Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (S1)

Sylabus przedmiotu Nowoczesne techniki separacji:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Nowoczesne techniki separacji
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Elżbieta Gabruś <Elzbieta.Gabrus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Dorota Downarowicz <Dorota.Downarowicz@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL6 15 0,90,26zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 15 0,90,30zaliczenie
wykładyW6 30 1,20,44egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wymagana wiedza z zakresu: chemia ogólna i nieorganiczna, chemia organiczna, procesy dynamiczne i aparaty, procesy mechaniczne i urządzenia, procesy dyfuzyjne i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi procesów separacji układów rozproszonych.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich technik separacji do konkretnych układów rozdzielanych z uwzględnieniem wpływu na środowisko.
C-3Zdobycie przez studenta umiejętności formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia wybranych procesów i urządzeń stosowanych do rozdzielania i/lub oczyszczania strumieni ciekłych i gazowych (np. adsorpcja i adsorbery, procesy i moduły membranowe).15
15
laboratoria
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki membrany. Porównanie sposobów prowadzenia procesu membranowego (okresowy i ciągły). Modyfikacje procesów membranowych: porównanie ultrafiltracji i diafiltracji. Oczyszczanie powietrza z par związku organicznego. Osuszanie cieczy organicznych.15
15
wykłady
T-W-1Rodzaje układów rozproszonych. Procesy rozdzielania: mechaniczne (sedymentacja, filtracja, flotacja), metody biologiczne, metody chemiczne (neutralizacja, utlenianie, dezynfekcja, redukcja, strącanie, wymiana jonowa); metody adsorpcyjne, metody permeacyjne (permeacja gazów, perwaporacja, mikro-, ultra-, nanofiltracja, odwrócona osmoza, membrany ciekłe), metody krystalizacyjne, metody elektrokinetyczne (elektroforeza), procesy hybrydowe30
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Przeprowadzenie zaliczenia1
27
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przeprowadzenie zaliczenia1
27
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Przeprowadzenie egzaminu2
37

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
M-4Metoda eksponująca: film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D02a_W01
Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą separacji układów rozproszonych (heterogenicznych i homogenicznych) i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu związanego z ochroną środowiska.
ICHP_1A_W05, ICHP_1A_W12, ICHP_1A_W15T1A_W02, T1A_W04, T1A_W07InzA_W02C-1, C-2T-W-1M-1, M-4S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D02a_U01
Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach oraz sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników.
ICHP_1A_U05, ICHP_1A_U09, ICHP_1A_U14T1A_U05, T1A_U09, T1A_U13InzA_U02, InzA_U05C-2, C-3T-A-1, T-L-1M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_1A_D02a_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania oraz wpływu wyrażanych opinii na społeczeństwo.
ICHP_1A_K02, ICHP_1A_K07T1A_K02, T1A_K07InzA_K01C-1, C-2T-W-1, T-L-1M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D02a_W01
Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą separacji układów rozproszonych (heterogenicznych i homogenicznych) i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu związanego z ochroną środowiska.
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w niewielkim stopniu
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.
5,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D02a_U01
Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach oraz sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników.
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_1A_D02a_K01
Student dostrzega relacje pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania oraz wpływu wyrażanych opinii na społeczeństwo.
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym znacznej pomocy
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie efektywnych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym odpowiedniego ukierunkowania
4,5Student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu i wymaga przy tym tylko nieznacznej pomocy
5,0Student jest w pełni samodzielny i kreatywny w doborze właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu

Literatura podstawowa

  1. P.Stepnowski, E.Synak, B.Szafranek, Z.Kaczyński, Techniki separacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, 2010
  2. A.Selecki, R. Gawroński, Podstawy projektowania wybranych procesów rozdzielania mieszanin, WNT, Warszawa, 1992
  3. R. Gawroński, Procesy oczyszczania cieczy, Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa, 1999
  4. M.Bodzek, K. Konieczny, Wykorzystanie procesów membranowych w uzdatnianiu wody, Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 2005

Literatura dodatkowa

  1. M. L. Paderewski, Procesy adsorpcyjne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1999
  2. B.Crittenden, W.J. Thomas, Adsorption Technology &Design, B-H, Oxford, 1988
  3. R. Rautenbach, Procesy membranowe, WNT, Warszawa, 1996

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia wybranych procesów i urządzeń stosowanych do rozdzielania i/lub oczyszczania strumieni ciekłych i gazowych (np. adsorpcja i adsorbery, procesy i moduły membranowe).15
15

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki membrany. Porównanie sposobów prowadzenia procesu membranowego (okresowy i ciągły). Modyfikacje procesów membranowych: porównanie ultrafiltracji i diafiltracji. Oczyszczanie powietrza z par związku organicznego. Osuszanie cieczy organicznych.15
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rodzaje układów rozproszonych. Procesy rozdzielania: mechaniczne (sedymentacja, filtracja, flotacja), metody biologiczne, metody chemiczne (neutralizacja, utlenianie, dezynfekcja, redukcja, strącanie, wymiana jonowa); metody adsorpcyjne, metody permeacyjne (permeacja gazów, perwaporacja, mikro-, ultra-, nanofiltracja, odwrócona osmoza, membrany ciekłe), metody krystalizacyjne, metody elektrokinetyczne (elektroforeza), procesy hybrydowe30
30

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3Konsultacje1
A-A-4Przeprowadzenie zaliczenia1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia10
A-L-3Konsultacje1
A-L-4Przeprowadzenie zaliczenia1
27
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach30
A-W-2Przygotowanie do egzaminu5
A-W-3Przeprowadzenie egzaminu2
37
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D02a_W01Student posiada wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą separacji układów rozproszonych (heterogenicznych i homogenicznych) i w oparciu o nią potrafi dobrać i/lub zweryfikować rozwiązanie techniczne właściwe dla konkretnego problemu związanego z ochroną środowiska.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_W05zna zasady ochrony środowiska i gospodarki odpadami
ICHP_1A_W12ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej i chemii
ICHP_1A_W15zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej \
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_W02ma podstawową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
T1A_W04ma szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
T1A_W07zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_W02zna podstawowe metody, techniki, narzędzia i materiały stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich z zakresu studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi procesów separacji układów rozproszonych.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich technik separacji do konkretnych układów rozdzielanych z uwzględnieniem wpływu na środowisko.
Treści programoweT-W-1Rodzaje układów rozproszonych. Procesy rozdzielania: mechaniczne (sedymentacja, filtracja, flotacja), metody biologiczne, metody chemiczne (neutralizacja, utlenianie, dezynfekcja, redukcja, strącanie, wymiana jonowa); metody adsorpcyjne, metody permeacyjne (permeacja gazów, perwaporacja, mikro-, ultra-, nanofiltracja, odwrócona osmoza, membrany ciekłe), metody krystalizacyjne, metody elektrokinetyczne (elektroforeza), procesy hybrydowe
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-4Metoda eksponująca: film
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Egzamin pisemny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie opanował wiedzy podanej na wykładzie
3,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie w niewielkim stopniu
3,5Student opanował wiedzę podaną na wykładzie i potrafi ją zinterpretować
4,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie potrafi ją zastosować
4,5Student w pełni opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi ją właściwie zinterpretować i w pełni wykorzystać praktycznie.
5,0Student opanował wiedzę podaną na wykładzie, potrafi efektywnie analizować wyniki i przeprowadzić dyskusję.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D02a_U01Student potrafi samodzielnie zgłębiać zagadnienia przedstawione na zajęciach oraz sformułować problem inżynierski i dobrać metody wspomagające jego rozwiązanie, potrafi wykonać badania doświadczalne i adekwatne obliczenia, a następnie przeprowadzić krytyczną analizę wyników.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_U05ma umiejętność samokształcenia się m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych
ICHP_1A_U09potrafi wykorzystać metody analityczne, numeryczne oraz eksperymentalne do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich
ICHP_1A_U14potrafi wykorzystać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny sposobu funkcjonowania, zwłaszcza w zakresie inżynierii chemicznej i procesowej, istniejących rozwiązań technicznych, w szczególności procesów, urządzeń, aparatów, instalacji, obiektów i systemów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_U05ma umiejętność samokształcenia się
T1A_U09potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
T1A_U13potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_U02potrafi wykorzystać do formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich metody analityczne, symulacyjne oraz eksperymentalne
InzA_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich technik separacji do konkretnych układów rozdzielanych z uwzględnieniem wpływu na środowisko.
C-3Zdobycie przez studenta umiejętności formułowania i rozwiązywania zadań inżynierskich.
Treści programoweT-A-1Ćwiczenia audytoryjne obejmują obliczenia wybranych procesów i urządzeń stosowanych do rozdzielania i/lub oczyszczania strumieni ciekłych i gazowych (np. adsorpcja i adsorbery, procesy i moduły membranowe).
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki membrany. Porównanie sposobów prowadzenia procesu membranowego (okresowy i ciągły). Modyfikacje procesów membranowych: porównanie ultrafiltracji i diafiltracji. Oczyszczanie powietrza z par związku organicznego. Osuszanie cieczy organicznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zastosować wiedzy teoretycznej do rozwiązywania zadań praktycznych
3,0Student potrafi zastosować wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych w ograniczonym zakresie
3,5Student potrafi poprawnie wykorzystać wiedzę teoretyczną do rozwiązywania zadań praktycznych
4,0Student potrafi zastosować całą zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań praktycznych
4,5Student potrafi przeprowadzić dyskusję o wynikach uzyskanych w zadaniach praktycznych
5,0Student potrafi przeprowadzić dyskusje wyników i uzasadnić dokonane wybory.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_1A_D02a_K01Student dostrzega relacje pomiędzy aspektami technicznymi, środowiskowymi i społecznymi działalności inżynierskiej i ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania oraz wpływu wyrażanych opinii na społeczeństwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICHP_1A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
ICHP_1A_K07rozumie potrzebę przekazywania społeczeństwu, m.in. poprzez środki masowego przekazu, informacji związanych z działalnością produkcyjną i potrafi przekazać takie informacje w sposób zrozumiały
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT1A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
T1A_K07ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej, a zwłaszcza rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu, w szczególności poprzez środki masowego przekazu, informacji i opinii dotyczących osiągnięć techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej; podejmuje starania, aby przekazać takie informacje i opinie w sposób powszechnie zrozumiały
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z podstawami teoretycznymi procesów separacji układów rozproszonych.
C-2Zdobycie przez studenta umiejętności doboru odpowiednich technik separacji do konkretnych układów rozdzielanych z uwzględnieniem wpływu na środowisko.
Treści programoweT-W-1Rodzaje układów rozproszonych. Procesy rozdzielania: mechaniczne (sedymentacja, filtracja, flotacja), metody biologiczne, metody chemiczne (neutralizacja, utlenianie, dezynfekcja, redukcja, strącanie, wymiana jonowa); metody adsorpcyjne, metody permeacyjne (permeacja gazów, perwaporacja, mikro-, ultra-, nanofiltracja, odwrócona osmoza, membrany ciekłe), metody krystalizacyjne, metody elektrokinetyczne (elektroforeza), procesy hybrydowe
T-L-1Wyznaczanie charakterystyki membrany. Porównanie sposobów prowadzenia procesu membranowego (okresowy i ciągły). Modyfikacje procesów membranowych: porównanie ultrafiltracji i diafiltracji. Oczyszczanie powietrza z par związku organicznego. Osuszanie cieczy organicznych.
Metody nauczaniaM-2Metoda praktyczna - ćwiczenia przedmiotowe
M-3Metoda praktyczna - ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie spełnia kryteriów dla oceny 3,0
3,0Student wykazuje ograniczoną samodzielność przy poszukiwaniu rozwiązań zadanego problemu
3,5Student jest otwarty na poszukiwanie narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym znacznej pomocy
4,0Student jest otwarty na poszukiwanie efektywnych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu ale wymaga przy tym odpowiedniego ukierunkowania
4,5Student jest kreatywny w poszukiwaniu właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu i wymaga przy tym tylko nieznacznej pomocy
5,0Student jest w pełni samodzielny i kreatywny w doborze właściwych narzędzi do rozwiązywania zadanego problemu