Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)

Sylabus przedmiotu Pozyskiwanie energii a ochrona środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Pozyskiwanie energii a ochrona środowiska
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Barbara Zakrzewska <Barbara.Zakrzewska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 30 2,00,41zaliczenie
wykładyW1 30 2,00,59egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika techniczna, Procesy cieplne i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych.
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących odzysku ciepła niskotemperaturowego i pozyskiwania energii odnawialnej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Przykłady projektowania obiegów: Clausiusa - Rankine’a, pompy ciepła, chłodniczego, stosowane przy wykorzystaniu niskotemperaturowej energii odpadowej.12
T-A-2Wykorzystanie pomp ciepła w rektyfikacji.4
T-A-3Wykorzystanie energii słonecznej do podgrzewania wody użytkowej: obliczenia zapotrzebowania na ciepło, dobór kolektora słonecznego.6
T-A-4Obliczenia systemów wymienników ciepła.8
30
wykłady
T-W-1Aspekty środowiskowego wytwarzania i wykorzystania energii2
T-W-2Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Podstawy teoretyczne6
T-W-3Wykorzystanie przemysłowej energii odpadowej. Zagospodarowanie niskotemperaturowych strumieni odpadowych w: układach ziębniczych, niskotemperaturowych obiegach Clausiusa-Rankine’a, przeponowych wymiennikach ciepła, sprężarkach oparów, rurach cieplnych. Transformatory ciepła.8
T-W-4Pompy ciepła – wykorzystanie energii odpadowej przemysłowej oraz energii źródeł odnawialnych. Typy i zasady działania.4
T-W-5Systemy wymienników ciepła – dobór odpowiedniej struktury sieci w celu minimalizacji zużycia czynników grzewczych i chłodzących.8
T-W-6Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych – techniczne wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna - przygotowanie do zajęć i prac kontrolnych30
A-A-3przygotowanie do zajęć10
A-A-4konsultacje z nauczycielem5
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna - przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-06_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii w odniesieniu do ochrony środowiska
ICHP_2A_W10T2A_W08InzA2_W03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-06_U01
Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące ekologicznych sposobów pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych oraz interpretować ich wyniki.
ICHP_2A_U10, ICHP_2A_U11T2A_U10, T2A_U11InzA2_U03C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-06_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4M-1, M-2S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-06_W01
Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii w odniesieniu do ochrony środowiska
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie
5,0Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-06_U01
Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące ekologicznych sposobów pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych oraz interpretować ich wyniki.
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-06_K01
Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ciechanowicz W., Energia, środowisko i ekonomia, IBS PAN, Warszawa, 1995
  2. Zalewski W., Pompy ciepła, podstawy teoretyczne i przykłady zastosowań, Skrypt Politechniki Krakowskiej, Kraków, 1998
  3. Pluta Z., Słoneczne instalacje energetyczne., Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003
  4. Lewandowski W.M., Proekologiczne źródła energii odnawialnej, WNT, Warszawa, 2001
  5. Billet R., Oszczędność energii w procesach termicznego rozdziału substancji, WNT, Warszawa, 1992
  6. Praca zbiorowa, Przemysłowa energia odpadowa, WNT, Warszawa, 1993
  7. Jeżowski J., Projektowanie podsystemów odzysku ciepła w warunkach pewnych danych, Wyd. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów, 1995

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Przykłady projektowania obiegów: Clausiusa - Rankine’a, pompy ciepła, chłodniczego, stosowane przy wykorzystaniu niskotemperaturowej energii odpadowej.12
T-A-2Wykorzystanie pomp ciepła w rektyfikacji.4
T-A-3Wykorzystanie energii słonecznej do podgrzewania wody użytkowej: obliczenia zapotrzebowania na ciepło, dobór kolektora słonecznego.6
T-A-4Obliczenia systemów wymienników ciepła.8
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Aspekty środowiskowego wytwarzania i wykorzystania energii2
T-W-2Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Podstawy teoretyczne6
T-W-3Wykorzystanie przemysłowej energii odpadowej. Zagospodarowanie niskotemperaturowych strumieni odpadowych w: układach ziębniczych, niskotemperaturowych obiegach Clausiusa-Rankine’a, przeponowych wymiennikach ciepła, sprężarkach oparów, rurach cieplnych. Transformatory ciepła.8
T-W-4Pompy ciepła – wykorzystanie energii odpadowej przemysłowej oraz energii źródeł odnawialnych. Typy i zasady działania.4
T-W-5Systemy wymienników ciepła – dobór odpowiedniej struktury sieci w celu minimalizacji zużycia czynników grzewczych i chłodzących.8
T-W-6Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych – techniczne wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru2
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2praca własna - przygotowanie do zajęć i prac kontrolnych30
A-A-3przygotowanie do zajęć10
A-A-4konsultacje z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2praca własna - przygotowanie do zaliczenia, studiowanie literatury przedmiotu25
A-W-3Konsultacje z nauczycielem5
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-06_W01Student ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie pozyskiwania energii w odniesieniu do ochrony środowiska
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych.
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących odzysku ciepła niskotemperaturowego i pozyskiwania energii odnawialnej
Treści programoweT-W-1Aspekty środowiskowego wytwarzania i wykorzystania energii
T-W-2Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Podstawy teoretyczne
T-W-3Wykorzystanie przemysłowej energii odpadowej. Zagospodarowanie niskotemperaturowych strumieni odpadowych w: układach ziębniczych, niskotemperaturowych obiegach Clausiusa-Rankine’a, przeponowych wymiennikach ciepła, sprężarkach oparów, rurach cieplnych. Transformatory ciepła.
T-W-4Pompy ciepła – wykorzystanie energii odpadowej przemysłowej oraz energii źródeł odnawialnych. Typy i zasady działania.
T-W-5Systemy wymienników ciepła – dobór odpowiedniej struktury sieci w celu minimalizacji zużycia czynników grzewczych i chłodzących.
T-W-6Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych – techniczne wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru
T-A-1Przykłady projektowania obiegów: Clausiusa - Rankine’a, pompy ciepła, chłodniczego, stosowane przy wykorzystaniu niskotemperaturowej energii odpadowej.
T-A-2Wykorzystanie pomp ciepła w rektyfikacji.
T-A-3Wykorzystanie energii słonecznej do podgrzewania wody użytkowej: obliczenia zapotrzebowania na ciepło, dobór kolektora słonecznego.
T-A-4Obliczenia systemów wymienników ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w stopniu podstawowym
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie
5,0Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-06_U01Student powinien umieć rozwiązywać zadania dotyczące ekologicznych sposobów pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych oraz interpretować ich wyniki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
ICHP_2A_U11potrafi weryfikować koncepcje rozwiązań inżynierskich w odniesieniu do stanu wiedzy w inżynierii chemicznej i procesowej a w szczególności w zakresie swojej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
T2A_U11potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych.
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących odzysku ciepła niskotemperaturowego i pozyskiwania energii odnawialnej
Treści programoweT-W-1Aspekty środowiskowego wytwarzania i wykorzystania energii
T-W-2Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Podstawy teoretyczne
T-W-3Wykorzystanie przemysłowej energii odpadowej. Zagospodarowanie niskotemperaturowych strumieni odpadowych w: układach ziębniczych, niskotemperaturowych obiegach Clausiusa-Rankine’a, przeponowych wymiennikach ciepła, sprężarkach oparów, rurach cieplnych. Transformatory ciepła.
T-W-4Pompy ciepła – wykorzystanie energii odpadowej przemysłowej oraz energii źródeł odnawialnych. Typy i zasady działania.
T-W-5Systemy wymienników ciepła – dobór odpowiedniej struktury sieci w celu minimalizacji zużycia czynników grzewczych i chłodzących.
T-W-6Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych – techniczne wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru
T-A-1Przykłady projektowania obiegów: Clausiusa - Rankine’a, pompy ciepła, chłodniczego, stosowane przy wykorzystaniu niskotemperaturowej energii odpadowej.
T-A-2Wykorzystanie pomp ciepła w rektyfikacji.
T-A-3Wykorzystanie energii słonecznej do podgrzewania wody użytkowej: obliczenia zapotrzebowania na ciepło, dobór kolektora słonecznego.
T-A-4Obliczenia systemów wymienników ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-06_K01Student rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zapoznaje się z ekologicznymi sposobami pozyskiwania energii, w tym energii odpadowej i odnawialnej oraz racjonalnego wykorzystania energii w procesach przetwórczych.
C-2Przygotowanie studenta do wykonywania podstawowych obliczeń dotyczących odzysku ciepła niskotemperaturowego i pozyskiwania energii odnawialnej
Treści programoweT-W-1Aspekty środowiskowego wytwarzania i wykorzystania energii
T-W-2Termodynamiczna analiza procesów cieplnych. Podstawy teoretyczne
T-W-3Wykorzystanie przemysłowej energii odpadowej. Zagospodarowanie niskotemperaturowych strumieni odpadowych w: układach ziębniczych, niskotemperaturowych obiegach Clausiusa-Rankine’a, przeponowych wymiennikach ciepła, sprężarkach oparów, rurach cieplnych. Transformatory ciepła.
T-W-4Pompy ciepła – wykorzystanie energii odpadowej przemysłowej oraz energii źródeł odnawialnych. Typy i zasady działania.
T-W-5Systemy wymienników ciepła – dobór odpowiedniej struktury sieci w celu minimalizacji zużycia czynników grzewczych i chłodzących.
T-W-6Pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych – techniczne wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej, ciepła i wodoru
T-A-1Przykłady projektowania obiegów: Clausiusa - Rankine’a, pompy ciepła, chłodniczego, stosowane przy wykorzystaniu niskotemperaturowej energii odpadowej.
T-A-2Wykorzystanie pomp ciepła w rektyfikacji.
T-A-3Wykorzystanie energii słonecznej do podgrzewania wody użytkowej: obliczenia zapotrzebowania na ciepło, dobór kolektora słonecznego.
T-A-4Obliczenia systemów wymienników ciepła.
Metody nauczaniaM-1Metody podające - wykład informacyjny
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie ćwiczeń: dwa kolokwia pisemne; jedno w połowie semestru, drugie po zrealizowaniu materiału ćwiczeń
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładu: kolokwium, forma pisemna, 90 min.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w podstawowym stopniu rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
3,5
4,0
4,5
5,0