Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Ochrona środowiska (S1)

Sylabus przedmiotu Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Ochrona środowiska
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Geologia, geomorfologia i gleboznawstwo
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Geotechniki
Nauczyciel odpowiedzialny Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Monika Bosacka <Monika.Bosacka@zut.edu.pl>, Anna Błońska-Tabero <Anna.Blonska-Tabero@zut.edu.pl>, Grażyna Dąbrowska <Grazyna.Dabrowska@zut.edu.pl>, Elżbieta Filipek <Elzbieta.Filipek@zut.edu.pl>, Izabella Rychłowska-Himmel <Izabella.Rychlowska-Himmel@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl>, Piotr Tabero <Piotr.Tabero@zut.edu.pl>, Elżbieta Tomaszewicz <Elzbieta.Tomaszewicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 15 1,00,26zaliczenie
laboratoriaL4 15 1,00,37zaliczenie
wykładyW4 30 2,00,37zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowa wiedza z zakresu chemii i fizyki

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.2
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.2
T-A-3Historia Ziemi. Budowa Ziemi. Skład pierwiastkowy i mineralogiczny Ziemi. Podział krzemianów. Skały magmowe, metamorficzne i osadowe. Warunki powstawania. Najczęściej występujące skały magmowe, metamorficzne i osadowe.2
T-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.2
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.2
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.2
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.2
T-A-8Zaliczenie pisemne.1
15
laboratoria
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.3
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.3
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.2
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.3
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.3
T-L-6Zaliczenie pisemne.1
15
wykłady
T-W-1Wprowadzenie - geologia, geomorfologia, mineralogia, gleboznawstwo. Definicja ciała stałego. Kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne.2
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości2
T-W-3Budowa wewnętrzna kryształu idealnego. Promienie atomowe i jonowe. Poliedry koordynacyjne. Układy krystalograficzne. Polimorfizm. Ciała amorficzne. Krzemiany i glinokrzemiany.2
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.2
T-W-5Ziemia jako planeta. Budowa Ziemi. Zarys historii Ziemi. Ogólna charakterystyka procesów wewnętrznych (endogenicznych), plutonizm, wulkanizm (powstawanie skał magmowych), metamorfizm (powstawanie skał metamorficznych). Powstawanie skał osadowych jako efekt procesów zewnętrznych (egzogenicznych).2
T-W-6Okresy aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Ślady aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Charakterystyka skał wulkanicznych.2
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.2
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).2
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.2
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.2
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.2
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)2
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.2
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).2
T-W-15Zaliczenie pisemne.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Rozwiązywanie zaleconych zadań4
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-4Studiowanie zalecanej literatury4
A-A-5Udział w konsultacjach2
30
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury5
30
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia8
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C02_W01
ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
KOS_1A_W04T1A_W01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C02_W02
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
KOS_1A_W07T1A_W03C-1, C-2, C-3T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C02_W03
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
KOS_1A_W12T1A_W07InzA_W02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C02_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
KOS_1A_U01T1A_U01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C02_U02
ma umiejętność samokształcenia się
KOS_1A_U06T1A_U05C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C02_U03
potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
KOS_1A_U10T1A_U08InzA_U01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C02_U04
potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
KOS_1A_U17T1A_U15InzA_U07C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-2, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
KOS_1A_C02_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
KOS_1A_K01T1A_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
KOS_1A_C02_K02
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
KOS_1A_K02T1A_K02InzA_K01C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C02_W01
ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
2,0student nie ma wiedzy dotyczącej budowy i właściwości materii, określania właściwości substancji , analizy ich składu oraz wpływu na środowisko
3,0student ma tylko podstawową wiedzę na temat budowy i właściwości materii
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C02_W02
ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
2,0student nie ma wiedzy na temat geologii, geomorfologii i gleboznawstwa
3,0student ma podstawową wiedzę na temat geologii , geomorfologii i gleboznawstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C02_W03
zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
2,0student nie zna podstawowych metod i technik stosowanych do rozwiązywania prostych zadań w zakresie ochrony środowiska
3,0student zna tylko podstawowe metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C02_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
2,0student nie potrafi pozyskać informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z geologią, geomorfologią i gleboznawstwem
3,0student potrafi korzystać tylko z podstawowej literatury przedmiotowej dotyczącej geologii, geomorfologii i gleboznawstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C02_U02
ma umiejętność samokształcenia się
2,0student nie posiada umiejętności samokształcenia się
3,0student wykazuje w stopniu podstawowym umiejetność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C02_U03
potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
2,0student nie potrafi planować i przeprowadzać eksperymentów, interpretować ich wyników ani wyciągać odpowiednich wniosków
3,0student potrafi zaplanować i przeprowadzić tylko najprostrze eksperymenty
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C02_U04
potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
2,0student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi stosowanych w geologii, geomorfologii i gleboznawstwie do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego związanego z ochroną środowiska ani dokonać wyboru właściwej metody
3,0student potrafi ocenić przydatność tylko podstawowych metod i narzędzi stosowanych w geologii, geomorfologii i gleboznawstwie służących do rozwiązywania zadań inżynierskich związanych z ochroną środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
KOS_1A_C02_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
2,0student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia się innych osób
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę uczenia się przez całe życie , ale nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia się innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
KOS_1A_C02_K02
ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0student nie ma świadomości ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. R. Bednarek, Z. Prusinkiewicz, Geografia gleb, PWN, Warszawa, 1997
  2. U. Kołodziejczyk, A. Krasiński, Zarys geologii, Oficyna Wydawnicza , Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra, 2003
  3. M. Klimaszewski, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2002
  4. P. Migoń, Geomorfologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2008, 1
  5. W. Mizerski, Geologia dynamiczna dla geografów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1999, 1
  6. K. Jóźwiak, Przewodnik do ćwiczeń z geologii i geomorfologii, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Ekologii i Zarządzania w Warszawie, Warszawa, 2007, 1

Literatura dodatkowa

  1. R.R. Coenraads, Skały i skamieniałości, Carta Blanca , Grupa Wydawnicza PWN, Warszawa, 2007, 1
  2. A. Bolewski, W. Żabiński (redaktorzy), Metody badania minerałów i skał, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa, 1988

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.2
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.2
T-A-3Historia Ziemi. Budowa Ziemi. Skład pierwiastkowy i mineralogiczny Ziemi. Podział krzemianów. Skały magmowe, metamorficzne i osadowe. Warunki powstawania. Najczęściej występujące skały magmowe, metamorficzne i osadowe.2
T-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.2
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.2
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.2
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.2
T-A-8Zaliczenie pisemne.1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.3
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.3
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.2
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.3
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.3
T-L-6Zaliczenie pisemne.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie - geologia, geomorfologia, mineralogia, gleboznawstwo. Definicja ciała stałego. Kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne.2
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości2
T-W-3Budowa wewnętrzna kryształu idealnego. Promienie atomowe i jonowe. Poliedry koordynacyjne. Układy krystalograficzne. Polimorfizm. Ciała amorficzne. Krzemiany i glinokrzemiany.2
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.2
T-W-5Ziemia jako planeta. Budowa Ziemi. Zarys historii Ziemi. Ogólna charakterystyka procesów wewnętrznych (endogenicznych), plutonizm, wulkanizm (powstawanie skał magmowych), metamorfizm (powstawanie skał metamorficznych). Powstawanie skał osadowych jako efekt procesów zewnętrznych (egzogenicznych).2
T-W-6Okresy aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Ślady aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Charakterystyka skał wulkanicznych.2
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.2
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).2
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.2
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.2
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.2
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)2
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.2
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).2
T-W-15Zaliczenie pisemne.2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Rozwiązywanie zaleconych zadań4
A-A-3Przygotowanie się do zaliczenia5
A-A-4Studiowanie zalecanej literatury4
A-A-5Udział w konsultacjach2
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych10
A-L-3Studiowanie zalecanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach30
A-W-2Samodzielna analiza treści wykładów w oparciu o zalecaną literaturę20
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie się do zaliczenia8
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_W01ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W04ma wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej, fizycznej i innych działów chemii oraz inżynierii i technologii chemicznej dotyczącą głównie budowy i właściwości materii, a także metod i procesów służących do otrzymywania substancji chemicznych, określania ich właściwości, analizy składu oraz wpływu na środowisko (monitoring, analityka środowiskowa, ocena i prognozowanie oddziaływania)
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W01ma wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-3Historia Ziemi. Budowa Ziemi. Skład pierwiastkowy i mineralogiczny Ziemi. Podział krzemianów. Skały magmowe, metamorficzne i osadowe. Warunki powstawania. Najczęściej występujące skały magmowe, metamorficzne i osadowe.
T-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.
T-W-1Wprowadzenie - geologia, geomorfologia, mineralogia, gleboznawstwo. Definicja ciała stałego. Kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-3Budowa wewnętrzna kryształu idealnego. Promienie atomowe i jonowe. Poliedry koordynacyjne. Układy krystalograficzne. Polimorfizm. Ciała amorficzne. Krzemiany i glinokrzemiany.
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
T-W-5Ziemia jako planeta. Budowa Ziemi. Zarys historii Ziemi. Ogólna charakterystyka procesów wewnętrznych (endogenicznych), plutonizm, wulkanizm (powstawanie skał magmowych), metamorfizm (powstawanie skał metamorficznych). Powstawanie skał osadowych jako efekt procesów zewnętrznych (egzogenicznych).
T-W-6Okresy aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Ślady aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Charakterystyka skał wulkanicznych.
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy dotyczącej budowy i właściwości materii, określania właściwości substancji , analizy ich składu oraz wpływu na środowisko
3,0student ma tylko podstawową wiedzę na temat budowy i właściwości materii
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_W02ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W07ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie, wiedzę ogólną, obejmującą kluczowe zagadnienia dotyczące środowiska naturalnego (gleba, woda, powietrze) oraz zmian klimatycznych
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma wiedzy na temat geologii, geomorfologii i gleboznawstwa
3,0student ma podstawową wiedzę na temat geologii , geomorfologii i gleboznawstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_W03zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_W12zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie zna podstawowych metod i technik stosowanych do rozwiązywania prostych zadań w zakresie ochrony środowiska
3,0student zna tylko podstawowe metody i techniki stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich w zakresie ochrony środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-3Historia Ziemi. Budowa Ziemi. Skład pierwiastkowy i mineralogiczny Ziemi. Podział krzemianów. Skały magmowe, metamorficzne i osadowe. Warunki powstawania. Najczęściej występujące skały magmowe, metamorficzne i osadowe.
T-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.
T-W-1Wprowadzenie - geologia, geomorfologia, mineralogia, gleboznawstwo. Definicja ciała stałego. Kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-3Budowa wewnętrzna kryształu idealnego. Promienie atomowe i jonowe. Poliedry koordynacyjne. Układy krystalograficzne. Polimorfizm. Ciała amorficzne. Krzemiany i glinokrzemiany.
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
T-W-5Ziemia jako planeta. Budowa Ziemi. Zarys historii Ziemi. Ogólna charakterystyka procesów wewnętrznych (endogenicznych), plutonizm, wulkanizm (powstawanie skał magmowych), metamorfizm (powstawanie skał metamorficznych). Powstawanie skał osadowych jako efekt procesów zewnętrznych (egzogenicznych).
T-W-6Okresy aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Ślady aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Charakterystyka skał wulkanicznych.
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi pozyskać informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z geologią, geomorfologią i gleboznawstwem
3,0student potrafi korzystać tylko z podstawowej literatury przedmiotowej dotyczącej geologii, geomorfologii i gleboznawstwa
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_U02ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U06ma umiejętność samokształcenia się
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-3Historia Ziemi. Budowa Ziemi. Skład pierwiastkowy i mineralogiczny Ziemi. Podział krzemianów. Skały magmowe, metamorficzne i osadowe. Warunki powstawania. Najczęściej występujące skały magmowe, metamorficzne i osadowe.
T-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.
T-W-1Wprowadzenie - geologia, geomorfologia, mineralogia, gleboznawstwo. Definicja ciała stałego. Kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-3Budowa wewnętrzna kryształu idealnego. Promienie atomowe i jonowe. Poliedry koordynacyjne. Układy krystalograficzne. Polimorfizm. Ciała amorficzne. Krzemiany i glinokrzemiany.
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
T-W-5Ziemia jako planeta. Budowa Ziemi. Zarys historii Ziemi. Ogólna charakterystyka procesów wewnętrznych (endogenicznych), plutonizm, wulkanizm (powstawanie skał magmowych), metamorfizm (powstawanie skał metamorficznych). Powstawanie skał osadowych jako efekt procesów zewnętrznych (egzogenicznych).
T-W-6Okresy aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Ślady aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Charakterystyka skał wulkanicznych.
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie posiada umiejętności samokształcenia się
3,0student wykazuje w stopniu podstawowym umiejetność samokształcenia się
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_U03potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U10potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U08potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U01potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi planować i przeprowadzać eksperymentów, interpretować ich wyników ani wyciągać odpowiednich wniosków
3,0student potrafi zaplanować i przeprowadzić tylko najprostrze eksperymenty
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_U04potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_U17potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów ochrona środowiska oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U15potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie potrafi ocenić przydatności rutynowych metod i narzędzi stosowanych w geologii, geomorfologii i gleboznawstwie do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego związanego z ochroną środowiska ani dokonać wyboru właściwej metody
3,0student potrafi ocenić przydatność tylko podstawowych metod i narzędzi stosowanych w geologii, geomorfologii i gleboznawstwie służących do rozwiązywania zadań inżynierskich związanych z ochroną środowiska
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-3Historia Ziemi. Budowa Ziemi. Skład pierwiastkowy i mineralogiczny Ziemi. Podział krzemianów. Skały magmowe, metamorficzne i osadowe. Warunki powstawania. Najczęściej występujące skały magmowe, metamorficzne i osadowe.
T-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.
T-W-1Wprowadzenie - geologia, geomorfologia, mineralogia, gleboznawstwo. Definicja ciała stałego. Kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-3Budowa wewnętrzna kryształu idealnego. Promienie atomowe i jonowe. Poliedry koordynacyjne. Układy krystalograficzne. Polimorfizm. Ciała amorficzne. Krzemiany i glinokrzemiany.
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
T-W-5Ziemia jako planeta. Budowa Ziemi. Zarys historii Ziemi. Ogólna charakterystyka procesów wewnętrznych (endogenicznych), plutonizm, wulkanizm (powstawanie skał magmowych), metamorfizm (powstawanie skał metamorficznych). Powstawanie skał osadowych jako efekt procesów zewnętrznych (egzogenicznych).
T-W-6Okresy aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Ślady aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Charakterystyka skał wulkanicznych.
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie rozumie potrzeby uczenia się przez całe życie, nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia się innych osób
3,0student rozumie w stopniu podstawowym potrzebę uczenia się przez całe życie , ale nie potrafi inspirować i organizować procesu uczenia się innych osób
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaKOS_1A_C02_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKOS_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geologii
C-2Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami geomorfologii
C-3Zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami i problemami gleboznawstwa
Treści programoweT-A-1Metody wyznaczania gęstości minerałów i skał. Układy krystalograficzne. Obliczanie gęstości rentgenowskiej. Promienie atomowe i jonowe. Przewidywanie typu tworzącego się poliedru koordynacyjnego.
T-A-2Wykorzystanie rentgenowskiej analizy fazowej (XRD), spektroskopii w podczerwieni (IR), analizy termicznej (DTA/TG/DTG) , mikroskopii optycznej i elektronowej oraz analizy granulometrycznej do badania minerałów , skał i gleb.
T-A-3Historia Ziemi. Budowa Ziemi. Skład pierwiastkowy i mineralogiczny Ziemi. Podział krzemianów. Skały magmowe, metamorficzne i osadowe. Warunki powstawania. Najczęściej występujące skały magmowe, metamorficzne i osadowe.
T-A-4Wietrzenie mechaniczne i chemiczne. Oznaki i produkty wietrzenia.
T-A-5Wpływ czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców) na rozwój rzeżby terenu.
T-A-6Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych. Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-A-7Rozmiar cząstek. Skład granulometryczny gleby. Struktura gleb. Przepuszczalność gleb. pH gleb. Rozróżnianie profili glebowych. Interpretacja map geologicznych i geomorfologicznych pod kątem występowania odpowiednich rodzajów gleb.
T-L-1Pokaz minerałów i skał. Podstawowe pojęcia krystalografii: kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne, Minerał, skała, piasek i żwir. Właściwości wektorowe i skalarne.
T-L-2Minerały i skały. Rozpoznawanie pospolitych minerałów i skał na podstawie barwy, rysy,połysku, łupliwości, przełamu, twardości i gęstości. Anizotropia właściwości fizycznych.
T-L-3Oznaczanie gęstości wybranych minerałów i skał. Pomiar pH.
T-L-4Przeprowadzenie analizy granulometrycznej przesiewaniem gruntu. Wyznaczanie szybkości przepływu wody przez badany grunt.
T-L-5Zlodowacenia na terenie Polski. Wycieczka nad Jezioro Szmaragdowe, powstałe w wyniku katasrofy górniczej związanej z eksploatacją porwaka wapiennego. Analiza przyczyn katastrofy.
T-W-1Wprowadzenie - geologia, geomorfologia, mineralogia, gleboznawstwo. Definicja ciała stałego. Kryształ, monokryształ, krystalit, ciało polikrystaliczne.
T-W-2Minerały i skały. Klasyfikacja minerałów. Budowa wewnętrzna a właściwości fizyczne ciał stałych. Właściwości wektorowe i skalarne. Morfologia i pokrój kryształów. Barwa minerałów. Łupliwość. Przełam. Twardość. Skala Mohsa. Pomiar gęstości
T-W-3Budowa wewnętrzna kryształu idealnego. Promienie atomowe i jonowe. Poliedry koordynacyjne. Układy krystalograficzne. Polimorfizm. Ciała amorficzne. Krzemiany i glinokrzemiany.
T-W-4Metody badań minerałów, skał i gleb: rentgenowska analiza fazowa (XRD), spektroskopia w podczerwieni (IR), analiza termiczna (DTA/TG/DTG) oraz mikroskopia optyczna i elektronowa. Rozmiar cząstek. Analiza granulometryczna. Pomiar pH. Badanie wilgotności.
T-W-5Ziemia jako planeta. Budowa Ziemi. Zarys historii Ziemi. Ogólna charakterystyka procesów wewnętrznych (endogenicznych), plutonizm, wulkanizm (powstawanie skał magmowych), metamorfizm (powstawanie skał metamorficznych). Powstawanie skał osadowych jako efekt procesów zewnętrznych (egzogenicznych).
T-W-6Okresy aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Ślady aktywności wulkanicznej na terenach Polski. Charakterystyka skał wulkanicznych.
T-W-7Właściwości wody i lodu. Ekspansja termiczna. Wietrzenie (mechaniczne, chemiczne) oraz oznaki i produkty wietrzenia (denudacja, sedymentacja). Wietrzenie jako proces przygotowujący do ewolucji rzeźby terenu.
T-W-8Rozwój rzeźby terenu pod wpływem działalności czynników wewnętrznych (ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi, wybuchy wulkanów) oraz zewnętrznych (Słońca, wiatru, wody, lodowców).
T-W-9Formy terenu powstałe na skutek procesów egzogenicznych. Rozwój i trwałość tych form.
T-W-10Powstawanie gleby jako efekt procesów wietrzeniowych.
T-W-11Morfologia gleby. Rola wody i roślinności w procesie powstawania i rozwoju gleby.
T-W-12Profile glebowe. Właściwości gleb (fizyczne i chemiczne)
T-W-13Gleby w różnych strefach klimatycznych (najważniejsze czynniki glebotwórcze). Gleby w Europie Środkowej. Rozmieszczenie gleb w Polsce.
T-W-14Działalność człowieka w procesie rozwoju gleb. Działalność poprzez procesy fizyczne i chemiczne (budowanie oraz degradacja gleb).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3Ćwiczenia laboratoryjne
M-4Pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: sprawozdanie
S-3Ocena formująca: Zaliczenie pisemne - krótki sprawdzian z części materiału
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0student nie ma świadomości ważności i nie rozumie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,0student w stopniu podstawowym rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0