Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Technologia chemiczna (S2)

Sylabus przedmiotu Bezpieczeństwo i regulacje w nanotechnologii:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Technologia chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Bezpieczeństwo i regulacje w nanotechnologii
Specjalność Nanotechnologie i biznes
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Nieorganicznej i Inżynierii Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Beata Michalkiewicz <Beata.Michalkiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 1,00,50egzamin
projektyP1 30 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Matematyka I i II
W-2Fizyka I i II
W-3Ergonomia i bezpieczeństwo pracy
W-4Matematyka I i II Fizyka I i II Ergonomia i bezpieczeństwo pracy Bezpieczeństwo techniczne

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie
C-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki
C-3Zapoznanie studentów z problemami zarządzania jakością
C-4Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy15
T-P-2Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy15
30
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka2
T-W-2Wykrywanie, identyfikowanie i ocena zagrożenia2
T-W-3Problemy bezpieczeństwa obiektów technicznych2
T-W-4Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka3
T-W-5Techniczne systemy zabezpieczeń2
T-W-6Niezawodność a bezpieczeństwo2
T-W-7Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego2
T-W-8Poziom jakości, elementy i modele systemów jakości2
T-W-9Działania techniczne, organizacyjne, ekonomiczne i motywacyjne w zakresie jakości na produkcji2
T-W-10Jakość w zarządzaniu produkcją2
T-W-11Odpowiedzialność producenta za cykl życia produktu2
T-W-12Regulacje prawne w zakresie zarządzania chemikaliami (karta bezpieczeństwa substancji, recykling, utylizacja chemikaliów) – programy realizowane przez przemysł chemiczny w tym zakresie2
T-W-13Zasady bezpieczeństwa w zakresie transportu i przechowywania chemikaliów1
T-W-14Analiza przyczyn wypadków lub awarii i ich skutków2
T-W-15Zapobieganie awariom2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
S-7Ocena formująca: sprawdzian z wiedzy dotyczącej każdego z ćwiczeń laboratoryjnych
S-8Ocena formująca: ocena postępów
S-9Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-06_W01
objaśnia podstawowe zasady na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
C-1T-W-1, T-W-3, T-W-5M-1, M-2S-1, S-3, S-4, S-5
TCH_2A_D10-06_W02
tłumaczy i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
C-1T-W-1, T-W-3, T-W-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4, S-5
TCH_2A_D10-06_W03
opisuje podstawowe problemy dotyczącą zarządzania jakością
C-3T-W-8, T-W-9, T-W-10M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-06_U01
analizuje ryzyko zagrożenia wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych
C-2T-P-1, T-W-1, T-W-6M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
TCH_2A_D10-06_U02
szacuje ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
C-2T-P-1, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
TCH_2A_D10-06_U03
analizuje konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
C-4T-W-11, T-W-13, T-W-14, T-W-15M-1S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TCH_2A_D10-06_K01
jest wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow
C-2T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4, S-5, S-6
TCH_2A_D10-06_K02
jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
C-4T-W-12, T-W-14, T-W-15M-1S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-06_W01
objaśnia podstawowe zasady na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
2,0nie potrafi wcale objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
TCH_2A_D10-06_W02
tłumaczy i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
2,0nie potrafi wcale wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,0w co najmniej 51% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,5w co najmniej 61% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,0w co najmniej 71% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,5w co najmniej 81% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
5,0w co najmniej 91% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
TCH_2A_D10-06_W03
opisuje podstawowe problemy dotyczącą zarządzania jakością
2,0nie potrafi wcale opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
3,0w co najmniej 51% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
3,5w co najmniej 61% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
4,0w co najmniej 71% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
4,5w co najmniej 81% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
5,0w co najmniej 91% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-06_U01
analizuje ryzyko zagrożenia wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych
2,0nie potrafi wcale analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
TCH_2A_D10-06_U02
szacuje ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
2,0nie potrafi wcale oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,0w co najmniej 51% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,5w co najmniej 61% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,0w co najmniej 71% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,5w co najmniej 81% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
5,0w co najmniej 91% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
TCH_2A_D10-06_U03
analizuje konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
2,0nie potrafi wcale analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TCH_2A_D10-06_K01
jest wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow
2,0nie jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
TCH_2A_D10-06_K02
jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
2,0nie jest wcale zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,0w co najmniej 51% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,5w co najmniej 61% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,0w co najmniej 71% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,5w co najmniej 81% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
5,0w co najmniej 91% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu

Literatura podstawowa

  1. Pihowicz Wł, Inżynieria bezpieczeństwa technicznego. Problematyka podstawowa, WNT, Warszawa, 2008
  2. M. Ryng, Bezpieczeństwo techniczne w przemyśle chemicznym, WNT, 1985
  3. Polska Norma PN-IEC 60300-3-9, Analiza ryzyka w systemach technicznych, 1999
  4. Zarządzanie jakością według norm ISO serii 9000, 2000, nie dotyczy, Wydaw. Akademii Ekonomicznej, Kraków, 2005
  5. Polska Norma: PN-IEC 61882, Badania zagrożeń i zdolności do działania (badania HAZOP). Przewodnik zastosowań, 2005
  6. Polska Norma: PN-IEC 62198, Zarządzanie ryzykiem przedsięwzięcia. Wytyczne stosowania, 2005

Literatura dodatkowa

  1. Nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
  2. nie dotyczy, Aktualna Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady dotycząca zarządzania zagrożeniami poważnymi awariami z udziałem substancji niebezpiecznych, 2011
  3. Uzarczyk A, Metody badań czynników szkodliwych w środowisku pracy., Gdańsk, 2008
  4. nie dotyczy, Rozporządzenia ministra gospodarki, pracy i polityki społecznej i ministra środowiska, 2011
  5. Piotrowki J., Kostyrko K, Wzorcowanie aparatury pomiarowej, PWN, Warszawa, 2000
  6. Bodzek D, Chemia i fizykochemia substancji toksycznych i niebezpiecznych, Śląska Akademia Medyczna, Katowice, 2003
  7. nie dotyczy, Wykaz substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem : Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, 2011

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy15
T-P-2Opracowanie metod usuwania zidentyfikowanych zagrożeń na stanowiskach pracy15
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka2
T-W-2Wykrywanie, identyfikowanie i ocena zagrożenia2
T-W-3Problemy bezpieczeństwa obiektów technicznych2
T-W-4Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka3
T-W-5Techniczne systemy zabezpieczeń2
T-W-6Niezawodność a bezpieczeństwo2
T-W-7Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego2
T-W-8Poziom jakości, elementy i modele systemów jakości2
T-W-9Działania techniczne, organizacyjne, ekonomiczne i motywacyjne w zakresie jakości na produkcji2
T-W-10Jakość w zarządzaniu produkcją2
T-W-11Odpowiedzialność producenta za cykl życia produktu2
T-W-12Regulacje prawne w zakresie zarządzania chemikaliami (karta bezpieczeństwa substancji, recykling, utylizacja chemikaliów) – programy realizowane przez przemysł chemiczny w tym zakresie2
T-W-13Zasady bezpieczeństwa w zakresie transportu i przechowywania chemikaliów1
T-W-14Analiza przyczyn wypadków lub awarii i ich skutków2
T-W-15Zapobieganie awariom2
30

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_W01objaśnia podstawowe zasady na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka
T-W-3Problemy bezpieczeństwa obiektów technicznych
T-W-5Techniczne systemy zabezpieczeń
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi objaśnić podstawowe zasad na temat zasad bezpiecznego funkcjonowania, eksploatacji aparatury, urządzeń czy systemów wykorzystywanych w produkcji nanomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_W02tłumaczy i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami bezpieczeństwa obiektów technicznych oraz prawnymi regulacjami w tej dziedzinie
Treści programoweT-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka
T-W-3Problemy bezpieczeństwa obiektów technicznych
T-W-7Konwencje międzynarodowe i dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa technicznego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,0w co najmniej 51% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
3,5w co najmniej 61% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,0w co najmniej 71% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
4,5w co najmniej 81% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
5,0w co najmniej 91% potrafi wytłumaczyć i rozumie społeczne, ekonomiczne i prawne uwarunkowania działalności inżynierskiej
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_W03opisuje podstawowe problemy dotyczącą zarządzania jakością
Cel przedmiotuC-3Zapoznanie studentów z problemami zarządzania jakością
Treści programoweT-W-8Poziom jakości, elementy i modele systemów jakości
T-W-9Działania techniczne, organizacyjne, ekonomiczne i motywacyjne w zakresie jakości na produkcji
T-W-10Jakość w zarządzaniu produkcją
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
3,0w co najmniej 51% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
3,5w co najmniej 61% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
4,0w co najmniej 71% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
4,5w co najmniej 81% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
5,0w co najmniej 91% potrafi opisać podstawowych problemów dotyczących zarządzania jakości
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_U01analizuje ryzyko zagrożenia wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki
Treści programoweT-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka
T-W-6Niezawodność a bezpieczeństwo
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować ryzyka zagrożenia wprowadzanego w konkretnych rozwiązań technicznych
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_U02szacuje ryzyko zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki
Treści programoweT-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy
T-W-4Metody ilościowe i jakościowe oceny ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,0w co najmniej 51% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
3,5w co najmniej 61% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,0w co najmniej 71% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
4,5w co najmniej 81% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
5,0w co najmniej 91% potrafi oszacować ryzyka zagrożenia w obiektach technicznych i projektuje działania zapobiegawcze im
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_U03analizuje konsekwencje systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i społeczne, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym
Treści programoweT-W-11Odpowiedzialność producenta za cykl życia produktu
T-W-13Zasady bezpieczeństwa w zakresie transportu i przechowywania chemikaliów
T-W-14Analiza przyczyn wypadków lub awarii i ich skutków
T-W-15Zapobieganie awariom
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie potrafi wcale analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% potrafi analizować konsekwencji systemowych i pozatechnicznych, w tym środowiskowych, ekonomicznych i społecznych, wprowadzania konkretnych rozwiązań technicznych w stopniu zaawansowanym w zakresie nanotechnologi i surowców do produkcji nanomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_K01jest wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologi i nanomateriałow
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie umiejętności analizy ryzyka, szacowania zagrożenia oraz oceny wpływu na środowisko i organizm człowieka stosowanej techniki
Treści programoweT-P-1Opracowanie metod zapobiegania zidentyfikowanym zagrożeniom na stanowiskach pracy
T-W-1Wprowadzenie do problematyki niezawodności, bezpieczeństwa oraz ryzyka
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Ćwiczenia laboratoryjne
M-3Projekt
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-3Ocena formująca: ocena sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych
S-4Ocena podsumowująca: ocena sprawozdań i zaliczeń pisemnych z ćwiczeń laboratoryjnych
S-5Ocena formująca: ocena postępów ocena aktywności na zajęciach
S-6Ocena podsumowująca: ocena dostarczonego projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,0w co najmniej 51% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
3,5w co najmniej 61% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,0w co najmniej 71% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
4,5w co najmniej 81% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
5,0w co najmniej 91% jest wcale wrażliwy na pozatechniczne konsekwencje zastosowania nanotechnologii i nanomateriałów
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTCH_2A_D10-06_K02jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
Cel przedmiotuC-4Ukształtowanie umiejętności analizy konsekwencji różnych rozwiązań technicznych, w tym wdrażania nowych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych i przeciwdziałania skutkom negatywnym
Treści programoweT-W-12Regulacje prawne w zakresie zarządzania chemikaliami (karta bezpieczeństwa substancji, recykling, utylizacja chemikaliów) – programy realizowane przez przemysł chemiczny w tym zakresie
T-W-14Analiza przyczyn wypadków lub awarii i ich skutków
T-W-15Zapobieganie awariom
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: zaliczenie z wykładów
S-1Ocena formująca: ocena aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie jest wcale zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,0w co najmniej 51% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
3,5w co najmniej 61% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,0w co najmniej 71% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
4,5w co najmniej 81% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu
5,0w co najmniej 91% jest zdolny do oceny wpływu wdrażania poznanych technik i technologii na środowisko naturalne, zdrowie pracowników, użytkowników i osób postronnych oraz konsekwencje prawne tego wpływu