Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Technologii i Inżynierii Chemicznej - Inżynieria chemiczna (S3)

Sylabus przedmiotu Inżynieria chemiczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Inżynieria chemiczna
Forma studiów studia stacjonarne Poziom trzeciego stopnia
Stopnień naukowy absolwenta doktor
Obszary studiów
Profil
Moduł
Przedmiot Inżynieria chemiczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Instytut Inżynierii Chemicznej i Procesów Ochrony Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Karcz <Joanna.Karcz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień inżynierii chemicznej objętych programem nauczania na drugim stopniu studiów na kierunku kształcenia "Inżynieria chemiczna i procesowa" lub "Technologia chemiczna"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie doktorantów z wybranymi, zaawansowanymi aspektami zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
C-2Ukształtowanie u doktorantów umiejętności analizy wybranych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Reologia płynów - wybrane zagadnienia2
T-W-2Modelowanie sieci wodnych i gazowych3
T-W-3Analiza wybranych aspektów procesów wymiany ciepła3
T-W-4Analiza wybranych aspektów procesów wymiany masy3
T-W-5Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Trendy w budowie wymienników ciepła2
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników masy. Trendy w budowie wymienników masy2
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Samodzielna analiza materiału omawianego na wykładach5
A-W-4Przygotowanie się doktoranta do kolokwium zaliczającego5
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metody podające: wykład informacyjny

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: pisemne kolokwium zaliczające przedmiot

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_C01b_W06
doktorant ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii chemicznej
TICh_3A_W06C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1S-1
TICh_3A_C01b_W07
doktorant ma wiedzę o kierunkach rozwoju i nowościach w inżynierii chemicznej
TICh_3A_W07C-2T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_C01b_U11
doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej
TICh_3A_U11C-2T-W-2, T-W-5, T-W-6M-1S-1
TICh_3A_C01b_U12
doktorant potrafi dokonać oceny różnych rozwiązań technicznych z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu
TICh_3A_U12C-2T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
TICh_3A_C01b_K01
doktorant potrafi myśleć w sposób kreatywny w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej
TICh_3A_K01C-1, C-2T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_C01b_W06
doktorant ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii chemicznej
2,0
3,0doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym objaśniać zagadnienia ujęte w treściach programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_C01b_W07
doktorant ma wiedzę o kierunkach rozwoju i nowościach w inżynierii chemicznej
2,0
3,0doktorant jest w stanie w stopniu podstawoym opisać kierunki rozwoju i postępy w inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_C01b_U11
doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej
2,0
3,0doktorant potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
TICh_3A_C01b_U12
doktorant potrafi dokonać oceny różnych rozwiązań technicznych z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu
2,0
3,0doktorant potrafi w stopniu podstawowym oceniać różne rozwiązania techniczne z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
TICh_3A_C01b_K01
doktorant potrafi myśleć w sposób kreatywny w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej
2,0
3,0doktorant w stopniu podstawowym wykazuje kreatywną postawę w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kembłowski Z., Michałowski S., Strumiłło Cz., Zarzycki R., Podstawy teoretyczne inżynierii chemicznej i procesowej, WNT, Warszawa, 1985
  2. Serwiński M., Zasady inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1982
  3. Koch R., Noworyta A., Procesy mechaniczne w inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1998
  4. Paderewski M., Podstawy inżynierii chemicznej. Procesy przepływowe i cieplne, Wydawnictwo Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1993
  5. Hobler T., Ruch ciepła i wymienniki, WNT, Warszawa, 1986
  6. Wiśniewski T., Wiśniewski S., Wymiana ciepła, WNT, Warszawa, 2000
  7. Hobler T., Dyfuzyjny ruch masy i absorbery, WNT, Warszawa, 1976
  8. Pohorecki R., Wroński S., Kinetyka i termodynamika procesów inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1977
  9. Szarawara J., Skrzypek J., Podstawy inżynierii reaktorów chemicznych, WNT, Warszawa, 1980
  10. Sieniutycz S., Optymalizacja w inżynierii procesowej, WNT, Warszawa, 1978
  11. Karcz J., Zaborowska A., Wybrane problemy rachunkowe z zakresu procesów wymiany masy, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczevin, 1988

Literatura dodatkowa

  1. Bąkowski K., Sieci i instalacje gazowe, WNT, Warszawa, 2007
  2. Faghri A., Zhang Y., Transport phenomena in multiphase systems, Elsevier, Amsterdam, 2006
  3. Nauman E.B., Chemical reactor design, optimization and scaleup, McGraw-Hill, New York, 2001
  4. Belfiore L.A., Transport phenomena for chemical reactor design, J. Willey & Sons Inc., Hoboken, New Jersey, 2003

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Reologia płynów - wybrane zagadnienia2
T-W-2Modelowanie sieci wodnych i gazowych3
T-W-3Analiza wybranych aspektów procesów wymiany ciepła3
T-W-4Analiza wybranych aspektów procesów wymiany masy3
T-W-5Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Trendy w budowie wymienników ciepła2
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników masy. Trendy w budowie wymienników masy2
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2Studiowanie zalecanej literatury5
A-W-3Samodzielna analiza materiału omawianego na wykładach5
A-W-4Przygotowanie się doktoranta do kolokwium zaliczającego5
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_C01b_W06doktorant ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W06ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie zagadnień technologii i inżynierii chemicznej charakterystycznych dla wybranego kierunku badań
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z wybranymi, zaawansowanymi aspektami zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-1Reologia płynów - wybrane zagadnienia
T-W-2Modelowanie sieci wodnych i gazowych
T-W-3Analiza wybranych aspektów procesów wymiany ciepła
T-W-4Analiza wybranych aspektów procesów wymiany masy
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne kolokwium zaliczające przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant jest w stanie w stopniu podstawowym objaśniać zagadnienia ujęte w treściach programowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_C01b_W07doktorant ma wiedzę o kierunkach rozwoju i nowościach w inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_W07ma wiedzę o kierunkach rozwoju i najistotniejszych nowościach w technologii i inżynierii chemicznej oraz kierunkach związanych z wybranym kierunkiem badań
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u doktorantów umiejętności analizy wybranych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-1Reologia płynów - wybrane zagadnienia
T-W-2Modelowanie sieci wodnych i gazowych
T-W-5Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Trendy w budowie wymienników ciepła
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników masy. Trendy w budowie wymienników masy
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne kolokwium zaliczające przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant jest w stanie w stopniu podstawoym opisać kierunki rozwoju i postępy w inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_C01b_U11doktorant potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U11potrafi wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych stosowanych w różnych procesach realizowanych w zakresie wybranego kierunku badań
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u doktorantów umiejętności analizy wybranych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-2Modelowanie sieci wodnych i gazowych
T-W-5Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Trendy w budowie wymienników ciepła
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników masy. Trendy w budowie wymienników masy
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne kolokwium zaliczające przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant potrafi w stopniu podstawowym wykorzystywać wiedzę do analizy i oceny funkcjonowania rozwiązań technicznych w obszarze inżynierii chemicznej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_C01b_U12doktorant potrafi dokonać oceny różnych rozwiązań technicznych z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_U12potrafi dokonać oceny różnych rozwiązań technologicznych z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności, poprawy jakości produktu lub wydajności procesu
Cel przedmiotuC-2Ukształtowanie u doktorantów umiejętności analizy wybranych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-3Analiza wybranych aspektów procesów wymiany ciepła
T-W-4Analiza wybranych aspektów procesów wymiany masy
T-W-5Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Trendy w budowie wymienników ciepła
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników masy. Trendy w budowie wymienników masy
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne kolokwium zaliczające przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant potrafi w stopniu podstawowym oceniać różne rozwiązania techniczne z punktu widzenia zmniejszenia energochłonności lub wydajności procesu
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaTICh_3A_C01b_K01doktorant potrafi myśleć w sposób kreatywny w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej
Odniesienie do efektów kształcenia dla dyscyplinyTICh_3A_K01potrafi myśleć i działać w sposób innowacyjny, kreatywny i przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie doktorantów z wybranymi, zaawansowanymi aspektami zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
C-2Ukształtowanie u doktorantów umiejętności analizy wybranych zagadnień z zakresu inżynierii chemicznej i procesowej
Treści programoweT-W-2Modelowanie sieci wodnych i gazowych
T-W-3Analiza wybranych aspektów procesów wymiany ciepła
T-W-4Analiza wybranych aspektów procesów wymiany masy
T-W-5Przegląd konstrukcji wymienników ciepła. Trendy w budowie wymienników ciepła
T-W-6Przegląd konstrukcji wymienników masy. Trendy w budowie wymienników masy
Metody nauczaniaM-1Metody podające: wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: pisemne kolokwium zaliczające przedmiot
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0doktorant w stopniu podstawowym wykazuje kreatywną postawę w zakresie oceny różnych procesów i aparatów stosowanych w inżynierii chemicznej i procesowej
3,5
4,0
4,5
5,0