Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Inżynieria procesowa w ochronie środowiska:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria procesowa w ochronie środowiska
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 9 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA7 15 0,70,28zaliczenie
projektyP7 15 0,80,32zaliczenie
wykładyW7 30 1,50,40egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawy wiedzy z zakresu inżynierii środowiska, budowy aparatury chemicznej oraz komputerowych technik projektowania
W-2Znajomość podstawowych zasad projektowania aparatury chemicznej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
C-2Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej
C-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
C-4Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne15
15
projekty
T-P-1Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych systemów oczyszczania strumieni gazowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.15
15
wykłady
T-W-1Żródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach przemysłowych3
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.5
T-W-3Metodyka projektowania wybranych systemów oczyszczania typu "końca rury" oraz doboru urządzeń stosowanych w tych systemach.8
T-W-4Analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacji wybranych systemów oczyszczania.2
T-W-5Alternatywne techniki likwidacji zanieczyszczeń u źródła.4
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.8
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie pisemne1
21
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne wykonywanie projektu7
A-P-3Konsultacje1
A-P-4Zaliczanie projektu1
24
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-5Egzamin pisemny2
46

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
M-6Metoda programowana: z użyciem komputera

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_W01
Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
ICHP_1A_W08, ICHP_1A_W09, ICHP_1A_W11, ICHP_1A_W13T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05C-1T-W-3, T-W-1, T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-6M-1, M-2, M-3S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_U01
Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
ICHP_1A_U01, ICHP_1A_U02, ICHP_1A_U04, ICHP_1A_U14T1A_U01, T1A_U02, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U13InzA_U05C-2T-A-1, T-W-2, T-W-6M-2, M-3, M-4S-3, S-1
ICHP_1A_D09b_U02
Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
ICHP_1A_U11, ICHP_1A_U17T1A_U10, T1A_U16InzA_U03, InzA_U08C-3T-A-1, T-P-1M-2, M-3, M-5S-2, S-1
ICHP_1A_D09b_U03
Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
ICHP_1A_U03, ICHP_1A_U07, ICHP_1A_U13, ICHP_1A_U17T1A_U03, T1A_U07, T1A_U12, T1A_U16InzA_U04, InzA_U08C-3T-P-1M-6, M-5S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D09b_K01
Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K03, ICHP_1A_K07T1A_K02, T1A_K03, T1A_K07InzA_K01, InzA_K02C-4T-A-1, T-P-1, T-W-1M-1, M-2, M-5S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_W01
Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_U01
Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
2,0
3,0Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D09b_U02
Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania typu „końca rury” o prostej konfiguracji
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_1A_D09b_U03
Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji projektowej
3,0Student potrafi sporządzić część obliczeniową dokumentacji projektowej zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką stosując standardowe narzędzia i techniki komputerowe
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D09b_K01
Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Konieczyński J., Ochrona powietrza przed szkodliwymi gazami, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice, 2004
  2. Warych J., Oczyszczanie gazów. Procesy i aparatura, WNT, Warszawa, 1998
  3. Warych J., Procesy oczyszczania gazów. Problemy projektowo-obliczeniowe, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999

Literatura dodatkowa

  1. Reynolds J., Jeris J., Theodore L., Handbook of chemical and environmental engineering calculations, John Wiley & Sons, New York, 2002
  2. Wang L.K, Pereira N.C., Hung Y.-T., Air pollution control engineering, Humana Press Inc., Totowa, New Jersey, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne15
15

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych systemów oczyszczania strumieni gazowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Żródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach przemysłowych3
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.5
T-W-3Metodyka projektowania wybranych systemów oczyszczania typu "końca rury" oraz doboru urządzeń stosowanych w tych systemach.8
T-W-4Analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacji wybranych systemów oczyszczania.2
T-W-5Alternatywne techniki likwidacji zanieczyszczeń u źródła.4
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.8
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia5
A-A-3Zaliczenie pisemne1
21
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych15
A-P-2Samodzielne wykonywanie projektu7
A-P-3Konsultacje1
A-P-4Zaliczanie projektu1
24
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Konsultacje1
A-W-3Przygotowanie do egzaminu8
A-W-4Przygotowanie prezentacji multimedialnej5
A-W-5Egzamin pisemny2
46
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_W01Student potrafi objaśniać metodologię projektowania systemów oczyszczania płynów wykorzystując nowatorskie rozwiązania techniczne z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W08ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W09ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w kluczowych zagadnieniach kierunku studiów inżynieria chemiczna i procesowa takich jak: - operacje i procesy jednostkowe - przenoszenie i bilansowanie masy, pędu i energii
ICHP_1A_W11ma szczegółową wiedzę z zakresu maszynoznawstwa i aparatury przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych oraz podstaw projektowania aparatów i procesów
ICHP_1A_W13ma wiedzę o obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych w kraju i na świecie
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W03ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W05ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Objaśnianie metodologii projektowania systemów oczyszczania płynów zgodnej z aktualnym stanem wiedzy z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-3Metodyka projektowania wybranych systemów oczyszczania typu "końca rury" oraz doboru urządzeń stosowanych w tych systemach.
T-W-1Żródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach przemysłowych
T-W-4Analiza kosztów inwestycyjnych i eksploatacji wybranych systemów oczyszczania.
T-W-5Alternatywne techniki likwidacji zanieczyszczeń u źródła.
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student zna zasady projektowania prostych systemów oczyszczania „końca rury” i poprawnie opisuje kilka najpopularniejszych technik oczyszczania omówionych na zajęciach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_U01Student potrafi oceniać systemy oczyszczania "końca rury" pod kątem ich efektywności i innowacyjności
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł związanych z inżynierią chemiczną i procesową i dziedzinami pokrewnymi, potrafi integrować uzyskane informacje, interpretować oraz wyciągać prawidłowe wnioski i formułować opinie wraz z ich uzasadnieniem
ICHP_1A_U02potrafi porozumiewać się w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach używając różnych technik przekazu informacji, w tym w języku obcym
ICHP_1A_U04potrafi przygotować w języku polskim lub obcym prezentację ustną z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej oraz dziedzin pokrewnych posługując się słownictwem technicznym
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie
T1A_U02potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowisku zawodowym oraz w innych środowiskach
T1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U04potrafi przygotować i przedstawić w języku polskim i języku obcym prezentację ustną, dotyczącą szczegółowych zagadnień z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Rozwój kreatywnego myślenia oraz pracy zespołowej
Treści programoweT-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne
T-W-2Podstawy metodologii oczyszczania płynów w instalacjach typu "końca rury": etapy oczyszczania, kryteria doboru procesów i operacji jednostkowych oraz wskaźniki efektywności oczyszczania.
T-W-6Studium przypadków - reprezentatywne przykłady systemów oczyszczania w warunkach przemysłowych.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-4Metoda praktyczna: ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi oceniać efektywność systemów oczyszczania „końca rury” o najprostszych konfiguracjach
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_U02Student potrafi zaprojektować system oczyszczania "końca rury" zgodny z obowiązującymi normami ekologicznymi, stosując odpowiednią metodykę projektowania
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U11potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
Treści programoweT-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne
T-P-1Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych systemów oczyszczania strumieni gazowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
Metody nauczaniaM-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-3Metoda praktyczna: pokaz
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń audytoryjnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprojektować system oczyszczania typu „końca rury” o prostej konfiguracji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_U03Student potrafi opracować dokumentację projektową instalacji procesowej stosując odpowiednią metodykę obliczeń oraz efektywne narzędzia i techniki komputerowe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U03potrafi przygotować w języku polskim oraz języku obcym, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej, potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
ICHP_1A_U07potrafi posługiwać się programami komputerowymi (edytory tekstu i prezentacji, arkusze kalkulacyjne, bazy danych), wspomagającymi realizację podstawowych zadań inżynierskich
ICHP_1A_U13potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
ICHP_1A_U17potrafi zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie oraz aparat, obiekt, proces lub system, typowy dla inżynierii chemicznej i procesowej, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U03potrafi przygotować w języku polskim i języku obcym, uznawanym za podstawowy dla dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla studiowanego kierunku studiów, dobrze udokumentowane opracowanie problemów z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T1A_U12potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
T1A_U16potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U04potrafi dokonać wstępnej analizy ekonomicznej podejmowanych działań inżynierskich
InzA_U08potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować proste urządzenie, obiekt, system lub proces, typowe dla studiowanego kierunku studiów, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Cel przedmiotuC-3Doskonalenie umiejętności rozwiązywania zadań projektowych z zastosowaniem odpowiednich narzędzi i technik komputerowych
Treści programoweT-P-1Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych systemów oczyszczania strumieni gazowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
Metody nauczaniaM-6Metoda programowana: z użyciem komputera
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi opracować dokumentacji projektowej
3,0Student potrafi sporządzić część obliczeniową dokumentacji projektowej zgodnie z omówioną na zajęciach metodyką stosując standardowe narzędzia i techniki komputerowe
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D09b_K01Student jest otwarty na poszukiwanie skutecznych rozwiązań minimalizujących ryzyko występowania zagrożeń ekologicznych związanych z działalnością przemysłową
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, potrafi pełnić rolę lidera lub kierownika zespołu; umie oszacować czas potrzebny na realizację zleconego zadania
ICHP_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji związanych z działalnością produkcyjną i potrafi przekazać takie informacje w sposób zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K03potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
InzA_K02potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-4Uświadomienie konieczności stosowania rozwiązań proekologicznych w działalności inżynierskiej
Treści programoweT-A-1Metodyka rozwiązywania zadań problemowych dotyczących procesów i operacji jednostkowych stosowanych w systemach oczyszczania typu "końca rury", takich jak kondensacja, adsorpcja, spalanie termiczne
T-P-1Metodyka prowadzenia obliczeń projektowych systemów oczyszczania strumieni gazowych; Zasady konfigurowania instalacji; Kalkulacja kosztów inwestycyjnych i eksploatacyjnych instalacji.
T-W-1Żródła emisji zanieczyszczeń w przedsiębiorstwach przemysłowych
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda aktywizująca: metoda przypadków
M-5Metoda praktyczna: metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny z wykładów
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student jest świadomy zalet stosowania nowoczesnych proekologicznych rozwiązań technicznych ale wykazuje niewielką aktywność w ich poszukiwaniu
3,5
4,0
4,5
5,0