Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)

Sylabus przedmiotu Analiza jakości:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Analiza jakości
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 9 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Teoria prawdopodobieństwa. Statystyka matematyczna.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom.
C-2Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Prawdopodobieństwo zdarzenia jako charakterystyka oceny jakości. Charakterystyki statystyczne jako liczbowe elementy oceny jakosci produkcyjnej i informacyjnej.1
T-A-2Histograny. Parametry. Analiza. Modyfikacje. Symulacyjne modelowanie wadliwosci wyrobów przez analityczne deformowanie histogramów.2
T-A-3Karty kontrolne wskażników ilosciowych i jakosciowych. Sporządzenie jedno-, dwu- i trzytorowych kart kontrolnych. Analiza kart.2
T-A-4Rozkład hipergeometryczny. iKrzywe operacyjne (OC). Ryzyko odbiorcy i ryzyko mdostawcy1
T-A-5Typy kontroli na krzywych OC. Analioza wpływu wartości parametrów kontroli jakości na kształt krzywych OC.2
T-A-6Wskaźniki jakości. Wskażniki oceny prawidłowości pracy kontrolera.1
9
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje. Statystyczne wskaźniki jakości. Dokumentacja. Koordynacja działań. Odpowiedzialność.1
T-W-2Strategia i taktyka nprzedsiębiorstwa. Podstawowe elementy sterowania jakością. Elementy kontroli jakoscia. Metody samokontroli.1
T-W-3Kontrola jakpości w oparciu o histogramy.1
T-W-4Karty kontrolne. Podział. Klasyfikacja. Parametry kart. Wybór kart kontrolnych. Sposoby zastosowania.1
T-W-5Cykl produkcyjny. Ocena dokładnosci procesu produkcyjnego. Kontrola międzyoperacyjna i przy odbiorze produktu. Rodzaje sygnałów ostrzregawczych.1
T-W-6Kategorie kosztów. Wskaźniki. Ekonomiczne aspekty jakości. Charakterystyki operacyjne.1
T-W-7Ryzyko odbiorcy i ryzyko dostawczy. Krzywe OC. Odwzorowanie typów kontroli jakości na krzywych OC. Wskażniki kontroli jakości. Metody kontroli jakości.1
T-W-8Informacje potrzebne wykonawcom kontroli jakosci. Ocena prawidłowości kontroli jakości.1
T-W-9Prawidłowość pracy kontrolera.Efektywność ekonomiczna kontroli jakości.1
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów15
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury źródłowej12
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.9
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład infomacyjny.
M-2Zajęcia audytoryjne w postaci liczbowej i graficznej interpretacji informacji uzyskanych na wykładzie.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru semestu o treści teoretycznej.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-05_W01
Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom.
ICPN_2A_W10, ICPN_2A_W01, ICPN_2A_W12T2A_W01, T2A_W08, T2A_W09, T2A_W11InzA2_W03, InzA2_W04C-1T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-05_U07
Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości.
ICPN_2A_U18, ICPN_2A_U07, ICPN_2A_U13T2A_U07, T2A_U13, T2A_U18InzA2_U07C-2T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-05_K01
Student w oparciu o zdobytą wiedzę może matematycznie wspierać obliczenia w problemach oceny jakości wyrobów lub priocesów technicznych.
ICPN_2A_K01, ICPN_2A_K02T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-6, T-W-1, T-W-9, T-W-8, T-W-7, T-W-4, T-A-5, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-1M-2, M-1S-1, S-3, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-05_W01
Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom.
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczacej problemów statystycznej kontroli jakości.
3,0Student posiada ograniczona wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stranie w stopniu ograniczonym omawiać sposoby kontroli jakości wyrobów i procesów.
3,5Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stanie dyskusyjnie omawiać sposoby kontroli wyrobów i procesów.
4,0Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości wyrobów i procesów popartą odpowiednimi schematami procedur.
4,5Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości wyrobów i procesów popartą odpowiednimi schematami procedur oraz odpowiednimi relacjami matematycznymi..
5,0Student posiada obszerną wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stanie analizować zalety i wady wybranej metody i procesdury kontroli jakości wyrobu lub procesu.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-05_U07
Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości.
2,0Student nie potrafi wykonać elementarnych obliczeń wskażników oceny jakości.
3,0Student potrafi wykonać obliczenia probabilistycznych wskażników oceny jakości ale nie jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich obrazów graficznych.
3,5Student potrafi wykorzystać statystykę matematyczną i wykonać obliczenia wskażników oceny jakości oraz jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich obrazów graficznych.
4,0Student potrafi wykonać obliczenia wskażników oceny jakości i jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich histogramów oraz kart kontrolnych ale nie jest w stanie w stopniu wystarczającym omówić otrzymane obrazy graficzne..
4,5Student potrafi wykonać obliczenia wskażników oceny jakości, a obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich histogramów oraz kart kontrolnych i jest w stanie omówić otrzymane obrazy graficzne. Student umie w stopniu ograniczonym wykonać obliczenia w zakresie ekonomicznych aspektów wariantów kontroli jakosci.
5,0Student potrafi obliczać i prezentować obliczdnia garficznie z odpowiednim komentarzem oraz potrafi również sporażdzac kzrywe OC oraz omawiać warianty pzry różnych parametrach opisujęcych charakter przebiegu kzrywych.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-05_K01
Student w oparciu o zdobytą wiedzę może matematycznie wspierać obliczenia w problemach oceny jakości wyrobów lub priocesów technicznych.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.

Literatura podstawowa

  1. Grant E.L., Statystyczna kontrola jakości, PWN, Warszawa, 1972
  2. Juran J.M., Gryna Jr F.M., Jakość. Projektowanie i analiza., WNT, Warszawa, 1974
  3. Cyran J., Steczkowski JH., Zając K., Statystyczne metody kontroli jakości produktów., PWE, Warszawa, 1973
  4. Konieczka P., Namiesnik J., Ocena i kontrola jakosci wyników pomiarów analitycznych, WNT, Warszawa, 2009
  5. Kończak G., Wykorzystanie kart kontrolnych w sterowaniu jakością w toku produkcji, AEiKA, Katowice, 2000

Literatura dodatkowa

  1. Łaszniewicz E.L. (praca zbiorowa), Zastosowanie metod statystycznych (zbiór zadań)., PWE, Warszawa, 1983
  2. Hryniewicz O., Nowoczesne metody statystycznego sterowania jakością., Omnitech Press, Warszawa, 1996
  3. Wasilewski L., Metody kontroli jakości w przedsiębiorstwach, PWE, Warszawa, 1974
  4. Iwasiewicz. A., Statystyczna kontrola jakości w toku produklcji., PWN, Warszawa, 1983
  5. Obalski J., Statystyczna kontrola jakości podczas produkcji, PWT, Warszawa, 1955

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Prawdopodobieństwo zdarzenia jako charakterystyka oceny jakości. Charakterystyki statystyczne jako liczbowe elementy oceny jakosci produkcyjnej i informacyjnej.1
T-A-2Histograny. Parametry. Analiza. Modyfikacje. Symulacyjne modelowanie wadliwosci wyrobów przez analityczne deformowanie histogramów.2
T-A-3Karty kontrolne wskażników ilosciowych i jakosciowych. Sporządzenie jedno-, dwu- i trzytorowych kart kontrolnych. Analiza kart.2
T-A-4Rozkład hipergeometryczny. iKrzywe operacyjne (OC). Ryzyko odbiorcy i ryzyko mdostawcy1
T-A-5Typy kontroli na krzywych OC. Analioza wpływu wartości parametrów kontroli jakości na kształt krzywych OC.2
T-A-6Wskaźniki jakości. Wskażniki oceny prawidłowości pracy kontrolera.1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje. Statystyczne wskaźniki jakości. Dokumentacja. Koordynacja działań. Odpowiedzialność.1
T-W-2Strategia i taktyka nprzedsiębiorstwa. Podstawowe elementy sterowania jakością. Elementy kontroli jakoscia. Metody samokontroli.1
T-W-3Kontrola jakpości w oparciu o histogramy.1
T-W-4Karty kontrolne. Podział. Klasyfikacja. Parametry kart. Wybór kart kontrolnych. Sposoby zastosowania.1
T-W-5Cykl produkcyjny. Ocena dokładnosci procesu produkcyjnego. Kontrola międzyoperacyjna i przy odbiorze produktu. Rodzaje sygnałów ostrzregawczych.1
T-W-6Kategorie kosztów. Wskaźniki. Ekonomiczne aspekty jakości. Charakterystyki operacyjne.1
T-W-7Ryzyko odbiorcy i ryzyko dostawczy. Krzywe OC. Odwzorowanie typów kontroli jakości na krzywych OC. Wskażniki kontroli jakości. Metody kontroli jakości.1
T-W-8Informacje potrzebne wykonawcom kontroli jakosci. Ocena prawidłowości kontroli jakości.1
T-W-9Prawidłowość pracy kontrolera.Efektywność ekonomiczna kontroli jakości.1
9

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w zajęciach15
A-A-2Przygotowanie do sprawdzianów15
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Studiowanie literatury źródłowej12
A-W-3Przygotowanie do sprawdzianu.9
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-05_W01Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W10ma wiedzę pozwalającą rozumieć i uwzględnić w praktyce inżynierskiej pozatechniczne uwarunkowania działalności inżynierskiej
ICPN_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
ICPN_2A_W12ma podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności gospodarczej, zarządzania, w tym zarządzania jakością
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W08ma wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej oraz ich uwzględniania w praktyce inżynierskiej
T2A_W09ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
T2A_W11zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W03ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych, ekonomicznych, prawnych i innych uwarunkowań działalności inżynierskiej
InzA2_W04ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej
Cel przedmiotuC-1Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom.
Treści programoweT-W-5Cykl produkcyjny. Ocena dokładnosci procesu produkcyjnego. Kontrola międzyoperacyjna i przy odbiorze produktu. Rodzaje sygnałów ostrzregawczych.
T-W-3Kontrola jakpości w oparciu o histogramy.
T-W-2Strategia i taktyka nprzedsiębiorstwa. Podstawowe elementy sterowania jakością. Elementy kontroli jakoscia. Metody samokontroli.
T-W-6Kategorie kosztów. Wskaźniki. Ekonomiczne aspekty jakości. Charakterystyki operacyjne.
T-W-1Podstawowe definicje. Statystyczne wskaźniki jakości. Dokumentacja. Koordynacja działań. Odpowiedzialność.
T-W-9Prawidłowość pracy kontrolera.Efektywność ekonomiczna kontroli jakości.
T-W-8Informacje potrzebne wykonawcom kontroli jakosci. Ocena prawidłowości kontroli jakości.
T-W-7Ryzyko odbiorcy i ryzyko dostawczy. Krzywe OC. Odwzorowanie typów kontroli jakości na krzywych OC. Wskażniki kontroli jakości. Metody kontroli jakości.
T-W-4Karty kontrolne. Podział. Klasyfikacja. Parametry kart. Wybór kart kontrolnych. Sposoby zastosowania.
T-A-5Typy kontroli na krzywych OC. Analioza wpływu wartości parametrów kontroli jakości na kształt krzywych OC.
T-A-2Histograny. Parametry. Analiza. Modyfikacje. Symulacyjne modelowanie wadliwosci wyrobów przez analityczne deformowanie histogramów.
T-A-3Karty kontrolne wskażników ilosciowych i jakosciowych. Sporządzenie jedno-, dwu- i trzytorowych kart kontrolnych. Analiza kart.
T-A-4Rozkład hipergeometryczny. iKrzywe operacyjne (OC). Ryzyko odbiorcy i ryzyko mdostawcy
T-A-6Wskaźniki jakości. Wskażniki oceny prawidłowości pracy kontrolera.
T-A-1Prawdopodobieństwo zdarzenia jako charakterystyka oceny jakości. Charakterystyki statystyczne jako liczbowe elementy oceny jakosci produkcyjnej i informacyjnej.
Metody nauczaniaM-1Wykład infomacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru semestu o treści teoretycznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy dotyczacej problemów statystycznej kontroli jakości.
3,0Student posiada ograniczona wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stranie w stopniu ograniczonym omawiać sposoby kontroli jakości wyrobów i procesów.
3,5Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stanie dyskusyjnie omawiać sposoby kontroli wyrobów i procesów.
4,0Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości wyrobów i procesów popartą odpowiednimi schematami procedur.
4,5Student posiada wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości wyrobów i procesów popartą odpowiednimi schematami procedur oraz odpowiednimi relacjami matematycznymi..
5,0Student posiada obszerną wiedze w zakresie problemów statystycznej kontroli jakości i jest w stanie analizować zalety i wady wybranej metody i procesdury kontroli jakości wyrobu lub procesu.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-05_U07Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich z uwzględnieniem aspektów praktycznych w zakresie studiowanej specjalności. Potrafi wykorzystać badania naukowe z inżynierii chemicznej i procesowej oraz obszarów pokrewnych
ICPN_2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
ICPN_2A_U13ma umiejętności niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz w zespołach badawczych; zna i przestrzega zasady bezpieczeństwa związane z wykonywaną pracą
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U07potrafi posługiwać się technikami informacyjno-komunikacyjnymi właściwymi do realizacji zadań typowych dla działalności inżynierskiej
T2A_U13ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna zasady bezpieczeństwa związane z tą pracą
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości.
Treści programoweT-A-5Typy kontroli na krzywych OC. Analioza wpływu wartości parametrów kontroli jakości na kształt krzywych OC.
T-A-2Histograny. Parametry. Analiza. Modyfikacje. Symulacyjne modelowanie wadliwosci wyrobów przez analityczne deformowanie histogramów.
T-A-3Karty kontrolne wskażników ilosciowych i jakosciowych. Sporządzenie jedno-, dwu- i trzytorowych kart kontrolnych. Analiza kart.
T-A-4Rozkład hipergeometryczny. iKrzywe operacyjne (OC). Ryzyko odbiorcy i ryzyko mdostawcy
T-A-6Wskaźniki jakości. Wskażniki oceny prawidłowości pracy kontrolera.
T-A-1Prawdopodobieństwo zdarzenia jako charakterystyka oceny jakości. Charakterystyki statystyczne jako liczbowe elementy oceny jakosci produkcyjnej i informacyjnej.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne w postaci liczbowej i graficznej interpretacji informacji uzyskanych na wykładzie.
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wykonać elementarnych obliczeń wskażników oceny jakości.
3,0Student potrafi wykonać obliczenia probabilistycznych wskażników oceny jakości ale nie jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich obrazów graficznych.
3,5Student potrafi wykorzystać statystykę matematyczną i wykonać obliczenia wskażników oceny jakości oraz jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich obrazów graficznych.
4,0Student potrafi wykonać obliczenia wskażników oceny jakości i jest wstanie swoje obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich histogramów oraz kart kontrolnych ale nie jest w stanie w stopniu wystarczającym omówić otrzymane obrazy graficzne..
4,5Student potrafi wykonać obliczenia wskażników oceny jakości, a obliczenia zaprezentować w postaci odpowiednich histogramów oraz kart kontrolnych i jest w stanie omówić otrzymane obrazy graficzne. Student umie w stopniu ograniczonym wykonać obliczenia w zakresie ekonomicznych aspektów wariantów kontroli jakosci.
5,0Student potrafi obliczać i prezentować obliczdnia garficznie z odpowiednim komentarzem oraz potrafi również sporażdzac kzrywe OC oraz omawiać warianty pzry różnych parametrach opisujęcych charakter przebiegu kzrywych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-05_K01Student w oparciu o zdobytą wiedzę może matematycznie wspierać obliczenia w problemach oceny jakości wyrobów lub priocesów technicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student pozna problemy jakości i matematyczny opis statystycznych charakterystyk oceny jakości. Uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości. Zrozumie potzreby kontroli jakości, odpowiedzialności funkcyjnej komórek kontroly jakości oraz sposoby przeciwdziałania brakom.
C-2Student uzyska umiejętność sporządzania dokumentacji statystycznej kontroli jakości.
Treści programoweT-W-5Cykl produkcyjny. Ocena dokładnosci procesu produkcyjnego. Kontrola międzyoperacyjna i przy odbiorze produktu. Rodzaje sygnałów ostrzregawczych.
T-W-3Kontrola jakpości w oparciu o histogramy.
T-W-2Strategia i taktyka nprzedsiębiorstwa. Podstawowe elementy sterowania jakością. Elementy kontroli jakoscia. Metody samokontroli.
T-W-6Kategorie kosztów. Wskaźniki. Ekonomiczne aspekty jakości. Charakterystyki operacyjne.
T-W-1Podstawowe definicje. Statystyczne wskaźniki jakości. Dokumentacja. Koordynacja działań. Odpowiedzialność.
T-W-9Prawidłowość pracy kontrolera.Efektywność ekonomiczna kontroli jakości.
T-W-8Informacje potrzebne wykonawcom kontroli jakosci. Ocena prawidłowości kontroli jakości.
T-W-7Ryzyko odbiorcy i ryzyko dostawczy. Krzywe OC. Odwzorowanie typów kontroli jakości na krzywych OC. Wskażniki kontroli jakości. Metody kontroli jakości.
T-W-4Karty kontrolne. Podział. Klasyfikacja. Parametry kart. Wybór kart kontrolnych. Sposoby zastosowania.
T-A-5Typy kontroli na krzywych OC. Analioza wpływu wartości parametrów kontroli jakości na kształt krzywych OC.
T-A-2Histograny. Parametry. Analiza. Modyfikacje. Symulacyjne modelowanie wadliwosci wyrobów przez analityczne deformowanie histogramów.
T-A-3Karty kontrolne wskażników ilosciowych i jakosciowych. Sporządzenie jedno-, dwu- i trzytorowych kart kontrolnych. Analiza kart.
T-A-4Rozkład hipergeometryczny. iKrzywe operacyjne (OC). Ryzyko odbiorcy i ryzyko mdostawcy
T-A-6Wskaźniki jakości. Wskażniki oceny prawidłowości pracy kontrolera.
T-A-1Prawdopodobieństwo zdarzenia jako charakterystyka oceny jakości. Charakterystyki statystyczne jako liczbowe elementy oceny jakosci produkcyjnej i informacyjnej.
Metody nauczaniaM-2Zajęcia audytoryjne w postaci liczbowej i graficznej interpretacji informacji uzyskanych na wykładzie.
M-1Wykład infomacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestru semestu o treści teoretycznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
S-2Ocena formująca: Zaliczenie zajęć audytoryjnych w formie pisemnego sprawdzdianu na zakończenie semestu o treści obliczeniowej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu; postępuje zgodnie z zasadami etyki oraz wykazuje zdolność do kierowania zespołem zdeterminowanym do osiągnięcia założonego celu.