Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna i procesowa (N2)
specjalność: Informatyka procesowa

Sylabus przedmiotu Dynamika instalacji produkcyjnych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna i procesowa
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów nauk technicznych, studiów inżynierskich
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dynamika instalacji produkcyjnych
Specjalność Zarządzanie i eksploatacja w systemach produkcyjnych
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Rafał Rakoczy <Rafal.Rakoczy@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 4,0 ECTS (formy) 4,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
projektyP1 18 2,00,44zaliczenie
wykładyW1 9 2,00,56egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość elementów matematyki wyższej stosowanej.
W-2Dynamika procesowa.
W-3Podstawy automatyki.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
C-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu linii technologicznej z uwzględnieniem dynamiki funkcjonowania. Wybór symaulacyjnej linii produkcyjnej.2
T-P-2Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Wykonanie niezbędnego opisu funkcjonowania LP oraz obrazów graficznych zawierające elementy ST oraz więzi.2
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Charakterystyka elementów ST oraz opis modelowy ich funkcjonowania w zakresie dynamiki procesowej.3
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Opis matematyczny i tworzenie zapisu modeli w dziedzinie obrazów.3
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Agragatyzacja dynamiczna.2
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Tworzenie schematów technologicznych z uwzględnieniem punktów PA.2
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.2
T-P-8Analiza projektu poprawiobnego (konsultacje indywidualne).2
18
wykłady
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki systemów produkcyjnych (SP). Elementy, więzi i cele funkcjonowania.1
T-W-2Odwzorowanie schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST). Diagramy więzi. Grafy sygnałowe. Grafy technologiczne.2
T-W-3Algebra systyemów dynamicznych. Funkcja wytwarzajaca stan systemu. Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe i wyjściowe. Operatory.1
T-W-4Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Procesy sterujace. Przestrzeń stanów ST. Operator przejścia stanów. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.1
T-W-5Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.1
T-W-6Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST. Logiczny algorytm procesu regulacji automatycznej1
T-W-7Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujacuch procesy inżynierii chemicznej.2
9

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych (konsultacje).18
A-P-2Analiza informacji pzrekazanych na wykładzie informacyjnym z punkty widzenia realizowanego projektu.12
A-P-3Realizacja projektu.30
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.31
A-W-3Analiza informacji pzrekazanych na wykładzie informacyjnym.20
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Projekt wybranej instalacji przemuysłowej w zakresie opisu funkcjonowania i symulacyjnej analizy dynamicznej.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i elementarnych obliczeniach symulacyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawiertych obliczń dotyczacych określinej linii technologicznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-08_W01
Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
ICPN_2A_W04, ICPN_2A_W01T2A_W01, T2A_W02C-1T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-08_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
ICPN_2A_U18, ICPN_2A_U01T2A_U01, T2A_U18InzA2_U07C-2T-P-8, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-7M-2S-2

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ICHP_2A_C08-08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu.
ICPN_2A_K01, ICPN_2A_K02T2A_K01, T2A_K02InzA2_K01C-1, C-2T-W-7, T-W-4, T-W-6, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-P-8, T-P-1, T-P-2, T-P-6, T-P-5, T-P-3, T-P-4, T-P-7M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-08_W01
Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie omawianych tresci programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych SP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji dynamiki.
3,0Student ma wiedzę w zakresie omawianych tresci programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych LPT oraz powinien być w stanie przeprowadzić ogólna analizę ich funkcjonowania w zakresie elementarnej teoretyczneji symulacj dynamiki.
3,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki elementarnych LP i jest w stanie interpretowac schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieniem prostych aproksymacyjnych modeli metemetycznych elementów struktury.
4,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki elementarnych LP i jest w stanie interpretowac schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieneim aproksymacyjnych modeli dynamicznych elementów i więzi symulacyjnego procesowego funkcjonowania linii technologicznych.
4,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST z uwzględnieneim operatorów funkcjonowania oraz z zapisem macierzowym elementarnych struktur topologicznych ST w zakresie dynamiki.
5,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest wstanie tworzyc symulacyjne elementarne struktury topologiczne prostych procesów kinetycznych przy narzuconych wymaganiach eksploatacyjnych w zakresie dynamiki procesowej.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-08_U01
Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
2,0Student nie potrafił zrealizować projektu.
3,0Student potrafił zrealizować projekt. Projekt zawiera wymagane obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy są mało informacyjne.
3,5Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obrazy modeli matematycznych elementów LP oraz niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są słabo informacyjne.. W opisie projektu podano wyrywkową informację o elementach i więzi występujących w projektowanej LP.
4,0Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są wystarczajaco informacyjne.. W opisie projektu podano zbyt uproszczony schemat z punktami PA.
4,5Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędną analizę matematyczna. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są informacyjne.. W opisie projektu podano sktrócony opis technicznej strony realizacji projektowanej LP.
5,0Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obliczenia, rysunki i schematy (szkice), opis technicznej strony realizacji projektowaneLP i zawiera głowne elementy poznane na wykładzie informacyjnym oraz na konsultacjach (zajęcia audytoryjne).

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ICHP_2A_C08-08_K01
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu.
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.

Literatura podstawowa

  1. Buslenko N.P., Kałasznikow W.W., Kowalenko I.N., Teoria systemów złożonych, PWN, Warszawa, 1979
  2. Douglas J.M., Dynamika i sterowanie procesów. Tom 1, WNT, Warszawa, 1976
  3. Douglas J.M., Dynamika i sterowanie procesów. Tom 2, WNT, EWarszawa, 1976

Literatura dodatkowa

  1. Kafaraow W.W., Pierow W.L., Mieszałkin W.P., Podstawy mpodelowania matematycznego systemów technologicznych, Chimia, Moskwa, 1974, (j. rosyjski)
  2. Ostrowski G.M., Wolin Ju.M., Modelowanie złożonych systemów technologicznych, Chimia, Moskwa, 1975, (j. rosyjski)

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu linii technologicznej z uwzględnieniem dynamiki funkcjonowania. Wybór symaulacyjnej linii produkcyjnej.2
T-P-2Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Wykonanie niezbędnego opisu funkcjonowania LP oraz obrazów graficznych zawierające elementy ST oraz więzi.2
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Charakterystyka elementów ST oraz opis modelowy ich funkcjonowania w zakresie dynamiki procesowej.3
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Opis matematyczny i tworzenie zapisu modeli w dziedzinie obrazów.3
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Agragatyzacja dynamiczna.2
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Tworzenie schematów technologicznych z uwzględnieniem punktów PA.2
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.2
T-P-8Analiza projektu poprawiobnego (konsultacje indywidualne).2
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki systemów produkcyjnych (SP). Elementy, więzi i cele funkcjonowania.1
T-W-2Odwzorowanie schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST). Diagramy więzi. Grafy sygnałowe. Grafy technologiczne.2
T-W-3Algebra systyemów dynamicznych. Funkcja wytwarzajaca stan systemu. Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe i wyjściowe. Operatory.1
T-W-4Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Procesy sterujace. Przestrzeń stanów ST. Operator przejścia stanów. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.1
T-W-5Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.1
T-W-6Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST. Logiczny algorytm procesu regulacji automatycznej1
T-W-7Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujacuch procesy inżynierii chemicznej.2
9

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach audytoryjnych (konsultacje).18
A-P-2Analiza informacji pzrekazanych na wykładzie informacyjnym z punkty widzenia realizowanego projektu.12
A-P-3Realizacja projektu.30
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w zajęciach9
A-W-2Przygotowanie do egzaminu.31
A-W-3Analiza informacji pzrekazanych na wykładzie informacyjnym.20
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-08_W01Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_W04ma rozszerzoną, pogłębioną i szczegółową wiedzę z zakresu wszechstronnej analizy modeli matematycznych dotyczącą operacji i procesów inżynierii chemicznej przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań inżynierskich w tym zagadnień projektowania
ICPN_2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu procesów inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_W01ma rozszerzoną i pogłębioną wiedzę z zakresu matematyki, fizyki, chemii i innych obszarów właściwych dla studiowanego kierunku studiów przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zadań z zakresu studiowanego kierunku studiów
T2A_W02ma szczegółową wiedzę w zakresie kierunków studiów powiązanych ze studiowanym kierunkiem studiów
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
Treści programoweT-W-7Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujacuch procesy inżynierii chemicznej.
T-W-4Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Procesy sterujace. Przestrzeń stanów ST. Operator przejścia stanów. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.
T-W-6Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST. Logiczny algorytm procesu regulacji automatycznej
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki systemów produkcyjnych (SP). Elementy, więzi i cele funkcjonowania.
T-W-3Algebra systyemów dynamicznych. Funkcja wytwarzajaca stan systemu. Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe i wyjściowe. Operatory.
T-W-2Odwzorowanie schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST). Diagramy więzi. Grafy sygnałowe. Grafy technologiczne.
T-W-5Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i elementarnych obliczeniach symulacyjnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy w zakresie omawianych tresci programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych SP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji dynamiki.
3,0Student ma wiedzę w zakresie omawianych tresci programowych przydatynych do tworzenia elementarnych struktur topologicznych LPT oraz powinien być w stanie przeprowadzić ogólna analizę ich funkcjonowania w zakresie elementarnej teoretyczneji symulacj dynamiki.
3,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki elementarnych LP i jest w stanie interpretowac schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieniem prostych aproksymacyjnych modeli metemetycznych elementów struktury.
4,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki elementarnych LP i jest w stanie interpretowac schematy technologiczne w postaci struktur topologicznych z uwzględnieneim aproksymacyjnych modeli dynamicznych elementów i więzi symulacyjnego procesowego funkcjonowania linii technologicznych.
4,5Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST z uwzględnieneim operatorów funkcjonowania oraz z zapisem macierzowym elementarnych struktur topologicznych ST w zakresie dynamiki.
5,0Student ma wiedzę w zakresie teorii dynamiki ST i jest wstanie tworzyc symulacyjne elementarne struktury topologiczne prostych procesów kinetycznych przy narzuconych wymaganiach eksploatacyjnych w zakresie dynamiki procesowej.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-08_U01Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadań inżynierskich z uwzględnieniem aspektów praktycznych w zakresie studiowanej specjalności. Potrafi wykorzystać badania naukowe z inżynierii chemicznej i procesowej oraz obszarów pokrewnych
ICPN_2A_U01posiada umiejętność pozyskiwania i krytycznej oceny informacji z literatury, baz danych oraz innych źródeł, również w języku obcym, oraz formułowania na tej podstawie wyczerpujących opinii i raportów
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_U01potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł, także w języku angielskim lub innym języku obcym uznawanym za język komunikacji międzynarodowej w zakresie studiowanego kierunku studiów; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie
T2A_U18potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania zadania inżynierskiego, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów, w tym dostrzec ograniczenia tych metod i narzędzi; potrafi - stosując także koncepcyjnie nowe metody - rozwiązywać złożone zadania inżynierskie, charakterystyczne dla studiowanego kierunku studiów, w tym zadania nietypowe oraz zadania zawierające komponent badawczy
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_U07potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania inżynierskiego o charakterze praktycznym, charakterystycznego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Cel przedmiotuC-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
Treści programoweT-P-8Analiza projektu poprawiobnego (konsultacje indywidualne).
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu linii technologicznej z uwzględnieniem dynamiki funkcjonowania. Wybór symaulacyjnej linii produkcyjnej.
T-P-2Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Wykonanie niezbędnego opisu funkcjonowania LP oraz obrazów graficznych zawierające elementy ST oraz więzi.
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Tworzenie schematów technologicznych z uwzględnieniem punktów PA.
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Agragatyzacja dynamiczna.
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Charakterystyka elementów ST oraz opis modelowy ich funkcjonowania w zakresie dynamiki procesowej.
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Opis matematyczny i tworzenie zapisu modeli w dziedzinie obrazów.
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.
Metody nauczaniaM-2Projekt wybranej instalacji przemuysłowej w zakresie opisu funkcjonowania i symulacyjnej analizy dynamicznej.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawiertych obliczń dotyczacych określinej linii technologicznej.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafił zrealizować projektu.
3,0Student potrafił zrealizować projekt. Projekt zawiera wymagane obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy są mało informacyjne.
3,5Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obrazy modeli matematycznych elementów LP oraz niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są słabo informacyjne.. W opisie projektu podano wyrywkową informację o elementach i więzi występujących w projektowanej LP.
4,0Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obliczenia. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są wystarczajaco informacyjne.. W opisie projektu podano zbyt uproszczony schemat z punktami PA.
4,5Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędną analizę matematyczna. Zamieszczone rysunki i schematy (szkice) są informacyjne.. W opisie projektu podano sktrócony opis technicznej strony realizacji projektowanej LP.
5,0Student zrealizował projektu. Projekt zawiera niezbędne obliczenia, rysunki i schematy (szkice), opis technicznej strony realizacji projektowaneLP i zawiera głowne elementy poznane na wykładzie informacyjnym oraz na konsultacjach (zajęcia audytoryjne).
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaICHP_2A_C08-08_K01W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma możliwości współpracy z innymi ucheastnikami realizującymi projekt systemu technologicznego jak równie może brac udział w analizie funkcjionowania systemu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówICPN_2A_K01posiada świadomość potrzeby ciągłego kształcenia i doskonalenia zawodowego, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
ICPN_2A_K02ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaT2A_K01rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
T2A_K02ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Odniesienie do efektów kształcenia prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraInzA2_K01ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Cel przedmiotuC-1Student zdobywa wiedzę i umiejętności w zakresie omawianych treści programowych przydatnych do analizy elementarnych struktur topologicznych LP oraz analizy ich funkcjonowania w zakresie teoretycznej symulacji.
C-2Student potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i syntezy ST z symulacją komputerową w zakresie statyki i dynamiki funkcjonowania instalacji technologicznych.
Treści programoweT-W-7Dynamika prostych sytemów technologicznych realizujacuch procesy inżynierii chemicznej.
T-W-4Funkcjonowanie SP jako układu dynamicznego. Procesy sterujace. Przestrzeń stanów ST. Operator przejścia stanów. Trajektoria ST w przestrzeni stanów.
T-W-6Funkcjionowania ST w obszarze statyki i dynamiki procesowej. Modele statyczne i dynamiczne ST. Logiczny algorytm procesu regulacji automatycznej
T-W-1Pojęcia podstawowe dynamiki systemów produkcyjnych (SP). Elementy, więzi i cele funkcjonowania.
T-W-3Algebra systyemów dynamicznych. Funkcja wytwarzajaca stan systemu. Zbiory sygnałów. Przestrzenie i osie sygnałów. Procesy wejściowe i wyjściowe. Operatory.
T-W-2Odwzorowanie schematów technologicznych w postaci struktur topologicznych z wykorzystaniem oparatorów POT. Graficzny zapis systemu produkcyjnego (SP) w postaci struktury topologicznej systemu technologicznego (ST). Diagramy więzi. Grafy sygnałowe. Grafy technologiczne.
T-W-5Elementy dynamiki obiektów wielowymiarowych. Macierze więzi sygnałów dynamicznych opisujących funkcjonowanie elementów ST.
T-P-8Analiza projektu poprawiobnego (konsultacje indywidualne).
T-P-1Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Omówienie możliwości zrealizowania projektu linii technologicznej z uwzględnieniem dynamiki funkcjonowania. Wybór symaulacyjnej linii produkcyjnej.
T-P-2Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Wykonanie niezbędnego opisu funkcjonowania LP oraz obrazów graficznych zawierające elementy ST oraz więzi.
T-P-6Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Tworzenie schematów technologicznych z uwzględnieniem punktów PA.
T-P-5Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne). Agragatyzacja dynamiczna.
T-P-3Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Charakterystyka elementów ST oraz opis modelowy ich funkcjonowania w zakresie dynamiki procesowej.
T-P-4Zajecie audytoryjne (konsultacje, zajęcia audytoryjne ). Opis matematyczny i tworzenie zapisu modeli w dziedzinie obrazów.
T-P-7Analiza poprawności projektów (konsultacje indywidualne). Zaliczenie projektu lub konieczność poprawienia.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Projekt wybranej instalacji przemuysłowej w zakresie opisu funkcjonowania i symulacyjnej analizy dynamicznej.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów na zakończenie semestru w formie pisemnego egzaminu o tresci teoretycznej i elementarnych obliczeniach symulacyjnych.
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie projektu w oparciu o sprawozdanie zawiertych obliczń dotyczacych określinej linii technologicznej.
S-3Ocena podsumowująca: Ocena końcowa za przedmiot jest oceną średnią ważoną z ocen wszystkich form zajęć.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; nie jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania.
3,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; jest chętny do samodzielnego formułowania problemów badawczych, projektowych i obliczeniowych.
4,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe.
4,5Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.
5,0Student jest świadomy, że zdobyta wiedza pozwoli znaleźć wspólny język techniczny z osobami zajmującymi się problemami dynamiki procesowej i sterowania; jest w stanie odpowiednio zdefiniować priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub w zespole zadania; samodzielnie formułuje problemy badawcze, projektowe i obliczeniowe; jest kreatywny w swoim działaniu.