Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Nauk o Żywności i Rybactwa - Żywienie człowieka - promocja zdrowia

Sylabus przedmiotu Toksykologia żywności:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Żywienie człowieka - promocja zdrowia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów nauk rolniczych, leśnych i weterynaryjnych
Profil
Moduł
Przedmiot Toksykologia żywności
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Toksykologii, Technologii Mleczarskiej i Przechowalnictwa Żywności
Nauczyciel odpowiedzialny Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Mikołaj Protasowicki <Mikolaj.Protasowicki@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 14 2,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, chemii, biochemii oraz ogólnej bromatologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania2
T-W-2Zatrucie jego przebieg i czynniki decydujące o efekcie, wchłanianie, rozmieszczenie, metabolizm i wydalanie4
T-W-3Ustalanie NDP/NDS/NDZ4
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności4
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-3Przygotowanie do zajęć14
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
60

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen

Zamierzone efekty kształcenia - wiedza

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_7_W01
Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
ZC_10A_W13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - umiejętności

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_7_U01
Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
ZC_10A_U16C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty kształcenia - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty kształceniaOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZC_10A_7_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności.
ZC_10A_K04, ZC_10A_K13C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_7_W01
Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
2,0Student nia posiada podstawowej wiedzy
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_7_U01
Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
2,0Student nie posiada wymaganych miejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę krytyczną, sformułować i uzasadnić wnioski. Umie rozwiązywać problemy związane z zagrożeniem bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt kształceniaOcenaKryterium oceny
ZC_10A_7_K01
Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności.
2,0Student nie dba o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i chętnie podejmuje dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Seńczuk W. (red.), Toksykologia współczesna, PZWL, Warszawa, 2006, I
  2. Gertig H., Przysławski J., Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu, PZWL, Warszawa, 2006
  3. Dąbrowski W.M., Sikorski Z.E. (ed.), Toxins in Food, CRC Press, Boca Raton New York London, 2005
  4. de Vries J. (ed.), Food Safety and Toxicity, CRC Press, Boca Raton New York London Tokyo, 1996

Literatura dodatkowa

  1. 1. Czasopisma: Bromatologia i Chemia Toksykologiczna; Roczniki Państwowego Zakładu Higieny; Przemysł Spożywczy; Acta Scientiarum Polonorum - Technologia Alimentaria.
  2. Seńczuk W. (red.), Toksykologia. Podręcznik dla studentów farmacji, PZWL, Warszawa, I (1990), (II (1994), III (2002)
  3. Nikonorow M., B. Urbanek-Karłowska, Toksykologia żywności, PZWL, Warszawa, 1987

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania2
T-W-2Zatrucie jego przebieg i czynniki decydujące o efekcie, wchłanianie, rozmieszczenie, metabolizm i wydalanie4
T-W-3Ustalanie NDP/NDS/NDZ4
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności4
14

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury przedmiotu28
A-W-3Przygotowanie do zajęć14
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia przedmiotu4
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_7_W01Posiada podstawową wiedzę o zagrożeniu bezpieczeństwa zdrowotnego żywności i żywienia czynnikami niebiologicznymi. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma wiedzę o: procesie zatrucia, substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i żywności, roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości oraz sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_W13Posiada podstawową wiedzę o przyczynach powstania i rozwoju przedmiotu „Toksykologia żywności” związanego z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności. Zna elementarną terminologię i potrafi ją poprawnie stosować. Ma ogólną wiedzę o procesie zatrucia i o czynnikach decydujących o jego przebiegu oraz wiedzę o substancjach niebezpiecznych obecnych w surowcach i produktach przemysłu spożywczego, a także o roli i znaczeniu procesów uprawowych, hodowlanych, przetwórczych, transportu i składowania w powstawaniu zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada wiedzę o sposobach zapobiegania zanieczyszczeniu żywności toksynami naturalnymi i antropogenicznymi, zasadach ustalania ich najwyższych dopuszczalnych pozostałości w żywności oraz o sposobach szacowania zagrożenia jakie stwarzają one dla zdrowia konsumenta i obowiązujących w tym zakresie przepisach.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania
T-W-2Zatrucie jego przebieg i czynniki decydujące o efekcie, wchłanianie, rozmieszczenie, metabolizm i wydalanie
T-W-3Ustalanie NDP/NDS/NDZ
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nia posiada podstawowej wiedzy
3,0Student zna pojęcia z zakresu przedmiotu, potrafi wymienić i podać charakterystykę substancji niebezpiecznych zagrażających bezpieczeństwu żywności oraz potrafi dobrać i zaproponować metody przeciwdziałania zagrożeniu, zna przepisy prawne obowiązujące w tym zakresie
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_7_U01Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacje związane z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_U16Umie wyszukiwać, ze źródeł pisanych i elektronicznych, informacji związanych z bezpieczeństwem zdrowotnym żywności, analizować je, oceniać i selekcjonować, a następnie na ich podstawie sformułować wnioski, opracować i zaprezentować w mowie i w piśmie problem zagrożeń chemicznych bezpieczeństwa zdrowotnego żywności. Posiada zdolność podejmowania standardowych działań rozwiązujących problemy w zakresie toksykologii żywności w celu zapewnienia jej jakości prozdrowotnej.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania
T-W-2Zatrucie jego przebieg i czynniki decydujące o efekcie, wchłanianie, rozmieszczenie, metabolizm i wydalanie
T-W-3Ustalanie NDP/NDS/NDZ
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wymaganych miejętności
3,0Student umie wyszukiwać informacje źródłowe potrafi weryfikować ich przydatność, przeprowadzić ich analizę krytyczną, sformułować i uzasadnić wnioski. Umie rozwiązywać problemy związane z zagrożeniem bezpieczeństwa zdrowotnego żywności.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty kształceniaZC_10A_7_K01Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę uczenia się i samodoskonalenia przez całe życie w zakresie zapewnienia właściwego bezpieczeństwa zdrowotnego żywności, potrafi odpowiednio określić priorytety niezbędne do osiągnięcia tego celu. Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZC_10A_K04Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób.
ZC_10A_K13Ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za produkcję żywności spełniającej wszystkie wymagania oraz potrafi prawidłowo zidentyfikować problemy związane z zagrożeniem dobrej praktyki produkcyjnej zapewniającej właściwą jakość zdrowotną żywności. Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Cel przedmiotuC-1Przekazanie podstawowej wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie czynników niebiologicznych wpłiwających na bezpieczeństwo zdrowotne żywności oraz zasad postępowania niezbędnych do zapobiegania zagrożeniom jakości zdrowotnej żywności
Treści programoweT-W-1Toksykologia żywności, cele i zadania
T-W-2Zatrucie jego przebieg i czynniki decydujące o efekcie, wchłanianie, rozmieszczenie, metabolizm i wydalanie
T-W-3Ustalanie NDP/NDS/NDZ
T-W-4Antropogeniczne i naturalne substancje szkodliwe i niebezpieczne w żywności
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny, prezentacja multimedialna
M-2dyskusja dydaktyczna związana z wykładem
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: krótkie testy wyboru przed rozpoczęciem wykładu
S-2Ocena formująca: udział w dyskusji, obecność na wykładach
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne lub ustne z uwzględnieniem dotychczasowych ocen
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie dba o dalszy rozwój swojej wiedzy i umiejętności
3,0Student stale rozwija swoją wiedzę i umiejętności korzystając z wszelkich dostępnych źródeł informacji, analizuje krytycznie zdobyte wiadomości i umiejętności, przekazuje je innym i chętnie podejmuje dyskusję
3,5
4,0
4,5
5,0