Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Inżynieria procesów przeróbki ropy naftowej i gazu

Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka energią:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Zrównoważona gospodarka energią
Specjalność Inżynieria procesów ekoenergetyki
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogdan Ambrożek <Bogdan.Ambrozek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 9 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 18 2,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Termodynamika techniczna
W-2Procesy cieplne i aparaty

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
C-2Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Obliczanie kosztów energii2
T-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach4
T-A-3Optymalizacja zużycia energii2
T-A-4Kolokwium1
9
wykłady
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią1
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii1
T-W-3Audyt energetyczny2
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja1
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych1
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią1
T-W-7Obsługa techniczna systemów energetycznych1
T-W-8Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje2
T-W-9Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych1
T-W-10Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna2
T-W-11Rozproszone źródła energii elektrycznej.1
T-W-12Odnawialne źródła energii1
T-W-13Przechowywanie, transport i dystrybucja energii2
T-W-14Wpływ wytwarzania energii na środowisko1
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Opracowanie referatu na wybrany temat10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium11
30
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie2
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena referatu opracowanego przez studenta

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11a_W06
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
ICPN_2A_W06T2A_W04InzA2_W05C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-W-13, T-W-11, T-W-12, T-W-14, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-3, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11a_U10
Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
ICPN_2A_U10T2A_U10InzA2_U03C-1T-A-3, T-W-13, T-W-14, T-W-1, T-W-5, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3
ICHP_2A_C04-11a_U15
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
ICPN_2A_U15T2A_U15InzA2_U05C-2, C-3T-A-2, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-9M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C04-11a_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
ICPN_2A_K02T2A_K02InzA2_K01C-1T-W-14, T-W-2, T-W-8M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11a_W06
Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11a_U10
Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
2,0
3,0Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich w stopniu podstawowym potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
ICHP_2A_C04-11a_U15
Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C04-11a_K02
Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Capehart B.L, Turner W.C., Kennedy W.J., Guide to Energy Management, Fairmont Press, Lilburn, 2003
  2. Kreith F., Goswami D.Y, Handbook of Energy Efficiency and Renewable Energy, CRC Press, Boca Raton, 2007
  3. Hanjalic K., Sustainable Energy Technologies. Options and Prospects, Springer, Dordrecht, 2008

Literatura dodatkowa

  1. RAPORT BEAM21 - Zrównoważona gospodarka energetyczna w Polsce, 2010

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Obliczanie kosztów energii2
T-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach4
T-A-3Optymalizacja zużycia energii2
T-A-4Kolokwium1
9

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią1
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii1
T-W-3Audyt energetyczny2
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja1
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych1
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią1
T-W-7Obsługa techniczna systemów energetycznych1
T-W-8Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje2
T-W-9Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych1
T-W-10Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna2
T-W-11Rozproszone źródła energii elektrycznej.1
T-W-12Odnawialne źródła energii1
T-W-13Przechowywanie, transport i dystrybucja energii2
T-W-14Wpływ wytwarzania energii na środowisko1
18

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach9
A-A-2Opracowanie referatu na wybrany temat10
A-A-3Przygotowanie się do kolokwium11
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach18
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury20
A-W-3Przygotowanie się do kolokwium18
A-W-4Konsultacje2
A-W-5Zaliczenie2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11a_W06Student ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z kluczowymi zagadnieniami inżynierii chemicznej i procesowej w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W04ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu studiowanego kierunku studiów
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_W05zna typowe technologie inżynierskie w zakresie studiowanego kierunku studiów
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
Treści programoweT-A-1Obliczanie kosztów energii
T-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach
T-A-3Optymalizacja zużycia energii
T-W-13Przechowywanie, transport i dystrybucja energii
T-W-11Rozproszone źródła energii elektrycznej.
T-W-12Odnawialne źródła energii
T-W-14Wpływ wytwarzania energii na środowisko
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią
T-W-7Obsługa techniczna systemów energetycznych
T-W-8Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje
T-W-3Audyt energetyczny
T-W-9Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych
T-W-10Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena referatu opracowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma podstawową wiedzę wiedzę związaną ze zrównoważoną gospodarką energią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11a_U10Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U10przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U10potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - integrować wiedzę z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów oraz zastosować podejście systemowe, uwzględniające także aspekty pozatechniczne
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U03potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
Treści programoweT-A-3Optymalizacja zużycia energii
T-W-13Przechowywanie, transport i dystrybucja energii
T-W-14Wpływ wytwarzania energii na środowisko
T-W-1Wprowadzenie do zarządzania energią
T-W-5Procesy spalania; paliwa alternatywne i wykorzystanie odpadów przemysłowych
T-W-10Wytwarzanie energii. Skojarzona gospodarka energetyczna
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena referatu opracowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich w stopniu podstawowym potrafi integrować zdobytą wiedzę z zakresu chemii, inżynierii chemicznej i procesowej, ochrony środowiska i przedmiotów specjalnościowych oraz zastosować podejście systemowe do rozwiązywania zagadnień związanych ze zrównoważoną gospodarką energią, uwzględniające także aspekty pozatechniczne.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11a_U15Student potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U15potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w realizowanych procesach w zakresie ukończonej specjalności
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U15potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U05potrafi dokonać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i ocenić - zwłaszcza w powiązaniu ze studiowanym kierunkiem studiów - istniejące rozwiązania techniczne, w szczególności urządzenia, obiekty, systemy, procesy, usługi
Cel przedmiotuC-2Wyrobienie umijętności przeprowadzenia oceny efektywności wykorzystania energii
C-3Wyrobienie umiejętności przeprowadzenia optymalizacji zużycia energii
Treści programoweT-A-2Analiza zużycia energii w wybranych obiektach
T-W-4Analiza kosztów zużycia energii w budynkach mieszkalnych i przemysłowych; oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja, klimatyzacja
T-W-6Komputerowe systemy zarządzania energią
T-W-8Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje
T-W-9Zarządzanie energią w procesach produkcyjnych
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena referatu opracowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać nabytą wiedzę do krytycznej analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w zrównoważonej gospodarce energią.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C04-11a_K02Student ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z problemami zwiazanymi z zarządzaniem energią
Treści programoweT-W-14Wpływ wytwarzania energii na środowisko
T-W-2Polityka energetyczna. Koszt energii
T-W-8Efektywność wykorzystania energii. Straty energii-izolacje
Metody nauczaniaM-1Metody podajace - wykład przedmiotowy
M-2Metody praktyczne - ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne ćwiczeń audytoryjnych
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykładów
S-3Ocena formująca: Ocena referatu opracowanego przez studenta
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma wyrobioną w stopniu podstawowym świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w obszarze zrównoważonej gospodarki energią, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
3,5
4,0
4,5
5,0