-1Ocena formująca: ocena aktywnyści na poszczególnych zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przygotować wystapienie zawierajce podstawowe informacje na zadany temat dotyczacy energetyki jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D13-11_K01rozumie potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z energetyką jądrową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówTCH_2A_K02rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu poprzez wydawnictwa popularno-naukowe, prasę, radio i telewizję, opinii dotyczących nowoczesnych rozwiązań w zakresie technologii chemicznej, zaniechań technologii przestarzałych; potrzebę udzielania informacji o pozytywnych i negatywnych aspektach działalności związanej z technologią chemiczną
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opnie w sposób powszechnie zrozumiały, z uzasadnieniem różnych punktów widzenia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie ze środkami zapobiegania awariom w elektrowni jądrowej
C-1Zapoznanie z zagrożeniami występujących w elektrowni jądrowej
Treści programoweT-S-3Zabezpieczenia przed wystąpieniem podobnej awarii jak w Czernobylu
T-S-1Program Polskiej Energetyki Jądrowej
T-S-8Zanik zasilania elektrycznego w EJ Forsmark
T-S-13Odpady radioaktywne z elektrowni jądrowych
T-S-2Awaria w Czernobylu
T-S-14Temat zaproponowany przez studentów
T-S-5Pożar w EJ Brown Ferry
T-S-9Awaria w Three Mile Island
T-S-7Osłabienie korozyjne pokrywy zbiornika reaktora w EJ Davis Besse
T-S-12Broń jądrowa z elektrowni jądrowej
T-S-6Pożar w EJ Vandellos
T-S-4Możliwość wystąpienia podobnej awarii jak w Czernobylu w Polsce
T-S-11Zniszczenie elektrowni jądrowej przez terrorystów
T-S-10Promieniowanie z elektrowni jądrowej Kruemmel w Niemczech a białaczka
Metody nauczaniaM-2dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywnyści na poszczególnych zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: ocena aktywności na wszyskich zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi przekazywać podstawowe informacje o pozytywnych i negatywnych aspektach energetyki jądrowej
3,5
4,0
4,5
5,0