Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Technologie neutralizacji i odzysku odpadów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Technologie neutralizacji i odzysku odpadów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Technologii Chemicznej Organicznej
Nauczyciel odpowiedzialny Eugeniusz Milchert <Eugeniusz.Milchert@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 10 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 0,50,41zaliczenie
wykładyW4 15 1,50,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu chemii nieorganicznej, analitycznej, fizycznej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji5
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie3
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów3
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego4
15
wykłady
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.2
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.2
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.2
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.3
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.2
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.3
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
15
wykłady
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia18
45

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D04a_W01
Student jest w stanie dobierać systemy technologiczne, poparte obliczeniami, do zagospodarowania odpadowego chlorowodoru lub kwasu solnego lub alkalicznych ścieków lub w procesach syntezy nowych chloropochodnych organicznych. Potrafi opisać i zaprojektować technologie zagospodarowania popiołów i żużli różnego pochodzenia, odpadów z trawienia i nakładania powłok metali, ścieków i odpadów z malarni.
KOS_1A_W10T1A_W05C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_W02
zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
KOS_1A_W05T1A_W01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_W03
ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
KOS_1A_W09T1A_W04C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_W04
ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
KOS_1A_W10T1A_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D04a_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U01T1A_U01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_U02
potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U03T1A_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_U03
potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_U09T1A_U07C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_U04
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
KOS_1A_U15T1A_U13InzA_U05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_U05
potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
KOS_1A_U16T1A_U14InzA_U06C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_D04a_K01
wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
KOS_1A_K03T1A_K02InzA_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3
KOS_1A_D04a_K02
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
KOS_1A_K06T1A_K05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7M-1S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D04a_W01
Student jest w stanie dobierać systemy technologiczne, poparte obliczeniami, do zagospodarowania odpadowego chlorowodoru lub kwasu solnego lub alkalicznych ścieków lub w procesach syntezy nowych chloropochodnych organicznych. Potrafi opisać i zaprojektować technologie zagospodarowania popiołów i żużli różnego pochodzenia, odpadów z trawienia i nakładania powłok metali, ścieków i odpadów z malarni.
2,0Student nie potrafi opisać form zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego innych zastosowań.
3,0Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania.
3,5Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego.
4,0Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów.
4,5Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów, wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
5,0Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów, wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
KOS_1A_D04a_W02
zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody obliczeniowe do rozwiazywania problemów technologii i inżynierii chemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D04a_W03
ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
2,0
3,0Ma wiedzą na temat minimalizacji zagrożeń dla środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D04a_W04
ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
2,0
3,0Ma wiedzę o kierunkacj rozwoju inżynierii środowiska i ochrony srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D04a_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0
3,0Potrafi wykorzystac bazy danych z zakresu zagadnień ochrony srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D04a_U02
potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
2,0
3,0Potrafi opracować i przedstawić zagadnienie związane z ochroną środowiska zarówno w języku polskim jak i obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D04a_U03
potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
2,0
3,0Ma umiejetność posługiwania się programami komputerowymi do realizacji zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D04a_U04
potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
2,0
3,0Ma umiejętność przedstawienia słabych i mocnych stron z zakresu zagadnień ochrony srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D04a_U05
potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
2,0
3,0potrafi dokonać identyfikacji i sformułować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_D04a_K01
wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
2,0
3,0Potrafi kompetentnie przedstawić związki danego procesu produkcyjnego ze środowiskiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_D04a_K02
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
2,0
3,0Potrafi rozstrzygnąć dylemat sposobu odzyskiwania substancji uzytecznej i iei unieszkodliwiania.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. G.W.van Loon, S.J.Duffy, Chemia środowiska, PWN, Warszawa, 2007
  2. W.Isidorow, J.Jaroszyńska, Chemiczne problemy ekologii, Wyd.Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, 1998, pierwsze

Literatura dodatkowa

  1. G.Lewandowski, A.Wróblewska, E.Milchert, Zagospodarowanie odpadów komunalnych i przemysłowych, Politechnika Szczecińska, Szczecin, 2006, pierwsze
  2. K.Górka, B.Poskrobko, W.Radecki, Ochrona środowiska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, 1998, pierwsze

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji5
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie3
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów3
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.2
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.2
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.2
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.3
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.2
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.3
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział w ćwiczeniach15
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział w wykładach.15
A-W-2Konsultacje z prowadzącym przedmiot.10
A-W-3Zaliczenie wykładów.2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia18
45
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_W01Student jest w stanie dobierać systemy technologiczne, poparte obliczeniami, do zagospodarowania odpadowego chlorowodoru lub kwasu solnego lub alkalicznych ścieków lub w procesach syntezy nowych chloropochodnych organicznych. Potrafi opisać i zaprojektować technologie zagospodarowania popiołów i żużli różnego pochodzenia, odpadów z trawienia i nakładania powłok metali, ścieków i odpadów z malarni.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opisać form zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego innych zastosowań.
3,0Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania.
3,5Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego.
4,0Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów.
4,5Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów, wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
5,0Student potrafi opisać formy zagospodarowania odpadowego chlorowodoru, kwasu solnego, wytłumaczyć jego inne zastosowania, wytłumaczyć istotę recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, zagospodarowanie popiołów i żużli ze spalania węgli i odpadów, wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_W02zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W05zna podstawowe metody obliczeniowe stosowane do rozwiązywania typowych problemów z zakresu chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystać metody obliczeniowe do rozwiazywania problemów technologii i inżynierii chemicznej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_W03ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W09ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami, takimi jak ocena oddziaływania na środowisko, minimalizowanie zagrożeń dla środowiska poprzez stosowanie najlepszych dostępnych technologii produkcji oraz ograniczanie i eliminowanie emisji do środowiska na etapie wytwarzania produktów oraz wypływu odpadów z instalacji
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzą na temat minimalizacji zagrożeń dla środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_W04ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W10ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dyscyplin naukowych, takich jak: ochrona środowiska, inżynieria i technologia chemiczna oraz biotechnologia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma wiedzę o kierunkacj rozwoju inżynierii środowiska i ochrony srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi wykorzystac bazy danych z zakresu zagadnień ochrony srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_U02potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i co najmniej jednym języku obcym, spośród uznawanych za podstawowe dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi opracować i przedstawić zagadnienie związane z ochroną środowiska zarówno w języku polskim jak i obcym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_U03potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U09potrafi posługiwać się programami komputerowymi przeznaczonymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejetność posługiwania się programami komputerowymi do realizacji zadań inżynierskich.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_U04potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów ochrona środowiska - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma umiejętność przedstawienia słabych i mocnych stron z zakresu zagadnień ochrony srodowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_U05potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U16potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U14potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U06potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich o charakterze praktycznym, charakterystycznych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0potrafi dokonać identyfikacji i sformułować proste zadania inżynierskie o charakterze praktycznym
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_K01wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K03wykazuje zrozumienie podstawowych zjawisk społecznych i ich wpływu na relacje pomiędzy bytowaniem społeczeństw, procesami produkcyjnymi a środowiskiem; zna i umie stosować w praktyce ideę zrównoważonego rozwoju
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi kompetentnie przedstawić związki danego procesu produkcyjnego ze środowiskiem.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_D04a_K02prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K06prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu; ma świadomość ważności zachowywania się w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K05prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu
Cel przedmiotuC-1Ukształtowanie wiadomości z zakresu zagospodarowania odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego, recyklingu materiałowego, surowcowego, energetycznego, neutralizacji ścieków z malarni, zagospodarowania popiołów i zużli do produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu.
Treści programoweT-A-1Obliczenia składów roztworów i ilości produktów w oparciu o równanie reakcji
T-A-2Obliczenia skuteczności odpylania w cyklonie
T-A-3Obliczenia mokrego odpylacza gazów
T-A-4Zapotrzebowanie powietrza do pełnego spalania paliwa stałego i ciekłego
T-W-1Zagospodarowanie odpadowego chlorowodoru i kwasu solnego do neutralizacji ścieków, produkcji gazowego chlorowodoru i kwasu solnego o wysokiej czystosci.
T-W-2Wykorzysranie odpadowego chlorowodoru w procesie oksychlorowania, technologia oksychlorowania etylenu.
T-W-3Recykling materiałowy, surowcowy, energetyczny.
T-W-4Zagospodarowanie popiołów i żużli w produkcji materiałów budowlanych, cementu i betonu. Technologie przetwarzania odpadowych żużli i odpadów z oczyszczania gazów spalinowych.
T-W-5Wykorzystanie odpadowych mas formierskich.
T-W-6Zagospodarowanie odpadów z trawienia i nakładania powłok metali: miedziowanie, niklowanie, chromowanie.
T-W-7Neutralizacja ścieków z malarni, postępowanie z odpadami z malarni.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny, opis, objaśnienie własnych doświadczeń przemysłowych na wybrane zagadnienia neutralizacji odpadów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Sprawdzenie przyswajalności treści po dwóch wykładach z zakresu neutralizacji i zagospodarowania odpadowego chlorowodoru.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z wybranych treści programowych, po zakończeniu wykładów.
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z zakresu ćwiczeń laboratoryjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi rozstrzygnąć dylemat sposobu odzyskiwania substancji uzytecznej i iei unieszkodliwiania.
3,5
4,0
4,5
5,0