Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S2)
specjalność: Inżynieria bioprocesowa

Sylabus przedmiotu Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Problemy obliczeniowe wymiany pędu, ciepła i masy
Specjalność Inżynieria procesowa
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Major-Godlewska <Marta.Major@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 15 1,00,44zaliczenie
laboratoriaL2 30 2,00,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA2 15 1,00,30zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowe wiadomości z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-A-2Wyznaczenie linii prądu oraz toru elementu płynu1
T-A-3Ruch cieczy a cyrkulacja1
T-A-4Ustalone przewodzenie ciepła1
T-A-5Nieustalone przewodzenie ciepła1
T-A-6Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej1
T-A-7Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej1
T-A-8Wymiana ciepła przez promieniowanie1
T-A-9Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie ciepła1
T-A-10Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie masy1
T-A-11Wymiana masy w mieszalniku1
T-A-12Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-A-13Obliczenia kolumny destylacyjnej1
T-A-14Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej1
T-A-15Kolokwium1
15
laboratoria
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego4
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia ustalonego przewodzenia ciepła2
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia nieustalonego przewodzenia ciepła2
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji wymuszonej2
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji swobodnej2
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia przenikania ciepła2
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie4
T-L-8Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w mieszalniku2
T-L-9Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej2
T-L-10Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej2
T-L-11Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny rektyfikacyjnej2
T-L-12Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie4
30
wykłady
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Zjawiska przenoszenia molekularnego; Lepkość; Przewodność cieplna właściwa; Dyfuzyjność1
T-W-3Przepływy płynów w układach prostych; Ogólny bilans pędu; Równania różniczkowe przepływu; Przepływ potencjalny; Przepływ płynów nieniutonowskich; Ruch pojedynczych ziaren, kropli i pęcherzy2
T-W-4Przepływ w układach rozproszonych; Parametry układów rozproszonych; Przepływy w układach ciało stałe - płyn; Przepływ dwóch faz płynnych; Przepływy wielofazowe1
T-W-5Ustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła1
T-W-6Nieustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła1
T-W-7Specjalne przypadki konwekcji ciepła1
T-W-8Wymiana ciepła - aparatura1
T-W-9Ruch masy przez dyfuzję; dyfuzja ustalona; dyfuzja nieustalona1
T-W-10Ruch masy przez wnikanie i przenikanie; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie laminarnym; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie burzliwym1
T-W-11Przenoszenie masy w układach rozproszonych1
T-W-12Wymiana masy - aparatura1
T-W-13Analogia przenoszenia pędu, energii i masy1
T-W-14Kolokwium1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do kolokwium10
A-A-3przygotowanie do zajęć5
30
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć10
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć10
60
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium10
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
M-3ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: wykład: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
S-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
S-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-08_W05
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_W05T2A_W03InzA2_W05C-1, C-2T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-08_U09
Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
ICHP_2A_U09T2A_U09InzA2_U02C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-2, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-12, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-3, M-2S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C03-08_K04
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
ICHP_2A_K04T2A_K04C-1, C-2, C-3T-A-1, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8, T-A-9, T-A-10, T-A-11, T-A-12, T-A-13, T-A-14, T-A-2, T-W-9, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-4, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-12, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11M-1, M-3, M-2S-2, S-1, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-08_W05
Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu; wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-08_U09
Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy w tej dziedzinie; nie umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostatecznie dobry rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dostatecznie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma lepiej niż dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie lepiej niż dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie lepiej niż dobrze korzystać z informacji źródłowych;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie bardzo dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie bardzo dobrze korzystać z informacji źródłowych;

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C03-08_K04
Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy;
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Zarzycki R., Wymiana ciepła i ruch masy w inżynierii środowiska, Warszawa, 2005
  2. Zarzycki R., Chacuk A., Starzak M., Absorpcja i absorbery, WNT Warszawa, 1995., Warszawa, 1995
  3. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
  4. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  5. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  6. Hobler T.:, Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego1
T-A-2Wyznaczenie linii prądu oraz toru elementu płynu1
T-A-3Ruch cieczy a cyrkulacja1
T-A-4Ustalone przewodzenie ciepła1
T-A-5Nieustalone przewodzenie ciepła1
T-A-6Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej1
T-A-7Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej1
T-A-8Wymiana ciepła przez promieniowanie1
T-A-9Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie ciepła1
T-A-10Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie masy1
T-A-11Wymiana masy w mieszalniku1
T-A-12Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej1
T-A-13Obliczenia kolumny destylacyjnej1
T-A-14Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej1
T-A-15Kolokwium1
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego4
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia ustalonego przewodzenia ciepła2
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia nieustalonego przewodzenia ciepła2
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji wymuszonej2
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji swobodnej2
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia przenikania ciepła2
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie4
T-L-8Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w mieszalniku2
T-L-9Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej2
T-L-10Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej2
T-L-11Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny rektyfikacyjnej2
T-L-12Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie4
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Analiza wymiarowa1
T-W-2Zjawiska przenoszenia molekularnego; Lepkość; Przewodność cieplna właściwa; Dyfuzyjność1
T-W-3Przepływy płynów w układach prostych; Ogólny bilans pędu; Równania różniczkowe przepływu; Przepływ potencjalny; Przepływ płynów nieniutonowskich; Ruch pojedynczych ziaren, kropli i pęcherzy2
T-W-4Przepływ w układach rozproszonych; Parametry układów rozproszonych; Przepływy w układach ciało stałe - płyn; Przepływ dwóch faz płynnych; Przepływy wielofazowe1
T-W-5Ustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła1
T-W-6Nieustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła1
T-W-7Specjalne przypadki konwekcji ciepła1
T-W-8Wymiana ciepła - aparatura1
T-W-9Ruch masy przez dyfuzję; dyfuzja ustalona; dyfuzja nieustalona1
T-W-10Ruch masy przez wnikanie i przenikanie; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie laminarnym; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie burzliwym1
T-W-11Przenoszenie masy w układach rozproszonych1
T-W-12Wymiana masy - aparatura1
T-W-13Analogia przenoszenia pędu, energii i masy1
T-W-14Kolokwium1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2przygotowanie do kolokwium10
A-A-3przygotowanie do zajęć5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach30
A-L-2czytanie wskazanej literatury10
A-L-3przygotowanie do zajęć10
A-L-4przygotowanie sprawozdań z zajęć10
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2przygotowanie do kolokwium10
A-W-3czytanie wskazanej literatury5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-08_W05Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma pogłębioną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania wymiany pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_W05ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe operacje i procesy z zakresu wybranej specjalności kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
Treści programoweT-W-9Ruch masy przez dyfuzję; dyfuzja ustalona; dyfuzja nieustalona
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-3Przepływy płynów w układach prostych; Ogólny bilans pędu; Równania różniczkowe przepływu; Przepływ potencjalny; Przepływ płynów nieniutonowskich; Ruch pojedynczych ziaren, kropli i pęcherzy
T-W-2Zjawiska przenoszenia molekularnego; Lepkość; Przewodność cieplna właściwa; Dyfuzyjność
T-W-5Ustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła
T-W-6Nieustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła
T-W-7Specjalne przypadki konwekcji ciepła
T-W-8Wymiana ciepła - aparatura
T-W-4Przepływ w układach rozproszonych; Parametry układów rozproszonych; Przepływy w układach ciało stałe - płyn; Przepływ dwóch faz płynnych; Przepływy wielofazowe
T-W-10Ruch masy przez wnikanie i przenikanie; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie laminarnym; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie burzliwym
T-W-11Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-12Wymiana masy - aparatura
T-W-13Analogia przenoszenia pędu, energii i masy
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: wykład: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę z tego zakresu; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła lub masy;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z tego zakresu; wykazuje się dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-08_U09Student ma pogłębioną i ugruntowaną wiedzę oraz umiejętności w zakresie rozwiązywania zadań z wymiany pędu, ciepła i masy Student posiada umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy przy rozwiązywaniu zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy Student ma wyrobione umiejętności korzystania z informacji źródłowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich i prostych problemów badawczych metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
Cel przedmiotuC-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych
Treści programoweT-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-A-3Ruch cieczy a cyrkulacja
T-A-4Ustalone przewodzenie ciepła
T-A-5Nieustalone przewodzenie ciepła
T-A-6Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej
T-A-7Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej
T-A-8Wymiana ciepła przez promieniowanie
T-A-9Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie ciepła
T-A-10Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie masy
T-A-11Wymiana masy w mieszalniku
T-A-12Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-A-13Obliczenia kolumny destylacyjnej
T-A-14Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej
T-A-2Wyznaczenie linii prądu oraz toru elementu płynu
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia ustalonego przewodzenia ciepła
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia nieustalonego przewodzenia ciepła
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji wymuszonej
T-L-12Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji swobodnej
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia przenikania ciepła
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie
T-L-8Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w mieszalniku
T-L-9Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-L-10Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej
T-L-11Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny rektyfikacyjnej
Metody nauczaniaM-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
S-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma uporządkowanej wiedzy w tej dziedzinie; nie umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; nie ma dostatecznej wiedzy w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; nie umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,0Student wykazuje się dostateczną znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostateczny rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostateczną wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie w dostateczny sposób korzystać z informacji źródłowych;
3,5Student wykazuje się dostatecznie dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma uporządkowaną wiedzę w tej dziedzinie; umie w sposób dostatecznie dobry rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dostatecznie dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dostatecznie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,0Student wykazuje się dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; ma dobrą wiedzę w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie dobrze korzystać z informacji źródłowych;
4,5Student wykazuje się lepiej niż dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma lepiej niż dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie lepiej niż dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się lepiej niż dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie lepiej niż dobrze korzystać z informacji źródłowych;
5,0Student wykazuje się bardzo dobrą znajomością zagadnień przedstawionych na zajęciach z problemów obliczeniowych wymiany pędu, ciepła i masy; ma bardzo dobrze uporządkowaną i pogłęboiną wiedzę w tej dziedzinie; umie bardzo dobrze rozwiązywać zadania z wymiany pędu, ciepła i masy; wykazuje się bardzo dobrą wiedzą w zakresie praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy z wymiany pędu, ciepła i masy; umie bardzo dobrze korzystać z informacji źródłowych;
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C03-08_K04Student potrafi odpowiednio określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K04potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
Cel przedmiotuC-1Uporządkowanie i pogłębienie wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-2Pogłębienie umiejętności praktycznego wykorzystania wiedzy w zakresie wymiany pędu, ciepła i masy
C-3Wyrobienie umiejętności korzystania z informacji źródłowych
Treści programoweT-A-1Obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-A-3Ruch cieczy a cyrkulacja
T-A-4Ustalone przewodzenie ciepła
T-A-5Nieustalone przewodzenie ciepła
T-A-6Wymiana ciepła podczas konwekcji wymuszonej
T-A-7Wymiana ciepła podczas konwekcji swobodnej
T-A-8Wymiana ciepła przez promieniowanie
T-A-9Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie ciepła
T-A-10Zastosowanie analizy wymiarowej w wymianie masy
T-A-11Wymiana masy w mieszalniku
T-A-12Obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-A-13Obliczenia kolumny destylacyjnej
T-A-14Obliczenia półkowej kolumny rektyfikacyjnej
T-A-2Wyznaczenie linii prądu oraz toru elementu płynu
T-W-9Ruch masy przez dyfuzję; dyfuzja ustalona; dyfuzja nieustalona
T-W-1Analiza wymiarowa
T-W-3Przepływy płynów w układach prostych; Ogólny bilans pędu; Równania różniczkowe przepływu; Przepływ potencjalny; Przepływ płynów nieniutonowskich; Ruch pojedynczych ziaren, kropli i pęcherzy
T-W-2Zjawiska przenoszenia molekularnego; Lepkość; Przewodność cieplna właściwa; Dyfuzyjność
T-W-5Ustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła
T-W-6Nieustalona wymiana ciepła; przewodzenie, wnikanie i przenikanie ciepła
T-W-7Specjalne przypadki konwekcji ciepła
T-W-8Wymiana ciepła - aparatura
T-W-4Przepływ w układach rozproszonych; Parametry układów rozproszonych; Przepływy w układach ciało stałe - płyn; Przepływ dwóch faz płynnych; Przepływy wielofazowe
T-W-10Ruch masy przez wnikanie i przenikanie; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie laminarnym; konwekcyjne przenoszenie masy w przepływie burzliwym
T-W-11Przenoszenie masy w układach rozproszonych
T-W-12Wymiana masy - aparatura
T-W-13Analogia przenoszenia pędu, energii i masy
T-L-2Wspomagane komputerowo obliczenia ustalonego przewodzenia ciepła
T-L-1Wspomagane komputerowo obliczenia wybranych przypadków przenoszenia molekularnego
T-L-3Wspomagane komputerowo obliczenia nieustalonego przewodzenia ciepła
T-L-4Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji wymuszonej
T-L-12Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w określonym aparacie
T-L-5Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła podczas konwekcji swobodnej
T-L-6Wspomagane komputerowo obliczenia przenikania ciepła
T-L-7Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany ciepła w określonym aparacie
T-L-8Wspomagane komputerowo obliczenia wymiany masy w mieszalniku
T-L-9Wspomagane komputerowo obliczenia wypełnionej kolumny absorpcyjnej
T-L-10Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny destylacyjnej
T-L-11Wspomagane komputerowo obliczenia kolumny rektyfikacyjnej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-3ćwiczenia laboratoryjne
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: ćwiczenia przedmiotowe: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania kolokwium 45 minut
S-1Ocena podsumowująca: wykład: kolokwium na koniec semestru, forma pisemna, czas trwania 45 minut
S-3Ocena formująca: ćwiczenia laboratoryjne: trzy opracowania wykonywane w trakcie semestru
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu dostatecznym określić priorytety służące do rozwiązywania zadań z zakresu wymiany pędu, ciepła i masy;
3,5
4,0
4,5
5,0